1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vervangings weerstand stoelairbag

Discussie in 'Electronica' gestart door Tigershark, 13 okt 2018.

  1. Ik ben inmiddels erachter gekomen dat dit een 2,2ohm weerstand moet zijn maar welke precies? Dus hoeveel Watt moet deze zijn?

    Ik weet niet wat de spanning is in het airbagcircuit maar kan me goed voorstellen dat dit 5V is. Met de formule P= VxV / R komt hier ca 11W uit.

    Wie kan bevestigen dat deze redenatie goed is of maakt het niet uit hoeveel Watt de weerstand heeft?

    @JW
     
  2. Het wattage van de weerstand is in dit geval niet zo belangrijk. Het airbagsysteem "controleert" de airbags door hier een zeer kleine stroom bij een zeer laag voltage (slechts enkele millivolt) doorheen te sturen.

    Het enige moment wanneer er een hogere stroom/spanning doorheen wordt gestuurd is wanneer de airbag wordt geactiveerd. Dit is echter dermate kortstondig dat zelfs een weerstand welke geschikt is voor een laag wattage dit in de meeste gevallen wel overleeft.


    Toen ik destijds in mijn Focus 2 het stuur heb vervangen door een Mondeo MK4.5 stuur heb ik enkele dagen (on te testen) zonder stuurairbag gereden. Hierbij had ik een 2,2 Ohm weerstand gebruikt met een wattage van 1/4 Watt. Dit functioneerde probleemloos.
     
  3. Duidelijk, dat vermoeden had ik al maar nu weet ik het zeker.
    Nu op de sloop wat stoelairbagstekkers halen en hier de weerstand in solderen om een nette en veilige oplossing te hebben.

    Thnx
     

Deel Deze Pagina