1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vraag over Ford Focus mk3.5 (v.a. 2015-2018)

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Shar40, 1 okt 2019.

  1. Hallo,

    Ik zit er over na te denken om een Ford Focus Wagon aan te schaffen met bouwjaar 2015-2016.
    Nu heb ik hier en op andere forums veel over gelezen en zo ook wat pittige aandachtspunten gezien.
    Nu kom ik deze aandachtspunten voornamelijk tegen over de mk3 versie. Ik lees ze niet over de mk3.5 versie die per 2015 op de markt is gekomen.
    Het is mij dan ook onduidelijk of deze punten bij de 2015-2018 modellen eruit zijn gehaald.
    Het gaat om de volgende aandachtspunten:

    1) modificatie van de koelvloeistof slang (volgens mij las ik wel ergens dat deze bij de mk3.5 standaard fabriek af is aangepast)
    2) "o" ringetje dat voor ernstige lekkage van je koelvloeistof kan zorgen met mogelijke motorschade tot gevolg en een peperdure reparatie van dik 1000 euro. Normaal zou het "o" ringetje een autoleven lang mee moeten gaan. Ford geeft niet thuis over deze reparatie/vervanging.
    3) ventilatieroosters bij de achterbumper zorgen voor lekkage en zo erge vochtproblemen in de auto. Het laten afkitten van de ventilatieroosters moeten de autobezitters zelf doen of laten doen.
    4) er schijnen gaten in de carrosserie te zitten achter de zijbekleding van de kofferbak en in de bodem waar ook vocht door naar binnen in de auto kan komen. Vaak wordt dit geconstateerd doordat er water in de wielbak van het reservewiel staat. Ook hierin geeft Ford niet thuis en zijn reparaties voor eigen rekening.
    5) sommige Ford Focus bezitters van de mk3.5 hebben een terugroep gehad m.b.t. de koppelingsdrukplaat die kan barsten. Weinig over te vinden via google. Of ik zoek verkeerd. Moet iedere garage kunnen inzien of bij de betreffende Ford dit euvel ook speelt en zo ja of deze al is vervangen?

    Ik lees dit vooral dus over Fords met bouwjaren 2011-2014. Nergens over jongere modellen.

    Weet iemand hier of deze ook bij de Fords aanwezig zijn met bouwjaren 2015-2016?

    Groet,
    Shar
     
  2. In mijn FoFo van 2015 heb ik nog niets van deze zaken gemerkt. Km stand is 100k. Ik ben tot op heden zeer tevreden over deze Focus. Wel zelf de updates van het Sync2 en de navigatie gedaan. Daar is hier alles over te vinden. Succes met je aankoop.


    Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
     
  3. Ik heb dit jr een focus 1.5 ecoboost van 2015 aangeschaft. Hierbij werd binnen 2 weken de koppeling onder garantie vervangen omdat deze herrie maakte bij wegrijden. Voor de rest prima auto , staat inmiddels op 85 k.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
     
  4. Dank voor jullie antwoorden.
    Gelukkig al 2 rijders zonder deze problemen. Dat geeft hoop :D
    Ik richt mijn pijlen op een Focus Wagon uit 2015 of 2016, Titanium met Advanced Technology Pack of een First Edition.
    Het liefst een NL auto en dat is een beetje een uitdaging. Meeste zijn geïmporteerd.
    Ik wil onderhoudshistorie weten. Aangezien dit voor de komende jaaaaren mijn laatste aankoop gaat zijn.
    Ik heb nu 2x mijn neus gestoten met een foute aankoop van auto's die op lange termijn hele hoge kosten met zich
    mee kunnen brengen. Dat heeft me een aardige som gekost.
    Daardoor helaas nu wel wat beperkter budget maar zoek en gij zult vinden (hoop ik).
     
  5. Gaspedaal.nl ;)
     
  6. Een sluitende onderhoudshistorie en geïmporteerd kunnen ook prima samen. Zou die optie dus niet op voorhand uitsluiten.
     
  7. Op de lange termijn kost elke auto veel geld. Denk aan schokdempers, koppeling, distributieriem en dat soort dingen. En als je er echt veel kilometers op zet moet je ook rekening gaan houden met injectoren/verstuivers. Hoe hoger de kilometerstand wordt des te meer slijtage er aan onderdelen komt.
     
  8. Als je per se een NL auto wilt (wat ik goed begrijp), dan kan je het beste zoeken op gaspedaal.nl en dan bij uitgebreid zoeken het vinkje bij NAP aanzetten. een geimporteerde auto krijgt die button niet ;)
     
  9. Over het "O" ringetje heb ik inmiddels al wel wat nachtmerries gehad.

    Deze was bij mij dus gaan lekken met als gevolg dusdanige motorschade dat de complete motor is vervangen. Ik ben in het bezit van een Focus 3.2 uit 2015 met een kilometerstand van 29.000. Deze heb ik in maart aangeschaft bij Wensink in Leeuwarden met een jaar garantie. Tot mijn enorme opluchting heeft Wensink/Ford Nederland zijn verantwoordelijkheid genomen en is deze schade volledig vergoed.

    Blijkt dus zeker wel dat er in ieder geval koelvloeistoftechnisch nog wel wat gevaren schuilen bij de Focus.
    Het heeft er in ieder geval bij mij voor gezorgd dat ik met regelmaat even de motorkap open om het niveau van de koelvloeistof te checken.

    Ik wilde je dit toch even laten weten. Succes met je zoektocht!

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  10. Hier een 2016 wagon.....nu 6 maanden in het bezit en bijna 58.000km op de teller,
    een vakantie van bijna 3000km achter de rug, geen drupje olie of koelvloeistof
    kwijt, en dat bij temperaturen van +35 graden....niets aan het handje
     
  11. Welke motor zit / zat bij jouw Focus toen het gebeurde ?
     
  12. Het betreft de 125 pk Ecoboost 3 cilinder.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A530F met Tapatalk
     
  13. Ah oké. Heb zelf de 1.5 4cil. van 2016
     
    Sido18 vindt dit leuk.
  14. Hier ook een wagon van november 2016. Het is een 1,5 Ecoboost (4 cilinder dus).
    Tot nu toe geen problemen mee gehad en koelslangen zijn af fabriek al aangepast maar ik kijk toch wel vaak onder de kap just to be sure.

    Snap er ook eigenlijk geen reet van waarom Ford niet vanaf meet af aan gewoon een niveau sensor voor de koelvloeistof heeft geplaatst... Dat had ze veel kosten en negatieve ervaringen kunnen besparen.
    Ooit ook een Opel 1.8 wagon gehad inclusief een minimaal lekke radiateur.
    Die kon ik dankzij de melding gewoon tijdig bijvullen:roll:. Uiteraard later wel een nieuwe radiateur op laten zetten maar toch, als ik die melding destijds niet had gekregen, had t me waarschijnlijk ook wel wat meer gekost......
     
  15. Heb ook het zelfde motor. Volgens mij is bij deze motor het koelvloeistof probleem opgelost door in verschillende plekken meerdere sensoren te plaatsen. De 1.5l 4cil. Is namelijk de verbeterde versie van 1.6 l.
     
  16. Vorige week een proefrit gemaakt met een focus wagon first edition van maart 2015. Het sync is het niet voor mij. Mis daarin toch wat fysieke knoppen.
    Het overzicht in de auto vond ik ook zo/zo.
    Het rijden was oke maar ik heb lekkerder gereden in andere merken.
    Toen ging ik de kofferbak in. De zij vakjes geopend, daar zit grijs schuimrubber en dit was nat aan de onderkant. Toen de reserve wiel bak bekijken.
    Schuimrubber mal eruit gehaald en daar lag dus water in. En stinken, bah.
    Dit gaf mij het knagende gevoel dat het "o" ringetje ook vroeg of laat aan de beurt kan komen.
    Terug bij de dealer deze op de hoogte gesteld. Die gaf aan dit heel vervelend te vinden, zeker omdat ik het vooraf had gevraagd of deze problemen aanwezig
    waren.
    Naast dit was het ook gewoon niet mijn auto.
    Dus het wordt geen Ford voor mij.
    Ik ben wel dankbaar dat er forums zoals deze bestaan waar je ongelooflijk veel informatie op kunt vinden want daardoor wist ik waar te zoeken naar mogelijke
    zwakke punten. En nu weet ik dat het ook in de modellen v.a. 2015 nog aanwezig is.
    Ik zal bij een moderator aangeven dat mijn account verwijderd kan worden.
    Ik wens de ford rijders van hier nog veel (hopelijk) probleemloze kilometers toe en bedankt voor de reacties!
     
    Berrychello vindt dit leuk.
  17. Ook hier een wagon van maart 2015. Het is een 1,5 Ecoboost (4 cilinder dus).
    Men zegt : "De 1.5l 4cilinder is namelijk de verbeterde versie van 1.6 l."
    Dat dacht ik ook, maar dit jaar na slechts 49.000 km kreeg ik op heenreis vakantie nabij Oostenrijk opeens een melding
    "Motortemperatuur te hoog; Stoppen"
    Dit gedaan , ADAC erbij maar afgezien van lege koelvloeistofreservoir NIETS te zien mbt lekkage.
    Ook geen andere foutmelding tijdens uitlezen gezien. Bijgevuld en we konden verder.
    NA circa 10 dagen en tussentijdse extra inspectie FORD dealer (zonder resultaat) opeens weer koelvloeistof verlies.
    De auto reed in die 10 dagen normaal...
    In 2e instantie dus niet meer; witte rook uit de uitlaat.
    Om een lang verhaal kort te maken, auto via Ford Assist naar NL en we een leenauto gehad tbv thuisreis.
    Auto bij mijn FORD dealer nagekeken en gerepareerd.
    Oorzaak : Lekke Intercooler welk IN het inlaatspruitstuk zit, en dat na slechts 49k km.
    GEEN coulance van FORD; tijdens herstel kwam er toevallig een eindverslag langs van een duurtest v.e. Mondeo met dezelfde motor.
    Wat bleek, deze had bij km-stand 58.000 ZELFDE probleem gehad, maar daar gebeurde het in de garantieperiode...
    Geen koppakking problemen, auto rijdt nu weer als nieuw ( als altijd) maar wel met flinke financiële kater.
    Dat FORD hier zo "nonchalant" mee omgaat ....
    Ik weet van een paar leden dat ze ook koelvloeistof problemen hebben met de 1.5 L motor.
    En ja, er zit GEEN koelvloeistof niveau meter in; temperatuur wordt in de retourleiding gemeten,
    wat ook de temperatuur van de koellucht kan zijn als het niveau te laag is.
    temperatuurmeter stond tijdens de eerste RODE foutmelding gewoon in de middenstand (normaal!)
     
  18. Oké. Dit is nieuw in het lijstje van “koelvloeistof problemen “. 1.5 l is ook niet bullet proof dus. Moet die meine in de gaten houden......
     

Deel Deze Pagina