1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vreemde remweg, remschijven slecht? [verholpen]

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Sjaak92, 2 feb 2018.

  1. Het is mij afgelopen week duidelijk opgevallen dat bij lichte remming op de wat lagere snelheid er een soort golvend gevoel tevoorschijn komt... (vreemde omschrijving... maar zo voelt het). Ik zou zelf zeggen dat er een remschijf niet helemaal vlak meer is? Nog nooit eerder gehad dus durf ook niet meteen een set nieuwe te bestellen. Iemand die mij hier mee kan helpen?
     
  2. Een beetje afhankelijk hoe erg het echt is. Ik heb het zelf ook wel gehad, maar zolang hij bij gewoon remgedrag geen bijzondere acties uitvoert hou ik de schijven gewoon tot ze echt problemen leveren.
     
    StephenV vindt dit leuk.
  3. Als je bij licht aan remmen het rempedaal ook voelt ,is het bijna zeker de remmen.
     
  4. Heren bedankt, ik ga het in de gaten houden!
     
  5. Nadat ik afgelopen zaterdag mijn achterbanden had laten vervangen nog even staan praten met de garage eigenaar. Ook over dit remprobleem gehad en even een rondje gereden. Zijn conclusie, kromme schijven. Foto van de schijf rechtsvoor bijgesloten. Hieruit maak ik persoonlijk op (geen achtergrond auto-techniek) dat de blokken nog voldoende materiaal hebben. Echter vind ik dat er flink wat groeven in die schijf zitten...? De prijs die hij bood om de voor remmen&schijven te vervangen was €200... mij wat te gek en zou dit zelf willen proberen. (nieuwe set van bosch á €80 klinkt toch aantrekkelijker)

    Iemand anders wellicht die een blik kan werpen op de foto en daar zijn of haar mening over wil geven is welkom!

    20180226_122155.jpg
     
  6. Deze remblok ziet er nog heel goed uit hoe is het met de andere, aan de andere kant van de schijf. ? Beetje groef is op zich geen probleem, maar als die krom is dan is het maar net of je er zelf mee kunt leven of niet.
     
  7. Remblok ziet er nog goed uit, tenminste aan de kant die ik kan zien, wel kan je zien dat de schijf niet mooi vlak is maar gegroefd en dat hij ook al aardig is gesleten, zowel te zien aan de opstaande rand aan de buiten omtrek van de schijf, maar ook dat de schijf is ingesleten aan de naaf zijde, dus over het geheel remoppervlak ingesleten! Ik denk zo 1 a 1,5 mm x 2 (voor beide kanten) dus 2 a 3 mm ingesleten en volgens mij is de minimale dikte 20 mm en een nieuwe schijf 22 mm (zo even uit mijn hoofd), dus zijn ze eigenlijk wel versleten! Hoeveel km zitten ze er la op, gaan zo 30 tot 60 duizend km mee afhankelijk van de kwaliteit! Als de schijven dunner worden, worden ze gevoeliger voor kromtrekken, bij bijvoorbeeld extreem hard remmen en dan bij stilstand de rem er op houden of bij afremmen in de regen bij een stop en dan de rem er ook ophouden, dan ontstaat er een ongelijke afkoeling (t.p.v. van de blokken blijft de schijf extra warm, want kan niet goed afkoelen) en kan de schijf kromtrekken! Hangt ook af van de kwaliteit van de schijf is mijn ervaring! O ja, bij sterk afremmen voor bijvoorbeeld een stoplicht is het aan te raden hard af te remmen en dan de auto nog 1 of enkele meters te laten rollen, alvorens tot stilstand te komen, staat de schijf toe even de ergste hitte af te staan! Heel veel schijven komen tegenwoordig uit China of India, zijn naar mijn ervaring toch van veel mindere kwaliteit dan de vroegere uit Europa, maar zijn dan ook veel goedkoper (bijna voor niets, zag al een aanbieding van 18 euro voor een schijf op het net), dus alle waar naar geld zou ik zeggen!
     
    Sjaak92 vindt dit leuk.
  8. Bedankt voor je uitgebreide reactie! Ik heb geen idee hoe lang deze schijven er al op zitten. Heb de auto nog geen jaar en heb er zelf nog niet veel mee gereden... (max 5000km) Eerste vermoeden was ook al om schijven te gaan vervangen, met wat je verteld dus gegarandeerd de beste actie. Nu maar eens zien hoe ik dit ga doen aangezien ik dit liever niet op de straat met een krakkemikkig krikje wil gaan doen.

    Nogmaals, Bedankt!!
     
  9. Neem een goede krik en/of een asbokje erbij
    Normaal zitten de schijven niet zo heel vast, wel zorgen dat de contactvlakken goed ontroest zijn voordat je de nieuwe monteerd en de nieuwe schijven even ontvetten voor je ermee gaat rijden.
     
  10. Ik zou persoonlijk niet voor Bosch remmen kiezen. Deze hebben wij veelal gemonteerd maar zijn daar van terug gekomen nadat deze binnen een jaar terug kwamen met hetzelfde probleem....trillende remmen. Ook zou ik bij het vervangen van remschijven de remblokken ook vervangen.

    Dit is mijn persoonlijke ervaring, succes met sleutellen.
     
  11. Bedankt voor je ongezouten mening, kan ik zeer waarderen! Bosch is natuurlijk slechts 1 merk op de markt... melde deze ook enkel ter referentie. Als ik vragen mag, welk merk gebruiken jullie nu? en waarom juist deze?
     
  12. Vandaag met succes de schijven en blokken gewisseld :dance: en het geschud met remmen is weg! :thumbup:

    20180309_115908.jpg
     
  13. dat ziet er weer fris uit Wiechert, fijn dat de problemen verholpen zijn :thumbs:
     
    Sjaak92 vindt dit leuk.
  14. Toch lekker dat de vakman weer de juiste conclusie heeft aangedragen.
    Ik zeg breng de man een bloemetje. :respect:
     
  15. welk merk heb je er nu opgelegd?


    Verstuurd vanaf mijn SM-A510F met Tapatalk
     
  16. Brembo, voor een heel mooi prijsje al zeg ik het zelf :lol: En het verwisselen was een koud kunstje :thumbup:
     
    flexi vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina