1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Wanneer moet ik mijn autoverlichting gebruiken?

Discussie in 'Off-Topic' gestart door Rykers, 3 okt 2016.

  1. dat hele DRL is een farce :loco:
    dit hadden ze alleen in combinatie met automatische verlichting moeten leveren.

    laatst op een zaterdagnacht om 4:00u op de A4 een auto zien rijden met alleen DRL aan, ik erachter seinen, licht aan en uit gedaan maar niks hoor. :uzi:
    uiteindelijk reed ze 40 km p/u en kon ik met het raam open naar haar schreeuwen dat ze de verlichting aan moest doen.
    toen zag ik mijn spiegel dat ze ging stoppen op de vluchtstrook, wss haar instructieboekje zoeken :weird:
     
    meeder en bws723 vinden dit leuk.
  2. Dit is mijn eerste auto met DRL en dat geeft inderdaad best veel licht.
    Toen ik de auto net had is het mij ook een keer overkomen dat ik in het donker wegreed zonder licht :oops:.

    Eerlijk gezegd, 2x:sick:
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  3. Er is drl omdat dimlicht te fel is/was?

    Gemiddelde drl led strip verblindt meer [emoji23]

    Ze hadden het dashboard niet op de drl aan moeten sluiten, mensen zien het dashboard branden dus zou ook de verlichting aan moeten zijn..

    Zijn ze nog gewend uit de vorige auto
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. ja precies.
    ik kan mij nog herinneren dat we een Toyota Avensis hadden op de zaak waar het dashboardverlichting ook altijd brandde.
    het is mij toen ook wel gebeurd om in het donker (met goede straatverlichting) weg te rijden zonder door te hebben dat ik mijn verlichting aan had.
     
  5. Dit heeft niks met de drl te maken. Bij de Focus 2 Fase 2 gaat de teller verlichting al aan als je de auto op contact zet zonder dat er uberhaupt verlichting brand.

    Drl icm automatische verlichting is ook niet alles.
    Ook dit werkt in sommige weersomstandigheden niet.

    Men moet gewoon logisch nadenken en bewust met autorijden bezig zijn.

    Persoonlijk vind ik zelf dat het verplicht moet zijn om met verlichting aan te rijden in welke vorm dan ook.

    Maar vooral de mensen die met auto’s welke standaard drl hebben, letten niet meer op of ze de goede verlichting aan hebben, als dan de auto ook nog uitgerust is met automatische verlichting komen ze met de smoes “ja maar het gaat toch automatisch” :loco:


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    Cinq-Power vindt dit leuk.
  6. Of ze moeten op het dashboard er een speciaal symbooltje aan koppelen dat aangeeft dat (alleen) je DRL brand.
    Dat geld net zo goed bij je grootlicht.
     
    Cinq-Power vindt dit leuk.
  7. Dat zou indd nog niet zo’n gek idee zijn.
    Ik ben voor :thumbs:


    Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
     
    Cinq-Power en jason101 vinden dit leuk.
  8. Ben ik het helemaal mee eens. Voor mij hoeft al die automatische 'troep' niet. Mensen worden er alleen maar lui en te gemakkelijk door. Ik heb geleerd om je ogen te gebruiken bij het autorijden.
     
  9. Nja bij mij staat ie ook altijd op automatisch en heb zelf drl erop gemaakt.
    Maar zodra de weersomstandigheden om verlichting vragen en de automatische stand dat niet doet, zet ik het zelf aan.

    Gewoon bewust zijn van waar je mee bezig bent.
     
    De Baat en gerardTDCI vinden dit leuk.
  10. Dit is 1 ding wat zeker is, bij mij staat de verlichting ook op automatisch. Maar ik let wel op, laatst smorgens het was al vrij licht buiten maar nog steeds mistig. Dan schakel ik zelf de verlichting in.

    Hoeveel andere weggebruikers dit vergeten is niet op 1 hand te tellen. Je komt ze gewoon met hevige mist tegen zonder enige vorm van verlichting. Van fietsers tot automobilisten.
     
  11. Wat denk van tunnels. Hoevaak ik meemaak dat er auto's zijn die zonder verlichting door de tunnel gaan.
     
  12. Of alleen met dagrijverlichting, alsof de achterlichten niet belangrijk zijn..
     
  13. Er zou nog zoveel verbetert kunnen worden omtrent dit issue. Moderne auto's zijn tegenwoordig uitgerust met lanekeeping, borden herkenning, gordelwaarschuwing en noem maar op. Waarom geen waarschuwingsignaal als het donker wordt. Mensen vertrouwen teveel op de automatische piloot.
     
  14. Mischien stom om hier te vragen maar heeft focus mk4 nu wel verlichting aan de achtetzijde wanneer drl brand. Staat me iets bij dat ze dit wel doen bij diverse merken.

    Persoonlijk vind ik standaard als motor loopt altijd stadslicht aan. Drl is idd te fel, maar dat straalt ook recht naar voren. En niet iets naar beneden.

    Waarschuwing voor dat het donker is, is niet te doen. Werk je met lichtsensor dan werk je dus met automatische verlichting. Camera en lidar of radar kun je wel goeie indicatie krijgen of het mistig is. Daar zou je wel wat op kunnen bouwen voor waarschuwing.

    Maar denk het beste werkt dat intieurverlichting uit blijft. Hierdoor heb je het idee dat je lampen al aan moet doen.
     
  15. Techniek staat voor niets tegenwoordig. Je kunt de sensoren ook uitbreiden met een geluidsignaal dat aangeeft dat de dimlichten aanmoeten.
     
  16. DRL hebben ze verplicht gesteld om de veiligheid te vergroten.
    waarom niet net als in Scandinavië? gewoon dimlicht en achterlichten aan bij inschakelen van de motor.
    dan hadden we nu ook niet zo'n kermis van 100 verschillende DRL's.
     
    meeder vindt dit leuk.
  17. #37 jason101, 23 okt 2018
    Laatst bewerkt: 23 okt 2018
    Of DRL nou werkelijk de veiligeid extra vergroot weet ik niet. Maar ben het wel met je eens als je het over al die verschillende DRL'S hebt. Sommige zien er werkelijk niet uit en verblinden nog meer voor de overige weggebruikers dan ze veilig zijn omdat ze fout worden gebruikt. Maar ja, dit geld ook voor niet goed afgestelde koplampen of foute xenon verlichting. Van de week zat er zo'n sukkel achter mij met xenon dat ik niet eens meer in de spiegel durfde te kijken. Ik ben een stuk langzamer gaan rijden zodat die er lekker voorbij ging.
     
  18. Ik weet niet of het waar is maar ik heb ooit gehoord dat DRL alleen voor in het leven was geroepen omdat die 2x 5W achterlichten teveel extra CO2 uitstoot op zouden leveren...

    Het minder fel branden van de lampen in Scandinavië (laatste jaren was het vaak al niet meer zo) of laag wattage lampen was een maatregel om de levensduur van de lampen te vergroten.
     
  19. het wás bedoelt voor de veiligheid maar tegenwoordig is het juist het tegenovergestelde.
    mensen vergeten dus hun dimlicht aan te doen in het donker wat gevaarlijke situaties met zich meebrengt.
    dus verzinnen ze weer een regel erbij, je mag DRL aanhebben samen met de achterlichten.
    resultaat is dus dat er mensen zijn die hun dimlichten helemaal niet meer gebruiken.
     
  20. Mij is ooit verteld dat al die aftermarket xenon van rond de €200 troep is. Voor een goede xenon betaal je al gauw tussen de €1000 en €1200.
     

Deel Deze Pagina