1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Turbo issues

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Anithing, 4 sep 2019.

  1. #1 Anithing, 4 sep 2019
    Laatst bewerkt: 4 sep 2019
    Beste forummers,

    Zo, daar ben ik weer. Tijdje geleden het gescheurde membraan van de recirculation valve vervangen door een Turbosmart klep. Alles werkte weer naar behoren en problemen leken opgelost. P0039 DTC kwam ook niet meer terug.

    Nu zijn we ongeveer 3000 km verder, en is er weer het volgende. Laatst nog eens uitgelezen, en stond de p0039 er weer in. Gereset en een aantal 100 km verder weer uitgelezen. Gelukkig geen p0039 meer. Helaas kreeg ik afgelopen week op de Autobahn wel weer een “motorstoring, onderhoud nu”. Deze bleek na uitlezen te zijn veroorzaakt door een te hoge werkdruk van de turbo, oftewel p0234. Toevallig was ik zojuist bij de garage, en volgens de logs in ETIS/FDRS is deze DTC vaker verschenen.

    Waar kan dit door veroorzaakt worden? De moed begint me een beetje in de schoenen te zakken, veel motorische problemen die zich vertonen met mijn Focus de laatste tijd..

    Geen idee of het relevant is, maar de auto verbruik ook best wel wat olie.
     
  2. Welk blok heb je precies? Misschien heeft deze gevolgschade ivm koelvloeistof probleem...?
     
  3. @Magure het gaat om de 1.6 ecoboost, zou kunnen dus. Is dit op een of andere manier te testen, zonder het blok uit elkaar te schroeven?
     
  4. Heb bij mijn 1.6 TDCI dezelfde storing gehad, telkens als ik in 4e of 5e versnelling boven de 3000 rpm ging had ik deze code.
    Ik had gelezen dat deze storing soms veroorzaakt werd door de turbodrukconvertor, ik heb deze vervangen en ik heb de storing niet meer.
    Is een klusje dat makkelijk zelf te doen is.
    Merk en artikelnr van de convertor die ik gestoken heb: TOPRAN 723 814
     
  5. @PeterVD is dit hetzelfde als de solenoid/magneetklep?
     
  6. Het is een magneetventiel maar of het dat is wat jij daar noemt weet ik niet, het zit linksachter op de motor, je moet het via de onderkant vervangen, zit onderaan op het motorblok. Zitten 3 vacuumdarmpjes en één electrische fiche op
     
  7. Origineel is hij bruin van kleur, degene die ik gestoken hebt is zwart
    [​IMG]
     
  8. Is deze niet op de turbo afgesteld? Of is dat de wastegate?
     
  9. Op turbo zit wastegate, deze zit als je voor de motor staat links achter onderaan het motorblok, bij een 1.6 TDCI wel te verstaan he
     
  10. waar petervd over heeft is een 1.6tdci een diesel motor. deze heeft een wastegate klep naar de uitlaat zijde.
    wat jij hebt is 1.6ecoboost benzine motor, deze heeft wastegate klep naar de inlaatzijde
    veel maakt het niet uit want makkelijkst is je vaccumklep te vervangen

    turbosmart klep is de wastegate klep. die heeft een vacuumklep maar ook de gene voor de variable geometrie heeft een vacuumklep
    aan de hand hiervan kan de motor computer de druk regelen. dit gebeurt door inwendig de luchtstroom te regelen dat het effiecenter tegen de schoepen van de turbo aan blaast. voor meer snelheid van je turbineas en dus inlaat druk.

    De klep is af fabriek idd afgesteld. Alleen die wordt aangestuurd door een vacuumklep
    https://ford.7zap.com/en/car/53/6.18205/18/1554/15446/67246/#9K378

    kijk ik in deze youtube video zie je bij 2:08 je vacuumslang voor je turbosmart klep. echter net daarboven zie je een stekker zitten en deze zou je de klep moeten zijn voor jouw variable geometrie
    [​IMG]
    wat duidelijker beeld van de turbo, zwart dop is vervangen voor die turbosmart en je vacuumleiding voor de regelklep zie je hier het best
     
  11. Klopt indd ja! Maar ik dacht te hebben begrepen dat je de vacuumklep voor de variabele schoepen niet zomaar kon vervangen, dat deze zeer precies op de turbo is afgesteld vanuit de fabriek? Ik denk dat de beste oplossing is om het even aan te kijken voorlopig, omdat deze motorstoring maar zeer sporadisch voorkomt. Als dit nog eens voorkomt ga ik met een live datalogger aan de slag, en ga ik de motorstoring proberen uit te lokken. Aan de hand van die data heb je al een vrij duidelijk beeld waar je het probleem moet gaan zoeken.
     
  12. Wastegate is toch altijd uitlaat zijde ongeacht benzine of diesel. Diverter of dump valve is inlaat meende ik.

    De wastegate bepaalt de druk van je turbo. Is zeg maar een by-pass om je turbo heen zodat niet alle uitlaatgassen door de turbo gaan waardoor deze niet verder opspoelt.

