1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Veel gestelde vragen over Velgen, banden & ophanging

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door Hunter, 28 okt 2008.

  1. De ET waarde is bij de Focus 3 afhankelijk van de velgmaat. De 16 en 17 Inch velgen hebben een ET waarde van 50 mm en de 18 Inch velgen hebben een ET waarde van 55 mm. Echter zijn er ook enkele originele velgen (zowel 16, 17 als 18 Inch) die hiervan afwijken en een ET waarde van 52,5 mm hebben.

    De gemiddelde ET waarde van de Focus 3 is dus 52,5 mm. I.v.m. de hogere belasting (slijtage) van de wiellagers wordt geadviseerd om hier maximaal 5 mm van af te wijken. Gezien je de wielen graag wat verder naar buiten wil hebben zou je dan op een theoretische ET waarde tussen de 47,5 mm en 55 mm uitkomen.

    In de praktijk kan je vaak nog wel wat verder afwijken en worden ET waardes van 43 mm of 45 mm toegepast. Echter kunnen de wiellagers door de hogere belasting harder slijten dan normaal en is de kans op aanlopen aanwezig (dit is ook afhankelijk van de velgbreedte en bandenmaat).


    De naafdiameter van de Focus 3 (en vele andere Ford modellen) is 63,3 mm. De diameter van het centreergat in de velg is 63,4 mm. Een grotere diameter van het centreergat in de velg is ook mogelijk maar dan zullen er centreerringen moeten worden gebruikt van de juiste maat.
     
  2. Top, thnx.
     
  3. #243 Anton, 26 sep 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 sep 2016
    Ik kom er net achter dat mijn 225/40-18 binnen de marge van 1% liggen van de originele. (205/55-16) Kan nu dus probleemloos door de Belgische keuring! Dankzij dit topic heb ik de geschikte banden gekocht.

    +1
     
  4. Van mijn Volvo heb ik nog winterbanden (195/65/15) liggen op stalen velgen met zelfde steekmaat/et/naaf etc als de Ford Focus III echter als ik kijk naar de site van maten velgen etc voor ford focus komt 15" daar niet voor... Volgens mij kan het echter geen kwaad als ik deze er op zet komende winter... of zie ik iets over het hoofd?
     
  5. Ik denk het wel, het is afhankelijk van de diameter van je remschijven voor, ik vrees dat bij een 1.6 diesel met 115 pk niet gaat passen
     
  6. kijk dat is een antwoord waar ik wat aan heb... Dan ga ik ze op MP verkopen. En koop ik een maatje groter. Banden zijn gloednieuw.. is paar honderd km mee gereden afgelopen winter...
     
  7. Je zou even kunnen passen voordat je ze in de verkoop doet, als je focus toch de wat kleinere remschijven heeft kan 15 inch daar mogelijk nog net overheen ...
     
  8. Hoi,

    ik kan op marktplaats een set LM velgen kopen, met dezelfde bandenmaat als die nu onder me focus wagon uit 2005 zitten (205/55/r16) alleen de et waarde verschilt, namelijk 50 ipv 52,5.
    Gaat dit passen?

    Gr Jeroen
     
  9. Geen enkel probleem, een aantal originele LM ford velgen heeft ook een ET-waarde van 50 ...
     
  10. Iemand enig idee hoe breed ik kan gaan op deze velg op mijn c-maxje?
    Er zit nu 205 op.
    [​IMG]
     
  11. #251 StephenV, 19 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2016
    Wat ik begrepen heb is moet je de Jmaat van de velg nemen en dan x 1 inch en dan heb je de velg breedte. Volgens mij is het verstandig dat je daar minimaal 10mm bij opteld als minimale band breedte, en je mag maximaal 30 mm boven op rekenen dacht ik.

    Dus als je een J7 velg heb heb je de volgende berekening.
    7 x 2,54 = 177,8 mm

    Dus heb je een velg breedte van 178 mm dus moet er minimaal 190 breed op en maximaal die 205 breed

    StephenV FoFo 1.6 benzine 100pk 2006
     
  12. Geen idee hoeveel j mijn velg is [emoji23]
     
  13. Jouw velgen hebben Finis nummer 1483643. Deze velgen hebben een formaat van 17 x 7 Inch.

    Op een velg met een breedte van 7 inch kunnen banden worden toegepast met een breedte van 195 mm tot 225 mm waarbij een breedte van 205 mm of 215 mm de optimale breedte zijn.


    Persoonlijk zou ik het gewoon op de voorgeschreven bandenmaat van 205-50-17 houden. Als alternatief wordt er nog weleens gekozen voor banden in de maat 225-45-17 omdat deze wat voordeliger zijn.
     
  14. #254 reks, 20 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2016
    Maar het moet wel passen in mijn wielkasten Wilco.
    Ik denk dus dat het 215 wordt dan
    Wordt het dan niet 215-45 ipv 225-45?
     
  15. De originele bandenmaat heeft een diameter van 638 mm.

    215-45-17 = 626 mm is een verschil van 1.9% (kleiner als origineel)
    215-50-17 = 648 mm is een verschil van 1.6% (groter als origineel)
    225-45-17 = 634 mm is een verschil van 0.6% (kleiner als origineel)


    225-45-17 heeft t.o.v. de originele maat dus de minste afwijking. Dit past probleemloos in de wielkasten. De originele 18 Inch velgen zijn immers ook voorzien van banden met een breedte van 225 mm.
     
  16. #256 reks, 20 nov 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 nov 2016
    Ok.
    Bedankt Wilco.
    Dan moet 215 passen.
    Ik moet nog wel kunnen sturen hè
    Top.
     
  17. Ik krijg binnenkort 18 inch velgen met 235/40 R18 banden. Zoals ook in de handleiding staat. Ik heb nu 205/55 R16. Dit verschil is meer dan 2% is dat een probleem?
     
  18. Ik heb het net andersom:mrgreen: heb nu de 16" wintersloffies eronder. Ik vind het verschil verwaarloosbaar :mrgreen:
     
  19. Ene plek zie ik dat het verschil minder als 2% moet zijn bij een ander 2,5%. Vandaar even de vraag.

    Maar ik denk eerder dat mijn kmteller dichter bij de werkelijke snelheid komt zo, haha
     
  20. Beste Ford kenners,
    Ik ga de remklauw van mijn Ford vv. Ik ben opzoek naar de aanhaalmomenten / aantrekkoppels voor de remklauw van een Ford focus 1.4 16V wagon. een hele lijst met aantrekkoppels van deze focus mk1 is welkom of waar die te vinden. Kan iemand mij hierbij helpen. Ik vervang hierbij ook de remslangen i.v.m. scheurtjes, de blokken en de schijf (helemaal op) welk vet kan het best gebruiken voor de geleideboutjes..koper of keramisch. Alle tips zijn welkom.
    Bij voorbaat dank.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina