1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel minder verbruik met andere bougies

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door JPsTuningshop, 20 apr 2016.

  1. Sinds de aanschaf van mijn FoFo 2.2 1.8 16v heb ik er Denso irridium bougies in zitten. Prima bougie, vlot starten en rustig lopen.
    Bij de laatste beurt (+/- 1400 km geleden) heb ik de Iridium bougies vervangen door de nieuwe TT bougies van Denso.

    Heel opvallend is dat het brandstofverbruik flink is afgenomen. Kon ik eerst +/- 640km op 1 tank rijden, nu kom ik op +/- 690km op dezelfde tank. Zelfde brandstof, zelfde pomp en zelfde rijstijl. Het enige wat anders is geworden zijn de bougies....
    Die dingen verdienen zich zo dus wel lekker snel terug :dance: (kosten bij ons € 4,95 per stuk)
     
  2. Vorige week een nieuw record gezet :dance: 770 Km op een tank, en d'r kon maar 50,1 liter in, er zat dus nog ruimte in.
    Volgens de BC zou er nog voor zo'n 45 km brandstof aan boord zijn. Dan zou ik dus over de 800 km op een tank kunnen halen. Toch maar eens proberen....
     
  3. Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn ... ;)

    Hoe kun je een dergelijk groot verschil verklaren ?
    Dit zijn de gewone 'copper' TT-bougies ?, hoe lang is de geclaimde levensduur daarvan ?
     
  4. Ik snap het ook niet [MENTION=10012]Koen[/MENTION] maar de meter liegt niet :)
    Verklaren kan ik het ook niet, als alleen bedenken dat de vonk gewoon beter is en daardoor de verbranding ook beter.
    Wat me wel opvalt is dat hij met de koude start wel wat moeite heeft. Aanslaan is geen punt, maar de eerste paar honderd meter heeft hij nog wel eens de neiging om uit te vallen bij het optrekken. Ik ben gewoon om met weinig toeren te rijden, zeker als hij koud is. Maar als ik de straat uit ben is dat helemaal weg.

    Het zijn idd de standaard TT's van Denso. Levensduur iets van 60.000 km uit m'n hoofd.
    Hiervoor had ik de Irridium Power van Denso, die gaan iets minder lang mee.
     
  5. Hmm cool! Zou dat ook werken op een 1.6?
     
  6. Probeer het zou ik zeggen.... voor de kosten hoef je het niet te laten. :)
     
  7. Wie weet.. Waar heb je ze gehaald? Ergens in de buurt of online (linkje?)? En ik heb er dan vier nodig toch?
     
  8. Niet goed, geld terug...
     
  9. Wij verkopen zelf Denso (en nog veel meer :cool: )
    Als je een setje wilt hebben graag ff een mailtje naar jp@jps-tuningshop.com dan regelen we het verder.
    Een setje (4 stuks) kost € 19,80 ex. verzendkosten.
     
  10. Kunnen die ook in de FoFo 2.1 2.0 liter?
     
  11. Hoelang hebben de oude bougies gezeten? het is algemeen bekend dat wanneer je nieuwe bougies plaatst en oude vervangt die versleten zijn de auto zuiniger rijdt.
     
  12. Yep, geen probleem.

    De Denso Iridium bougies hebben er zo'n 20.000 km in gezeten. Daarvoor de originele eerste montage bougies, ik dacht NGK.
    Die hebben er zo'n 60.000 km ingezeten. De dealer heeft ze nooit vervangen.
     
  13. Heb net nieuwe NGK,s na 50 k, oude waren nog gewoon goed en ik merkte dan ook totaal geen verschil.
    Verschil merk ik wel met Beru. motorcraft en Bosch.
    Bij Beru en Bosch inhouden, bij motorcraft een slecht lopende motor.
    Apart in dit geval is dat wanneer je weer NGK in een Endura motor deed (Fiesta) deze niet goed liep en dat deze dus weer goed liep op motorcraft.
    Hoe kan je zeker zijn dat die bougies van jou hetzelfde of BETER zijn dan NGK? Standaard bij NGK is de electrode afstand te groot dus die moeten gesteld worden.
     
  14. De 1.8/2.0 16V Duratec HE motoren gebruiken platina (finis 1369704, NGK TR6AP-13) en iridium (finis 1315691, NGK ITR6F13) bougies. Ford koopt bij NGK in.

    Zelf was ik al overgestapt van de platina versie naar de iridium versie.
     
  15. Mijn NGK's waren wel in hele slechte conditie toen ik ze heb vervangen voor de Denso Iridiums. Het verschil was heel duidelijk merkbaar, veel vlotten starten, soepeler lopen, beter optrekken.
    Die verschillen kon ik niet merken nadat ik van de Iridium naar de TT's ben gegaan. maar het verschil in brandstof verbruik is wel heel erg bizar.
     
  16. Zo bizar, dat ik denk dat er wat anders aan de hand is.
    Over het algemeen geven iridums de beste verbranding en gaan het langste mee.
    Wat is er nog meer tijdens die beurt gedaan ??
     
  17. De standaard 80.000 km beurt, alleen zonder bougies en luchtfilter. De bougies wilde ik zelf doen en het luchtfilter is een K&N 57s kit.

    Blijft alleen de olie, oliefilter en interieur filter over. Verder doen ze volgens mij niet veel.
     
  18. Het weer ? de tempeatuur speelt ook een rol.
     
  19. Gedurende de laatste 5000 km hebben we al wel alle soorten weer langs zien komen, heet, warm, koud en nachtvorst. Regen en droog, maakt allemaal geen verschil.
     

Deel Deze Pagina