Tja, wat denken ze zelf? Als ik kijk naar Europa is de vraag naar kleine(re) auto’s nog steeds hoog. Als ik kijk naar mijn situatie, hebben we er een kleine auto naast. Zou ik geen caravan trekken, zou ik zelf ook in een kleinere auto rijden. De kosten worden alleen maar hoger, brandstof is straks niet meer te betalen en duwen zo de elektrieke auto door je strot. Hybride zal voor mijn situatie nu, beter zijn, particulier. De mensen met lease zullen het minder interesseren denk ik. Ik denk dat de Aziatische automarkt groter gaat worden. Gevoel.
Wat er aan de hand is. Dat is simpel subsidie is gestopt en nu zijn ev autos duurder in aanschaf en gebruik als ice auto. Voor 400km aan energie bij snel lader reken ik dan ff. Betaal je net zoveel als we met benzine 500km kunnen rijden. Punt blijft overheid moet stoppen met bemoeien met de markt en juist de hybride voertuig stimuleren. Goeie phev is voor iedereen beter. Je kan electrisch rijden en snel tanken. Heb je thuis staan of elders kan je even opladen. Op snelweg waar je constant rijdt. Doe je dat met brandstofmotor. @Patman Aziatische markt is teleurgesteld hebben veel ev voertuigen deze kant opgestuurd maar worden slecht verkocht. Zelfs hun verlagen de productie. En ja we kunnen geen auto maken in Europa dat voordeliger is dan het plastic kwaliteit van daar. Grote ellende blijft dat de kleine auto te weinig wordt gemaakt. Maar goed zal juist het liefst een fiesta of focus qua formaat houden. Kuga is te groot, snap niet echt waarom.
Geloof me, die brandstof motor gaat er uit. Hogerhand beslist, maar laat ik daar maar niks over zeggen.
Klopt, (fossiele) brandstof is ten dode opgeschreven. Met de plannen voor de wegenbelasting voor EV’s snap ik de stagnatie wel. Zeker particulier, als je straks vanwege die elektrische/hybride 300 euro of meer per kwartaal mag gaan betalen, en laden steeds duurder wordt, is een brandstof auto op dit moment goedkoper…
Dat de voorraad onverkocht nog maar wat groter wordt misschien dat de prijzen dan wat gaan zakken.. Ik zou best ev willen gaan rijden, met de voorwaarde dat ie minimaal 1800 kg mag trekken en een range heeft van 300 tot 400 km met caravan en niet meer kost dan een 30 k en niet groter dan een focus of Kuga
Ev is veel te veel geforceerd en lange tijd vooral zakelijk interessant. Als straks de wegenbelasting erop komt wil niemand meer een ev. En daarbij stagneert het stroom netwerk steeds meer. Wordt straks onbetaalbaar om te rijden.
Even een kleine nuance. Ja de verkopen dalen maar er is nog altijd sprake van een stijging t.o.v. bv vorige jaar. Vergeet niet dat er steeds meer aanbieders van EV’s bijkomen, dus als Ford en/of Tesla klagen zegt dat niet alles. Dat is niet helemaal waar, het is in 2024 nog steeds mogelijk subside aan te vragen voor de aanschaf van een nieuwe en zelfs een gebruikte EV. Een EV mag dan duurder in aanschaf zijn, in gebruik/onderhoud is een EV echt vele malen goedkoper dan een ice auto. Belangrijker is dat de eerste echte hoos gebruikte EV’s de automarkt overspoeld. Hier zullen de auto fabrikanten meer last van hebben dan het verdwijnen van de subsidie of het, nog onduidelijke, vooruitzicht van een mogelijke heffing wegenbelasting. Helaas ook niet waar. Net als iemand die een ice auto graag zo goedkoop mogelijk wil volgooien, wil de eigenaar van een EV dat natuurlijk ook. Wil/moet je gebruikmaken van een snellader zoek dan een Tesla Supercharger. Als je dan ook nog buiten de piekmomenten laad dan kan het zo maar zijn dat je per kWh slechts €0,26 afrekent. Tijdens de piekuren kan dat oplopen tot €0,36. Nu heb ik niet de meest zuinige EV dus bij deze een klein rekensommetje: 98,7 kWh (91 kWh effectief) is in mijn geval goed voor 420 kilometer. Tesla Supercharger: dal: €25,50 piek: €35,30 Ik durf te betwijfelen of je dat voor die prijs gaat redden met een ice auto. Ik trek het vergelijk met mijn toenmalige RS daar reed ik ook ongeveer 420 kilometer mee op een tank. Dat zou nu neerkomen op 50*2,359 (V-Power)= €117,95 Ik zal dit topic niet verder vervuilen ik wil eigenlijk alleen maar even kwijt dat je van mij geen EV lover hoeft te zijn, ieder zijn ding. Maar even uitzoeken hoe het nu zit met die kosten voordat je dat als argument gebruikt is wel zo netjes.
@Iodokus kleine nuance op mijn verhaal. Info komt meer van andere rijders ivm ene zei dat met EV auto op vakantie hem 400euro meer koste met elke keer moeten laden over de brandstofkosten van zijn oude ICE auto. 420km met 35euro aan brandstof. is eigenlijk 1op25 voor ice auto met 2,037euro per liter benzine. Lees dat snel laden snel tussen de 0.7 tot euro kost per kwh. met 91kwh en 5% over hebben naar 100% is dan snel 60-86euro echter pak ik de andere prijzen van snel laden. maakt het 1op14 of 1op10. Met gemiddeld 1op14.5 over 2.5 jaar tijd haal ik dat dus met ICE auto met gemak. Als de autoweek gelijk heeft en je gaat uit van snelladers dan is ICE auto in mijn geval goedkoper. Qua onderhoud Kennis die in 5jaar 80.000km had alleen keer nieuwe banden eronder moeten leggen. ff kwijt of 2 of 4 was. maar 2 praat je over 700euro Dat was een nieuwe wagen, met me 2de handse focus mk2 of mk3 ja daar heb ik kosten aan gehad. Echter dat was 80euro per jaar Dus 400euro in 5 jaar. misschien niet eerlijk dat ik zelf me onderhoud doe. Eerlijk toen ik 800km moest rijden met EV auto was het 3x bij tesla supercharger staan maar dat was dan ook kostenloos met betreffende wagen, wagen haalde net 280km op versleten HV batterij. Moest wel zeggen wel fijn om ff in auto te zitten en ogen dicht te doen op zo'n rit. 800km met ice auto dan ben je meer gebroken als je aan komt op adres. Heb dus gewerkt met bovenstaande informatie, dat is misschien wel uiterste situatie. Enige dat ik pas kan zeggen als je zelf in EV auto rijdt. Zelf zou ik best EV auto willen rijden maar de accu is de rede dat het allemaal tegen houdt.
Ze worden volop gemaakt, alleen niet voor Europa. De reden daarvan is dat er zulke enorme eisen worden gesteld aan nieuwe auto's dat het gewoon geen zin heeft. Qua veiligheid, maar ook uitstoot. Een Picanto kost vanaf(!) 18995 euro.. Voor 2000 euro meer heb je een Swift. Die toch echt een maatje groter is. om maar even aan te geven waarom 't geen zin heeft voor merken om een kleintje op de markt te zetten. In Azië zie je niet anders dan juist de kleine modellen.
