Ontwerp de header 2022

De afbeeldingen in de header moeten weer up-to-date worden. Heb je mooie afbeeldingen hiervoor? Zend hem dan in.

  1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, 323i weer uit elkaar pag 137

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Toen die detailjeuk weer even was gekrabd verdergegaan met het totaalplaatje, dus eerst wassen! Wat een stof loopt een auto op bij de spuiter.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat moest, want daags na het ophalen van de spuiter, kwam de poetser. En niet de eerste de beste, maar opperpoetser, kenner en vriend Gerwin. Een mooie dag in de loods, Covid-19 proof, met mooie resultaten! Gerwin, megasuper bedankt, kerel!!

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  2. De auto is nu zo glas als een eikeltje, nog niet eerder in mijn bezit, 10 jaar dit jaar, was de auto in deze uitstekende staat van onderhoud, technisch, cosmetisch, optisch, psychisch en geheel niet autistisch. Kortom, fantastisch!

    Oh, wacht, bijna. Dorpels moesten nog nieuwe laag semigloss, zwart. Nou ja, daarna was het fantastisch.

    [​IMG]

    Dinsdag komt de taxateur, ik hoop dat die bovengemiddeld realistisch is. Ik zeg: ga maar zoeken, ONK, historie vanaf nieuw bekend, twee mappen geschiedenis en rekeningen, alles is uitstekende staat van onderhoud, heerlijke kleurencombinatie, fris interieurtje, the works.

    Wat heb ik eigenlijk gedaan sinds de vorige taxatie van 2018? In ieder geval:
    - complete interieur opgefrist,
    - voorstoelen hersteld,
    - OEM nieuwe stoelverwarming ingebouwd,
    - automaatbak wederom gereviseerd,
    - cardanas gereviseerd,
    - diff gereviseerd,
    - roest verwijderd van wielranden en dorpel,
    - lelijke delen laten spuiten,
    - nieuwe rubbers rond de cabriokapafdekking,
    - nieuwe interieurdelen rondom pook en handrem,
    - uiteraard regulier onderhoud maar ook krukaskeerringen vervangen, distributie, ontsteking alles vernieuwd,
    - gereviseerde dynamo,
    - wat KVS-slangen van de kachel en een nieuw expansievat,
    - nieuwe matten,
    - ontbrekende afdekking van de ontluchting gevonden, hersteld en gemonteerd,
    - alle gasveren vervangen, zowel stoelen(8x), motorkap(1x), kofferklep (1x) en cabriodak (4x),
    - nieuwe banden
    - roestige koplampringen vervangen door OEM chrome exemplaren
     
    Rykers, gerardTDCI en Berrychello vinden dit leuk.
  3. Mooie dingen weer die je gedaan hebt.
    E wat betreft die detailing, dat zoals ik mijn vrouw al 31 jaar probeer wijs te maken, het zijn juist de kleine dingen die het verschil maken.
     
    gerardTDCI en uwbuurman vinden dit leuk.
  4. Whahaha, jup, zo is het!
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  5. ben heel benieuwd wat de taxatie gaat doen Koos.
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  6. Ik ook, maar ik heb een bedrag in mijn hoofd, dat moet er op. Dus we gaan eens praten en vooral luisteren.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  7. Na 1987 komen we bij de 1980-er, de 528i. Die e12 staat er alweer bijna een jaar stof te verzamelen, afgelopen winter weer eens andere dingen gedaan aan de rest van het wagenpark. Maar zoals eerder gemeld, op de achtergrond gaat alles door. Ik heb de laatste tijd een paar plukjes onderdelen opgescharreld, waaronder een setje recarorails voor de e12, or so I thought… Dat spul kwam uit Duitsland en ik heb het keer gevraagd en geverifieerd bij die makker. Maar toen het eenmaal in het Friese was, bleek het toch niet te passen. De frames waren een 25mm te smal. Rondje uitzoeken bleek dat het originele e30 recaroframes waren. Maar die waren niet zo duur als de e12 frames, dus ik kan er niks mee. Die zijn na wat discussie netjes retour Duitsland gegaan, geld retour. Maar ja, verzendkosten zijn we beide kwijt. Inmiddels heb ik de juiste frames, afdekkapjes, plaatjes etc voor de e12 liggen.

    Zie hoe het niet past:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarnaast nog een paar foto’s uit den ouden Doosch. Dit zijn foto’s van 16 jaar geleden, van werk wat in die tijd is gedaan aan de auto. Prutswerk, dat dan weer wel. Dat ga ik het komende jaar eens herstellen. Maar te leuk om niet te delen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Edgarcmax en gerardTDCI vinden dit leuk.
  8. Voor 1980 komt bij mij december 1978... Dus tijd voor de 323i e21.

    Mijn Bavaria cassetteradio heb ik even laten nalopen en opfrissen door Fred Vermeulen, die veel verstand heeft van dit soort spul. Tientjeswerk en erg blij met de uitkomst, de kop van het cassettedeel weer schoon, nieuwe snaartjes en een beter werkende frequentiekiezer. Dus die is teruggeplaatst!

    [​IMG]

    Daarna was het tijd om weer een slagje te maken met de motor. Inmiddels konden motor en bak weer verenigd worden en klaar voor de inbouw gemaakt worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna kon de auto wederom omhoog, net als de eerste keer, in 2018. En nee, nog steeds geen brug, en nee, dit staat niet wiebelig, het is goed uitgedacht en zeer stevig.

    Auto omhoog

    [​IMG]

    Motor eronder
    [​IMG]

    Auto van de krik

    [​IMG]
     
    Rykers, Bertus 7, R@ymond en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  9. mooi om te zien
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  10. Blokje bijna op z'n plek

    [​IMG]

    [​IMG]

    Blok en bak omhoog, subframe en baksteun eronder en alles zit weer netjes op zijn plekje.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Rykers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  11. Daarna de aanbouwdelen verder afmonteren.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  12. Daarna de veerpoten en het stuurhuis op z’n plek

    [​IMG]

    Nieuwe klepdekselpakking en 4 nieuwe rubber plugs bij de tuimelaarassen

    [​IMG]

    En een fris rubberblokje aan de afdekplaat van de bak. Daardoor zit de plaat mooi strak en rammelt deze niet tegen de carterpan.

    [​IMG]
     
    Rykers, Edgarcmax, R@ymond en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  13. Nu nog een m-power sticker erop en hij is klaar!

    Maar wat een werk en geduld heb jij er voor zeg, mooi om het allemaal weer te lezen.
     
    uwbuurman en Edgarcmax vinden dit leuk.
  14. heerlijk om te zien, ziet er gewoon als nieuw uit, bijna lijtk het wel een kijkje in de BMW fabriek uit die tijd zo fris.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  15. Dank mannen! Tot slot de temperatuurschakelaars in de radiateur nog aangepast. Hier is alles fout gegaan in augustus 2020 waardoor de kop uiteindelijk is gescheurd. De witte is de lage temperatuur schakelaar, schakelt vanaf 91⁰C., terwijl de rode de tweede trap van de elektrische fan aanstuurt vanaf 98⁰C. Die witte was na twee jaar dus kapot en de rode, die via een relais loopt had een kapot relais… Geen koeling bij stationair en stilstand, de rest is geschiedenis. Nu heb ik de witte vervangen door een temperatuurschakelaar die schakelt bij 82⁰C. Die slaat dus 9⁰C. eerder aan en dat past me goed. Eventueel is de rode te vervangen door de originele witte die dus de tweede trap dan al aangooit bij 91⁰C., maar daar heb ik nog geen besluit over genomen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nou ja, alles op z’n plekje, sapjes erop, peut zat er nog wel in, dus de bobinekabel eraf en oliedrukdraaien. Dat ging prima, dus bobinekabel erop en starten. En warempel, 2x rond en vroem! Wel na 3 seconden weer afslaan en dat een paar keer, maar de hele brandstofvoorziening was leeg, hè? Dus toen overal peut zat en geen lucht, was het gelijk prachtig mooi rondlopen, zonder afstellen.

    Klein blokje rijden leek me mooi, want ik was helemaal blij! Dus ongeveer 50 meter van de loods overdacht ik alles en heb ik de auto heel voorzichtig gedraaid en ben ik zeer langzaam naar de oprit gehobbeld om de velgen te voorzien van de resterende twee bouten en de handvaste allemaal op moment te zetten :bag. Nog even de rest nagelopen en dan toch een klein rondje dorp.

    Niks mis mee eigenlijk! De auto heeft een donkerder grom gekregen, de motor lijkt gretig, maar ik wil de eerste 500 kilometer niet sneller dan 3.000 toeren. Met sportbak betekent dat maximaal 86 km/h. Niet erg, maar je bent daar zo maar. Dus motorkap op de auto gedaan en die avond stond ze weer thuis sinds september 2020.

    [​IMG]

    [​IMG]

    All good? Welnee, dit is mijn weerbarstige 323i, de auto die niet wil heel blijven bij mij… So watskebeurt? Dat lees je binnenkort!
     
    Rykers, McGyver, R@ymond en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  16. heerlijk om te lezen en te zien weer. Ben erg benieuwd naar het vervolg van de 323i
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  17. wat is dit nu Koos?
    gaan we niet voor origineel :confused:
     
    Edgarcmax vindt dit leuk.
  18. Hahahaha, nou ja, origineel werd me dus te warm. Dus tja, dit was een kans op verbetering. En kijk, in de loop der jaren moest ik de temperatuur al omrekenen van Duitse Marken naar Euro, dus dit is een soort inflatiecorrectie, denk ik.
     
    Edgarcmax, McGyver en gerardTDCI vinden dit leuk.
  19. :rofl:
     
  20. Laat maar komen dat verkeerde nieuws, Hoe vervelend het ook is blijft het goed leesvoer...
     

Deel Deze Pagina