1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Uitlijning focus futura mk1 fase 2

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door WalllyM76, 26 jul 2019.

  1. #1 WalllyM76, 26 jul 2019
    Laatst bewerkt: 28 jul 2019
    Paar dagen terug heb ik de auto uit laten lijnen , helaas kwam ik er niet heel tevreden van terug. Voor het uitlijnen stond het stuur iets naar rechts. Na het uitlijnen stond het stuur naar links, en behoorlijk ook, meteen terug gereden en ze gingen het controlen, toen hij de sleutels kwam brengen vertelde hij mij "dat het niet beter dan dit ging worden".
    Stuur stond nogsteeds naar links. Dat het niet beter kan vond ik onzin, mits er geen schades of dergelijke zijn uiteraard, wat niet het geval was.

    Zelf is logisch nagedacht, en omdat ik naar rechts ging als ik het stuur recht hield heb ik het rechter wiel heel iets toespoor gegeven. Resultaat, stuur perfect recht.

    Maar, uiteraard klopt de sporing nu niet meer , nagemeten met de visdraad techniek en ik had 2mm toespoor per wiel, totaal dus 4mm toespoor, dat is teveel.

    Vandaag is aan het spelen gegaan met uitlijnen om te kijken wat ik prettiger vind rijden, toe of uitspoor. Hij staat nu op 0,4mm uitspoor per wiel , heb er een klein rondje mee gereden en voelt niet heel verkeerd, en stuur staat kaarsrecht.

    Nu is mijn vraag, wat hoort origineel de afstelling te zijn voor mijn focus?

    En als ik het stuur iets naar rechts of links zet tijdens rijden dan komt hij niet zelf terug naar het midden , is bij toe en uitspoor hetzelfde. Toplagers van de schokbrekers die zwaar gaan?

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  2. zonder uitdraai van hun apparaat kan ik niet veel tot niks erover zeggen.
    je bent zelf aan het knoeien geweest met uitlijnen dus je hebt nu op de beun-manier uigelijnd.
    kan je vertellen dat ik zeker van ben dat je uitlijning nu niet klopt.
    misschien dat @JW het toespoor weet in mm, die heeft paar keer zelf gemeten.
    maar die zou mogelijk ook de juiste waardes ervoor hebben/weten

    enige dat ik nu kan zeggen is laat je auto uitlijnen en post je uitlijning hier, eventueel voor- en naderhand resultaat.
    je zou je voorwielen van links naar rechts kunnen wisselen, dit wil soms ook helpen.
    dan moet wel beide wielen outside hebben en geen draairichting, anders kun je ze niet van links en rechts wisselen
    zijn je wielen alle 4 hetzelfde, zijn ze goed afgesleten, geen gekke slijtage.

    ford ka keer uitgelijnd en dan krijg je direct een idee bij het uitlijnen hoe en wat
    achteras is niet af te stellen en je ziet dat vooras precies goed staat, auto had eerst rechtsvoor -1.30graden
    [​IMG]
     
  3. Dat ik op de beun manier uitlijn ben ik helemaal met je eens, al heb ik hier wel verstand van hoe uitlijnen werkt.

    Ik vind het prachtig om dit zo te doen en heb er uren/dagen geduld voor.

    Voorwielen wisselen heeft geen zin aangezien de auto niet naar links of rechts trekt, rijd prachtig recht door en stuur staat nu kaarsrecht.

    Vreemde slijtage is er ook niet, behalve heel iets op de rechter achterband, die is binnenkant en midden 4mm profiel, buitenkant 3,5mm. Sporing stond dan ook niet goed rechts achter en is netjes bijgesteld. Links achter heeft overal 4mm profiel.

    Voorbanden zijn nagenoeg nieuw, helaas wel een goedkoop honkie tonkie yonkie merk , zijn erop gelegd door de handelaar waar ik de auto gekocht heb.
    Dit is voor mij een mooie kans om zo een beetje te rommelen, voor de winter komen er 4 nieuw merk bandjes op en dan moet het gewoon goed zijn en ga ik er niet mee kloten. Er ligt een vrij dure maat band op de focus, (205-50-16)

    De vooras stond flink op uitspoor, dat is bijgesteld maar hierna stond het stuur scheef, en dat er dan gezegt word dat het niet mogelijk zou zijn om het stuur recht te krijgen vind ik onacceptabel. De persoon die hem uitgelijnd heeft kon heel goed alles netjes in het groen krijgen op zijn beeldscherm maar weet niet wat hij daadwerkelijk aan het doen is. Voor hun misschien goed genoeg, voor mij niet. (Ik stond mee te kijken met uitlijnen btw)

    Maargoed , geen probleem verder, verwacht ook geen garantie oid .

    Vanmiddag ben er nog even mee bezig geweest, en hij staat nu op 0.2mm uitspoor per wiel dus 0.4mm totaal, hij begint steeds lekkerder te sturen, morgen ga ik hem verstellen naar 0mm om te kijken hoe dat rijd, daarna gaan we 0.4mm toespoor proberen.
    Zodra ik vind dat het perfect is, zal ik hem opnieuw ergens op de uitlijnbrug zetten en is kijken wat eruit gekomen is. Dat zal ik dan ook even delen.