@trucker0werner en iedereen die dit epistel wil lezen Ik snap dat het moeilijk is afstand te doen van het doemdenken als het over EV’s gaat, range anxiety, minder wordende accu, rijen bij de laadpaal, kapotte laadpalen, noem maar op. Ik blijf echter aankaarten dat je wel een eerlijk vergelijk moet trekken. Aangeven dat een accu minder wordt is prima maar bij hoeveel auto’s speelt dat een rol? Ik kan ook zeggen dat de Ecoboost motoren kleiner dan 2.0L helemaal ruk zijn gezien de hoeveelheid problemen die er mee zijn. Maar als ik dat afzet tegen het aantal auto’s dat is voorzien van een dergelijke Ecoboost motor dan wordt het ineens een heel ander verhaal. Ook het vergelijken van de eigen auto waar jezelf alles aan doet, met een nieuwe auto, die door een dealer wordt onderhouden, helpt natuurlijk niet bij het creëeren van een reeële beeldvorming aangaande de kosten, maar dat geef je zelf eigenlijk al aan. Daarnaast moet je niet vergeten dan een EV van 5 jaar geleden niet te vergelijken is met een EV van nu en die bandenprijzen gaan ook niet meer op, althans in mijn geval misschien dat Tesla daar anders over denkt. Ik trek het vergelijk tussen mijn toenmalige RS en mijn huidige Mach-E GT. Beide geen schoolvoorbeeld van zuinige auto’s. Wat beide verbruiken kan je dan ook niet als maatstaf hanteren voor zowel de ice auto’s als de EV’s. Het door mij opgegeven verbruik van de Mach-E GT afzetten tegen het verbruik van jouw auto is dan ook en dit bedoel ik niet vervelend, niet reëel te noemen, pak dan de standaard Mach-E (rwd 98,7 kWh). Zelf kan/doe ik dat wel en merk dat nu op een positieve manier in mijn portemonnee. Er zullen altijd voor en tegenstanders zijn en dat is goed. Een ice auto beoordelen kunnen we allemaal op basis van eigen ervaring. Iets beoordelen waar we geen of weinig ervaring mee hebben neigt eigenlijk altijd uit te draaien op iets negatiefs. Soms door één mindere ervaring maar meestal gebaseerd op van horen zeggen en dat vind ik jammer. Maar goed de tijd zal het leren, mijn ervaringen zowel met de privé auto als de zakelijke auto’s zijn op dit moment zeer positief. Wat die laadprijzen uit dat artikel betreft, die info is deels waar. Maar zoals gezegd snelladen hoeft niet en als het dan toch moet laad dan bij een Tesla Supercharger (ook als je geen Tesla hebt) die zijn echt vele malen goedkoper, zelfs goedkoper dan in dat artikel wordt vermeld. De meeste EV bezitters laden thuis of aan een publieke laadpaal. In beide gevallen laad je veel goedkoper dan bij een snellader van bv FastNed (uitzondering blijft een Tesla Supercharger).
@Iodokus Precies, Als je meest voordelige manier van ice auto pakt en laden van ev auto dan is ice auto goedkoper. Het beste blijft accu laden met normale lader en niet snelladen ivm hij dan 2x zo snel slijt. Na 5 jaar heb je 4% minder capaciteit ipv 2% bijvoorbeeld. Dan is onder de streep ev auto nog wel voordeliger. Ja kon ook RS kopen maar dan weet ik dat me banden sneller slijten en nagenoeg meeste deel constant rijdt. Vandaar nu 1 0 ecoboost
Hoe aantrekkelijker. De spelregels veranderen tussentijds, dus als je denkt dat het aantrekkelijk is kom je na enkele tijd op de koffie. Zie maar naar de zonnepanelen waar vele mensen nu moeten bloeden bij hun goede bedoeling onder het mom co2
laat ik voorop stellen dat er nog steeds diesel door mijn aderen stroomt (nooit aangetoond bij het bloedprikken maar dat terzijde ) ik ga niet geloven dat de brandstofauto op korte termijn verdwijnt, mss voor mijn achterkleinkinderen maar dan ben ik er allang niet meer. door mijn werk rij ik regelmatig EV en dat bevalt me prima, maar heb daarnaast ook geen last van KW prijzen enz. dat de markt grillig is besef ik maar al te goed en tegenwoordig weet je niet meer waar je goed aan doet. het leven gaat door en is onderhevig aan verandering en waar een mens slecht tegen kan is....juist! verandering. ik denk dat @Iodokus Joost een reëel beeld schept van 2 auto's (1 brandstof en 1 EV) die beiden veel potentie hebben en dat dat een goed verhaal is. wat jij zegt in vorige posts @trucker0werner Werner is (niet lelijk bedoelt) maar gewoon BS! 80K met 2 banden, no way dat dat mogelijk is tenzij je alleen voorruit rijd en nooit gas geeft. 800 km in een EV kun je lekker slapen en in een ice kom je gebroken uit????? met welke auto rij je dan? een Ford Ka of Toyota aygo van 20 jaar oud? sorry Werner maar jij pakt echt alles aan om de EV in een kwaad daglicht te stellen en dat is niet eerlijk ben geen EV lover maar sta er wel voor open en dat komt mede door dat ik er mee te maken heb en je beeld op de toekomst dan veranderd. nee, ik was ook geen fan van FB en Insta maar daar heb ik nu ook gewoon een account, net als mobiel contactloos betalen en al je passen in 1 app. life goes on, deal with it or grow fast old. zo, moest ik ff kwijt, fijne avond allemaal