1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. E12 staat alweer een hele tijd stil, maar op de achtergrond gaat het plannen en het ideeën maken wel door. Onderdeel daarvan is onderdelen sprokkelen en zo komt het dat ik een blik-semse update heb.

    NOS blik! Verzameld in de afgelopen 6 maanden en pas sinds afgelopen week allemaal in mijn loods.

    [​IMG]

    Te weten:

    - Beide zijden buitenste wielbakken achter (binnenste heb ik beide al langer) 1 kant NLA, andere reteduur.

    [​IMG]

    [​IMG]

    - Voorspatborden, 1 kant NLA, andere reteduur

    Deze hing al een tijdje thuis in de garage

    [​IMG]

    2 stuks rechts

    [​IMG]

    - Complete binnenscherm linksvoor. Is voor een M10, maar het enige verschil is een enkel gepuntlast beugeltje wat je makkelijk kunt
    verwijderen. NLA dus erg blij mee!

    Alles moet uiteraard schadevrij worden opgeslagen, voordat we kunnen lassen/monteren. Elke keer naar de plee is een blik op het blik!

    [​IMG]

    Ben nog opzoek naar paar originele zijpanelen achter en een knalharde deur rechtsvoor.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  2. e30 cabrio ook beetje aan gedaan: De hitteschilden gemonteerd, eigenslijk zonde, want wat zijn die mooi geworden. Pure porno. Uiteraard frisse boutjes erin.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En daarna ook het frisse diff. Ben erg benieuwd hoe dat rijdt!

    [​IMG]
     
    peter194, McGyver, R@ymond en 3 anderen vinden dit leuk.
  3. met alle respect, maar zodra jou "restaurerende handen" het aanraakt wordt iedere auto pure porno! waar iemand anders denkt dit boutje is ok, denk jij nee deze is lelijk en gebruikt hem niet!
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  4. Haha, ik kan niet ontkennen dat het zo werkt...
     
  5. #2645 Edgar Focus, 1 mei 2021
    Laatst bewerkt: 1 mei 2021
    Ik heb nog nooit iemand zo heerlijk zien schrijven over auto's, motoren, onderdelen. Humor, scherpzinnig en dan al die foto's. Wat een bergen werk waar wij in een post lezen wat je allemaal gedaan hebt ben jij volgens mij uren mee bezig alsof het de normaalste zaak van de wereld is. En da heb ik het niet over die post schrijven maar alles wat je erin hebt beschreven, blokken en auto's en wat dan ook uit en in elkaar halen alsof het een broodje smeren is.
    Serieus wat een genot om te lezen en te zien, de passie spat er van af als roestvlekken tijdens het zandstralen.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  6. Dank je, echt leuk om te lezen!! Ik heb er wel plezier in om te documenteren, dua dan gelijk maar te delen! Ik heb onderhand wel weer 30 of meer foto's van 4 van m'n auto's. Met verhalen, want er is verdomd veel gebeurd en gedaan in de laatste 10 week. Maar ik steek ook veel tijd in de BMW e30 325i cabrio van een vriend die inmiddels ruim een jaar bij me in de loods staat. Alles is inmiddels gespoten, interieur hebben we gedaan, achteras, tank, slangen, alles is al vers en nieuw. Momenteel hangt de motor in de bok. Volledige revisie, drijfstangen, zuigers, alles eruit. Als dat klaar is, en de bak ook is gedaan, keerringen etc, dan kan die terug, hoop in mei. Dan onderstel voorzijde, afwerken en juli rijden. Maar die auto is niet van mij, dus die laat ik hier niet zien. Binnenkort foto's van mijn auto's dus.
     
    DJ--NeO--, Edgar Focus en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. Veel nieuwe verhalen en foto's. We gaan van nieuw naar oud. Dus eerst de f31 320Xd

    In januari had ik me ineens een rammeltje in de uitlaat van de f31. Gek, allemaal fris en vers, mag niet rammelen. Mag ook niet rammelen omdat ik een hekel heb aan rammelen. Maar dus toch. Rotzak. Dat rammeltje werd een megaratel en het leek of er een dikke bout los in de uitlaat lag. Maar zulks is niet snel mogelijk zonder gat van buitenaf.

    Dus auto op de brug, uitlaat eraf en even recht op. Wat valt eruit??

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat is dus een blokje. Van een dinges. Uit iets. Wat tegen mijn NOx filter aan ligt te rammelen.
    Dus een kijkje in de pijp naar voren, en dan zien we het roetfilter…

    [​IMG]

    Om een reden die niemand kent is daar een blokje uitgebroken… Nou is mijn roetfilter al nooit lekker geweest, ik merk er zelf niks van, maar ik dacht echt dat ik zwarte eindpijpjes had, zoals op mijn f30. Maar het zijn chroompijpjes. Dat stomme roetfilter doet zijn werk niet, is lek ofzo. En nee, het is niet leeg. Het is niet uit de software geschreven, alles is te nieuw, nog niet op de helft van de levensduur en affabriek.

