1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

vraag over ET waarde

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Sumilidon, 11 jun 2019.

  1. Beste mede leden,

    Ik heb een vraag over wat kan betreffende velgen.

    Ik heb momenteel de standaard 15 LM velgen met Et47 onder mn Focus liggen, maar heb een mooi velgen setje gezien met ET waarde 20.

    Nu mijn vraag zijn 25mm spacers hiervoor voldoende of moet ik er nog andere dingen voor regelen?

    P.S.

    de steekmaat is allebij 4x108 dus dat is geen probleem
     
  2. met ET waarde 20 helpen spacers juist niet.. dan komen ze nog verder naar buiten.

    Handig plaatje:

    IMG-20190117-WA0001.jpg
     
  3. et-waarde is de afstand van de raakvlak velg/remschijf naar middenpunt velg.
    bestaande velg is het 47mm
    nieuwe velg is20mm maar komt er nog -25mm bij. wat je et-waarde dus naar -5mm brengt.

    maar zijn beide velgen even breed. dat is het belangrijkste om te weten. als ze beide even breed zijn zal de et20 in dit geval dus 2.7cm meer naar buiten steken dan je bestaande velg, per kant. je wiel mag voor apk max 3cm buiten je fender uit steken.
    er is dus een kans dat je het kan monteren zonder spacer
    buiten dit weet je ook wat de naafdiameter is van de nieuwe velg. dit is het meest belangrijke om je velg goed gecentreerd op je wheelhub te hebben
     
  4. naaf van de nieuwe set is 65.1
     
  5. Geen idee in hoeverre de ST afwijkt van de gewone Focus
     
  6. dit zijn de velg specs.

    Velgen : 7,5J x 18
    Steek : 4x108
    Naaf :65,1

    Et-Waarde: 20
     
  7. Weet ik ook niet, maar ik denk persoonlijk dat het niets uitmaakt. Maar dat kan ik niet beargumenteren ;)
     
  8. https://www.etwaarde.nl/auto/Ford/Focus (1998 - 2004).html

    Ga er van uit dat je focus 1 hebt.
    Zo zie je dat je minimaal centreerringen nodig hebt. Orgineel is 63.4

    15inch is mogelijk 195 a 205 breed. Dat zal 6 a 6.5j zijn.
    Nieuwe velg is 8j, ga je van 6j uit dan komt je nieuwe velg 5cm breder uit dan je 6j nu breed is.
    Dst is 25.4mm aan elke kant van de velg.

    Met et20 zou je velghardlijn 27mm naar buiten komen.
    Je afstand tussen damper en velg zal gelijk blijven. Zelfs 1.5mm extra spelling.

    Echter je complete wiel komt dan 5cm meer naar buiten als je bestaande velg. Je mag max 3cm naar buiten steken als je fender.


    Het gaat dus vooral om wat je maten zijn van je bestaande velg. Is dat 6 of misschien toch 7j
     
  9. Standaard focus 15" velg is 6.5j toch?

    25 et 7j velgen met 215 brede banden vallen al wel ruim buiten het spatbord.
     
  10. als het idd 6.5J is en de nieuwe 8J
    dan 1.5inch verschil (3.81cm is de velg breder)
    ivm et-waarde vanaf hartlijn kijkt moet je 38.4verdelen aan beidekanten, 19.2mm)

    je zou dan op meer ruimte uit komen en de velg zou 40mm meer naar buiten komen en juist extra ruimte binnen geven, wat betreft de banden maat heb ik zo maar iets ingevuld waar de bandenomtrek gelijk bij blijft
    https://www.wheel-size.com/calc/?wh...-18X7.5ET20&fcl=50mm&wcl=30mm&scl=50mm&sr=0mm
    je ziet hier wel dingen als dat je rijeigenschap wordt beinvloed ivm je hartlijn van je damper en van de wiel niet meer op dezelfde plek bij elkaar komen. Dit kan stuurgedrag beinvloeden, positief/negatief geen idee.


    als je kijkt zul je eerder naar een velg moeten kijken van7.5jx18 et35. anders even alles opemeten wat je daar in kan vullen en dan geeft hij onder aan hoe en wat
     
  11. bedankt voor deze link, dit heeft mijn vraag iig beantwoord.
    Ik was op zoek naar een extra set velgen voor de winter, maar zag dat de set waar ik in geinteresseerd ben ET45 heeft, waar origineel MK4 18" een ET55 heeft.
    Ik was bang dat de nieuwe velg dan te ver naar binnen komt te staan, maar blijkbaar komt hij juist verder naar buiten te staan hierdoor.

    Nogmaals dank.
     
  12. ET45 is voor de MK4 perfect, je kunt voren tot ET40 gaan en achter tot ET35 ongeveer. Daarna gaan ze uitsteken.
     

Deel Deze Pagina