1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. De rembekrachtiger geborsteld in de roestomvormer. Die heeft nog wel wat bewerkingen nodig, voor het weer netjes en toonbaar is.

    [​IMG]

    Losse onderdelen van de bekrachtiger gereinigd, aluminium plaat gestraald met soda.

    [​IMG]

    En dan is het koppelingscilindertijd. Die vervang ik beide, de hoofdkoppelingscilinder heeft een slang naar het remvloeistof reservoir. Die was bij oudere BMW’s altijd blauw, maar BMW levert dat niet meer, je krijgt zwarte nu. Zo zat er op de 528i ook een zwarte, maar wat zoekwerk en vergelijken met Remy en wat vrienden van hem, levert toch op dat de slang blauw moet zijn. Ik had eerder al gemeld dat ik de juiste slang bij VAG gevonden heb.

    Oude spulletje:

    [​IMG]

    Nieuwe slang, blauw rubber en blauw omvlochten, met witte draad erdoor.

    [​IMG]

    Maar om de oude te verwijderen van het plastic pijpje, dat ik heel wilde houden, moest ik de slang lossnijden. En wat zag ik toen?

    [​IMG]

    Zwarte slang maar even geschrobd… en verdomd als het niet waar is. En die VAG slang blijkt de helemaal perfecte vervanger te zijn. Gewoon zelfde leverancier lijkt me…

    [​IMG]

    Met nieuwe hoofdcilinder. De hulpcilinder zit nog in het doosje, maar is samen met de slang met het bochtje tussen de beide al aangeschaft.

    [​IMG]
     
  2. Daarna de pompjes van de SWRA in elkaar gezet, die set is bijna gereed, meer foto’s volgen. Wel gaaf dat ik de pompjes heb uit de maand van aflevering van de 528i, in 1980.

    [​IMG]

    En toen was ik door alle klusjes wat dagen verder. Dus de klemmen van het dak!

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben er blij mee! Nog de A en de C-stijlen aflassen en de 3 balken onder het dag en dan is dit deel gereed. Wel aardig, ik heb het oude e12 dak klaar om af te voeren en mik gelijk ook maar het e21 dak weg, dat al 8 jaar in de loods hangt. Klaar ermee. Maar als ze op elkaar liggen dan valt op dat het e12 dak een cm of 12 breder is, maar nog geen 2 cm langer. De bolling is wel anders.

    [​IMG]
     
    McGyver en Magure vinden dit leuk.
  3. De e12 krijgt wat weinig aandacht, sinds het dak erop is gelijmd. Ik ben op de achtergrond wel bezig met wat klusjes, maar grote stappen voorwaarts wachten nog even. Tijd gaat zitten in andere autgerelateerde zaken. Vooral E30 325i cabrio. Inmiddels heb ik de koplampen af, de grille en de SWRA. Dat ligt nu keurig verpakt in een krat te wachten op montage. Schroeven en alles erbij.

    Paar foto’s van wat je tegenkomt als je goed wilt restaureren…
    Begonnen met de grilles. Eerst eens kijken wat ik heb aan hele grilletjes, dat is dit rijtje

    [​IMG]

    Voor de rechterzijde heb ik dus geen probleem, daar zit een nette tussen. Maar links is een ander verhaal. Goed om te beseffen dat beide bovenste grilletjes kapot bleken, bij nader onderzoek. Dus links heb ik maar 1 hele grille. En die is het slachtoffer geworden van een hele slechte en luie spuiter. Grille zit onder de spuitnevel en ook is hij gewoon meegeschuurd en geplamuurd op de chromelijst. Wie doet nou zoiets… (ik geloof dat ik mezelf dat vaker afvraag hier op het forum…)

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kapotte grille had wel redelijk netjes chrome, voor zover dat kan na 40 jaar steenslag. Dus van beide het chromelijstje verwijderd en de gespoten grille schoongemaakt, zonder te beschadigen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Die grilledelen liggen nu klaar voor montage.

    Daarna de SWRA tank gereinigd. Deze is erg mooi wit geworden. De twee gereviseerde en opnieuw verzinkte pompjes erop en de nieuwe slang gemonteerd.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen verder met de gereviseerde hoofdremcilinder. NOS remvloeistofreservoir erop.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Tot slot de rembekrachtiger in de primer, deze vraagt nog wat rondjes sluitplamuur en schuren voor we wat moois hebben. Maar hij is van binnen in topstaat.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI, M.Blaak en bluediamond vinden dit leuk.
  4. Ik heb inmiddels vakantie en omdat we net als andere zomervakanties lekker in eigen land blijven, sterker nog onze eigen vakantiestek bij de Waddenzee, heb ik het plan opgevat om eens een slagje te doen aan de cabrio. Het interieur was toe aan een rondje TLC. 8,5 jaar geleden heb ik eea netjes gemaakt en gecolourlockt, maar het is toe aan een nieuwe sessie. Alles besteld op nummer en kleurcode van BMW. In mijn auto zit Perlbeige 0206. Niet te verwarren met het nooit in een E30 geleverde Pearlbeige, dat in e24 zat. 10 dagen levertijd op de spullen, vanwege het op kleur mengen van de leather fresh.

    Daarnaast, alle gasveren van de auto stonden dit jaar op de nominatie om te vervangen. De kofferklepgasveer had ik al vervangen, die van de motorkap en de twee van de cabriokap moeten nog en ook die van de voorstoelen. In de BMW sportstoelen zitten per stuk 4 gasveren. 2x met een kracht van 500N voor de hoogteverstelling en 2x met een kracht van 350N voor de verstelling van de rugleuning. De mijne zijn na 35 jaar dood en overleden, dus als ik de rugleuning vrijschakelde om te verstellen, flikkerde de rugleuning zo achterover. Niehandignie. En de hoogte was alleen te verstellen naar beneden toe… Dus ook die gasveren besteld. Alles origineel Stabilus, het merk dat BMW levert.

    Tot slot heb ik een langgekoesterde wens voor de cabrio in vervulling laten gaan, ik heb een setje stoelverwarming gekocht, origineel BMW, zo van de plank bij een grote Duitse dealer. Specifiek voor de e30 cabrio sportstoel met leer. Die set is fysiek anders dan de reguliere sportstoel en anders dan voor een cabriosportstoel met stoffen bekleding.

    Kortom, een project met 3 deelprojecten voor de boeg.
     
    MrMarcos vindt dit leuk.
  5. 1. De gasveren.
    Besteld bij Autodoc. Wat kan misgaan. Ik bestel de door mij gewenste hoeveelheden gasveren. Nou, die makkers in Berlijn denken er anders over. Ze sturen me 2 te weinig. Daarnaast, nadere inspectie leverde me dat er twee verkeerde tussen zaten. Zie de twee gasveren met een grijze zuiger.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Zelfde maat, dus dat was het probleem niet, maar ze duwen er geen 500 newton uit, maar slechts 150. Dan kan ik de oude ook wel laten zitten… Ander nummer ook, kortom, totaal verkeerd.

    [​IMG]

    Heel veel gezeik en tot 3x terugsturen, opnieuw bestellen en drammen en zeuren is het eindelijk voor elkaar en heb ik de juiste spullen.
    Zo had ik de volgende tafel vol spulletjes:

    [​IMG]

    Colourlocksetje:

    [​IMG]

    Voor deze twee stoelen de juiste gasveren:

    [​IMG]

    En de nieuwe stoelverwarmingsset

    [​IMG]
     
    gerardTDCI en McGyver vinden dit leuk.
  6. Lekker bezig "Ed" :rock:.

    [​IMG]
     
    uwbuurman en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. Wahahaha:party:
     
    Gitzo vindt dit leuk.
  8. Gemakkelijk gedaan en de auto gewoon achter huis op het terras gemikt. Kan je mooi overal bij. Ik heb alleen geen afdak. Maar het is prachtig zomerweer!

    [​IMG]

    Begonnen met de gasveren. Zie hier de gasveer voor hoogteverstelling. Dit is de maximale “uit”stand. Dat is echter slechts iets van 35% van het totale bereik van de gasveer, waardoor je die alleen kunt monteren door de gasveer minimaal 65% in te drukken, dat is nog wel een beetje, met 500 newton. Dat druk je niet met je duim in…

    Dus een tooltje gemaakt, om voortanden en vingers heel te houden. Niet het meest ideale tooltje, maar omdat ik niet in de loods was, maar op het vakantieadres, moest ik werken met wat voorhanden was.

    [​IMG]

    [​IMG]

    De stoel verder gedemonteerd. De middendelen moeten eruit om de verwarmingsmatjes in te kunnen bouwen. Bovenaan bij het scharnier zie je de gasveer voor de rugleuningverstelling. Daar paste het tooltje niet, maar die hoeft minder ingedrukt te worden en maar 350 newton.

    Luxe werkbank op ARBOhoogte gebracht:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En daarna begonnen met colourlocken. Eerst reinigen, daarna ontvetten, opschuren, ontvetten en kleuren. Hier 1 wang van de rugleuning gedaan.

    [​IMG]

    Beetje prutsen, kleuren en weer monteren levert een knappe bijrijdersstoel!

    [​IMG]
     
    VinRS en Gitzo vinden dit leuk.
  9. Zo zeg dat is nogal een kleurverschil!

    Dat met autodoc is altijd een gedoe, ze hebben veel keuze en relatief goedkoop. Alleen de levertijd en de aftersales zijn soms om te janken.
     
  10. precies dat, Niels. Ik kan nergens goedkoper inkopen, maar wat een domme prutsers...
     
  11. #2515 uwbuurman, 27 jul 2020
    Laatst bewerkt: 27 jul 2020
    Daarna door naar de bestuurdersstoel. Wat ziet mijn oog? Een honkytonky oplossing voor een geknapte kabel van de kantelontgrendeling… Kroonsteentje…

    [​IMG]

    Daarvoor heb ik uit een reservestoel van Jan een kabeltje gehaald om te vervangen.

    Stoel in ontmanteling

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En toen zag ik dit:

    [​IMG]


    Dat is een breuk in de beugel die de basis vormt voor de wang van de stoel. Het is een redelijk bescheiden lasje en 35 jaar in en uitstappen en bochtenwerk zorgt voor metaalmoeheid. En dan knapt het. Je ziet de stukjes van die beugels links en rechts tegen de wang zitten.

    [​IMG]
     
  12. #2516 uwbuurman, 27 jul 2020
    Laatst bewerkt: 27 jul 2020
    Dus wang ook kaal maken, leer eraf.

    [​IMG]

    Het schuim bleek gaar te zijn op de instapplek. Totaal vergaan.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou had ik nog ergens een oud stuk schuim uit een andere autostoel liggen, uit een heuse Ford Focus 1. Ooit gekregen van @jpboerhof . Dat kwam van pas.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mooi in model geschuurd:

    [​IMG]

    En een laagje plastic tegen de wrijving met het leer en de overmatige slijtage van het schuim, zoals het hoort.

    [​IMG]

    Ondertussen op een vroege ochtend even op en neer naar mijn loods geknald om het frame te lassen.

    [​IMG]

    Ook de andere kant van de beugel beter gelast.

    [​IMG]

    Achterkant van de beugel zat helemaal niet gelast aan het frame.

    [​IMG]

    Daar heb ik een stevige brug gelast, zodat dat ook beter vast zit.

    [​IMG]
     
    VinRS vindt dit leuk.
  13. (Ik lees dit topic graag maar de foto's zijn niet meer zichtbaar, ligt dit aan een instelling? Sorry voor deze spam)

    Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  14. wat ben jij blij dat je in NL op vakantie bent Koos of niet? ;)
    je vrouw heeft ook een leuke vakantie? :rolleyes:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  15. Geen idee, ik heb vaker ruzie met het forum over de foto's. Soms zie ik ze zelf ook niet en dan wel in de bewerkmodus. Ik blijf erbij dat bet ligt aan het forum.

    Vrouw vermaakt zich prima hahaha en ik ben geen hele dagen bezig, hoor Gerard. ;)
     
    gerardTDCI en MrMarcos vinden dit leuk.
  16. Je zou een boek moeten schrijven.

    Mooi om weer te lezen en ook met de foto's erbij.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina