1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uwbuurman met z'n BMW's, Kopzorgen op 148!!

Discussie in 'Mijn auto' gestart door uwbuurman, 12 jan 2010.

  1. Spulletjes in de juiste kleur

    [​IMG]

    Daarna de rails gespoten

    [​IMG]

    En de losse onderdelen verzinkt. BMW deed daar gewoon onbeschermd materiaal in…

    [​IMG]
     
    Duje en R@ymond vinden dit leuk.
  2. De overige onderdelen

    [​IMG]

    Alles weer geassembleerd

    [​IMG]

    Stoeltje!

    [​IMG]
     
    Duje, R@ymond, WPI en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. De klus die ik al 2 jaar wil uitvoeren en waar ik echt geen zin in had was het reviseren van het differentieel en de cardanas. Ten eerste is dat diff een lompe klomp ijzer en ten tweede, de uitlaat moet eraf, de hitteschilden, de hele rattaplan. Cardan op bak is lastig knoeien om los te krijgen, baksteun zit in de weg etc. Oké, zo heb ik mezelf een paar keer de kans gegeven onder de klus uit te komen, maar ik heb het nu toch maar aangepakt…

    [​IMG]

    De cardan is naar Technotrans in Veendam gegaan, het diff naar Zeeland, Hardeman. Maar eerst de olie aflaten.

    [​IMG]
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  4. Ondertussen was ik toch onder de auto bezig, ik kwam wat plekjes tegen en een bosje hitteschilden…

    Hitteschilden was me een roest- en vuilbende.

    [​IMG]

    Plekjes onder de auto. Lekker dat je koper zo makkelijk uit model buigt… Dit is na borstelen en Rustico gel.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  5. Daarna kon ik de cardanas ophalen. Het werk was wat meer dan gehoopt. Niet alleen een nieuw tussensteunlager, maar ook 3 nieuwe kruiskoppelingen. Uiteraard ook balanceren en een likje verse verf. Het ziet er in ieder geval fris uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    R@ymond vindt dit leuk.
  6. Daarna spullen ophalen bij de verzinker.

    Het typeplaatje van het differentieel

    [​IMG]

    En de hitteschilden

    [​IMG]

    De kleinste van de drie heb ik 5 jaar geleden al eens laten verzinken, maar geel. En ze moeten blauw. De middelste zit boven de einddemper en krijgt alle modder en troep van de achterwielen over zich heen. Dus die heeft de meeste pitting. De grote makker is als nieuw. Maar het leuke, alle roest en alle vuil is eraf en eruit en overal zit zinkbescherming. Kan weer jaren vooruit.

    [​IMG]

    Inmiddels zijn de plekken op de bodem na de rustico gel opnieuw geborsteld, in de Brunox gezet, vervolgens epoxy, afgekit en in de bodyschutz gespoten. Foto’s van het eindresultaat volgen. Het differentieel verwacht ik komende week terug, dan kan dat onder de auto, de uitlaat eronder en dan resteren nog twee klusjes, 1: vullen van de stuurbekrachtiging met verse ATF, 2: koplampwisserarmpjes netjes maken en spuiten. Het voorjaar komt inzicht, de cabrio is er bijna klaar voor!
     
    Berrychello, R@ymond en gerardTDCI vinden dit leuk.
  7. Dan de f31 320XD touring: Paar week geleden had ik me ineens een rammeltje in de uitlaat van de f31. Gek, allemaal fris en vers, mag niet rammelen. Mag ook niet rammelen omdat ik een hekel heb aan rammelen. Maar dus toch. Rotzak. Dat rammeltje werd een megaratel en het leek of er een dikke bout los in de uitlaat lag. Maar zulks is niet snel mogelijk zonder gat van buitenaf.

    Dus auto op de brug, uitlaat eraf en even recht op. Wat valt eruit??

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat is dus een blokje. Van een dinges. Uit iets. Wat tegen mijn NOx filter aan ligt te rammelen.
    Dus een kijkje in de pijp naar voren, en dan zien we het roetfilter…

    [​IMG]

    Om een reden die niemand kent is daar een blokje uitgebroken… Nou is mijn roetfilter al nooit lekker geweest, ik merk er zelf niks van, maar ik dacht echt dat ik zwarte eindpijpjes had, zoals op mijn f30. Maar het zijn chroompijpjes. Dat stomme roetfilter doet zijn werk niet, is lek ofzo. En nee, het is niet leeg. Het is niet uit de software geschreven, alles is te nieuw, nog niet op de helft van de levensduur en affabriek.

    Goed rammel was dus weg, maar inmiddels is er een nieuw rammeltje. Ik ben bang dat er binnenkort weer een los blokje tegen het NOxfilter aan rammelt. Dus ik laat een nieuw roetfilter plaatsen. Een rib uit mijn lijf, maar ik wil mijn Euro6 diesel wel in orde houden. Wel balen…
     
    R@ymond en bws723 vinden dit leuk.
  8. Weer een mooi compleet verhaal!

    En dan die 'rotzak' opmerking.... ik moest lachen...sorry!. :schater:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  9. Fijne update Koos. Gaat dus allemaal de goeie kant op.....
     
  10. Hahaha, mooi, probeer de verslagen informatief en leuk te maken.
     
  11. Weer een mooi verhaal, echt respect hoe je dit allemaal zo zelf aanpakt.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  12. Lekker leesvoer!
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  13. Ik heb ook weer ‘even’ bijgelezen. Dikke chapeau hoor.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  14. Lekker bezig weer. Balen van dat roetfilter...
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  15. Altijd weer leuk leesvoer als ik weer eens op de kleinste kamer van het huis zit.
    Mooi om te zien dat jij zelfs nog op de kleinste details let.
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  16. Tnx, mannen! Op korte termijn een update over de e21 323i. Binnen een maand hoop ik daar de motor weer in te hebben. Het is de tweede e30 325i cabrio in mijn loods, waar de meeste tijd gaat, deze winter. Daar ligt momenteel de achteras en de tank vanaf. En ook bij die komt van het een het ander. Plekken aan de bodem die behandeld moesten worden, inmiddels besloten de complete brandstofleidingen en remleidingen naar achter te vernieuwen. De compete achteraswordt vernieuwd, alles uitelkaar, zoals ik deed bij mijn cabrio in 2015/16. Wel mooi hoor, zo alles vernieuwen. As en tank moeten over 3 week op hun plaats, dan kan de bak eraf, die opfrissen, alle keerringen vervangen, nieuwe koppelingsset, krukaskeerring bakzijde en dan kan de bak er weer onder, de cardan er weer aan en is alles gedaan, behalve de motorruimte en de vooras. Dat gaan we dan van het voorjaar aanpakken, zeg april en mei.

    Dab komt er een gemodificeerd subframe onder, zoals ik de mijne ook heb versterkt. Of eigenlijk, de mijne heb ik een ander subframe voor geregeld zodat ik snel kon wisselen. Mijn originele subframe heb ik daarna aangepast en laten coatenz dat ligt al 5 jaar klaar en komt onder deze auto. Als het oude subframe eraf is, dan kan de carterpan eraf, daar komt een schone onder, met een nieuwe pakking, de voorste krukaskeerring, alle overigen pakkingen en keerringen, de distributieriem, v snaren, waterpomp, kortom, groot onderhoud. Alle brandstofslangen, the works. Dan de nieuwe veerpoten, ook voor nieuwe bilsteins, nieuwe Ebachveren en een vers gereviseerde set stuurbekrachtiging, nieuwe spoorstangen en een nieuwe eibach stabiset, voor en achter. Dan rijdt die auto wel weer een paar jaar strak, neem ik aan hahahaha.

    Maar goed, hierdoor gaan mijn e30 en mijn e21 wat minder snel en gebeurt er niks met de e12 528i. Die is voor komende zomer....
     
    Duje vindt dit leuk.
  17. dat je het allemaal bij en uit elkaar kan houden wat van welke auto is :confused:
    knap hoor :thumbup:
     
    uwbuurman vindt dit leuk.
  18. Haha, per auto een bult maken, Gerard.
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.
  19. Paar “gereedfoto’s”. Eerst de stoel weer op z’n plek.

    [​IMG]

    De cardanas ook weer aan de bak vast.

    [​IMG]

    En vervolgens de behandelde plekken. Die zijn als volgt behandeld, eerst roest, daarna roest weggeborsteld met een luchttolletje met staalborstel, daarna in de Rustico gel. 24 uur later weer geborsteld en in de Brunox, 24 uur later in de epoxy. Vervolgens 24 uur later afgekit en tenslotte een paar dagen later in de bodyschutz gespoten. Dat ziet er dan zo uit.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu wachten op het diff en dan alles afbouwen, ATF in de stuurbekrachtiging en dan kunnen we in de basis rijden. Dat mag vanaf maandag. Helaas kan het nog niet, want er staat nog een auto zonder achteras voor de deur…
     
  20. Dan een kleine update van de e21 323i. Die vordert minder goed, vanwege de cabrio’s. Zodra mijn 325iA weer klaar is, dan is het volle polle op deze auto, want die moet in april weer rijden.

    Maar nu: de gespoten hitteschilden en spruitstukken waren klaar om af te bakken. Dus ik heb de keuken even ingezet…

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Dat was in principe geen probleem, de verf stinkt niet echt met afbakken. Echter in de spuitstukken zat nog een restant roet, aangekoekte dinges. En dat begon heerlijk te stinken en te roken hahaha, gvd, hele keuken blauw, de rook was te snijden met een mes, zo dik. Geniaal. :bag

    1 hitteschild van de e21 was me niet naar de zin, die werd heel vlekkerig, dus ik heb die helemaal kaal gemaakt, gestraald en nog eens ontvet. Weer gespoten en toen wel een mooi resultaat!

    [​IMG]

    Motortje ook opgebouwd.

    [​IMG]

    Kop in de achtergrond:

    [​IMG]

    De kop, opgebouwd met een nieuwe nokkenas en verder mijn spullen die ik in de vorige kop had gezet, inclusief de kleppen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Koppakking, 1,75mm

    [​IMG]

    Kop op het onderblok, eerst met het originele nokkenastandwiel, om m op tijd te kunnen zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Motor op tijd, riem op spanning met het verstelbare nokkenastandwiel. Die is nog geen 2mm verdraaid, maar wel nodig.

    [​IMG]

    En wachten op de volgende stap.

    [​IMG]

    Ik heb nieuwe injectoren gekocht, die zitten inmiddels in het inlaatspuitstuk.

    [​IMG]

    Oud is links

    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina