1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Eindlich wieder E12!! pag 151

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Wat dacht je wat? Sinds maart heb ik niks meer gepost over projectauto E12 528i. Maar er is van alles gebeurd en dat gaan we nu delen.


    Ik heb in het voorjaar mijn stuurhuis laten reviseren, bij Rini van Hydroline trade. Wederom erg blij met z'n werk, hoewel we pas weten hoe goed hij is als we gaan sturen. Maar het ziet er prachtig uit en de tussentijdse foto's geven goede aanwijzingen dat de professional zijn dingen heeft gedaan! Het is een net stuurhuis van binnen, daar ben ik blij mee. Maar het is nu ook een mooi stuurhuis van buiten. Blijer nog daarmee!

    Het potje, dus het reservoir, had ik al opnieuw laten verzinken, net als de hogedrukslang en de beugels. De beugel voor het potje is gecoat en de pomp en de poelie heb ik vorige week helemaal gereinigd en in de epoxy gezet. Kortom, de complete stuurbekrachtigingsset is gereed voor montage.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Aan het stuurhuis zit een arm die de stuurstangen en spoorstangen beweegt. Om dat te laten werken zit er een tweede arm aan het subframe en daar zit een bus in, waar een bout doorheen zit om die arm aan het subframe te bevestigen. Helaas die die bus, rubber in staal al een poos NLA. Zo heeft een mij bekende e12 rijder een e28 bus moeten toepassen op zijn rally E12, maar dat is geen straight fit. En dus was ik erg blij met twee NOS BMW exemplaren van die bus.


    [​IMG]


    De draagarmen achter in elkaar gezet. Dat heb ik vooral gedaan om te voorkomen dat er roest in de draagarmen en eventueel stellingkastschade aan de asstompen zou ontstaan. Met lagers, vet en asstompen op hun plaats kan dat niet meer gebeuren. De moer op de asstompen moeten nog wel op moment gezet worden, maar dat komt later.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Het leuke van vers verzinkte spullen is dat je alles moet uitzoeken. Welke bouten op welke plek? Het moeten uiteraard wel de juiste zijn. En zo trof ik een bosje 10.9 bouten aan, die ik niet wist te plaatsen, kon niet bedenken waar ze voor waren. Remy wist de oplossing, ze zijn voor de montage van de tonlagers op de achterasdrager. Dus dan moeten daar de juiste zelfborgende moeren (ja, werking onderzocht, alle moeren oké) op en de juiste ringen. Waarom weet ik niet, maar de bovenste ring moet een fractie dikker zijn dan de onderste. Dus nu ligt er een setje bouten met moeren en ringen klaar voor montage bij de nieuwe tonlagers. Het zijn slechts details, maar ik kan er van genieten.


    [​IMG]
     
    Steven, Ecobeast, gerardTDCI en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Dan het thermostaathuis. Het originele was vergaan en daardoor brak er bij demontage nog een stuk af ook. Dus, een nieuwe besteld, want de meeste gebruikte zijn slecht. Het deksel is wel origineel, de voelers/sensoren ook. Dat mooi schoongemaakt en samen met een handjevol vers verzinkte originele boutjes etc levert dit plaatje op. Erg blij mee.


    [​IMG]


    [​IMG]


    De motorsteunen en wat ander klein spul van de motor eraf gehaald voor bewerking en verzinken, het verzinkwerk wacht nog even tot ik een grotere verzameling heb voor de verzinker. De motorsteunen zijn in de epoxy gezet.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Steven, Ecobeast, Rykers en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. Inmiddels heb ik ook de carterpan van het onderblok gehaald, omdat ik moest weten wat voor oliepomp ik heb. Er zijn twee soorten, de nieuwere met een centrale moer op het tandwiel en de oudere, met een tandwiel dat met 3 boutjes vast zit. Waarom ik dat moest weten? Omdat ik de complete distributieset heb gekocht. Dat is bij een M30 een kettingset. Maar BMW levert veel delen niet meer, dus het is shoppen en overal wat opscharrelen.


    Bij BMW kocht ik de distributieketting, de oliepompketting, het krukastandwiel, de geleider en wat klein grut. Bij W&N de kettingspanner, een klein kogeltje voor in de spanner en het nokkenastandwiel. Beide vermoedelijk FebiBilstein. Tot slot bij Marc Dürscheidt het juiste oliepomptandwiel en een plunjer voor de spanner. Deze worden in eigen beheer vervaardigd en CNC gefreesd. Hij gebruikt het ook in de racerij, dus dat is wel goed. Helaas kon hij het nokkenastandwiel niet leveren.

    De nieuwe spullen voor de distributie, met rechts het door Marc Dürscheidt gefabriceerde geharde tandwiel voor de oliepomp


    [​IMG]
     
    Steven, Ecobeast, DexterXL en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. De stoelframes, die dus tijdelijk bij Gerwin staan in de e23, maar door verzoek om ze te mogen proberen, had ik dus een mooie aanleiding om alle missende spullen te verzamelen en de frames met alle plastic kappen etc. compleet te maken. Dat is gelukt! Als de frames terugkomen, zal ik ze verder opfrissen.


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    Steven, Ecobeast, Rykers en 2 anderen vinden dit leuk.
  5. En dan project remklauwrevisie. Eerder schreef ik daar al over wat een bende die voorste klauwen toch waren.

    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Het viel niet mee om de boel te demonteren, een werkbank is dan gauw vol met spullen


    [​IMG]


    De slechtste klauw had wel wat verkleuring en minimaal roest aan de binnenzijde, maar dit was niet zodanig dat de werking in gevaar komt.


    [​IMG]


    [​IMG]


    Bij de gesplitste klauwen zie je mooi de rubber O-ring zitten op de ene klauwhelft en het tussenstukje. Vanwege dat tussenstukje heb je dus 4 O-ringen nodig voor 2 klauwen. Het geval is echter dat de revisiesetjes slechts 2 van de O-ringen (ze heten halfseals) leveren. Viavia kwam ik uit bij een man die wel eens bij Até in de fabriek is geweest en een baal van die halfseals heeft meegenomen. Die wilde me een bosje toezenden na betaling. Daarmee kon ik mijn project afmaken. Rob had een goede beschrijving van aanhaalmomenten en -volgorde, dat was erg fijn om te hebben!


    [​IMG]


    De achterklauwen waren vooral smerig, zoals goed te zien is er praktisch geen roest. Hier komen ook nieuwe zuigers in, net als bij de voorste klauwen.


    [​IMG]


    De schoongemaakte en gesorteerde originele Até dopjes met het logo aan de bovenkant. Hier heb ik de 8 mooiste en netste uitgezocht voor montage op de originele ontluchtingsventielen.


    [​IMG]


    Dan nog een likje verf


    [​IMG]


    [​IMG]


    En zo kom ik tot 4 verse klauwen, 2x revisiesetje met zuigers voor de voorklauwen en 2x revisiesetje met zuigers voor de achterklauwen, 2 setjes blokbevestiging, bevestigingsmateriaal en ontluchtingsnippels met dopjes


    [​IMG]


    De voorklauwen, de boringen zijn geconserveerd. De nieuwe rubbers en zuigers installeer ik pas bij montage op de auto. Zo voorkom ik dat de rubbers verkeerd vormen vanwege stilstand.


    [​IMG]


    en de achterklauwen:


    [​IMG]



    De Até logo's op de dopjes zijn nu mooi te zien:


    [​IMG]


    [​IMG]


    Volgende stap is de dynamo en het uitzoeken van de bumpers. Wellicht in andere volgorde.


    [​IMG]


    [​IMG]


    Maar daarover meer over een poosje.
     
    Steven, Rykers, R@ymond en 4 anderen vinden dit leuk.
  6. Respect hoor, wat een werk....ik sla over wat dat betreft, maar het resultaat mag echt gezien worden :thumbup:
     
  7. Je krijgt er bijna zin van om je eieren auto uit elkaar te gaan halen totdat je je realiseert dat dat niet zo een goed idee is :mrgreen:man wat een werk, gedoe, geduld en contacten maar die auto is straks wel n showroom staat. Blijft gaaf om te volgen.
     
  8. Haha, mannen, dit is therapeutisch he? Zo lekker om gewoon zo nu en dan een vies onderdeel aan te pakken. Met die remklauwen, ik heb in zulk werk ook niet echt zin, tot ik begin, en dan word ik oprecht gewoon blij van de voortgang. Mooie plaatjes levert het ook op, is het ernstig dat ik soms mijn eigen foto's doorblader?:shhh:
     
    Dircos1980, Ecobeast, Rykers en 4 anderen vinden dit leuk.
  9. ik vind dit zo top om te lezen en te zien Koos.
    jouw passie hiervoor is gewoon te voelen, klasse :thumbup:
     
    Rykers vindt dit leuk.
  10. Je kan zo in Best beginnen
     
    DJ--NeO-- vindt dit leuk.
  11. Fantastisch! Veel respect voor de tijd en energie die je er in steekt.

    Blijft mooi om je verhalen te lezen! :thumbup:
     
    Rykers en Edgar Focus vinden dit leuk.
  12. Mijn inziens kunnen ze in Best nog iets leren van Koos! hierbij vergeleken zijn hun een stelletje prutsers met hun "Fabrieks nieuw"
     
    focusguy, Ecobeast, DexterXL en 3 anderen vinden dit leuk.
  13. Ik ben weer helemaal bij Koos.
    Het blijft geweldig om te zien en te lezen wat je allemaal meemaakt.
    Toevallig ben ik een paar weken geleden met mn zwager bij een W124 wezen kijken. Ja ik weet het, het is geen BMW, maar ook mooi! Niks gekocht trouwens, het bleef bij kijken.
    hahahaha
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  14. W124 bestaat 40 jaar dit jaar, blijft een dikke tank hoor!! In de AutoMotorKlassiek van december (is al uitgebracht) staat een mooi verhaal over de W124. En als je die nog toch koopt, dan lees je vanaf pagina 48 ook 6 pagina's over een bekende bmw e21 323i :shhh:
     
    DexterXL, Rykers, Paul_U en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  15. Daar is weer veel mooi werk verzet! :D
     

Deel Deze Pagina