1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Focusp’s 2012 Wagon Trend: Nieuwe mijlpaal bereikt!

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door focusp, 4 nov 2015.

  1. [​IMG]

    Soms bedenk je iets. Het lijkt je bijvoorbeeld leuk om je ervaringen met je nieuwe auto te delen op een forum, maar op de één of andere manier komt het er niet van. Maar het plannetje blijft wel in je achterhoofd zitten. Dan maar eens beginnen na de eerste onderhoudsbeurt, de tweede dan, eerste rondje om de wereld (40.075km) was ook een leuk moment, maar inmiddels is dat punt ook alweer gepasseerd. OK, nu dan maar, de teller staat inmiddels op 50k anders hoeft het helemaal niet meer, daar gaat ie...

    Hoe is het zo gekomen? We reden een Focus2fase1 1.6 benzine en eigenlijk waren we daar best tevreden over. Het beestje was een jaar of 7 oud, 100k op de teller en eigenlijk geen noodzaak om iets anders te kopen. Toch voelde het een beetje als een keuze moment. Doorrijden tot ie 'op is' of inruilen want nu brengt de auto nog iets op. Maar eens kijken op ANWB koerslijst (wordt je niet vrolijk van) en wat er jong gebruikt werd aangeboden. In 2012 was de Focus3 net uit, dus eigenlijk geen/nauwelijks aanbod en om nou dezelfde (maar dan iets jongere) auto terug te kopen vonden we ook niet zo leuk. Ook het model van de Focus3 sprak me vanaf de foto's niet heel erg aan.
    Toen viel er een foldertje van de lokale garage op de mat. Inruilpremie, voorraadkorting etc. je kent het wel. Toch maar eens langsgegaan om te kijken. En ja hoor, mooie actie maar alleen de luxe modellen waren nog op voorraad en dat paste zeker niet in het beschikbare budget. Jammer want ik was inmiddels toch wel enthousiast geraakt. In goed overleg met de verkoper besloten dat het niet ging lukken.
    Twee dagen later telefoon... De verkoper had nog ergens in een hoekje een vergeten voorraad model gevonden. Of ik het erg vond dat ie zwart was... Nee! En zo stond er op 2 november 2012 een hagelnieuwe focus3 op de stoep.

    Wat is het? Het is dus een zwarte (panther black) Focus3 Trend Wagon met de beroemde 1.0 ecoboost (100pk) in het vooronder. De trend is de uitvoering voor de 'praktisch' ingestelde mens. Wat je nodig hebt zit erop en de auto is best compleet maar luxe zaken zijn weggelaten. Dus wel een airco maar handbediend. 12V aansluiting in de koffer maar geen Chrome randjes etc. De inkoper van onze auto heeft dit goed begrepen en nog wat praktische zaken toegevoegd zoals navigatie, cruise control en een verwarmde voorruit. De enige echt luxe uitspatting zijn de buitenspiegels. Deze zijn te bedienen met een motortje! Geen idee waarom want je stelt ze 1x in en daarna zit je nooit meer aan die knopjes... Om het praktische plaatje compleet te maken hebben we een vaste trekhaak toegevoegd.
    Hier een plaatje, ze is nog een beetje verlegen om haar gezicht op dit forum te tonen...
    [​IMG]

    Zo het begin is er. Later meer...
     
  2. Leuk verhaal! ben benieuwd naar de rest.
     
  3. leuk verhaal en alweer 50.000 km een tevreden :focus3: rijder dus :thumbs:
     
  4. Nou, er zit een flink gat tussen de aanschaf en nu maar deze week was het dan zover, nog net binnen de 6-jaar is de kilometerstand van onze Focus 3.1 op het beruchte getal met de 5-nullen gesprongen. Help wat nu!

    [​IMG]

    Eerst een beetje achtergrond...
    De Focus is onze enige (gezins)auto en wordt ook zo gebruikt. Boodschappen, Familiebezoek en dergelijke maar ook chauffeuren voor de uitwedstrijden van de kinderen, volgepropt met zooi naar de stort. En natuurlijk de vakantieritten die zorgen voor een groot deel van de jaarlijkse kilometers. Voor woon-werk verkeer wordt de Focus maar weinig gebruikt, in de herfst/winter pakt mijn vrouw de auto nog wel eens als het te slecht weer is om te fietsen. Zelf fiets ik altijd naar mijn werk, het is nog geen 7km en per fiets is gezonder, goedkoper en (niet onbelangrijk) sneller. Ik ben niet echt een poetser maar na wat mindere ervaringen in de wasstraat (gaat niet lekker samen met een zwarte auto) wordt de auto handmatig gewassen en 1-2x per jaar van een laagje wax voorzien.

    Over het algemeen heeft onze Focus een rustig leventje. Hij mag lekker voor de deur, op de oprit, wachten op de volgende klus. Ik heb nooit haast en een rustige rijstijl. Soort van ‘captain slow’, haha. De rest van het gezin is erg gevoelig voor wagenziekte waardoor een ‘vloeiende’ rijstijl noodzakelijk is om te ongeplande pitstops in de berm te voorkomen.
    Als wij op vakantie gaan wordt de Focus flink aan het werk gezet. Niks luieren op lang parkeren bij Schiphol! Volgepropt met bagage gaan we op pad naar zonnige oorden of wit besneeuwde bergen. En in de zomer gaat er ook nog zo’n 600kg aan vouwwagen achter. Zo zijn we ondertussen half Europa rondgereden met deze auto, Van Noorwegen tot Toscane, Frankrijk, Oostenrijk Engeland, overal zijn we geweest. Bergen over, verzengende zomerhitte of in de bittere kou, de auto heeft het allemaal moeten doorstaan.

    Tot nu toe ben ik zeer tevreden over onze Focus 3.1. Het is een zeer fijne reisgenoot, stil, comfortabel en niet al te dorstig. Ook het 1.0 motortje doet het tot nu toe voortreffelijk. Ondanks het beperkte vermogen van ‘maar’ 100pk zijn we overal gekomen zonder dat we ooit het gevoel hebben gehad dat we vermogen tekort kwamen. Het is geen sprintkanon natuurlijk, maar zelfs bergop met de aanhanger erachter kom je goed mee met het overige verkeer.

    De Focus heeft ons nog nooit laten staan maar helemaal foutloos is ie ook niet. De waterpomp en klapsleutel zijn vervangen (garantie) en de kachel/airco is soms wat nukkig. Ook zit er soms een irritant rammeltje in het dashboard en is de condensor van de Airco door steenslag lekgeraakt waardoor deze vervangen moest worden (verzekering).
    Gelukkig heb ik buiten de beurten om tot nu toe helemaal geen reparatie of vervangingskosten gehad. Remblokken, banden (zomer en winterset), accu zijn allemaal nog origineel, zelfs de ruitenwissers zijn nog niet aan vervanging toe! Nou is dat eigenlijk niet helemaal waar... De pitten van de dimlichten heb ik al wel een keerjte moeten vervangen ;-)

    Dit zal de komende jaren natuurlijk niet zo blijven. En daarmee komt het dilemma. Hoe lang blijven we nog met deze auto doorrijden en welke extra kosten zijn er te verwachten?
    Na 6-jaar en 100.000km hebben we de grootste afschrijving wel gehad, dus een reparatie van een versleten onderdeel is niet zo erg. De auto moet wel betrouwbaar blijven! Ik lees hier op het forum soms met bewondering over leden die met hun Focus astronomische kilometerstanden bereiken. Ik denk niet dat ik dat zal durven....
    Op onze vorige Focus (2.1) was ik na 5 jaar sturen wel een beetje uitgekeken maar bij deze auto is dat nog helemaal niet het geval. Hier kan ik nog best een tijdje mee door!

    Ondertussen ben ik vast begonnen met het maken van een lijstje van de mogelijke extra kosten (onderdelen+montage) die er het komende jaar/jaren aan zullen komen (buiten het normale onderhoud). Dit heb ik tot nu toe al bedacht:

    -Zomerbanden, nog niet echt versleten maar de veroudering slaat toe. 3x nodig, 1 band is dit jaar al vervangen nadat deze lek (en kapot) is geaan. €300,-. Misschien ook meteen uitlijnen €75,-
    -Accu, doet het nu nog maar de start/stop werkt al veel minder vaak (eigenlijk bijna nooit meer) dan in het begin. €200,-
    -Ruitenwissers €50,-
    -Motorophanging, sinds dit jaar schud de motor stationair heftiger dan eerst. €250,-
    -Remmen (blokken). €250,-

    Meer kan ik zo 123 niet verzinnen, er kan natuurlijk altijd nog iets anders stuk gaan, dat zou van alles kunnen zijn. Het koelsysteem is bijvoorbeeld iets dat extra in de gaten gehouden moet worden. Als de bedragen een beetje kloppen zou ik voor ongeveer €1000,- aan extra kosten weer een paar jaar kunnen doorrijden.
    Het duurt nog even maar bij 10jaar moet de distributieriem (wet-belt) vervangen worden. Dit schijnt een nogal arbeidsintensieve en dus kostbare klus te zijn. Is de auto dat tegen die tijd nog waard of betekent het dat de auto afgeschreven en dus onverkoopbaar is geworden?
     
  5. Leuke stukjes. Maar je bent jezelf aan het gek aan het maken met de gedachte dat bij 100.000km de auto “op” zou zijn. Daarbij de kosten die jij schetst lopen behoorlijk uit de pas bij de werkelijkheid. Voor €250,- heb je bijvoorbeeld schijven en blokken rondom. €200,- voor een accu?

    Maar goed, een auto van 6 jaar met maar 100.000km levert op dit moment bij inruil/particuliere verkoop nog leuk geld op. (Al heb je een wat “moeilijk” exemplaar omdat het een Trend is), het bedrag dat je dan bij betaald voor een nieuwe/andere zal uiteraard lager zijn dan wanneer je zeg doorrijdt tot 150.000km.

    Zelf schrik ik niet van 150.000km of meer. De dingetjes die komen, zijn over het algemeen te overzien. Zaken zoals de koeling, met name de koelslang vanaf het reservoir kun je op voorhand vervangen zodat je het gemodificeerde exemplaar hebt.

    Kijk naar je beschikbare budget en kijk of dat past bij een fatsoenlijke vervanger. Lukt dat niet, kan ik je wel voorspellen dat je met geringe kosten nog lang plezier van je auto zal hebben. Mits je ‘m niet plat zet.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  6. Remblokken voor en achter vervangen door de dealer was bij mij €460.
     
  7. Dat is serieus te duur....
     
  8. Kost bij een Bosch garage 360€
     
  9. Alleen blokken? Dan wordt er echt goud geld verdient. Als je zelf de onderdelen op zoekt (ATE in mijn geval) dan ben je voor schijven en blokken rondom €240,- aan materiaal kwijt. Alleen blokken vervangen en eventueel de klauwen schoonmaken en invetten kost je qua tijd ongeveer 1 tot 1,5u.
    Naja misschien dat voor mij het vergelijk dan wel niet op gaat, aangezien ikzelf het onderhoud aan onze auto’s doe.
     
  10. Zelfde motor, zelfde km stand hier.

    Remmerij pak ik zelf nog even aan en rij er voorlopig mee door.
    Onze auto is tot op heden echt probleemloos, onderhoud bij dealer is ook niet duur. Banden, remmen etc, kleine dingetjes doe ik zelf.
    Verbruik is ook heel netjes.

    Afschrijving is tot op heden minimaal en ik verwacht dat ik nu ook niet veel meer ga afschrijven.

    Zelf heb ik een berekening gemaakt om een jong gebruikte Megane/Focus te kopen, ( of een nieuwe op de zaak ) maar in beide gevallen is dat een verdubbeling van de lasten.

    Mijn conclusie: goedkope en fijne auto die wederom nog weer een jaartje door mag.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  11. @jjonkie: die Megane ga je echt spijt van krijgen. Behalve de betrouwbaarheid, rijden ze gewoon lang niet zo fijn als jouw Focus 3.
    Ik weet niet hoe lang je bent, maar boven de 1.80m kun je niet in die Megane zitten, buiten dat het echt slechte stoelen zijn. Het onderstel is ook lang niet op het niveau van jouw Focus 3. Als je dan 1 neemt met Panorama dak, let op dat het voorste kunststof deel niet kapot scheurt (ik heb het idee dat ze torderen) en vage electronische klachten. Wij hebben erop de zaak een aantal lopen. De Peugeot 308jes die wij hebben zijn fijnere auto’s, al is de zithouding in de 308 ook niet je van het.
     
    Jackie D vindt dit leuk.
  12. Amen, ik heb ook serieus gekeken naar een nieuwe Mégane. Ben 1,92 en kon niet normaal in die auto komen. Was wel een GT-line dus die stoelen hebben stugge erg hoge zijkanten dus dat helpt ook niet echt.
    Na een proefrit was ik ook direct 'genezen'. Wegligging komt niet in de buurt van de Focus.
     
  13. Ik ben zelf compact zeg maar :-) ( 1,75 ) en een GT line heeft een fijn en instelbaar onderstel, ik was juist erg onder de indruk van de wegligging van de Megane.
    Elektronische storingen zijn meer van de Megane 2 tijd heb ik het idee. De Megane 3 van mijn vader is in ieder geval goed bevallen. Ik verwacht dat een 4 dat ook wel zal doen.
    Peugeot heb ik weer minder vertrouwen in en de achterkant is niet mijn ding. Duits helemaal geen optie, zeker geen TSI etc.

    Rij inmiddels natuurlijk al weer 3 jaar Renault full electric en heb er nog niets mee gehad. Dat helpt ook wel bij de beeldvorming natuurlijk.

    maar goed we dwalen af....
     
  14. Tsja, misschien maak ik me onterecht druk... Voor mij is een 100k+ kilometerstand ‘onbekend gebied’. Ik koop meestal ‘jong gebruikt’ en de laatste auto’s zijn voor of rond deze stand ingeruild. Vroeger wel oudere auto’s gereden met hogere kilometerstanden en dat waren ook de wagens waarmee ik enkele malen in de natte sneeuw (of ander baggerweer) langs de vangrail mocht wachten op de ANWB... En dan zijn er nog de vele berichten op het web dat dit soort downsize motoren niet lang zullen leven. Tot nu toe hoor ik overigens weinig echte problemen maar er zijn natuurlijk ook nog niet zoveel 1.0 Focussen met echt hoge kilometerstanden.
    Waarschijnlijk ga ik jullie advies opvolgen en blijf ik nog een paar jaar rijden met deze auto. Volgende maand moet er een nieuwe APK op en een onderhoudsbeurt. Even zien hoe dat loopt.
    De reparatiekosten zijn deels geschat en deels gebaseerd op dealerprijzen. Daar valt vast nog wel iets op te besparen door wat slim te shoppen. Zelf ben ik wel handig maar niet zo’n sleutelaar wat auto’s betreft, remblokken e.d. laat ik dus lekker aan de garage over. Kleine dingen zoals een lampje vervangen doe ik wel zelf. En een start/stop accu bijvoorbeeld is duurder dan een standaard exemplaar.
    De kans dat een volgende auto een Renault gaat worden is niet zo heel groot... Ik heb ooit een Kangoo gehad en daar gelukkig een verlengde garantie op afgesloten van 5jaar. Deze was ook hard nodig... Nadat deze garantie was verlopen heb ik ‘m maar snel ingeruild.
     
  15. Die verhalen mbt levensduur van de gedownsizede motoren zijn er idd. Ook ik heb dat weleens geroepen, maar durf wel te erkennen dat mijn “angst” niet gegrond is. Heden ten dage zijn de auto’s dusdanig goed dat 200.000km of meer geen probleem gaat opleveren. Tuurlijk krijg je onderhoud behorende bij die kilometerstanden. Waar je vroeger (tot midden jaren 90) de meeste auto’s wel op waren na 250.000km, gaan ze tegenwoordig veel langer mee. Maar, alles valt en staat met goed en op tijd onderhoud en hoe je ermee omgaat. Als ik het zo in schat, rijden jullie zo’n 13.000km per jaar. Als je nog 2 jaar zou doorrijden, staat ie nog maar op 126.000km en is ie nog steeds interresant qua verkoop.
     
  16. Ik las laatst nog een aardig berichtje over de leeftijd van auto’s. Net als wij vergrijst het wagenpark in NL ook. De gemiddelde leeftijd van auto’s is nu zo’n 9 jaar en pas na 18jaar gaat ie naar de sloop.
    Wat extra onderhoudskosten zijn ook niet erg, zolang het niet te gek wordt en de auto zelf maar betrouwbaar blijft. Tot nu toe dus nog geen klagen en het voelt ook nog ‘strak aan’ allemaal.
    We rijden ongeveer 17.000 per jaar. Nu de kinderen wat groter zijn wordt het steeds meer lijkt het. Over twee jaar zou de teller dus ongeveer op 135.000 uitkomen. Dan maar weer eens kijken hoe fris de auto er nog bij staat.
     
  17. Nou, ga nu dan toch maar vast een beetje sparen.... Heb net een afspraak gemaakt voor onderhoud en APK. Bij beurt 6 moet er blijkbaar een hoop gebeuren want deze is een kleine €500,- (incl. APK en reinigen Airco).
     
  18. Die kosten wegen wel op tegen de aankoop van een nieuwe auto toch? Ik snap de angst voor onderhoud niet helemaal. Auto's van tegenwoordig kun je gerust tegen de 2 ton rijden zonder al teveel onvoorzien onderhoud te krijgen. Regulier onderhoud hoort erbij en is over het algemeen heel goed na te kijken in een onderhoudsschema.
     
  19. Het is om en om, kleine - grote beurt en de ene keer is duurder als de andere.

    Maar als je daar al voor moet sparen dan kun je beter een goedkopere auto gaan rijden en naar een universele garage gaan voor een oliewissel en verder niet.
     
  20. Als je het schema van Ford (Etis) aanhoudt is het klein, middel, groot (20-40-60).

    En de Motorcraft beurten zijn standaard €155,-. Komen dan evt. nog extra's bij. Is niet heel duur toch?
     

Deel Deze Pagina