1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Vaste trekhaak Monteren, Focus Station

Discussie in 'Handleidingen Focus III' gestart door nickysmeding, 4 jun 2012.

  1. Never mind: gebeld met ecs. Moet op remlicht :weird:
     
  2. #162 Leon223, 2 jun 2019
    Laatst bewerkt: 2 jun 2019
    Weet je nog welke draad dat was? Dit is ook nog de enige draad waarvan ik nog niet zeker weet waar die op moet.

    Edit: dom, ik was de spanning aan het meten terwijl de achterklep openstond. 12v op beide aansluitingen:shut:
     
  3. Tja... Was bij ons het laatste draadje die we deden meten. En ik maar af en toe op de rem trappen.... Gelukkig gelukt zo te lezen!

    Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk
     
  4. Ja, ik ben tevreden :-) Al met al niet heel ingewikkeld.
     
  5. Na lang proberen krijg ik mijn afneembare trekhaak niet correct ingeleerd in mijn auto...

    • Het gaat om een Focus 1.5 tdci van 2015. Een 3.2 dus.
    • Ik heb Focccus en Forscan gebruikt om het spul werkend te krijgen, maar ik blijf zitten met de melding "Storing Park Pilot - Controleren Park Pilot" hierbij schakelt hij de parkeersensoren uit. Ik had ook gehoopt op een plaatje op het scherm waarin te zien is dat er iets achter de auto is gekoppeld.
    • De trekhaakmodule is van Trail-Tec die ik gekocht heb bij Rameder.nl
    • De verlichting heb ik tijdens het monteren getest en i.c.m. een koppelstuk van 13 naar 7 polig, kan ik zien dat de verlichting op de fietsendrager ook werkt. De module die achterin de auto zit piept als er een lampje stuk is.
    • Na lang testen ben ik er achter gekomen dat het inschakelen van de "Trailer Tow Package" in de PAM module deze storing veroorzaakt. Voordat ik deze optie aangezet heb, heb ik in Focccus ALLE originele waarden teruggeladen van de IPC om andere fouten uit te sluiten.
    • De optie in Focccus #199 Trailer stability assist heb ik op 01 Unknown gelaten. (BCM)
    • De optie in Focccus #76 Towbar ook maar op Without trailer tow attachment gelaten. (BCM)
    • De optie in Focccus #20 Trailer Module ook maar op Without Trailer Module gelaten. (BCM)
    • DTC: PAM - Code U0252 (U0252:00-2B) - Lost communication With Lighting Control Module - Rear B
    • DTC: IPC - Code U2101 (U2101:00-2F) - Control Module Configuration Incompatible
    Ik weet niet of die onderste er iets mee te maken kan hebben. Wellicht dat het iets te maken kan hebben met het grote scherm. De auto is af-fabriek geleverd zonder navigatie. Die is er achteraf ingezet.

    Lekker gedetailleerd... ik hoop dat iemand mij hier verder kan helpen. Ik weet het namelijk zelf niet meer.
     
  6. Vorige week met aanhanger gereden. De auto weet niet dat er iets achter hangt. Ook niet dat 1 van de remlichten kapot was en ik moet de parkeersensoren handmatig uitschakelen.

    Iemand een idee wat ik verkeerd doe of vergeet als je mijn vorige post leest? Naast de bcm, moet hij ook nog op een andere module worden "ingeleerd"?
     
  7. @JW heb jij een idee?
     
  8. Niemand die hier misschien een oplossing voor weet?
     
  9. Heel waarschijnlijk moet de ECU van het grote scherm (APIM?) ook aangepast worden. Nadeel van de Focus III is dat het gedeeltelijk central car config is (alles via BCM), maar bepaalde zaken op bepaalde modules ook nog direct config, en dus op de specifieke module zelf moet aangepast worden.

    Hier gelijkaardig probleem. Auto geleverd zonder navi, achteraf bijgezet (fout van Ford) en nu werkt het automatisch inparkeren niet meer. Moet nog uitzoeken op welke modules dit overal zit en die nakijken, maar vermoed ook op de APIM.

    Ik las hier iets dat het mogelijk was, zelfs zonder "trekhaakvoorbereiding", om de kabel niet helemaal naar voor te moeten trekken, maar achteraan reeds af te takken. Heeft iemand die info nog? In dat geval kan ik mss opteren voor een originele Ford kabelboom en module te nemen en die alsnog enkel achter aan te moeten sluiten.
    Wil zelf nl ook trekhaak installeren maar heb niet het kastje aan de zekeringkast achter links aan de wielkast/koffer. De voertuigspecifieke kabelbomen (eg Jaeger, ECM, ...) zijn die voorzien om enkel tot aan de zekeringkast te gaan, of ook helemaal tot voor?
     
  10. #170 Yakko, 6 sep 2019
    Laatst bewerkt: 3 mei 2020
    Vandaag ook een vaste trekhaak geplaatst op mijn 2013 mk3 focus, origineel Ford (Westfalia?), Ford kabelset (AMBM5JN15A416AC via ebay) en de extra module (via allegro) erbij.
    Het geheel heeft mij toch even bezig gehouden vandaag. Heb wel veel aan de Howto gehad in dit topic. De bumper lag er binnen zeer korte tijd af. Ik had helaas geen losse stekkers in de kofferbak en ik moet zeggen dat ik die handleiding die bij de originele kabelset zit niet duidelijk vindt. Ik moest bij diverse afbeeldingen echt 20 keer kijken waar ze het over hebben. Uiteindelijk alles wel op zijn plek achter, de canbus kabel naar voren getrokken, kan ik die stekker niet vinden waar die kabel ingelast moet worden. Ja ik vindt wel een connector maar die is niet gelijk aan de connector zoals die in de afbeelding is opgenomen. Zal morgen eens fotos nemen.

    schema:
    [​IMG]

    en de onderkant van het handschoenenkastje:
    [​IMG]
    De stekker in de auto heeft een blauw ontgrendelings mechanisme op de connector die los komt en niet aan de auto vast zit terwijl dit zo wel op de afbeelding van de handleiding afgebeeld staat.
    Tevens heeft de connector in de auto drie rijen met pinnen en de connector in het schema heeft vier rijen met pinnen.
    Mijn vraag is nu, zit er op deze connector met blauwe lip nu canbus draden of niet?

    -edit-
    Moet wel zeggen dat de trekhaak er netjes onder zit. Heb ook ff gezocht naar een digitale handleiding / manual van de Ford kabelset AMBM5JN15A416AC maar kan die ook nergens vinden?
    Dit is de vierde auto waar ik een trekhaak onder gelegd heb (zonder brug, is gewoon mogelijk maar makkelijk is anders) en daarmee ook de meest complexe. Meeste tijd zat hem in het uitpuzzelen van die kabelset.
    Kwam ook nog eens bij dat ik die trekhaak lekker goedkoop via marktplaats had overgenomen, bleek er een moer te missen in de buis waar de trekhaak aan vast zit. Waarschijnlijk ook de reden dat die trekhaak eruit zag alsof hij nog nooit gebruikt was :uzi:. Heeft mij een uur gekost om een moer in die buis te krijgen. Maar goed, hij zit, muurvast en komt er nooit meer uit als het aan mij ligt :biertje:

    -edit 2-
    Een dag later maar weer eens in het vooronder gedoken en wat blijkt, die connector waar men het in de handleiding over heeft zit aan de bovenkant achter het handschoenenkastje, top! Hoe verwijder ik het handschoenenkastje? Youtube FTW!

    -edit3-
    Half jaar later, rustig de tijd genomen om de CAN bus bekabeling aan te sluiten. Na nog een keer de handleiding bestudeerd te hebben kwam ik erachter dat die Grijze/orange en Paars/orange kabels uit de kabelboom doorgeknipt moeten worden, dus het zijn eigenlijk maar twee kabels waar iets mee gedaan moet worden. Ik weet het, lezen! Gesoldeerd, niet verlengd, het paste allemaal toch goed, krimpkous erover en als het goed is aankomende week wordt de trekhaak geactiveerd softwarematig. Heeft even geduurd maar dan heb je ook wat. :schater:
     
  11. #171 Jordan, 17 sep 2019
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    Top, dit had ik ook nodig :)

    Zelf heb ik het zekeringkastje achterin de koffer, maar bij F28 zit geen stekkertje. Volgens de handleiding van de kabelset moet ik dus kijken naar het extra deelnummer:
    AMAM5J-19H465-B* --> Dit nummer wordt hierna niet meer vermeld, dus vermoed dat dit direct moet
    Vervolgens moet ik stap 5-20 volgen in deze handleiding.
    Ik vermoed dus dat dat extra deelnummer een extra kabelset is om de rood-blauwe voedingskabel tot achter te krijgen. Ik zie echter dat er in de stekker boven de zekeringkast achterin ook een rood-blauwe draad zit. Zou ik die ook kunnen gebruiken om de voeding van af te takken?

    Heeft iemand toevallig het bovenstaand deelnummer gebruikt en heeft iemand hier de handleiding toevallig van?

    Update:
    Ik zag dat in de zekeringkast de rood blauwe kabel aankomt bij F6 (portierregeling linksachter), wat een 25A zekering is. Kan ik die niet voor de zekeringkast splitten (wago oid) en dan die kabel naar F28 leggen, waar de 40A zekering moet komen voor de trekhaak?

    Update 2:
    Of is het beter om de voeding af te takken van de 12V stekker aan de rechterkant van de kofferruimte? Dat is geloof ik geen rood/blauwe draad, maar ook 12V en wrs afgezekerd op 15A ofzo. Zou voldoende moeten zijn voor fietsendrager en kleine aanhangwagen (geen caravan), toch?
     
  12. #172 Jordan, 17 sep 2019
    Laatst bewerkt: 23 sep 2019
    De gewikkelde violet/oranje en grijs/oranje draadjes zijn de can-bus draadjes veronderstel ik? Deze zouden volgens de handleiding naar voor gelegd moeten worden en aangesloten op een stekker achter het handschoenkastje.
    Nu zag ik rechtsachter, achter de isolatie achter het paneeltje in de kofferzijwand de active park assist module waar in het middelste stekkertje ook deze violet/oranje en grijs/oranje draadjes aangesloten zijn. Kan ik deze ook gewoon hiervandaan aftakken en naar links leggen? Kan de lange, gewikkelde draadjes dan korter knippen en aansluiten, of is dat niet ok?
     
  13. #173 Steef30, 7 mrt 2020
    Laatst bewerkt: 12 mrt 2020
    Benieuwd hoe je dit bovenstaande nou hebt opgelost...
    Ik heb ook de beschreven stekker voor de canbus aansluiting niet achterin mij station (2016) liggen maar als ik dit topic zo lees zitten ze wél in de kabelboom. Ik zit ook niet te wachten om een kabel naar voren te trekken als de bedrading toch (verstopt) achterin ligt.
    De park assist module heb ik ook, zou ze dus ook daar vanaf kunnen halen?

    *EDIT* Via parks assist module werkt niet. je moet de kabel écht naar voren trekken. In mijn geval ging het aansluiten op de obd stekker eigenlijk best eenvoudig. Voor auto's zonder trekhaakvoorbereiding achterin is de énige oplossing dus om de kabel naar voren te trekken.
     
  14. #174 deltanine, 9 jun 2020
    Laatst bewerkt: 9 jun 2020
    Ik ben ook van plan om mijn Ford focus 2012 station wagon uit te breiden met een trekhaak. Ik kan een originele Ford focus trekhaak overnemen met bekabeling. Hier zit helaas de canbus kabel (met groene stekker) niet bij.
    Mijn focus heeft linksachter in kofferbak een zekeringkast, helaas geen twee kabels i.v.m. voorbereiding voor de trekhaak. Ik zag dit bericht van rfknol dat het canbus signaal is afgetakt vlakbij de zekeringkast. Antig01 zou hier aanwijzingen voor hebben gegeven. Dit forum heb ik doorgespit, maar kan niet vinden wat de aanwijzingen waren.

    Kan iemand mij helpen met tips hoe de canbus af te takken vlakbij de zekeringkast?
     
  15. Ik vond het toen ook niet en las op andere plekken dat het best tricky kon zijn om CAN-kabels te splitten/verkorten/verlengen, en heb er dus voor gekozen om die gewoon volgens het boekje naar het handschoenkastje te leggen. Viel al bij al nog best goed mee. Dat kastje verwijderen bleek best een hele klus (youtube!), en dan wat prutsen om de kabel via de plastic covers aan de deur dorpels naar achteren te leggen, maar zeker niets onoverkomelijks.
    12V heb ik wel (volgens het boekje) achteraan kunnen aftakken van andere kabels die al in de buurt van de zekeringkast lagen.
     
  16. https://www.winparts.nl/upload/product_media/documents/document_4201.pdf
    bij brink wordt de can draden gebruikt van de eobd stekker.
    is makkelijk bij te komen.
    stukje draad strippen en kan je zo het bij doen. mijn voorkeur gaat uit voor solderen. en dan alle kabels met tape intapen.
    soldering is hard en bij veel beweging kan het net ernaast afbreken.
    ivm eobd stekker is geen probleem. rest zou gewoon blijven werken

    let wel op als je draden niet lang genoeg zijn. dat je 2 draden pakt en deze twist. dus ene kant in boormachine en andere kant in de bankschroef. dit is om geen last van interference te hebben met andere 12volt bronnen.

    tevens de groene stekker zit in je auto.
    deze kan los getapt zijn aan je kabelboom. of loopt naar extra module toe.
    mijn geval zat er dacht ik geen module wel zekeringkast.
    dus voeding van zekeringkast gepakt en de losse stekker gepakt en daar de draden aan gesoldeerd
     
  17. Ik heb ze gesoldeerd en tot nu toe nog geen enkel probleem ermee gehad. Scotchblokjes zijn (zeker in dit geval) niet geschikt.
     
  18. Als ik het goed begrijp heb je het canbus signaal van de deurvergrendelingsmodule afgetakt:

    [​IMG]

    Omdat mijn Ford niet is voorbereid met de groene stekker, is mij onbekend waar welk signaal loopt. Welk signaal moet nu aangesloten zijn op welke pin van de trekhaak module? De connector waar de groene stekker op word gemonteerd op de trekhaakmodule is vijf pins. Zie onderstaande foto:

    [​IMG]

    Kan iemand aangeven waar wat op gemonteerd moet worden?
    pinnummer / welke kleur draad word er op gemonteerd / wat loopt er over de draad (high/low canbus, voeding, massa ...)
    1
    2
    3
    4
    5

    Wat voor soort draad kan ik het beste gebruiken? Twisted pair UTP kabel met bepaald dikte? Ik ben van plan om draad te gaan solderen op de pinnen of intern in de trekhaakmodule.


    De 12V aansluiting word afgetakt van F26. Plaatje is van internet geplukt. Moet hier ook een (steek)zekeringhouder van 40A tussen worden gemonteerd? Is namelijk op onderstaande plaatje niet te zien.

    [​IMG]
     
  19. Heb je de connector wel zelf.
    In document wat ik eerder plaatste staat op pagina 21 en 22 alles erover uitgelegt. Welke draad waar zit/hoort.

    Deze beschrijving zit toch ook bij jouw trekhaakmodulr bij. Heb namelijk nog nooit meegemaakt dat er niet bij zit
     
  20. #180 deltanine, 18 jun 2020
    Laatst bewerkt: 18 jun 2020
    Ik heb de originele Focus trekhaak + originele Focus trekhaakmodule + originele Focus 13polige bekabeling tweedehands van een autodemontagebedrijf.
    Hier zit geen connector en/of bekabeling bij die ik op de groene trekhaakmodule kan aansluiten.
    Er was ook geen mogelijkheid om dit bij het bedrijf te checken hoe het in elkaar zit. De auto was er niet meer.

    Ik ben mij bewust dat veel auto's zijn voorbereid met deze groene stekker. Helaas heeft de mijne dat niet.
    Als je nieuw de 13 polige bekabeling koopt zit de kabel (met groene stekker) erbij. Er sta er niet op te wachten om rond de 100 euro te betalen alleen maar voor de bekabeling met de groene stekker.
    Maar er zal vast wel iemand weten en willen delen welk signaal op welke pin hoort.
     

Deel Deze Pagina