    Wat ik graag wil weten hoeveel mm toespoor hij hoort te hebben. Ik heb geen idee hoe ik 0,06 graden om moet rekenen naar mm.

    Foto is van het uitlijnen afgelopen week. Dus voordat ik ermee bezig ben geweest.
    Heb de naam van het bedrijf even doorgestreept, ben niet hier om iemand af te zeiken.[​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  4. hoeveel mm sporing hij moet hebben is denk ik ook nergens gegeven. een kart of een oldtimer, maar een auto wordt altijd in graden gedaan.
    hoe je het om moet rekenen misschien dat jw dat weet, heb op forum zo snel keer gelezen dat hij elk jaar checkt.

    heeft hij voordat hij begon met uitlijnen ook stuur verdraait om systeem juist naar de borden te laten kijken.
    degene die ik had op me vorige bedrijf moest je voor complete uitlijning ook stuur verdraaien, 3 verschillende standen per kant en dan horizontaal zetten met een stuurklem eronder zodat deze niet verdraait. heeft hij de auto naar voren en naar achteren moeten rollen
    en ja ik heb wel eens gehad dat ik tijdens proefrit heb gereden en dat ik nogmaals heb uitgelijnd ivm ik niet tevreden was.

    heb ook een keer gehad dat een auto met onkietonkie banden eronder ex-lease auto. trok bij rechtuit rijden, uiteindelijk oude zomerset van andere ex-lease auto uit hun bandenhotel gekregen van leasemaatschappij en probleem was weg, dat waren a-merk banden.
    aangezien ik lees dat je eerst naar rechts trok en na uitlijnen naar links trok, zou ik eerst de voorbanden hebben gewisseld, wie weet is daar het probleem al mee opgelost

    op basis van je lijstje had vooras wel iets netter gemogen. maar weet hoe gevoelig dit is. nog geen kwart slag draaien en je hebt al 0.1graad erbij of eraf.
    je meetkundige rijas of anders gezegd stuwhoek. is netjes van 0.07graad naar 0.00graad gegaan. dat wiel zeggen dat op basis van je wielen de auto recht rijd.
    als stuur scheef staat en hij wederom uitlijning gescheckt heeft dan zal hij of zien dat alles goed staat of toch iets verkeerd.

    je zou voor de grap als je outside op de band hebt staan en geen draairichting, je voorbanden om kunnen wisselen. rijdt de auto dan niet meer recht weet je direct meer.
    de manier waarop je nu uitlijnt kan uit eindelijk je banden gaan kosten.
     
  5. #5 WalllyM76, 27 jul 2019
    Laatst bewerkt: 27 jul 2019
    Mijn auto heeft nooit naar rechts of links getrokken, enkel dat het stuur scheef stond met rechtuit rijden.

    Dit komt doordat in feite de ene spoorstang iets langer is dan de ander na uitlijnen.
    Als ik een auto uitlijn met op het ene wiel 0.10 graden en het andere wiel op 0.02 graden toespoor, zal de auto met rijden de middenweg opzoeken, dat betekend dat hij met rijden een toespoor zal hebben van 0.06 per wiel, echter staat je stuur dan scheef.
    Al is de ene spoorstang langer is dan de ander, kun de wielen ten opzichte van elkaar gewoon goed zetten, alleen de stuurstand klopt dan niet meer.

    Als je een auto goed wil uitlijnen qwa sporing zul je eerst alles op 0.0 moeten zetten, controleren of het stuur nog recht in de klem staat en dan pas de sporing stellen, nogmaals controleren of het stuur nog recht in de klem staat, en dan zal hij 100% zijn.

    Ben heel benieuwd hoe het er staks uit zal zien op de uitlijnbrug als ik hem zelf heb afgesteld.


    Oja, en als ie het op de grond doet zoals ik,zul je na elke verstelling de auto heen en weer moeten rijden en stuur recht houden, en weer opnieuw meten. Omdat je op de grond alles onder spanning draaid ipv het wiel versteld.




    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  6. Zie hieronder de sporing die Ford voorschrijft voor de focus 1:

    Front Wheel Alignment (at curb weight) — Total Toe Setting - Vehicles built 12/2000 onwards (except 2.0L Duratec ST)

    Derivative: All variants (decimal degrees)
    Tolerance Range: 0.20° (Toe-in) ± 0.25°
    Setting Adjustment, if required: 0.20° (Toe-in) ± 0.15°

    Derivative: All variants (degrees and minutes)
    Tolerance Range: 0° 12' (Toe-in) ± 0° 15'
    Setting Adjustment, if required: 0° 12' (Toe-in) ± 0° 09'

    Derivative: All variants (mm)
    Tolerance Range: 1.2 mm (Toe-in) ± 1.6 mm
    Setting Adjustment, if required: 1.2 mm (Toe-in) ± 0.9 mm
     
    WalllyM76 vindt dit leuk.
  7. je kan het op twee manieren bekijken/ zeggen
    stuur recht houden en zeggen dat hij naar rechts trekt
    of als de auto rechtelijn rijdt, staat me stuur iets naar links.
    beide zeg je hetzelfde

    voor het uitlijnen stond stuur iets naar rechts
    na uitlijnen stond stuur iets naar links.
    zo zeg je in eerste bericht.
    als ik zeg voor uitlijnen trok hij naar links en erna naar rechts (houd dan in alle gevallen me stuur recht)
    is hetzelfde.

    maar goed dat erbuiten gelaten
    het juiste is dus 1.2mm sporing afwijking mag 0.9mm zijn
    als je dus 2mm meet is dus in specificatie
    alles tussen 0.3 en 2.1mm is dus goed.
    je hebt hem nu op 0.4mm staan en vindt het fijn sturen

    auto goed uitlijnen door alles op 0.0 te zetten??
    bedoel je dan alleen de sporing of ook de rest.
    sporing staat juist op andere waardes zodat hij in de bochten beter wegligging krijgt.

    maar goed je moet even zelf kijken wat je het liefst doet. nog wat spelen met uitlijnen of kijken wat hij nu bij uitlijner aangeeft.
    bij een goeie uitlijn computer geeft hij de sporing voor en achter weer. afstand vooras naar achteras
    wielomtrek en dergelijke.
    als dat allemaal goed is en je uitlijning toch verkeerd zou staan dan zou ik toch andere banden erop leggen en dan kijken hoe hij reageert met rijden.
     
  8. Dat kun je inderdaad op 2 manieren bekijken, ik vind dat "trekken" van een auto is als je het stuur loslaat en de auto naar links of rechts loopt.

    Met het stuur loslaten ging mijn auto altijd al netjes rechtdoor, alleen was dan de stuurstand niet goed. Wat in de uitlijning zat.

    Ik reed gister met de sporing op uitspoor, puur om te kijken of ik dat prettiger vind rijden, hij word er iets nerveuzer van in het stuur en is wat gevoeliger voor sporen in de weg, maar hij duikt wel weer sportiever de bocht in.

    Vandaag heb ik hem op 0,6mm (0,3 per wiel) toespoor gezet, dit is gemeten op de velgranden, op het profiel van de banden heeft hij dus iets meer toespoor. Ik verwacht dat hij op de uitlijnbrug heel dicht bij fabrieksopgave staat nu. Zeker binnen de marges. Maar dat zullen we zien van de week.

    0.0 afstelling heb ik overgeslagen, zie er eigenlijk niet veel nut in. Ik stel trouwens alleen maar sporing op de voorwielen. Camber en caster kun je niet stellen bij een focus voor, tenzij de camber bouten monteerd, en caster top lagers op de schokdempers, eigenlijk pas interresant bij verlagen.

    Zodra ik op de uitlijnbrug geweest ben zal ik een foto posten met de uitkomst van mijn professionele (ahum [emoji848]) visdraad uitlijning, ben benieuwd.

    Hij rijd in ieder geval super nu, stuur staat loodrecht, en trekt niet.

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     
  9. Nou, dat uitlijnen met een visdraad was een leuke uitdaging maar geen succes.
    Vandaag weer uitgelijnd en ik had hem op uitspoor staan, de monteur bij deze garage was erg tof en heeft het nu heel netjes gedaan. Hij liet mij in de auto zitten tijdens uitlijnen om het stuur recht te houden zodat het stuur zeker niet verdraaide met uitlijnen.

    Maar nu, ik reed weg en mijn stuur stond weer naar links met handen van het stuur.
    Bij thuiskomst eerst maar is die goedkope honky tonkie yonkie banden gewisseld met de continentals die achterop lagen.

    Nu staat mijn stuur ineens naar rechts!? Maar nu kon ik eindelijk voelen wat er misgaat.
    Draagarm rubbers rechterkant zijn veel slapper dan de linker.
    Links hebben ze ik gok een jaar of misschien 2 jaar gelden de draagarmrubbers vervangen maar rechts niet.

    Nu met de conti's voorop merk ik dat het stuur weer recht gaat staan tijdens remmen. Duidelijk draagarmrubbers.

    De reden waarom het stuur de andere kant op gaat staan met die goedkope banden is omdat die door de draagarm rubbers raar afgesleten zijn, daardoor meer rolweerstand op de rechter band en moet je dat corrigeren door met het stuur naar links te houden.

    Goed, morgen ochtend direct 4 draagarm rubbers bestellen bij de ford, en dan zou het allemaal weer 100% moeten zijn.

    Eerste afbeelding is voor uitlijnen, wat ik zelf gedaan heb. (Reed overigens heel goed met de versleten rubbers)

    Tweede afbeelding is na uitlijnen.



    [​IMG][​IMG]

    Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina