1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. toch wel fijn dat je al die 'verrassingen' zelf kan fixen :thumbs:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  2. Zo blijf je van de straat! :lol:
    Prettige gedachte dat alles weer op orde is, hier afgelopen jaar ook wat bekende pijnpuntjes van het motorblok aangepakt en dan weet je in ieder geval dat dat allemaal dik in orde is.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  3. Zo is het, mannen. De keuze om een relatief oude auto met wat meer kilometers door te rijden, maakt dat je onderhoud op orde moet zijn en dat je zelf aan de slag moet. En dat is leuk, vind ik. Heb de f31 ook, maar die gaat gewoon naar de BMW specialist.
     
    Fredhead en gerardTDCI vinden dit leuk.
  4. Ondertussen in e12 land… Er gebeurt te weinig, al een paar keer heb ik mezelf gezegd nu echt aan de gang te gaan met de e12, maar de laatste paar jaren zijn de omstandigheden er simpelweg niet naar. Nu echter, komt er wat lucht voor een nieuw project. Die tijd maar in de auto gestoken die ik over een paar maanden alweer 8 jaar in mijn bezit heb. Ongelofelijk, dat dat al zolang is.

    Goed, ik heb in de voorbije jaren al wat dingen gedaan, een dakplaat gewisseld, lampen met SWRA klaargemaakt, nieuw niertje, grilletjes netjes gemaakt, set NOS elektrische spiegels klaargemaakt en wat onderstelspullen en remmerijrevisie, net als remblokken en schijven. Maar ook dingen als een gereviseerde HRC en rembekrachtiger en nieuwe koppelingscilinders en slangen liggen klaar, net als de gecoate uitlaatspuitstukken en hitteschilden. Maar een plan had ik nog niet. Het is dus tijd voor een plan, structuur en een ritme wat daar bij hoort.

    Bij de e21 323i kwam ik soort van per ongeluk te snel in een restauratie en die heb ik gelijk maar helemaal over de top doorgevoerd, maar daarmee loop je steeds achter de feiten aan. Dus wat je beet pakt moet je nu opknappen bij de revisie. Dat wil ik deze keer maar eens anders doen. Dus plan is als volgt:
    - Onderstel helemaal klaarmaken, inclusief differentieel en aandrijfas
    - Tank, brandstofpompunit klaarmaken, koperleidingen klaarleggen
    - Bumpers uitzoeken en de meest nette set onderdelen klaarleggen voor verchromen en verzinken. Strips en spullen allemaal gereed
    - Ondertussen beginnen met motor, dit project loopt deels buiten de loods en mijn kunnen, dus dat loopt op de achtergrond, geen haast.
    - Deuren klaarmaken, daarna achterklep en motorkap klaarmaken.
    - Daarna pas beginnen met carrosserie laswerk.
    - Ondertussen allerhande trim/spullen opsnorren en inkopen
    - Op de lange baan staan uitlaatsysteem en interieur. Met beide kan ik nog meerdere kanten op, geen haast.

    Door op deze wijze te werken, kan ik veel sneller opbouwen als de auto eenmaal is gespoten. En het spuitwerk kan aanvangen zodra de cas klaar is. Hoop ik. Tijdspad? Moah, het blijft hobby, dus no pressure. Ik hoop dit jaar punten één, twee, drie en vier af te kunnen ronden. Stiekem hoop ik dat de deuren ook dit jaar af zijn, maar als ik dat zeg dan leg ik mezelf druk op, dus dat zeg ik hier niet.

    Goed, gelul genoeg, Koos is van de plaatjes dacht ik zo. Nou dus plaatjes. Geheel conform plan heb ik de boel onder de auto uitgehaald. Motor en bak, onderstel en tank.

    Motor, de tandjes wat een vette slak was dat. Daar is wel een pakkinkje of wat gaar…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koppelingunit is ook wel klaar en overleden inmiddels. Binnenkort maar eens kijken wanneer Autodoc een mooie aanbieding heeft. Dan leggen we die ook vast op voorraad.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Rubbertje van de schakelplaat is ook gaar, is mijn milde inschatting

    [​IMG]
     
    gerardTDCI, R@ymond en R.Zwiers vinden dit leuk.
  5. Zie die 8 jaar maar als leergeld ;)
    Je hebt nu wel gezien wat de prettigste methode is en dan geniet je er straks denk ik alleen maar meer van als je ermee aan de slag gaat.

    Hier stond tot de verhuizing naar Drenthe ook nog een hobbyauto in een garagebox, door omstandigheden en tijdgebrek heeft die daar een jaar of 3 gestaan als het niet langer was en had ik door het verhuizen besloten ermee te stoppen en hem niet 175 kilometer mee te sleuren en weer stil te zetten.
    Met de wetenschap van nu had ik er na een jaar of wat wel tijd voor gehad, echter ook prima vrede mee dat ik de huidige keuze heb gemaakt.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  6. Las ik nou echt dat je ook dingen niet kan????:mrgreen:
    Maar even serieus, dat rubbertje leek overigens wel een beetje op een hand met waarschuwend vingertje omhoog zo van pas op, ik ga het begeven.
     
    gerardTDCI en uwbuurman vinden dit leuk.
  7. Nee, dat moet ik verkeerd hebben opgeschreven :party:hahahah
     
    gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.
  8. Haha, ja, @Fredhead , leergeld inderdaad. Als ik nu zie hoe ik andere dingen heb gedaan in het verleden, dan was dat lekker prutsen hahaha. Ervaring komt maar op 1 manier, door te doen. In dat opzicht, ik kon bijna niks vroeger @Edgar Focus . Allemaal zelf geleerd en afgekeken bij anderen. Lassen, nooit een cursus gedaan. Motoren? Ik had er geen verstand van. Onderdelen opknappen, sleutelen, onderstelletje etc etc, nooit gedaan tot ik in 2010 mijn eerste oldtimertje kocht.
     
  9. Zo is dat hier ook begonnen, af en toe bij een bekende in z'n garage mee geholpen en verder vooral kijken en af en toe ook gewoon proberen.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  10. Zo begin ik vroeger ook met mijn eerste auto, Datsu Cherry en daarn altijd zelf onderhoud gedaan tot ik op een gevenen moment een voor mij jonge auto kocht die ik toch iever naar de garage bracht voor onderhoud. Maar theoretisch zou ik nog best een hoop zelf kunnen alleen geen echte plek voor.
     
    uwbuurman en Fredhead vinden dit leuk.
  11. Uiteindelijk kan er ook een hoop op straat, zo begon het hier ook.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  12. Zeker. Ik begon ook op de parkeerplaats. Maar ja, op een dag word je wakker en heb je veel geld en tijd in een loodsje vol gereedschap gestoken en moet je wel sleutelen aan oude auto's, anders is die investering niet te verantwoorden. Dus ik kan er niks aan doen, en moet hierna nog een project komen.
     
    Ecobeast, Fredhead, M.Blaak en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Die heeft inderdaad wel wat liefde nodig. Heb je in elk geval wel eer van je werk! :cheer:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  14. Inmiddels is de motor in de bok gehangen om te bekijken, want dat is het meest enerverende. Benieuwd hoe die motor, die al 19 jaar stilstaat er aan toe is.

    Kopje lijkt vuil, maar netjes.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Demontagecrew druk bezig.

    [​IMG]

    Gaat mooi mooi. Kopje lichten! En dan zie je dit. (excuses voor de fotokwaliteit)

    [​IMG]

    Zelfde schade als destijds bij de kop van Arnold zijn B6, wat in de basis hetzelfde 2.8i blok is. Gecaviteerde koelwaterkanalen. Nog 1 mm en je
    koelvloeistof loopt zo je verbrandingskamer in. Kan de kop laten lassen, maar andere kop is makkelijker denk ik.

    Cilinderwanden zijn nog wel netjes.

    [​IMG]

    Ergo, andere kop vinden en dan door.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  15. Ondertussen gaat het verzamelen van onderdelen door. Na het niertje en andere trim, zoals de stip op de achterzijde, heb ik mijn aandacht op de raamstrips gevestigd. De voor- en achterruit hebben een brede aluminiumstrip onderaan in het rubber en op zij en boven een zelfde pees als de e21. Dat zit allemaal aan elkaar met aluminium hoekjes, zo fragiel als de neten. Dus die strips zijn altijd verrot en lelijk. De hoekjes vaak ook. Dat heb ik nieuw besteld, een godsvermogen, maar het is zo in het oog springend, dat moet mooi. Helaas zijn van de grote hoekjes er 3 niet meer verkrijgbaar. Dus ik heb alles wat ik had eens bekeken en gepoetst. Dit moet t wezen.

    [​IMG]

    nieuwe spullen

    [​IMG]

    In het grotere doosje in het midden zitten overigens twee nieuwe tonrubbers voor aan de achteras. Ook weer binnen.
    Vervolgens werd het tijd voor het onderstel. Demonteren en sorteren. Eerst de achteras

    [​IMG]

    Daar kwamen twee nette veren vanaf, die ga ik weer gebruiken. Wie me kan vertellen wat de kleurcode betekent, mag het zeggen.

    [​IMG]

    Op een paar andere veerpootjes trof ik deze erg originele schokdempers aan.

    [​IMG]
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  16. Deze achteras is in 43 jaar nooit uit elkaar geweest. Het blijft een gekke auto, best wel wat werk aan de onderkant, maar dat lijkt meer veroorzaakt door lang stilstaan, vermoedelijk buiten, dan door veelvuldige gebruik in alle weersomstandigheden. Zo ook bij de achteras, want je ziet de vieze en slechte toestand van de buitenkant, maar kijk wat ik tegenkwam toen ik de aandrijfassen verwijderde? Als nieuw. Eerste montage, 100%.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gelijk begonnen met het demonteren van de aandrijfassen voor revisie. Dat betekent schoonmaken, nieuwe laag epoxyverf, nieuw vet, nieuwe hoezen, maar daarvan zie je later de plaatjes.

    [​IMG]
     
    Fredhead vindt dit leuk.
  17. Mooi om te zien dat het er van binnen alsnog als nieuw uit ziet! :D
    Buitenkant doet anders vermoeden.
     

Deel Deze Pagina