1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Volvo afdekplaat plaatsen FoFo2 1.6 16v

Discussie in 'Handleidingen Focus II' gestart door daprolix, 10 aug 2010.

  1. Op het forum stond al een soort van how-to voor het plaatsen van een Volvo afdekkap op een 1.6 16v motor om de problemen met waterlekkage door de ruitensproeiers tegen te gaan maar ik miste nogal wat foto's. Vandaar dat ik bij het plaatsen van de kap bij mij een uitgebreide handleiding heb gemaakt zodat jullie er ook iets aan hebben :)

    Benodigdheden:

    - Volvo afdekkap van een 1.6 16v motor (bestelnummer 30650468)
    - 4x schroeven om de kap te bevestigen (bestelnummer 988482)
    - T40 torx schroevendraaier of bit met ratel
    - Kopervet of een ander smeermiddel

    Ik was in totaal €18,56 kwijt voor de plaat en 4 schroeven wat een nette prijs is vind ik. De garage had zelfs mijn tip gebruikt om een klant te helpen die een Focus had met dezelfde problemen. :thumbs:

    [​IMG]


    Stap 1:
    Open je motorkap. Je ziet dan zo ongeveer dit voor je:

    [​IMG]


    Nadere inspectie van de bougiegaten viel mij op dat er een rubber dop in het deksel is gekit bij mij. Ik weet niet of dit zo hoort maar het zat er nogal 'gemodificeerd' uit. Anyway, na een regenbui stond er een laagje water in dit randje dus vandaag dat ik een Volvo kap ga plaatsen.

    [​IMG]


    Stap 2:
    Je ziet als het goed is 2 messing draadbussen in je kleppendeksel (linksonder en ongeveer midden-boven). De kap heeft echter 4 schroefgaten! Ohnee! Hoe ga je dit oplossen? Geen nood, linksboven zit een dopje met een kabelgeleider. Klik de kabel uit de geleider en draai de geleider linksom uit het kleppendeksel:

    [​IMG]


    Close-up van de kabelgeleider die al een paar slagen linksom is gedraaid:

    [​IMG]

    In de bus rechtsonder zit ook een dopje waar een kabeltje op vastgeklikt zit. Bij mij was deze al afgebroken en door het dopje linksom te draaien schroef je deze er eenvoudig uit.

    [​IMG]


    Stap 3:

    Voorzie de schroeven van kopervet om ervoor te zorgen dat ze niet vast gaan rotten over een tijdje. Geen idee of dit bij Ford ook het geval is maar ik ben gewend aan Fiat te sleutelen ;)

    [​IMG]


    Stap 4:
    Verwijder je olievuldop, plaats de kap op het kleppendeksel en draai de 4 schroeven handvast in de kap. Zorg er voor dat het kabeltje aan de linkerkant netjes onder de afdekkap loopt in de uitsparing. Plaats hierna je olievuldop weer terug en draai de 4 schroeven met een rateltje iets verder vast. Let er op dat je ze niet te vast zet, ze waaien er echt niet vanaf ;)

    Als alles goed is gegaan ziet het eindresultaat er zo uit:

    [​IMG]


    Je kunt er natuurlijk voor kiezen om het Volvo logo van de kap de schuren en er een Ford logo op te plakken. Ik vind het echter prima zo en als ik een keer zin heb pas ik het wel aan.

    Hopelijk is het allemaal een beetje duidelijk zo. Mochten er nog vragen zijn dan mag je die uiteraard altijd stellen.

    Groeten,

    Bart
     
  2. Keurige how-to met goede foto's, heel erg netjes, super !
     
  3. Kvind et wel spijtig dat Ford zelf gene uitbrengt, want je zit nu met een Volvo logo
     
  4. kan je het logo er niet uitschuren o.i.d.?
     
  5. Volvo motor heeft toch juist status;). Is wel jammer dat Ford niet zelf met deze oplossing komt, kost niks maar voorkomt een hoop ellende.
     
  6. Ja dat kun je doen, maar dan moet je ook de gaten dichtplamuren. En ik vind het persoonlijk niet zo storend. Kap zit toch meestal dicht (als het goed is ;) )
     
  7. Weet iemand misschien hoe het zit met een 1.6 TDCI? Ik heb sinds kort zo'n auto en hier zit ook geen afdekplaat op de motor. Ziet er op deze manier uit of er iets mist.
     
  8. Volgens mij hebben alle diesels een afdekplaat bij de Focus II. Mijn 1.8 in elk geval wel. Deze afdekplaat gaat niet op jouw tdci passen.
     
  9. 1.6 tdci is afdekplaat loos;) heb dat al vaker gezien;)

    de 1.8 tdci heeft wel een afdekplaat;) en wat voor 1:mrgreen:
     
  10. Ik heb een 1.6 TDCI (80 kW) uit 2005 met afdekplaat :mrgreen:

    De afdekplaten tussen een 1.6, 1.8 en 2.0 TDCi zijn allemaal verschillend.

    Ik kan mij niet voorstellen dat Ford dan voor de 1.6 een afdekplaat als "accesoire" maakt en deze alleen achteraf los verkoopt.
     
  11. heb je een 90 pk of een 109? de 90 pk heeft er geen namelijk;)
     
  12. 80 kW = 109 pk

    Dat verklaart dan waarom bij mij wel een afdekplaat gemonteerd zit.
    Ik zit er nog wel aan te denken hier ook nog een kleurtje op te spuiten, ben de laatste tijd toch al flink aan het pimpen :mrgreen:
     
  13. Is dit een specifiek probleem van de Focus II? of heeft de Focus I (mk1) met 1.6 16v motor hetzelfde probleem?
     
  14. De mijne 109PK had ook gene hoor!!!
     
  15. Mijne (109pk) gelukkig ook niet anders was ik er nooit binnen de garantie achter gekomen dat er olie langs de verstuivers lekte:cheer:.

    Stamgastje: is specifiek Focus II probleem!
     
  16. De Volvo-kap kan ook worden omgeturned in een Ford-afdekkap.

    Na het wegschuren van de Volvo letters, de onstane openingen opgevuld met plamuur.
    [​IMG]

    Ook de onderkant.
    [​IMG]

    Daarna het geheel goed gladschuren. Korrel 120 » 240 » 600
    [​IMG]

    Het geheel minimaal 2x in de primer. Tussendoor opschuren met korrel 1000
    [​IMG]

    Daarna het geheel in kleur spuiten. In mijn geval 3x en tussendoor (nat) schuren met korrel 1000.
    [​IMG]

    Het eindresultaat onder de motorkap.
    [​IMG]
     
  17. Dat ziet er mooi uit :thumbup:
     
  18. Ziet er mooi uit. Wordt die afdekplaat niet heel erg warm? Heb je dat met hittebestendige verf gedaan of is dat niet nodig?
     
  19. Ik heb geen speciale verf gebruikt. Dus ik zal wel zien hoe het er over een tijdje uit ziet.
    Maar volgens mij is hier op het forum nog iemand die de kap heeft geverft. Ben wel benieuwd hoe die er nu uit ziet.
     
  20. weet iemand hier of er ook een mogelijkheid is voor zo'n kap op een 1,4 benzine versie?
     

Deel Deze Pagina