Beste leden, Vorig jaar ben ik eigenaar geworden van een Ford Focus Station Mk3.5 1.0 EcoBoost 125 pk uit 2018. De auto had al wat aardig kilometers op de teller (190.000), en bij aankoop gaf de verkoper al aan dat de distributie riem wellicht binnenkort vervangen moet worden. Afgelopen weken kwam het olie lampje af en toe aan springen met een koude motor en verdween daarna weer. Ik reed zelf bijna niet in de auto, en mijn partner dacht dat er niks aan de hand was. Op een gegeven moment toch via de focusclub er achter gekomen dat dit een serieuze hint is naar het vervangen van distributie riem en ik niet meer door moet rijden. Dit ook gedaan en direct een garage opgebeld. Inmiddels blijkt dus dat de distributie riem al aardig aan het 'oplossen' was, hiermee de nodige schade meebrengt en het een dure grap wordt. Echter, nu blijkt dat door de lage olie druk waar we te lang mee hebben doorgereden, dat ook de axiaal lager op de krukas en de gehele krukas vervangen moeten worden. Doordat er nu dermate veel al af ligt, raad de garage mij ook aan om het nodige preventief te vervangen waaronder de koppelingsplaten en waterpomp. De garage nodigt mij uit om persoonlijk langs te komen, want de kosten lopen hoog op en wil transparant zijn. Echter ben ik zelf geen technisch expert en heb ik ook niet iemand in mijn directe omgeving die hier kennis over heeft. Zelf wil ik graag de auto behouden en ben ik bereid de investering te doen, en nog veel plezier te hebben van de wagen. Mijn vraag aan jullie is, hebben jullie een oordeel en aanmerkingen over het benoemde werk en prijzen? Doe ik er verstandig aan om dit te laten repareren? Omschrijving Aantal Prijs Totaal Gates distr.kit waterp. 1,00 378,50 378,50 Multi-v riemenset 1,00 139,10 139,10 Motorflushen 1,00 61,98 61,98 Benzine systeem reiniger 1,00 20,66 20,66 Mobil SUPER 3000 FORMULA F 5W20 5,10 17,25 87,98 Milieuheffing 5,10 2,64 13,46 Xtra coolant G40 (G12) -38 graden 6,50 6,06 39,39 Milieuheffing 6,50 2,64 17,16 Distributieriem, olie+filter en multiriem verv. 1,00 1143,61 1143,61 Oliefilter 1,00 15,78 15,78 Carterp. honda dop17+ring 1,00 3,45 3,45 Gebruik spec. gereedschap tbv timing ECO-boost 1,00 50,00 50,00 Kl.materiaal 2,00 6,20 12,40 Onderzoek met metaal delen 1,00 79,95 79,95 Krukas geleverd, geslepen en nagekeken 1,00 1750,00 1750,00 Delen origineel Ford tbv krukas vervangen 1,00 125,96 125,96 Mobil 75W Multi Vehicle bak olie 2,50 12,51 31,28 Milieuheffing 2,50 2,64 6,60 Bak, koppeling, krukaskeerring, montage 1,00 719,55 719,55 Kl.materiaal 1,00 6,20 6,20 Kop.set+hyd.lager 1,00 267,00 267,00 Remvloeistof verversen 1,25L 1,00 70,00 70,00
Alleen voor die krukas van 1750 heb je al bijna een revisie blok. Revisiemotor Ford Focus 1.0 ECOBOOST - M1DA M1JE SFJC https://search.app/wgwgZ9uRmz3nuaDE9
Dat is inderdaad wel de veilige keuze. Die distributieriem in je huidige motor is helemaal aangevreten, de stukken rubber van die riem zitten overal in het motorblok de oliekanalen te blokkeren, dat veroorzaakt de lage oliedruk met uiteindelijk motorschade. Dan is een revisieblok dat helemaal los geweest is en gegarandeerd schoon is van binnen een betere optie. Zorg er dan wel voor dat je de exact door Ford voorgeschreven olie in die motor gebruikt, iedere 15.000km olie wisselen in plaats van 30.000km en het liefst E5 tanken als je dicht bij de Duitse of Belgische grens woont. Dan gaat die riem langer mee, anders heb je hetzelfde probleem zo weer.
Die e5 heeft niets met de riem temaken en zolang je de auto niet lang laat staan geen probleem met e10.
De riem zou bij 240dkm of 10 jaar vervangen moeten worden maar ik zie dat men er w5 olie in wil doen en dat is volgens mij niet de juiste olie waardoor een nieuwe riem ook weer wordt opgevreten
De interval is 20.000 km of elk jaar, wat het eerste komt. Als er sprake is van axiale speling (hoe is dat vastgesteld?) dan zou ik ook niet meer repareren, dan zou ik op zijn minst het hele onderblok vervangen. Het revisieblok dat @Bertus 7 linkt is al voorzien van een nieuwe distributieriem; dus tel uit je winst. Liep de motor verder nog goed of waren er al bijgeluiden? Minimale aandachtspunten bij smeergebrek zijn de turbo en de vacuümpomp.
- Dank voor het meedenken. De garage sprak inderdaad ook al over het gehele blok te vervangen, maar wilde toch eerst kijken of hij ook alleen een nieuwe krukas kon krijgen. Afweging om niet het nieuwe blok te doen voor mij nu was de toch nog hogere kosten die er aan verbonden waren plus de extra manuren die er nodig waren. Axiale speling is vastgesteld, en heb daar foto's/ video's van gezien. Motor liep verder goed!
Besloten om geen nieuw blok te doen, in goed overleg met de garagist. Inmiddels staat de auto al een tijdje bij de garage en druppelen de spullen langzaam binnen. Komende tijd is hij dus zoet met het vervangen. Hopelijk kan ik daarna weer tijden lang zorgeloos genieten van m’n “wagon”
@Liam Wat heeft je doen besluiten om een motor met bijna 200k te repareren voor € 5040,01 ex btw (€ 6098,41 incl btw) in plaats van een nieuwe motor te plaatsen voor pak 'm beet hetzelfde geld?