Vandaag kreeg ik de melding [Onderhoud NU] ....en op hetzelfde moment merkte ik een lichte terugval in de motor. De paar dagen daarvoor bleef ik geluid van onder motorkap horen, nadat ik de motor had afgezet. De wegenwacht erbij gehaald, want ik kwam nauwelijks vooruit, en ik had er net een aanhanger aan gekoppeld. Daarna aanhanger afgekoppeld en de wagen reed goed, alleen na het afzetten van de motor weer lang geluid onder de motorkap, geen ventilator. Ik kreeg de volgende foutcodes: - P0089: Brandstof drukregelaar, - P0087:Commorail druk te laag, - P025C brandstofpomp module opdracht, - P025A Brandstofpomp module opdracht onderbroken circuit. Nu is mijn vraag: wat is hoogstwaarschijnlijk het geval? Brandstoffilter te vuil? ... is mogelijk al lange tijd niet vervangen, of eerder een probleem aan de brandstofpomp? Of de sensor? Ford Focus 2014 Ecoboost.
Of ergens een kabelbreuk naar de brandstofpomp, waardoor deze niet goed aangestuurd wordt en er dus te weinig druk op het systeem komt. Stationair zal die dan best lopen en ook wel rijden maar zodra er gewerkt moet worden krijgt de motor te weinig brandstof. en zoals universeel als er te voor staat is het meestal niet goed.
Nog een vraagje: Mijn Ford Focus gaf een seintje op het dashboard: "pleeg onderhoud nu"? Is dat een foutmelding of een normale melding die je bij een bepaald aantal kilometers/leeftijd krijgt en onderhoud daarom nodig is?
Waarde kun je perfect uitlezen met computer. Uit me hoofd 30-50bar stationaair bij optrekken loopt het snel op naar 200-250bar. Mogelijk dat laatste gebeurde niet. Benzine systeem heeft niet echt een brandstoffilter. Ja bij de tankvlotter maar die wordt nooit vervangen. Gaat autoleven mee. Als je storing had lagedruksysteem dan was de pomp in de tank niet goed. Die moet voldoende brandstof aan bieden en dacht het apart sensor heeft. Dit geval wijst alles wel naar de hogedrukpomp
De distributieriem is 6 maanden geleden vervangen. Ruikt het ook naar benzine onder de motorkap? Waar is de riem vervangen, zijn toen de afdichtringen vervangen van de injectoren?
Haha...hoe weet jij dat? Dit is wat er is gedaan: De motorolie wordt afgetapt en oliefilter verwijderd , De carterpan wordt gedemonteerd om te reinigen en dan kunnen wij ook een juiste beoordeling geven over de staat van de olie pomp met zeef , We gaan het koelsysteem afpersen om te kijken of de cilinderkop geen scheuren heeft . De distributieriem incl spanrol , looprol , bouten , waterpomp , waterplug in de cilinderkop , Uit voorzorg wordt er een nieuwe thermostaathuis gemonteerd , Multiriem vervangen , nieuwe olie en koelvloeistof Ik zie dus geen vervanging van de afdichtringen staan........Overigens ruik ik niets speciaals onder de motorkap.
Is het ingewikkeld om de hogedruk pomp zelf te vernieuwen? Ik zie zo direct geen filmpje waarin dat gebeurt (behalve bij een RS uitvoering). Ik zie wel een mooi filmpje over het vervangen van de hd sensor. Dat lijkt me te doen. Maar..... Is het de sensor of de pomp? En nog iets raars.....als ik de wagen met start/stop afzet, dan blijft de motor nog zo een paar minuten lopen. Duidt dit eerder op een versleten pomp of een versleten sensor????
De motor blijft doorlopen nadat je het contact af gezet hebt ?? Dan is er iets vreemds aan de hand Of lees ik iets anders als wat je bedoeld ?
Je leest het goed. De motor blijft doorlopen....ik heb de motorkap geopend en ja hoor...echt de motor. Zou het zo zijn dat de sensor aangeeft dat er benzine aankomt en dat de motor daarom maar blijft lopen ipv stoppen?
.....mmmmm....nu is de wagen helemaal dood.....geen enkele reactie op start-stop, ja een heel licht tikje. Panelen werken niet, radio ook niet. Ruitenwisser wel. Ik sta perplex van deze wending.
Meten is weten, zou eens de multimeter pakken en kijken wat de spanning is op de accu polen. En wat er met de spanning gebeurd als je op de (start)knop drukt
Bedankt nog steeds voor het meekijken en meedenken! Het is nog niet opgelost . Ik probeer er een lijn in te vinden.....hier de tijdlijn.. Vrijdag: melding [vul ruitenvloeistof bij], uur later gedaan. Zaterdag [pleeg onderhoud nu] melding op display, motor hapert.....WW leest uit: code P0087 en P0089 = benzine toevoer. Reset door WW. Wagen rijdt weer 20 km lang soepel, maar blijft lopen na stoppen. Zondag rijdt de wagen, maar hapert na 3 kilometer. Motor blijft doorlopen na stoppen. Weer WW gevraagd: zelfde foutcode plus nog heel veel andere foutcode (die volgens WW minder belangrijk waren o.a. mbt ABS). Reset. Vandaag bij starten slechts een licht geluidje. Verlichting en ruitenwissers werken, dashboard en radio niet. Dat laatste -dashboard en radio werken niet- heb ik ong 6 weken geleden ook gehad, spontaan. Toen zelf opgelost door bij zekering aan passagierskant alles wat aan te tikken. Toen deed alles het ineens weer. Ik heb toen geen schroeiplekken of zo gezien. Was meer een gelukje dat alles weer werkte. Ik heb toen wel info hier gekregen dat eventueel lekkage van de ruitenvloeistof schade aan de electrische bedrading/zekeringen kan geven. Ik ga idd eerst testen hoeveel spanning er op de accu staat.