    Edit: weet iedereen zeker dat deze benzine motor een vgt heeft?
     
  13. vacuumklep is niks meer dan een klep waar 3 slangen op zitten. eentje die naar de actuator gaat, naar de buitenlucht gaat en vacuum op vast aangesloten is.
    door electrische signaal stuurt hij of vacuum of buitenlucht naar de actuator.
    de actuator op de turbo is af fabriek afgesteld. om bij vacuum en bij buitenlucht de juiste stand van de variable geometrie te hebben.
    De vacuumklep is dus los te vervangen.
    op de forum heeft iemand eerder deze storing gehad. die heeft toen bij de garage deze klep laten vervangen.
    maar is altijd moeilijk om te zeggen welke van de 2 ze hebben vervangen. de klep voor de wastegate of de klep voor de variable geometrie.

    @Godtoh
    moet zeggen na nog meer onderzoek dat je gelijk hebt. heeft toch zijn nadeel te lang werken met alleen electrische auto's vergeet je sommige dingen een beetje
    wastegate is een klep die uitlaatzijde overbrugt, zo kan hij idd druk regelen of bij turbo met variable geomtetrie als beveiliging om alles naar te by-passen
    dump valve (zoals de zwarte klep op de foto hierboven) noem ik voor het gemak ook wastegate.
    de borgwarner kp39 turbo die de ecoboost heeft. heeft idd een wastegate en dump valve. eerst was dumpvalve via vacuum maar later electrisch.

    dump valve is speciaal voor de benzine motor er. bij gasloslaten zal de turbo vna hoge rpm teveel last hebben van de gestopte luchtstroom. het beste is dan inlaatdruk naar de andere kant van de turbo te sturen zodat de turbo op hogere rpm blijft doordraaien. zodat als je naar de volgende versnelling bent je direct weer sneller turbodruk hebt bij gasgeven.
    ivm diesel geen gasklep heeft heb je het daar niet nodig.
     
  14. Sorry als ik hier verkeerde info gegeven heb, ik had niet gelezen dat het hier om een 1.6 ecoboost ging...
     
  15. Geen probleem, kan gebeuren.

    Ik merk dat ik merkbaar motorvermogen mis. De auto trekt niet meer zo lekker door als eerst en boven de 120 krijgt ie moeite met doortrekken. Ook eens een 0-100 sprint gedaan met warme motor, puur om mijn vermoedens te bevestigen: 15,x seconden ipv 8,6..

    Heeft niemand een idee waar het probleem zou kunnen zitten? Of tests die ik uit zou kunnen voeren om dingen aan te tonen/uit te sluiten?
     
  16. Je kun met een testkast de norminale waarden en de actuele waarden dan vergelijken dat moet normaal gesproken ongeveer gelijk wezen.
     
  17. Een testkast voor wat, en welke waardes precies?
     
  18. Testkast bij de garage vermoed ik, of zelf met een programma uitlezen, maar dan ken je de nominale waardes niet.

    Probleem is dat het zoveel kan zijn, slangen, sensoren, diverter valve, wastegate, turbo zelf.
    Hier heb je natuurlijk niets aan, maar ik zou een dealer eens laten kijken. Stond hier wel een topic over een st waarbij een van de inlaat slangen kapot was en dit probleem gaf.
    https://www.focusclub.nl/index.php?threads/ford-focus-st-p0234-overboost-storing.104509/

    Edit: ik meen te herinneren dat er verschillende turbosmart kleppen zijn, als je een nummer hebt weten de experts hier wel of dit werkt.
     
  19. Uitlezen heb ik indd regelmatig gedaan.
    Zelf neig ik op dit moment ook naar het inlaattraject. Vooral aangezien er laatst een DTC in de PCM stond met betrekking tot te hoge turbodruk. Dit zou onder andere kunnen wijzen op een obstructie in het inlaattraject. Maar dit zou ook veroorzaakt kunnen worden door de solenoid of de turbo zelf.. Het probleem is gewoon dat ik niet weet waar ik moet beginnen te zoeken.
    Echter wordt met bovenstaande het olieverbruik van de motor niet verklaard.
     
  20. Obstructie in de inlaat lijkt me ene kant sterk. Want je druksensor meet de druk en daarnazal hii het bijregelen om de druk niet te hoog te laten lopen.
    Tevens zit de druksensor in het plastic inlaat, fus echt obstructie is dan niet echt mogelijk.

    Nu je zegt olieverbruik is de vraag waar naar toe. Als er best wat olie overmatig in de inlaat zit, kan zijn dat de sensor zoals je luchtmassameter onder komt te zitten en je met lmm reiniger aan de slag kan gaan.
    Maar ook je druksensors konden daar wat meer moeite mee hebben.
    Als je inlaat slang op de turbo eraf haalt en komt olie uit dan heb je of een hogere carterdruk of je turbo kan wat spelling hebben.
    Het is idd veel zoeken naar de juiste oplossing
     

Deel Deze Pagina