1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI 115pk Tuning 1.6 TDCI 115pk

Discussie in 'Performance' gestart door Twenink, 4 apr 2016.

  1. Jammer dat ik dit dan achteraf zie.. En vreemd dat uit de mail die unlimited mij stuurde ze spraken over OBD tuning.. ook dat er geen een ander forum lid reageert doet mij vermoeden dat ook Unlimited de tuning op deze auto met dit type motor nog niet eerder had uitgevoerd.. Maar ok, misschien heb ik het mis en waren ze even vergeten dat dit op die manier moest...
     
  2. Inmiddels weer is naar Duitsland geweest en is gekeken hoe het nou zit met de V-max.
    Heel simpel; meer dan 191-193km/h zit er niet in.
    Het vermogen in de hoogste versnelling(en) is dus gewoon onvoldoende om het max toerental te behalen. Natuurlijk ook even over gesproken met MEBU en die zegt ook.. Er zit dus gewoon niet meer in. Enige wat zou kunnen is bijv een kleiner tandwiel monteren in de 6e versnelling dat ie misschien wat wint... maar dan ga je echt bedragen neertellen wat ik het niet waard vind. Tzt (lees over een jaartje oid) maar eens op zoek naar een ST (diesel). Gelezen in testen dat die makkelijk naar +-220Pk kunnen en de top naar ca 235km/h.

    Voor een iedere tuner die zegt dat de V-max wel zou moeten toenemen op dit model; bewijs het me.
     
  3. Heb een 2.0 tdci met 140pk, op teller ging ie 209, flitsmeister zei 204. Geen dtsl voor nodig, a73 (is wel kort bij dtsl) ;-)
     
  4. Er zit gewoon een te kleine turbo op deze motoren om bij hogere toerentallen nog voldoende te kunnen leveren. Het effect is een soort natuurlijke toerenbegrenzer op dit soort hoge snelheden.
    Je zal een dynoplot moeten maken om te zien op welk toerental het koppel weg valt.

    In theorie betekent meer pk een hogere topsnelheid , mits dit lang en hoog genoeg vastgehouden kan worden...
     
  5. Tuning is niet altijd sneller kunnen op topsnelheid. Merendeel is koppel en PK's. En daar rijd je tenslotte heerlijker mee. Of je nou 200 kan of 220, lekker belangrijk. Ik vind het lekkerder om knap in te kunnen halen of weg te trekken bij gasgeven, ook bijv als voor je een vrachtwagen heeft ingehaald op de snelweg en dan weer door kunnen gaan.
     
  6. #26 kolere, 25 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 25 mei 2016
    Lijkt mij toch doorgaans wel, alleen zal het procentueel niet zoveel uitmaken. Mijn ongetunede 1.6tdci 109pk met een 5 bak haalt de 200 wel (op gps 198-200km/h), gezien de focus 2 voor zover ik weet zwaarder en groter is moet dit verschil ergens in zitten. Ik denk dat de eindoverbrenging van de versnellingsbak en het roetfilter ook mee zal spelen in dit geval.

    Verder ben ik met je eens dat tussenacceleraties veel belangrijker zijn.
     
  7. Een 6-bak wordt niet alleen maar gebruikt een auto zuiniger te maken, maar is ook een veel gebruikt trucje om langzamere auto's "sneller" te maken iig te laten voelen tussen de versnellingen. Dat is al ergens een aanwijzing dat er niet veel meer in zit dan de huidige V-max.
     

  8. Topsnelheid is afhankelijk van een aantal factoren :
    Je hebt vermogen nodig, wrijving, luchtweerstand, gewicht, enz...

    Je moet ook rekening houden dat om sneller te gaan, gaat het vereiste vermogen expotentieel omhoog.
    Bijvoorbeeld 100 pk kan je 100 km/uur. Als je 110 wil halen heb je 120 pk nodig, als je 120 wil halen heb je 140 pk nodig.
    Dit is uiteraard gewoon een voorbeeld.

    De versnellingsbak kan een rol spelen om je motorvermogen en Koppel bij een bepaald toerental te hebben. Op een bepaald moment als je meer toeren maakt gaat je vermogen en/of Koppel naar beneden, dat gaat hij ook niet meer verder
     
  9. de 2.0 heeft compleet andere bak verhoudingen... Dus dat is geen vergelijk. Maar bedankt voor je opmerking.
     
  10. Je gaf zelf aan op zoek te gaan naar een ST diesel. Heeft toch ook totaal andere bakverhoudingen. Wil je over de 200 kunnen rijden dan doet zo'n 2.0 140pk dat en zal zeker goedkoper zijn. Beetje kietelen en dan haal je er wellicht nog een paar kilometertjes extra uit.
    Maarja zo'n ST diesel, kwijl kwijl
     
  11. Ik zal niet vragen waar zucht naar 200+ km/u vandaan komt want dan krijg ik natuurlijk de wind van voren, leuke woordkeuze als het om snelheid gaat. ;)
    Is het niet beter iets te zoeken waarvan de basis al dusdanig is dat degelijke snelheden gehaald kunnen worden ipv iets verbouwen (tunen) en er dan achterkomen dat het doel niet gehaald gaat worden?
    Ik ben maar een :yellowfellows: dus vergeef me aub als het een domme vraag is.

    Overigens kan ik me helemaal vinden in de opmerkingen van Johan (vertegenwoordigerjohan) als het gaat om het koppel. Er gaat echt niets boven koppel, koppel en nog eens koppel. Pk's zijn leuk ik weet het, maar een overvloed aan Nm's is echt vele malen leuker. :dance:

    In ieder geval heel veel succes met de zoektocht en ik ben benieuw of die ST diesel er toch gaat komen, het is wel een hele interessante optie nl.
     
  12. Tja de zucht naar 200+.. Ik kom nou eenmaal vaak in Duitsland (al dik 23jaar) en om even 200+ te rijden (of iets langer) is gewoon leuk. gewoon omdat het kan. Mijn eerste auto (toyota corolla GTI-16) had ca 125pk en zou officieel 195 lopen... maar haalde bijna 210 op de teller.
    Mijn 2e auto was een corrado G60 (getuned bij kronenburg) had standaard 160pk en na tuning 192 en liep ca 240-245 op de teller. Mijn 3e auto was een Maserati Racing. officieel 286pk, maar na wat aanpassingen, oa. uitlaat volledig (door Franco auto, de vader van Nicky Pastorelli (zie https://nl.wikipedia.org/wiki/Nicky_Pastorelli) had de auto wat meer vermogen, later op de rollenbank bleken dit er 306. Topsnelheid was officieel 255 maar op de teller werd dat 280+
    Daarna heel lang met TDII (seat) gereden. Op rollenbank na SKN-Tuning ST2 152pk maar de auto liep ca 225 op de snelweg.. Voor t echt snelle had ik altijd de motor (zzr 600 // 1100, ZX-10R, ) en nu honda CBR 1000.. dus ja. Snelheid heeft er altijd wel bij mij ingezeten..
    Wat mij verbaast is dat de Renault 110pk en Peugeot 308 120pk enz allemaal wel de 200 passeren na tuning dus het verbaast mij een beetje dat de Ford het niet haalt...
    Ja NM's zijn ook leuk en heerlijk maar PK's ook en dat is waar het omdraaid bij "Top"snelheden...

    De ST, ja dat is zeker een optie, niet direct maar ik denk eind van het jaar eens kijken.. Er zijn natuurlijk nog een paar andere opties..

     
  13. [MENTION=26259]Twenink[/MENTION] , tja duidelijke zucht naar 200+.
    Dan zullen die 'gewone' je niet vrolijk maken, jij kiest duidelijk voor wat speciaals.
    Ben zeer benieuwd hoe je toekomstige ST diesel eruit gaat zien ! Fotookes delen te zijner tijd.
     
  14. als t een ST wordt gaan die er zeker komen ;)


     
  15. #35 vertegenwoordigerjohan, 31 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 31 mei 2016
    op de trouwerij van mijn broer had ik een getunde (Vortech V3 Supercharger op het blok) ford mustang GT gehuurd, met veeeel PK's (volgens de verhuurder ruim 500) én nog vééééééél meer Nm, maar ging niet heel ver over de 200, maar wel heeel leuk van zijn plek en tussensprints.

    [​IMG]
     
  16. 200 miles??? ;-)
    Nice car!
     
  17. haha, ja, 200 miles. LOL,
    Ja, was een fantastisch ding! Kon er amper normaal mee wegrijden.
     
  18. Mooie bak! Een kennis van mij had een BOSS 302 (444pk/500nm+). Knal groen :schater:. Maar ja hij was net als ik Kawasaki liefhebber dus zijn keuze kon ik begrijpen.
    Ding liep toch echt ver boven de 200 (top was 260), maar hij had een 6-bak. Heb geen idee of die GT dat ook heeft. Maar die zou met standaard 412pk ook al 245-250 moeten halen..(als t een handbak is...)..De Shelby heeft 507PK en loopt bijna 280..
    Weet je zeker dat je t pedaal gevloerd hebt??? :mrgreen::mrgreen::mrgreen:

    Zelf wil ik overigens ooit nog een AC Cobra aanschaffen. Dat is iets wat ik nog echt een keer wil. Ook een koppelblok natuurlijk en als je open rijdt dan is de TOP natuurlijk veel minder belangrijk.. Een andere leuke optie is natuurlijk de

     
  19. Al die overzese paarden heb je helemaal niet nodig om dergelijke snelheden te halen. De in Duitsland gefokte paarden redden dat ook als ze in een Ford Focus zitten :schater:

    De teller van de ST stopt bij 280 en dat is (in mijn geval) niet genoeg :badgrin: 2 weken geleden, windstil, vlakke autobahn, weinig tot geen verkeer, liep de ST uit de teller. GPS gaf 268 aan :lol:

    Neemt niet weg dat zo'n USA hengst wel heel erg fraai is.
     
  20. stiekum heel even op de A27 tussen huizen en almere, tegen de 230 hield het op. maar dan reed hij ook niet echt lekker vond ik.. Zo'n mustang is gewoon lekker voor op B-wegen en bij stoplichten , alleen het geluid al.
    De 2012 ST-H welke ik had gehuurd twee jaar geleden reed een stuk fijner rond die snelheid...dus ik begrijp [MENTION=2561]Iodokus[/MENTION] Joost helemaal. :D
     

Deel Deze Pagina