1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, eindelijk weer wat foto's vanaf pag.118

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. #1 uwbuurman, 12 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 29 sep 2017
    :POm met de deur in huis te vallen: eigenlijk staat dit topic niet op de juiste plaats... Het zou moeten heten Haar Ford, ipv Mijn Ford. dit betreft namelijk de auto van mijn meissie!:D

    Zelf heb ik jaren een Focus 1.8TDci Wagon gereden en daarvoor een 1.8 TDdi wagon, maar nu alweer bijna 2 jaar een BMW 1serie in ///Mtrim. Heerlijke auto.

    Dan de auto waarover dit topic gaat:

    [​IMG]

    Gekocht in 2006 maar inmiddels alweer 4,5jaar oud, deze auto. Het is de derde Fiesta op rij. Hiervoor hadden we een Mk 5 grijze 1.25 16v, 5 deurs met alles erop en aan en daarvoor een 1991 mk3, 1.1i Cheers, ook 5-deurs en met cv. Nu dus een bouwjaar 2005, zwart, 5 deurs, met airco, elektrische ramen en 16" velgen. Wat een groot verschil met de vorige. De grijze was een door en doorontwikkeld model (uiteindelijk bedacht in 1988) en dit is een compleet nieuw model. De ruimte, de rijeigenschappen, het uiterlijk, totaal vernieuwd, en zoveel verbeterd. De Fiesta is volwassen geworden!

    Op een ander forum, van een autoblad heb ik een soort rijtest geschreven. Deze staat hieronder.

    Het exterieur

    De auto is zwart. Deze kleur staat de auto heel goed. Door de donkere kleur lijkt de auto kleiner dan dat 'ie in werkelijkheid is. De oorspronkelijk oranje knipperlichten in de spatborden zijn vervangen door witte exemplaren. Het contrast van wit en zwart is groter dan de oranje glaasjes met zwart. De onderstaande foto komt van internet, zoals de auto te koop stond.

    [​IMG]

    Om het geheel af te maken zijn de frontknipperlichten ook aangepast. De oranje lampjes in de heldere koplampen gaven een oranje gloed aan de hele koplamp. Daarom heb ik deze vervangen door Philips Silvervision lampen, die gecoat zijn met een laagje zilver, waardoor er geen oranje gloed meer is. Staat net ff strakker!

    [​IMG]

    De uitgeklopte wielkasten geven de Fiesta een krachtig uiterlijk, wat benadrukt wordt door de 16" lichtmetalen velgen. De auto werd aangeboden met standaard 15" velgen, maar ik vond deze beter passen bij de totale verschijning.

    Uiteraard zijn de kentekenplaathouders met opzichtige reclame voor de dealer vervangen door strakke, onbedrukte exemplaren.

    [​IMG]

    Het derde zijruitje geeft een heel aardig beeld aan de auto. In tegenstelling tot de driedeurs variant, die twee zijruiten heeft en waarvan de achterklep sterker naar voren helt. Persoonlijk vind ik de 5 deurs net wat minder "kleine auto", door de rechtere achterzijde. Daarnaast is 5deurs praktischer. Jammer dat de ST150 niet in 5deurstrim beschikbaar is!!

    [​IMG]

    Het interieur

    Ten opzichte van het vorige model valt direct op dat de ronde vormen "eraf" zijn. Alles is strak en recht. Op zich wel in de geest van de tijd, maar het komt minder vriendelijk over dan de vorige auto. Daarnaast is het dashboard gemaakt van een hard soort plastic, net als bij het vorige model, en dat had nu toch echt wel anders gekunt.

    Veel luxe aan boord. Bijna alles zit er op, zoals de middenarmsteun, verstelbaar in hoogte en lengte, de elektrische ramen en kofferbak, de cv met afstandsbediening, uiteraard de airco, de radio met cdspeler en de noodzakelijke carkit heb ik gemonteerd op een Aratsteun, een specifiek voor deze auto bedoelde steun. Staat een stuk beter dan een "blikje" waar je carkit wat op zit geschroefd. Voordeel van de Aratsteun is dat je 'm monteert zonder gaten in het dashboard te boren.

    [​IMG]

    De bekleding is van stof, kleur zwart en grijs met rood. De stoelen zitten goed, en de bestuurdersstoel is net als bij de vorige Fiesta in de hoogte te verstellen.

    Zoals te zien is op de foto is de radio zilvergrijs, net als de pookknop. Deze versnellingspook ligt overigens heerlijk in de hand en is soepel te bedienen. De middenarmsteun is daarbij zeer prettig, je gaat er relaxed van rijden! Ik heb in alle vorige auto's ook middenarmsteunen gehad. In de vorige fiesta heb ik ze zelf gebouwd, omdat Ford geen steun kon aanbieden. En die €17,50 universele dingen, die vind ik waardeloos.

    Zoals door veel autobladen reeds is geconstateerd, is de zitting van de voorstoelen wat aan de korte kant. Maar dat geeft geen grote problemen. De stoelen zitten verder goed, voldoende zijdelingse steun. De hoogte van de dak is super. Je hebt echt meer dan voldoende ruimte in deze auto, zoals ik eerder schreef, de Ford Fiesta is volwassen geworden.

    De auto heeft een ruime en toegankelijke kofferbak. Zijn ruimtebroer, de Ford Fusion, heeft geen tildrempel, maar de Fiesta heeft dat wel. Dus boodschappen zware dingen moet je altijd optillen. De deuren en de kofferdeksel sluiten overigens als een kluisdeur. Degelijkheid klinkt in de deuren.

    Rijeigenschappen

    Deze auto rijdt in één woord geweldig. Het bochtengedrag is uitstekend. De auto gaat als op rails door de bocht, zo strak. De 16" velgen helpen uiteraard ook een stukje in de bochten, doordat ze voorzien zijn van banden met een lage wang. De auto is zeer vlot voor een "kleine" auto. Dat komt niet in de laatste plaats door de 1.6 liter 16 kleppen motor. De Ford Fiesta is meestal voorzien van de 1.3 8v motor met 70 pk of de 1.4 16v motor met 80 pk. Zelfs tijdelijk geleverd met de 1.25 16v, toen de 1.3 8v niet snel genoeg gebouwd kon worden. Niets mis mee, je komt prima mee in het verkeer, maar veel meer zit er niet in, om over inhalen maar helemaal niet te spreken.

    Nee, dan deze 1.6 16v motor. Hangt aan het gaspedaal. Snel in reactie en meer dan genoeg vermogen. Immers, deze motor doet ook dienst in de Focus en Fusion en is daar al een fijne motor, terwijl de Fiesta nogal wat kilootjes lichter is dan de voorgenoemde autos. Even snel weg bij het stoplicht? Een inhaalactie? Geen probleem. Wat een fijne combinatie, deze motor en auto!

    Conclusie

    Deze auto is echt een fijne metgezel onderweg. Het is een goede opvolger van de eerdere Fiesta's die we hebben gehad en als 'ie zijn best wat doet, dan hebben we hier jaren plezier van. (met een grote grijns van oor tot oor elke keer als ik bij het stoplicht vooraan sta..)

    Koos
     
  2. #2 uwbuurman, 12 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 3 jul 2010
    De Fiesta gaat eruit. Zoveel is zeker. Maar wanneer? En waarvoor? KEUZES, KEUZES, KEUZES

    Shortlist:
    - Nieuwe (heel jonge) Focus, dan een wagon, 2.0 bezine of TDci in dikke uitvoering
    - Jonge Mondeo wagon, titanium en Xpack
    - maximaal 3 jaar oude BMW 3serie touring, met navi professional, automaat en sportstoelen.

    Ik weet dat de lijst uiteenloopt, maar ja, hart en gevoel tov ratio.

    Mijn gevoel, mijn hart roept BMW!!!!
    Mijn ratio roept: Mondeo!!!!
    En stiekum wordt ik heel blij van een nieuwe Focus in een dikke uitvoering. Steeds als ik een Focus zie staan dan denk ik JA dit wordt m. Tot ik de BMW weer zie rijden... We zien wel.
     
  3. Tja moeilijke keuzes... Als ik mocht kiezen zou het een bmw3 serie worden of een mondeo.
     
  4. Ik zeg focus met een dikke 2 liter (maar dan wel een wagon)
     
  5. ja, dat is een optie. Ik zag een mooie 2009 bij B&K in Schagen, die lijkt me ook wel wat!
     
  6. Rijdt goed hoor een 2.0 16v Focus II. Met 145PK ben je echt geen stakker.;)
     
  7. Is zon ding ook nog wat zuinig of haal je de 1:10 niet?
     
  8. Mijn ouders hebben zo'n blok in hun mondeo liggen die zit met gemiddeld verbruik rond de 1 op 12 denk ik...
     
  9. Mijn ouders hebben een Fofo 2.0 16v Titanium.
    Op de lange baan (bij niet teveel gassen) is 1:12-14 vast te halen.

    In de stad, met het koude weer, en de climate aan dan doe je eerder 1:9-10.

    Maak je je kwaad en ga je lopen stampen (waar de 2.0 zich echt wel voor leent :thumbs:) stijgt het verbuik ook navenant.

    Moet zeggen dat zo`n MKII met 145 PK echt wel fijn rijd.
     
  10. Een super motor!!! Zonder twijfel... en dat 1 op 9 reed ie idd als ik hem een paar dagen mee had. Die motor wil je altijd uitlokken of ligt dat nu aan mij ;)
     
  11. nee dat ligt niet aan jou ;) feit blijft dat een snelle motor uitnodigd.... als ik zuinig wil rijden neem ik plaats op de bijrijdersstoel, en laat ik mijn vriendin rijden.

    Ik heb een tijdje in een Fiesta ST150 mogen rijden, ook een 2 liter blok, en gemiddeld reed ik daarmee 1:10

    Een focus is zwaarder...dus als je gaat sporten kom je gemiddeld snel richting 1:8, maar als je zuinig rijd moet 1:12 - 1:14 toch wel te halen zijn?
     
  12. een baksteen onder je pedaal ipv erop is dat een optie Koos ?
     
  13. Moet die fietstas trouwens nog een polijstbeurtje hebben Koos? JP schijnt een grote hal te hebben ;)
     
  14. @ Stef: baksteen? ik heb een plak lood in mijn schoenen, dat is genoeg! Gang is alles! :mrgreen:

    @ Sietze: ik ga m niet polijsten voor de nieuwe eigenaar hahaha, maar die Loods van JP dat is wel wat!
     
  15. #15 uwbuurman, 20 jan 2010
    Laatst bewerkt door een moderator: 21 jul 2010
    tussen 1:8 bij blazen en 1:14 bij netjes rijden ga ik wel akkoord. Plezier is toch eigenlijk ook onbetaalbaar!
     
  16. nodig jij altijd jezelf overal uit? :vingertje:
     
  17. Koos wel, maar die is volgens mij overal welkom, gezellige gozer die Koos.:schater:
     
  18. Vraag is dan of ie met de auto komt of met de motor ;)
     
  19. Wakker blijven hé Peppie :badgrin:
    Had het tegen Sietze :lol:
     
  20. Ohwww zo... nee ik had het er ooit met Koos over gehad om zijn auto eens te behandelen vandaar.... ;)
     

Deel Deze Pagina