1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Volvo afdekplaat plaatsen FoFo2 1.6 16v

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door daprolix, 10 aug 2010.

  1. Laatst de ANWB erbij voor een lege accu. Hij stond wel bedenkelijk naar de Volvo kap te kijken :).
     
  2. haha,snap ik!!:mrgreen::mrgreen:
     
  3. Nou vraag ik mij 1 ding af, is deze modificatie noodzakelijk voor alleen de FoFo 2 1.4/1.6 fase 1, of treft dit euvel ook de fase 2? In dat geval ga ik ook maar eens richting Volvo-dealer...
     
  4. Op mijn Fase 1 1.6 was het ook niet noodzakelijk. De ruitensproeiers waren al gemodificeerd, maar voor ca €20 wilde ik het risico niet lopen en heb er toch een Volvo-kap opgezet. En daar heb toen gelijk maar wat moois van gemaakt.
     
  5. Vraagje, ik ga nu ook zo'n Volvo afdekplaat monteren, uiteraard van tevoren de bougies los gehaald en in de motor gekeken.... in de linker bougie zie ik duidelijk dat er water in heeft gestaan. de overige bougies zagen er beter uit.

    Motor rijdt verder perfect, ook in hoge snelheden.... moet ik me dan nu verder zorgen maken??? nu ik de afdekplaat ga plaatsen zal er in ieder geval geen vocht meer inkomen.

    Ben benieuwd naar jullie reactie.

    Kan het rauwe motorgeluid (vooral bij koud) hier ook mee te maken hebben?
     
  6. Als de motor verder goed draaid denk ik niet dat je je ergens zorgen over hoeft te maken. Als alles nu netjes droog is (en blijft) kan je er verder eigenlijk weinig meer aan doen. Als de bobine/bougiekabels kapot gaan merk je dat snel genoeg (stotteren, inhouden, weinig vermogen, brandend motorlampje).

    Naast het plaatsen van de Volvo afdekkap is het verstandig om er ook voor te zorgen dat er geen vocht meer langs de ruitensproeiers lekt. Dit kan door de huidige sproeiers af te kitten of nieuwe sproeiers te plaatsen.

    Wat je eigenlijk het beste kan doen als je ziet dat er vocht tussen de bougies staat.

    *De ruimte waar de bougies zitten netjes droog maken.
    *Bougiekabels droog maken en controleren op corrosie. Als deze gecorrodeerd zijn kan je ze beter vervangen.
    *(nieuwe) bougies met een beetje kopervet erin draaien en op moment (15 - 20 NM) zetten. Veel mensen draaien de bougies te vast.
    *Ruitensproeiers afkitten of vervangen. Nieuwe verwarmde Focus 3 sproeiers die vernevelen kosten €4,08 per stuk.

    Zelf heb ik voor de zekerheid het kleppendeksel er ook afgehaald om alles goed schoon te maken en de vriespluggen in de cilinderkop te bekijken. Als er langere tijd water tussen de bougies heeft gestaan kunnen de vriesdoppen door rotten met koelvloeistof lekkage als gevolg.


    ik vermoed niet dat het rauwe geluid hiermee te maken heeft. Deze motoren lopen over het algemeen wat rauw en is normaal.
     
  7. #87 McGyver, 29 apr 2012
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 apr 2012
    Komt dat rauwe geluid misschien van de schrale/zuinige afstelling van de motor?

    Ik heb op YouTube ooit een Duits filmpje gezien waar de vriesdoppen idd waren weggerot en de motor zeer beroerd liep doordat deze ook koelvloeistof verbruikte.
     
  8. Als de vriespluggen in de cilinderkop door rotten door lekkage van de ruitensproeiers komt de ruimte waar de bougies in zitten vol te staan met koelvloeistof. Hierdoor komen de bougies en bougiekabels onder de koelvloeistof te staan en krijg je ook problemen met de ontsteking (een brandend motor lampje).

    Als de vriespluggen door rotten door regenwater kan je er wel vanuit gaan dat er al langere tijd water tussen de bougies heeft gestaan. Vaak zijn dan de bougies ook volledig vastgerot in de cilinderkop. Bij het uitdraaien van de bougies heb je dan grote kans dat deze afbreken en de cilinderkop verwijderd moet worden om de afgebroken bougie(s) er uit te halen.

    Om het vastrotten te voorkomen zet ik zelf de bougies erin met kopervet of keramisch vet aan de schroefdraad zodat ze niet vastrotten. Ook vervang ik de bougies elke 20.000 km (dit is voor mij ruim 2 jaar). Ik heb 2 weken geleden nog nieuwe bougies geplaatst. In de UK kosten 4 NGK TR5B-13 bougies inclusief verzenden €13,-. Voor dat geld vervang ik liever wat vaker als dat ik er problemen me krijg.
     
  9. Heb inmiddels ook zo'n Volvo afdekplaat gekocht, alleen die boutjes nog niet...
    De reden : ik heb twee verschillende Volvo dealers gemaild en die willen ze dus niet los verkopen, slechts per 10 a € 2.20 per boutje. Dat vind ik toch wel beetje teveel van het goede, want de kap kostte me € 13.15....

    Begrijp ik het goed dat ik de pech heb dat de dealers hier ze niet op voorraad willen nemen en bij jullie wel ?
    Zijn dat nog speciale boutjes ? Welke draad en spoed hebben ze ? Of zou iemand ze per 4 voor me willen bestellen ?
     
  10. Hoi met Peter ,in Elst bij gijsberts- volvo kun je wel los bestellen ,heb ze zelf daar gekocht,gr Peet
     
  11. Tenks ! :thumbs: Heb ze net meel gestuurd.
    Kwam die lui dus niet tegen tijdens mijn zoektocht van dealers in de buurt omdat ze geen Volvo dealer (meer) zijn.
     
  12. Ook bluekens in Oosterhout deden ze er ook niet moeilijk over;)
     
  13. zo zie wel weer dat iedereen elkaar kan helpen met spullen en advies:thumbs::mrgreen::mrgreen:
     
  14. @focuskelp,

    ik heb de boutjes binnen van Gijsberts. Hij levert ze inderdaad per stuk. :)
    De boutjes die ik besteld had, waren niet de boutjes die geleverd werden, zoals hier ook reeds vermeld.
    Bij goed weer dit weekend even de kap monteren.
     
  15. nou ,dat is mooi ,heb je wat te doen ,gr peter
     
  16. En maar even een foto van mijn afdekkap:

    [​IMG]
     
  17. Heel mooi geworden!
     
  18. HOi ,

    vraagje want ik heb ook zo'n kap besteld. Kom er alleen achter dat deze volgens mij niet gaat passen.Kan dit kloppen?

    Ik heb een Ford Focus trend uit mei 2007.
     
  19. Of de kap wel of niet past is afhankelijk van het type motor dat je hebt.

    De afdekkap past alleen op de 1.4 (80 PK) en 1.6 (100 PK) Duratec motoren die onder andere in de Focus 2 (2004-2011) zijn toegepast.

    De afdekkap past niet op de 1.6 TI-VCT (115 PK) Duratec motor omdat bij dit type motor de bevestigingspunten in het kleppendeksel ontbreken.
     

Deel Deze Pagina