1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Versnellingsbak vervanging noodzakelijk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door sparky123, 14 dec 2021.

  1. Ben het helemaal met je eens Gerard.., waarom zou je er aan mee betalen als je er niets aan kan doen,mee betalen doe je als je je schuldig voelt.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. Of je betaald mee omdat het gesteggel het je niet waard is en je tevreden bent met de wijze waarop het opgelost wordt.
    Ik vindt 570 euro ook veel geld, maar ik kan niet in de portemonnee van Sparky kijken.
     
  3. In die zin valt de auto buiten de garantie. Hoe kort door de bocht dat ook is. Als Sparky er tevreden mee is, dan is het toch goed.
     
  4. Ik vind het ook apart. Tuurlijk kan er wel eens iets kapot, maar een bak met deze km stand, dan moet je wel heel erg je best doen denk ik.
     
  5. jazeker, ik zou er ook wel content mee zijn.
    maar dat onderbuik gevoel.....er zijn genoeg voorbeelden bekend op het forum van een halsstarrige FordNL
     
    henk 68 en Patman vinden dit leuk.
  6. #26 henk 68, 17 dec 2021
    Laatst bewerkt: 17 dec 2021
    Waarom zou je als FORD mee betalen ,als het niet aan jouw product ligt...
    ,570 euro....,, dat hij/jij daar mee akkoord gaat begrijp ik wel .
    Dat gelul altijd met coulance......,als je dat krijgt wordt je gewoon genaaid ,want dan geven ze gewoon toe dat ze fout zitten maar willen ze niet volledig hun verantwoording nemen door alle kosten te vergoeden.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Precies zo is het gewoon.
     
    Patman vindt dit leuk.
  8. En dan zitten ze fout, buiten die 2 jaar hoeven ze geen coulance aan te bieden.
     
    Kees37 vindt dit leuk.
  9. Nou, in dit geval mag je toch echt wel verwachten dat een versnellingsbak meer dan 2 jaar meegaat. Daar zit ook iets in hoor.
     
    henk 68 vindt dit leuk.
  10. Het conformiteitsbeginsel is op een auto gewoon geldig. De bewijslast is echter best lastig denk ik, zeker bij een gebruikte auto waarvan je niet zeker weet hoe de eerste eigenaar er mee om is gegaan.
     
  11. Dat klopt, vandaar de coulance.
     
    Patman vindt dit leuk.
  12. Fijn dat Ford en de dealer willen meebetalen... daar konden wij naar fluiten toen de koppeling stuk ging bij 35.000 km...
     
  13. Ik heb als leidend voorwerp de rest van de discussie even gemist. Waarom 570 euro geaccepteerd? Simpel, omdat dat bedrag het mij niet waard is om er meer werk van te maken en anderzijds omdat ik het door Ford NL netjes opgelost vind.

    Vandaag de auto opgehaald. Wat er precies gebeurd is kon men mij niet zeggen. Wel dat er gruis in de versnellingsbak zat. Dus waarschijnlijk een of ander tandwiel of whatever kapot wat lijkt op een constructiefout. Ze hadden dat 1 x eerder meegemaakt bij een Focus.
     
    Marco Morello en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. Prima dan zo toch. Weer lekker genieten van de auto :thumbup:
     
  15. @meeder: conformiteitsbeginsel is vanuit oogpunt koper juist uitermate eenvoudig. De verkopende partij moet aantoonbaar maken dat de kopende partij nalatig is geweest.
     
  16. Nu heb ik een zelfde soort probleem. Sinds een tijdje een gierend/ratelend, in ieder geval vreemd, geluid vanuit de auto. Nu moest ie toch naar de garage (dealer) voor zijn onderhoudsbeurt en die komen er mee dat er een lager kapot is waardoor de hele versnellingsbak vervangen moet worden. De auto is 3 jaar oud en heeft 67.000 km op de teller, dat vond ik toch ook nog veel te vroeg voor zo'n defect. Daarom naar FordNL gestapt of ze wat willen doen om hierin tegemoet te komen, maar die willen geen euro delen. Als reden geven ze op dat de Ford pas op 42.000 km zijn eerste beurt heeft gekregen, waar volgens het schema dat bij 30.000 km moest. Nu klopt dat wel, maar heb ik hem zelf met 42.000 km gekocht. Het betreft een geïmporteerde auto. Ik zal contact opnemen met de verkoper van destijds, maar die gaven een nogal schrale indruk, dus ook daar verwacht ik niks van.

    Nu begrijp ik heus wel dat Ford hier niets hoeft te doen, maar aan de andere kant vind ik dat je achter je product moet staan en voor de kwaliteit, die dus tegenvalt, moet instaan. Nu leg ik er me uiteindelijk vast wel bij neer dat ik het volledig zelf moet betalen (2k+), maar het ergste is nog dat ik over anderhalve week met die auto naar Zuid-Frankrijk wou rijden. Eerst zou een versnellingsbak er zo in hebben gezeten, maar nu blijkt dat ook nog eens niet op voorraad te zijn.

    Ik wil er toch wel heel graag mee op vakantie (gerepareerd), iemand nog tips hier?
     
  17. welkom.

    je begrijpt dat FordNL niets voor je kan doen en je zegt het zelf al, kwaliteit is altijd slecht als je je niet aan de voorwaarden houdt.
    je hebt in beginsel een auto gekocht waarvan de onderhoudshistorie niet kloppend was en je dus kon verwachten dat je dan niets meer van coulance hoeft te verwachten van wie dan ook.
     
  18. Interessante beredenering @gerardTDCI, ook vooral omdat de 30k onderhoudsbeurt geen check van de versnellingsbak heeft.

    Hoe kan Ford zich dan beroepen op nalatigheid, terwijl het geen punt is wat wordt meegenomen in een 30k beurt.

    Ik bedoel het niet naar hoor, maar vind het zoals ik al vaker ook heb aangegeven op t forum, iets te kort door de bocht. Iets met recht op een deugdelijk product. Iets waarvan je mag verwachten dat het wel wat langer mee mag gaan, plus (inmiddels bij meerdere hier op het forum) een bekend probleem.

    @Davey de Bakker Geheel vervangen voor nop zal niet gaan, maar ik zou wel in bezwaar gaan en met hulp van een rechtsbijstand een brief op stellen, maar nog wel een brief zonder benoeming van deze rechtsbijstand. Kijk naar je rechten via bv sites als Consumentenbond. Het eerste antwoord heb je nu gehad, maar daar hoeft het nog niet klaar mee te zijn. Richt je ook op de verkopende partij, of heb je zelf de auto geïmporteerd?

    Hoe dan ook succes met de afhandeling, hopelijk lukt het om iets van compensatie te krijgen.

    Greetz Emiel
     
    gerardTDCI en Bramzel vinden dit leuk.
  19. Juridisch gezien heb je alleen een overeenkomst met de partij waar je de auto hebt gekocht. Ford Nederland is in deze geen partij. Voor eventuele garantie of coulance ben je dus op de verkopende partij aangewezen.

    In dit geval is de door de fabrikant verleende garantieperiode reeds verlopen en lijkt er ook geen vorm van coulance te worden geboden. Wat overblijft is non-conformiteit .De wet schrijft voor dat een product conform moet zijn met hetgeen ervan redelijkerwijs verwacht zou mogen worden. Van een versnellingsbak zou je naar mijn mening bij normaal gebruik er van uit moeten mogen gaan dat deze langer meegaat als 3 jaar / 67.000 KM. Mijns inziens zou er dus weleens sprake kunnen zijn van non conformiteit.

    Wanneer je echter aanspraak wil maken op non-conformiteit heb je te maken met bewijslast. Indien de koop korter als 6 maanden geleden is gesloten is de verkoper verantwoordelijk voor de bewijslast. Na 6 maanden is de consument verantwoordelijk voor de bewijslast (voor een koop gesloten na 27-04-2022 is deze periode overigens gewijzigd van 6 naar 12 maanden).

    Indien de koop dus langer als 6 maanden geleden is gesloten heb je als consument dus de plicht om aan te tonen dat er sprake is van een ondeugdelijk product. Dit kan bijvoorbeeld door de versnellingsbak door een onafhankelijk partij te laten onderzoeken. Non conformiteit is niet van toepassing wanneer er sprake is van achterstallig onderhoud, onjuist gebruik of een externe oorzaak.
     

Deel Deze Pagina