1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wat tank jij?

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Rob Holthuijsen, 28 feb 2018.

  1. Wat tanken jullie in de focus?
    Kreeg van n kennis de tip om eens in de 3 tankbeurten 98 te tanken ipv 95 in de ST. iemand die ook zoiets doet of een verklaring heeft waarom dit beter zou zijn?
     
  2. Ik tank standaard 98. Doordat de auto daar zuiniger op loopt verdwijnt het prijsverschil vrijwel helemaal. Ander leuk voordeel is dat de motor er ook beter op loopt.
    Je merkt inderdaad het het best als je de tank zo ver mogelijk leegrijdt en dan pas weer tankt. Anders meng je de 98 met het restant 95 en duurt het langer voor je echt op 98 rijdt.
     
    Chris van S. en Rob Holthuijsen vinden dit leuk.
  3. Altijd 102 (Aral Ultimate 102)
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  4. Ik tank zelf normale diesel zou de econetic er baat bij hebben als ik Ultimate zou rijden. Ik begreep wel dat Ford het aanraad!.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  5. Ik tank altijd Vpower diesel. en het verschil ik zeker merkbaar! Ik tank nooit meer reguliere diesel. Als ik onverhoopt geen shell tegenkom (op vakantie in het buitenland) dan tankt ik andere vergelijkbare, geen normale.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  6. Ik tank in mijn st altijd bp ultimate 98, in zo'n auto hoort gewoon goede benzine, staat trouwens ook aangeraden in de tankdop om kwaliteits brandstof te kiezen.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  7. Eerste 2 tankbeurten 95 getankt. Sindsdien 98 erin. Zuiniger heb ik nog niets van gemerkt (maar niet vanwege zuinigheid voor de ST gekozen).
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  8. Ik tank ook 98. Ergens gelezen dat dit beter zou zijn voor turbo-motoren.
    Buiten dat raadt Ford het aan.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  9. Ik tank deze ook altijd :)
     
    Rob Holthuijsen en Mpothoven vinden dit leuk.
  10. Ik tank ook altijd euro 98, merk dat de 2.5T in mijn Mondeo daar toch wat beter op loopt
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  11. 3x 95 en dan 1x 98.
    En in de nieuwe Rio van mijn vrouw gaan we nu vanaf het begin gewoon alleen maar 98 in gooien.
     
    Rob Holthuijsen vindt dit leuk.
  12. Ik tank altijd Euro95 in de Ecoboost 125. In 90% van de gevallen Esso. Die pomp staat een paar honderd meter vanaf mijn woning en de brandstof is er scherp geprijsd. De andere pompen in mijn omgeving zijn allemaal van die "kleine" merken.
    Helaas is mijn vaste Esso pomp deze week veranderd in een Tamoil pomp. De volgende tankvulling zal dus Tamoil worden.
    Met mijn Suzuki V-Strom en de Fiat Panda van mijn echtgenote tank ik ook altijd 95. Zowel de Focus, Panda als de V-Strom doen het uitstekend op 95.
    Ik ga geen einden omrijden om ergens een pomp van één van de grote merken op te zoeken. En langs de snelwegen tank ik nooit. Die zijn veel te duur.
     
  13. Schiet met mij net te binnen. Zijn er al forumdeelnemers die E10 tanken? Ik heb begrepen dat over niet al te lange tijd de huidige 5% toevoeging van bio ethanol in de "gewone" benzine verhoogd wordt naar 10%. Dus op het niveau van de huidige E10.
     
  14. Dit ervaar ik dus ook in mijn 1.5 182pk, met name het fijner lopen van de motor.

    Zie mijn verbruiksmonitor bij autoweek.nl waarbij ik vermeld wanneer ik 98 heb getankt. Zie de laatste tankbeurt van 15-03-2018. Met die tank heb ik continue gereden op max GPS snelheid wat is toegestaan. Ofwel iets vlotter als max tellersnelheid. Bijkomend voordeel is dat de auto aanmerkelijk zuiniger is.... waarom is mij een raadsel!!
    https://www.autoweek.nl/verbruik/21891/ford-focus-wagon-15-ecoboost-182pk-st-line-2017


    Overigens tankte ik met mijn Fo2F1 2.5 ook BP ultimate. Waarbij ik 10% verder kwam als met 95 met een tank. (440km<-->400km) BP ultimate wat toen 10% duurder, maar dat hefte elkaar dus op.
     
  15. Gek genoeg heb ik geen enkel verschil in loopcultuur waar kunnen nemen met onze C-Max 1.5 Ecoboost 150pk. 95, 98 of 102 maakt bij ons niet uit, hij loopt hetzelfde en het verbruik veranderd ook niet noemenswaardig. Ik zal het nog eens proberen om een aantal tankvullingen Shell V-Power te tanken. Alleen moeten we daarvoor 10km omrijden en zo'n 15 cent per liter meer betalen dan voor de 95 die er nu in gaat. Dat verschil ga je nooit terug verdienen.

    Bij mijn Focus 3.1 Econetic maakt het ook geen fluit uit welke diesel ik er in gooi of het nou van het goedkoopste automaatstation om de hoek is of "premium" diesel.
     
  16. Ik tank premium diesel en merk toch wel dat de auto net wat soepeler loopt, qua verbruik en reikwijdte merk ik weinig verschil.
     
  17. Jaren bij de makro getankt met de focus 2.2 zonder problemen nu met de 3.1 na een tijdje makro brandstof toch over gegaan naar de 95 van shell die is ondertussen maar een cent duurder als makro maar loopt er toch wel beter op, rustiger stationair en minder schokkerig bij rustig optrekken
     
  18. E10 is geen enkel probleem. Onze auto's rijden er de meeste kilometers mee. Wel bij voorkeur bij een merk pomp (Shell, BP/Aral) want met de brandstof van merkloze pompen heb ik slechte ervaring. Per liter goedkoper maar vanwege het hogere verbruik per kilometer duurder.

    Ik vraag me overigens af waarom het in Nederland zo lang duurt voordat we hier ook E10 hebben. Men wil hier toch altijd voorlopen voor wat betreft milieuvriendelijkheid?
     
  19. Is goedkoper dus minder accijns

    Verstuurd vanaf mijn F8331 met Tapatalk
     
  20. De prijs aan de pomp zal wel hwtzelfde blijven als er meer bio bij gemengt gaat worden hierdoor zullen de accijns wel niet lager worden.
     

Deel Deze Pagina