1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Velgen - herstellen of niet?

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door mrkb, 13 jan 2018.

  1. Ik ben al een aantal maanden op zoek naar een mooie 17" set voor mijn Focus 3.1. Ik kwam van de week eindelijk een mooie en betaalbare set tegen op Marktplaats met (bijna) nieuwe winterbanden. Ik ben van plan die te vervangen met all-seasonbanden.

    Vanochtend heb ik de set opgehaald en vanmiddag ben ik druk aan het poetsen geweest met Monello Non-Ferro en de velgen zien er aan de buitenkant weer toonbaar uit. De velgen zijn ook aan de buitenkant praktisch onbeschadigd. Aan de binnenkant daarentegen...

    [​IMG]

    Het lijkt erop dat het winterse gebruik (twee seizoenen van de vorige eigenaar) niet echt goed is geweest voor de lak. Jammer dat ik dat niet heb (kunnen) zien met de aanschaf, de volgende keer kijk ik wel beter.
    Nu kan ik denk ik met wat sterker spul dan Non-Ferro het zwart wel wegkrijgen, maar de "roestbobbels" blijven.

    Wat zouden jullie doen? Ik denk aan gewoon doorrijden, herstellen (poedercoaten) of weer doorverkopen.
     
  2. Ik zie nog resten zitten van oud plaklood, Maar je kan ervoor kiezen om de kant op de foto te laten spuiten zonder dat de banden eraf moeten maar als je de banden eraf haalt kan je ze ook laten poedercoaten. Moet je ongeveer rond de € 250 euro rekenen.
     
  3. Dank!

    Kent er iemand nog een goed adres in de buurt van Den Haag voor spuiten / stralen / poedercoaten? @Gertjan levert erg goed werk maar hij woont best wel ver bij mij uit de buurt...
     
  4. Als ze er onder zitten zie je binnenkant praktisch niet. Voor een winter set prima toch ?
     
  5. Zou ook mijn idee zijn.
     
  6. Dacht ik eerst ook, maar je ziet die roestplekken echt wel vanaf de buitenkant. Het wordt de hele-jaar-doorset (all-season) dus ik vind het wel belangrijk dat ze er een beetje strak eruit zien.

    Dan investeer ik graag een beetje extra in poedercoaten, ook omdat het wat duurzamer schijnt te zijn.
     
  7. Dat veranderd de zaak, eea ook afhankelijk of het open velgen zijn of niet.
     
  8. Heb zelf ook een keer zitten kijken naar spuiten van velg maar dat was idd 150 tot 250euro per velg. Ligt eraan of je met of zonder richten doet.

    Wou het toen wel ivm trillen van de auto.

    Aangezien ik dezelfde velg inc moeren en ventiel met naafkap voor 99inc verzendkosten kon kopen. Alles wees uit dat het orginele velgen waren. Was de keuze snel gemaakt.

    Zelf betaal ik liever iets meer voor een nieuwe velg dan 2de hands velg opknappe. Daar zou ik liever mee doorrijden en in toekomst nieuwe velg monteren
     
  9. De binnenkant is zelf goed op te knappen hoor. Ik weet niet of je zelf handig bent ?

    Mijn aanpak zou zijn:

    De dikke oxidatie uitschuren met een ronde staalborstel op de boormachine, hiermee kan je het aluminium weer tot schoon materiaal maken. De randen tussen de oxidatie en verf schuren met korrel 240. Daarna de hele binnenkant schuren met 320 en daarna korrel 500. Het mooiste is dan ook om alleen maar rond te schuren in de velg. Dus de lichtzijde van je af en van links naar rechts alle schuurkrassen erin maken. Zo krijg je een mooi patroon van schuurkrassen ipv kris kras sporen.

    Dan de zichtzijde afplakken tot aan waar het lelijk is.
    2x primer spuiten
    2x kleur spuiten.
    Evt nog 2x blanke lak.

    Spuitbussen van de action volstaan in dat geval prima en dan is deze klus voor ong 35 euro te doen.

    Succes !
     
  10. Dank voor alle tips.
    Ik heb besloten om de set te laten coaten. Foto's van het eindresultaat volgen over een week of twee.
     
  11. Ik zie nog veel remstof, lijmresten en teer zitten. Die moet je er met een sterkere reiniger nog uit kunnen krijgen. Als je nu begint met schuren smeer je alleen de lijmresten uit ipv de laklaag verwijderen.
    Toen ik mijn velgen er voor de eerste keer afhaalde na aanscaf, waren zo héél vies, maar na een paar uurtjes boenen waren ze weer helemaal schoon!
     
  12. Dank. Ik heb er ook al even op geboend, zeker twee uurtjes.

    Naast dat ik inderdaad al tot de conclusie gekomen was dat teerverwijderen nodig is is de lak aan de binnenkant echt niet goed meer. Toen ik naar de lijmresten keek vielen deze ongeveer van de velgen af, samen met de lak.

    Als ik meer tijd had gehad was ik zeker gaan schuren en lakken, maar met een klein kind thuis en een drukke baan kan ik alle vrije tijd goed gebruiken. Zo'n groot project laat ik dan ook liever aan de vakman over. En poedercoaten is toch al iets wat ik overwoog voor de toekomst, dus het meteen nu laten doen kan geen kwaad.
     
  13. Als ze terug komen van het coaten dan even goed behandelen met een velgen wax of coating dan blijven ze langer mooi en goed schoon te houden. Als je dat regelmatig doet blijven ze ook mooi.
     
  14. Nog even een pic van dichtbij:
    [​IMG]
     
  15. netjes! ziet er weer strak uit
     

Deel Deze Pagina