    Goed rammel was dus weg, maar inmiddels is er een nieuw rammeltje. Ik ben bang dat er binnenkort weer een los blokje tegen het NOxfilter aan rammelt. Dus ik laat een nieuw roetfilter plaatsen. Een rib uit mijn lijf, maar ik wil mijn Euro6 diesel wel in orde houden. Wel balen…
     
  8. Jup, in april weer blokje uit de uitlaat laten halen. Nu weer rammelvrij. Daarnaast APK zonder een opmerking. Tot slot de tussenbak van de xDrive laten verversen. Die geniale engineers hebben besloten dat er wel een vulgat zit, in die bak, maar dat een aflaatgat overbodig is. Dus de oude olie krijg je er op 1 manier uit (non destructief). Dat is de tussenbak eraf halen, op de kop laten leeglopen, terugbouten en weer vullen. Achterlijk. Daar moet de uitlaat er voor vanaf en de baksteun. Nou lag dat er af, vanwege de rammelende blokjes. Dus dat scheelde me sleuteluren. Wat een gedoe. Maar nu verse olie.
     
  9. Na dat laatste blokje is alles weer top en inmiddels weer recht zo die gaat! Geen gerammel, heerlijk rijden. Dus ik rij in de wijk, komt er me op de rotonde van de andere kant een auto, die stuurt de rotonde af en ik zie de steen zo op me af komen. 15km/h, bam, ster. binnen 1 minuut was dat een scheur. Dus inmiddels een nieuwe ruit. Ik wilde eentje met een zonneband, maar dat kan niet, want ik heb een head-up display en daar is een speciale ruit voor nodig.

    [​IMG]
     
  10. Dan de e91 320d touring

    Bij de APK, begin maart kreeg ik mee als adviespunt dat een schokdemper achter zweette. Dat was mij wat te vroeg, want die had ik nog maar 4 jaar eerder, denk ongeveer 60k km, al vervangen. Maar goed, de remblokken waren ook wel op, dus dan maar gelijk alles netjes maken.


    Dus schokdempers (Bilstein), lagerblok onder (febi) en nieuwe blokken (Até) besteld.


    Maar omdat de hele loods volstond met auto’s die niet konden rijden, waar geen as of wielen onder zaten, had ik geen ruimte. Het was echter regenachtig, dus dan maar half naar binnen.


    [​IMG]


    [​IMG]


    De oude schokdempers waren inderdaad slecht, maar de lagerblokken nog meer. Die heb ik de vorige keer niet vervangen en zijn dus al een krappe 350k km oud en 15 jaar. Nu echt verrot, maar ze hebben geen schuld meer.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  11. Daarna de remblokken verwijderd. Man, man, die zijn wel tot de draad toe versleten. De slijtindicator was al behoorlijk op weg om een signaal te geven.


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    Daarna alles gewassen, zand en modder eraf en terugplaatsen maar!


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    [​IMG]


    En tot slot, omdat ik toch bezig was, een paar nieuwe logo’s op de velgen. Dat staat weer een heel stuk beter!


    [​IMG]


    [​IMG]


    Operatie geslaagd, hij rijdt weer een stukje strakker!
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  12. Op korte termijn een wat uitvoeriger update van de e30 325iA cabrio, de e12 528i (kleintje) en de e21 323i (Hij rijdt weer!!)
     
    Rykers en gerardTDCI vinden dit leuk.
  13. Mooie klus weer, kort doch krachtg beschreven en mooie foto's erbij.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  14. Dus naast de grote projecten ook de daily goed bijhouden! :thumbup:
    Heb je er inmiddels al een nieuwe roetfilter onder de f31 zitten?
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  15. Nee, ik heb de uitlaat wederom leeggeschud, nog een blokje kwam eruit. Ik rij door zolang hij niet helemaal uitelkaar dondert. Volgend jaar is de APK met een partikeltest die de werking van het roetflter moet aantonen. Maar dat is per 1 juli, dus de 2022 APK, in mei, is geen probleem voor de f31. En het is het roetfilter wat er affabriek op zit, waar niet bewust aan gerommeld is.

    Ik verwacht deze auto ergens voor de 2023 apk richting 250k km te rijden, dan is het roetfilter doorgaans ook wel een mooi eind richting het einde van zijn restlevensduur. Dus ik stel de kosten nog even uit.
     
  16. Goed, na de 2015, de 2006, komen we nu bij de 1987 BMW. Dat is mijn 325iA cabrio. Ik had al een foto geplaatst van het gereviseerde differentieel onder de auto. Maar nog even wat plaatjes van hoe het binnenkwam. Een stevige doos, maar toch weten de postboys het diff met het oor door de doos te krijgen. Jammer, gelukkig geen schade.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen dat eenmaal gemonteerd zat, tezamen het de gereviseerde en gebalanceerde cardanas was de proefrit snel gemaakt… Spannend, maar ik ben blij te kunnen melden dat het geschud verdwenen is. Dat rijdt een stuk beter! Ik had het diff nog een stukje stiller gehoopt, maar het is beter dan het was.

    Vervolgens doorgegaan op de ingeslagen weg van vorige winter. Toen heb ik de wielranden kaal gemaakt en behandeld, de beginnende roestvorming verwijderd, maar geconstateerd dat de blaas die de auto had toen ik m kocht in 2010, rechtsonder bij het achterwiel groter was geworden. Dat kan je dan laten zitten, maar op enig moment wordt roest rot en dat wil je liever niet. Of nou ja, ik wil dat in ieder geval niet.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  17. Ik had gezien dat er ooit wel aan die zijkant gewerkt was, maar wist niet van hoe en wat. Nu wel. Plamuur was mijn deel…

    [​IMG]

    [​IMG]

    Toen de bewuste plek kaalgemaakt was, kwam een oude reparatie tevoorschijn, zie de slijpschijfsporen in het metaal. Mijn vermoeden is dat er een stukje ingelast is, maar dat niet alle roest is uitgesneden, alleen het weggerotte deel. De omliggende gebieden zijn niet afdoende behandeld en dat is verder gaan roesten. Het lijkt plamuur over blank metaal en dat werkt natuurlijk niet lang goed, lang genoeg hoor, want deze reparatie is vermoedelijk vroeg in deze eeuw gedaan, dus zeker 15 jaar geleden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Niet getreurd, mooi dat ik dit tijdig ontdekte en relatief simpel kan herstellen. Dus behandeld met rusticogel, paar plekjes vlakgelast en geborsteld.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  18. Maar ik zag toch nog een paar plekjes die me niet aanstonden, dat was wel erg dun metaal. Dus die heb ik uitgeboord. Daarna dichtgelast (leek me wel zo handig) en in de epoxy gerold, wilde niet spuiten, dan blaf je alles eronder.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Daarna kon de auto naar de spuiter, want dit moet wel netjes worden afgewerkt. Omdat de auto daar toch heen ging heb ik besloten de dorpel links ook te laten doen. Die heb ik een paar jaar geleden gelast en geknikkerbust, maar dat zag er niet uit.

    [​IMG]

    Auto afgeleverd bij een spuiter waar ik inmiddels enig vertrouwen in heb. Dat is niet makkelijk, want er is eigenlijk geen spuiter die me naar de zin is. Ik ben gewoon te kritisch, denk ik. Maar deze had zich bedacht en wilde ook op de lange lijst van verboden spuiters ofzo. Anyway, kijk zelf naar de weergaloze resultaten.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  19. Ik heb ik voldoende mate weten duidelijk te krijgen hoe ik daarover dacht en een nieuwe afspraak was vlotjes en soepel gemaakt. En verdomd, ze konden het best wel! En nu niet in 14 dagen, maar in 1! Nu ben ik wel tevreden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Omdat ik geen spuitnaden wil op zichtbare plekken hebben ze de slotvanger gedemonteerd, waarna de borgplaat aan de achterzijde onderin mieterde en de deur dus niet meer dicht kon. Geen probleem, het was maar 11 kilometer rijden, dus ik ben in de auto gaan zitten en heb de deur laten dichttapen. Gordeltje wel goed om en deurtje vasthouden als er een vrachtwagen met zuigende werking van de andere kant kwam denderen. Ben er niet uitgedonderd, dus dat ging mooi!

    [​IMG]
     
  20. Teveel aandacht op grotere gehelen, wie me kent weet dat ik zulks mentaal niet trek. Kortom, detailgeneuzel-tijd!

    Omdat het zijpaneel eraf lag en dat teruggebouwd moest worden, was het tijd om de 20 jaar geleden afgebroken klemmetjes van de speakerafdekking eindelijk te vervangen voor nieuwe.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Wat kan een mens dan weer lekker slapen, nietwaar? Of nee, eigenlijk hadden ze eerst geelverzinkt moeten worden zoals het origineel. Op de lijst maar…

    [​IMG]

    Wat al jaren een andere (latente?) ergernis was, was de handremgreep. Die was kapot, versleten en der dagen moe. Dus ik had ergens eind vorig jaar een nieuwe besteld, voorzien van een mooi lapje leer. Maar Covid-19 greep om zich heen, alle leerbewerkers ziek en de productie werd stilgelegd tot april. Dus hiephoi voor de dag dat de mail uit Polen kwam, dat ze speciaal voor mij (en alle andere klanten) weer open waren gegaan. Ikke heb grote blij, mooi stukje vakwerk. Ik totaal heb ik nu vervangen: rubber pookknop voor OEM leer, rubber handremhoes voor OEM leer en rubber handremgreep voor OEM nieuw met leer.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina