1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Ja, eindelijk een verse pagina en dat verdient de volgende auto, want inmiddels had ik al bijna 10 maanden niks gepost over mijn trouwe strijder, de e30 325iA Cabrio. Wat een fijne auto blijft dat toch, maar met ruim 36 jaar blijft er genoeg te onderhouden en bij te houden en te mierenneuken.

    Onderhoud eerst. Immers, ik was in 2021 met een brandend remlampje uit de Eifel komen stuiteren. Mooie winterklus was dat en die moest klaar, voor het seizoen begon. Gelijk remklauwrevisie rondom, want dat was in de winter van 2011 op 2012 voor het laatst en dat is 10 jaar.

    In het voorbije jaar al mooi wat spulletjes besteld en zo kwam het dat ik had liggen:
    - Remblokken
    - Remschijven
    - Revisiesetjes voor voor en achter
    - Nest jonge slijtindicatoren

    [​IMG]

    Eerst voor de boel aangepakt

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat grappig was, ik heb ook voor de F31 wat remmenspul besteld en ik kreeg de achterschijven binnen. Achterschijven zijn altijd kleiner en lichter dan voorschijven, nietwaar? Zie het verschil tussen de achterschijven van de f31 en de voorschijven van de e30…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna naar de achterzijde. De spulleboel gedemonteerd maar dat was een (kleine) tegenvaller. Ten eerste: de handremsegmenten waren aan het desintegreren.

    [​IMG]

    Ten tweede, een remtang die ingesleten is op de remschijf, maar hoe kan dat dan?? En toen herinnerde ik me dat een jaar of 5 geleden bij een APK was geconstateerd dat er een bout miste. Nader onderzoek leverde dat die destijds is vervangen door een 8.8 bout, terwijl dat een 10.9 moet zijn. Dus dat heb ik nu weer origineel gemaakt. Had ik beter toen moeten constateren, maar goed. Overigens is die bout niet lang weggeweest als ik naar de schade kijk. Dat heb ik wat vlakgevijld en klaar weer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna rap verder met demontage en revisie.

    [​IMG]

    Blokken zijn echt wel klaar.

    [​IMG]

    Snel nieuwe handremsegmenten besteld en geplaatst

    [​IMG]

    En toen de boel weer monteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    gerardTDCI en bws723 vinden dit leuk.
  2. In de vroege zomer zat ik wat te schuimen op de diverse internationale fora, toen ik een post tegenkwam, van een garagebedrijf die een e30 had staan, waarbij het ABS lampje bleef branden. Alles gecontroleerd, maar niet te vinden. 2 posts daaronder stond een post van een ader garagebedrijf die hetzelfde had beleefd. Die had uitgevonden, dat er een relais zit, onder het dashboard, boven de ECU, lastig te vinden. In dat relais zit een draadje en dat draadje fikt wel eens door.

    Nou moet ik bekennen dat ik de auto kocht met een “aangepaste ABS”. Oftewel, de ABS deed het niet en het lampje was in de tellerbak doorverbonden. Immers, voor de APK moet wat erop zit ook werken. Brandt je lampje, dan is er een storing, brandt het lampje niet bij starten, dan is er iets mis. Beide keren APK afkeur, dus daarom was het lampje gewoon verbonden met die van de remslijtindicator. Gaat mooi aan bij starten en daarna uit.

    Tellerbak eruit:

    [​IMG]

    APK oplossing:

    [​IMG]

    Twee plots eindigende draadjes rechts op de foto.

    [​IMG]

    Ik heb daarna geprobeerd de boel te repareren, dus nieuwe sensoren, die gaan vaak stuk, de ringen op de naven waar de sensoren op “tellen” gereinigd, want die vervuilen vaak, maar niks hielp. Dus ik rij al 10 jaar zonder ABS en dat is niet erg, het is een optie in 1986 en ik gebruik het liever niet. Maar met de kennis van dat forum, dacht ik “ik waag een poging!”.

    De auto in de garage, de schopplaat eraf, ecu aan de kant, als een slangenmens ondersteboven in de auto met m’n snufferd en verhip, daar zit wat, wat op een aluminium huis van een relais lijkt.

    Die voorzichtig opengemaakt en kijk!

    [​IMG]

    Een opgefikt draadje!

    [​IMG]

    Nieuw er tussen gesoldeerd en duimen maar!

    [​IMG]

    De draadjes en het lampje met een stukje tape aan elkaar geknutseld en testen.

    [​IMG]

    En het werkt!! Het lampje gaat uit na starten! Dat betekent dat het systeem het mooi vindt! En ik ook, uiteraard. Ik heb de boel netjes aan elkaar gemaakt, krimpkousje erom en alles weer ingebouwd. Wat leuk is, het lampje gaat dus al 10 jaar bij mij uit precies gelijk met die van de slijtindicator van de rem. Maar nu niet meer, er zit een fractie van een seconde vertraging in. En omdat dat dus anders is dan hoe ik de auto ken, blijf je daar naar kijken. Weet niet wat het is, maar kan daar zo blij van worden. Die honderdste van een seconde vertraging. Echt mooi!
     
    gerardTDCI, bws723 en R@ymond vinden dit leuk.
  3. Dat brengt me bij het volgende, toen ik de auto kocht, zat er een tamelijk kansloos stickertje op de tellerbak, er stond ABS op. Dat kon immers maar 1 ding betekenen, sticker- of badgetuning. Pauperwerk. Weg ermee en ik had ook geen werkende ABS. Later kwam ik erachter dat dat verdikkeme origineel affabriek was… Maar ja, geen werkende ABS, dus laat maar. Tot nu!

    Dus ik heb een leuke en zeer goed gelijkende reproductie gekocht.

    [​IMG]

    Op oude foto’s gekeken hoe die sticker moet zitten

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    En op dezelfde plek teruggezet! Op basis van de foto’s kan je denken dat hij uit het midden zit, maar dat is perspectief. Lelijk? Jazeker. Origineel? Zeker ook, dus ik moet m hebben. Zo is mijn e30 geboren.

    In dat kader: ik heb een vers filter gekocht voor de stuurbekrachtiging. Dit is het derde filter al, want mijn nieuwe slangen van 10 jaar geleden, origineel BMW, werden opgevreten door de AFT, dexron II, dus de juiste. Maar goed, nu nieuwe slangen sinds een jaar en ook een nieuw filter. Dat is 1 geheel met het reservoir, dus dat moet je in z’n geheel vervangen. En dan raak je je originele dop kwijt, want die past net niet 100% op het nieuwe reservoir, dus kans op lekkage en dat willen we niet. Maar die originele dop heeft een BMW sticker en de vervanger niet. Ook daar zijn reproducties voor en voilà, zo werd ik weer een beetje blijer!

    [​IMG]

    [​IMG]

    En zo was ik weer een rondje klaar. Tellerbak hoeft er voorlopig niet meer uit, stickertjes klaar, remmerij klaar, ABS klaar (ja ja, getest op een natte klinkerweg. Krijg je ook geen genoeg van hahaha, maar hij doet ’t echt!).

    Dat duurde ongeveer een week. Ineens telde de tellerbak geen kilometers meer op. Mooi, zou je denken, want nu blijft hij eeuwig jong en vers, maar ik ben ik, dat ding zit erop, dus het moet werken. Tellerbak eruit en teller demonteren. Wat ziet mijn oog? Zwetende tandwieltjes. Wist niet dat het kon, maar is toch. Op de een of andere manier zijn de weekmakers klaar, denk ik en ontstaat er een soort vocht op de buitenzijde, terwijl het plastic verkruimelt als je er maar naar kijkt. De bak met tellerbakken erbij, 3 andere tellers bekeken, same chips.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Een maat van me vertelde me dat er mensen vervangend spul leveren en even zoeken leerde me dat Tim, van de e30club dat spul levert. Snel besteld en gemonteerd. Het werkt weer als tevoren! (excuses voor de vage foto, dit is de enige die ik ervan heb.

    [​IMG]

    Verder heb ik lekker gereden deze zomer! Niet mee naar de Eifel, dus de kilometers zijn wat minder dit jaar, maar ik maak er veel gebruik van. Toen de E91 van de week uit de vaart was, was het ook handig dat de cabrio gelijk tweede auto mag spelen. Blij dat er geen pekel lag hahaha. Nog een maandje, dan is het weer winterslaap. Deze winter staat er niks op het programma voor de e30. Hopen dat dat zo blijft.
     
    gerardTDCI en R@ymond vinden dit leuk.
  4. Soms kan het zo simpel zijn! Je moet het alleen maar "even" weten :D
     
  5. Precies, Fred! Ik was onwetend. 10 jaar lang...
     
  6. Leest altijd lekker weg dit topic. Als ik die ABS sticker zie dan kan ik mij voorstellen dat je denkt dat het badgetuning is, maar goed oem is oem.
     
  7. Dank, Niels. Ja, OEM is OEM. Zie hier een foto van voor dat de auto van mij was, die is gemaakt ergens in 2010, door de tweede eigenaar en die heeft de auto met dit stickertje erop gekocht in 1992.

    Als je goed kijkt zie je het stickertje zitten.

    [​IMG]
     
  8. Je kan hem inderdaad zien zitten.
    Het ziet er niet het allermooiste uit, maar het is wel heerlijk periode-correct :D
     
  9. Heerlijk dit gepiel. Mooie oplossingen weer.
     
  10. Ronduit lelijk, vind ik. Maar hij hoort erin en ik ben een sucker for the original. Bij mijn auto's, althans.
     
  11. #2792 uwbuurman, 23 okt 2022
    Laatst bewerkt: 30 okt 2022
    :cheer:
     
  12. Wat een heerlijk lees en kijkvoer weer hier, miste het al een tijdje.
    En wat een werk zeg, om een auto origineel te houden, tot en met lelijke stickertjes aan toe.
    Maar dat doorgefikte kabelboom verhaal, dat was vast even schrikken, dat had je inderdaad de auto kunnen kosten.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  13. wat jij in die 10 jaar bijgeleerd hebt over de BMW's is geweldig :thumbs:
    de post waar je het lassen gaat "proberen" en als het lukt ga je los van motorrevisie tot ABS stickers aan toe :D
    nogmaals, zo leuk om dit te volgen, echt top Koos :respect:
     
    uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  14. toevallig er nooit aan gedacht om te solliciteren bij BMW? durf te wedden dat ze een moord doen voor zo iemand als jij:rock::mrgreen:
     
    uwbuurman en Edgar Focus vinden dit leuk.
  15. Hahahaha, nee, BMW (Nederland) is een ballentent, waar ze geen gevoel hebben voor hun historie. Al die afgejaagde IVA en een commerciële economie makkers hebben werkelijk geen idee hoe BMW is geworden wat het is. Nieuw, snel en duur plastic verkopen, het liefste elke 2 jaar een nieuwe. Laat maar zitten.
     
  16. Daar heb ik wel interesse in. Doe je hem ook verzenden?
     
  17. Dus die cabrio.... Ik heb er gister 800 kilometer meegereden. Was heerlijk weer, maar het mooiste weer was in zuidelijk Limbabwe. Dus daar zijn we naartoe gereden. Toerritje daar met vanalles en nog wat. Van e12 m535i, e28 m5, e21 Alpina b6, e90 m3 v8, naar mijn cabrio en zijn broertje naar Alfa Gulia 1300, Porsche Boxter S, Mercedes w124 500e, Renault Megane RS, VW kever cabrio. Kortom van alles wat. Heerlijk!

    De cabrio deed het uitstekend, afgezien van een geluid dag in ineens hoorde, waarna ik binnen 100 meter stilstond. Geen vermogen. Klonk en voelde als een brandstofpomp. Daarom de brandstofpompunit onder de auto vandaan gedopt. Beetje schudden en rammelen en de auto deed het weer. Dus de unit weer gemonteerd en de reservepomp die inmiddels was aangerukt, in de kofferbak. Daarna de laatste ruk naar het restaurant in Grill de la Clouse in Aubel, Wallonië. Daar lekker gegeten en daarna naar Friesland. Geen slag gemist, alles ging mooi.

    Alleen dat gekloot met die pomp wil ik niet nog eens, dus een nieuwe is besteld.
     
    Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  18. @uwbuurman,

    Dat van die brandstofpomp klinkt bekend. Heb ik vorige week met mijn motor (BMW R1150 GSA) gehad. Vanuit het niets viel de motor uit. Brandstofpomp draaide niet meer. Een tik met een schroevendraaier er op en daar ging ie weer. Zit inmiddels ook een nieuwe in. Niet van BMW zelf, die is ruim 6x zo duur als een goed alternatief.

    Vraagje, zie ik goed dat je bij het spuiten van de naven de remschijven ook mee spuit? Rem je de verf er dan weer af?
    Is dat niet slecht voor de remblokken?
     
    Ecobeast en Edgar Focus vinden dit leuk.
  19. Dat is de coating af fabriek van Até op de schijven. Dat rem je er in 3 kilometer helemaal af. Remschijven verven lijkt me tamelijk onwenselijk. Heb een keer meegemaakt bij de motorclub dat er iemand was die bij het poetsen van zijn motor de remschijven mooi in de vaseline gezet, want dan gingen ze niet zo snel roesten. Hahahaha, wat een aap, die heeft remschijven en blokken en alles moeten vervangen. Schoof zo de eerste de beste kruising over, met remmen.

    Dus nee, ik smeer niks op de schijven, maar ik koop altijd gecoate.
     
    Duckmole, gerardTDCI en Edgar Focus vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina