1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

1.6 TDCI 115pk Tuning 1.6 TDCI 115pk

Discussie in 'Performance' gestart door Twenink, 4 apr 2016.

  1. Beste Forum leden. Ik ben nieuw hier en ben eigenlijk benieuwd naar of er iemand is die mij kan vertellen of hij zijn Focus III 1.6TDCI (115pk) al heeft laten chippen?
    Ik ben mij aan het oriënteren maar kan werkelijk niemand vinden die dit al heeft laten doen en hoe zijn ervaring daarmee is.

    Ik heb gelezen over MEBU (maar die heeft geen rollenbank)..
    Unlimited spreekt mij wel aan maar zit niet om de hoek.
    Beek Racing, op maat en om de hoek maar stuk duurder dan de andere 2
    Rica, relatief duur ook. Daar krijg je dan weer zo'n softloader bij en ik zit daar eigenlijk niet op te wachten om zelf met die software te gaan rommelen.. Alhoewel RICA dus een goeie naam heeft

    Dus wie kan mij tips & advies geven.

    bedankt voor jullie tips & advies.
     
  2. Bij Mebu gaan praten en laten chippen en dan in het najaar bij de testbank meeting je auto op de testbank zetten.
     
  3. +1, zit in de buurt en zijn echte :ford: liefhebbers.
     
  4. Maar hoe weet ik dan wat ik vooraf heb aan vermogen en achteraf ?
    Natuurlijk als je er 30pk bij krijgt dan moet je dat echt wel merken maar wie zegt dat het goed gebeurd? Als ik alle verhalen lees op internet over de "tuners"dan moet je niemand op zijn mooie blauwe ogen geloven.
    Bij VW is JD een echt specialist, vooraf en achteraf rollenbank uitdraai erbij, iedereen kent het en is er eigenlijk altijd positief over. Bij Ford kan ik echter geen vergelijkbare specialist vinden.. althans nog niet... Dus vandaar mijn vraag.
    Heb zelf ervaring met SKN-tuning in Duitsland. Daar vroeger mijn Seat Toledo TDII(110pk) laten doen. Die kwam na tuning (incl testen rollenbank) uit op 149pk//330nm. De auto werd zuiniger en reed top. Na 485.000 km 0,0 problemen. De auto weg gedaan omdat ik wat anders wilde.. Nu dus de Ford maar zoek dus een vertrouwd adres. Ik Ken kronenburg ook(daar zitten ook specialisten maar wordt door niemand genoemd hier dus vraag me af of ze nog steeds "goed" zijn)...
    Maar is er dan niemand met een getunede 1.6 TDCI //115 pk? niemand enige ervaring> ?
     
  5. ja ik heb wel tuning ervaring maar met een :focus2: en geen :focus3:
    ik heb een tuningsmap "van de plank" dus niet een map die speciaal op mijn auto is geschreven.

    bij van Beek kun je ook terecht met rollenbank test alleen die zal een map schrijven die speciaal voor jouw auto is (vermoed ik) en daar is de prijs ook naar.

    bij Mebu heb je met echte Ford liefhebbers te maken en geen 'tunings cowboys' ;)
    ga eens praten met Jaap en geef ook aan dat je het liefst een run voor en na wilt hebben.

    een echte Ford tuner is Mountune maar die vindt je alleen in the UK of België.
     
  6. Dragunov hier op het forum heeft zijn 1.6TDCi laten chippen. Best kun je hem even een PM sturen :).
     
  7. die heeft ook geen :focus3: en die heeft een handheld waar TS niet in geïnteresseerd is (volgens het 1e bericht)
     
  8. Een echte Ford specialist is er helaas niet zoals JD (VAG) of Squadra (Fiat, Alfa).

    Persoonlijk heb ik goede ervaringen met BR-Performance (België) en Superchips (UK, met handheld)
     
  9. Bij Proline chippen ook Focus. Ik heb zelf ook net een Focus III wagon gekocht die ik wil gaan tunen. Was een beetje aan het zoeken en kwam deze bij mij in de buurt tegen. Is geen maatwerk, maar zijn ook niet echt duur. Ik vraag me alleen af of er bij anderen niet meer te behalen is. Iemand daar ervaring mee?
     
  10. Gezien de resultaten denk ik dat er niet veel meer uit te halen is. Tenzij je ook mechanische aanpassingen (luchtinlaat en luchtuitlaat traject verbeteren) doet.
     
  11. Ik lift even mee op dit draadje. Ben wel benieuwd naar het chippen van de 115pk versie maar kan er net als Twenink weinig van vinden..
     
  12. Als je een weekje geduld hebt dan kan ik je wat meer vertellen. Zal er op het Forum wel e.e.a. over schrijven.

    Ik heb een afspraak gemaakt bij MEBU(Ik ben er langs gegaan om een praatje te maken en heb er een goed gevoel bij. Eigenaar en familie kwamen sympathiek over), ondanks dat er geen rollenbank is.
    Ja ik weet dat het vermogen niet te checken is dus maar een marge tov het opgegeven geschatte vermogen zou max 5-10% mogen schelen(naar beneden/boven). Dus dan zou ik ergens rond de 145 pk straks moeten zitten en ca 330 nm. Die extra NM's vallen wat tegen want standaard heeft ie al 300nm en na chiptuning (hij krijgt er volgens de stats 26/27% bij aan vermogen, maar qua NM's maar 10%..) maar misschien is die wat voorzichtig ingeschat. Mebu geeft 330NM op terwijl aantal andere tuners allemaal 350-400nm opgeven. We zullen het zien...misschien wordt de powerband veel breder via de tuning van Mebu...
     
  13. in Oktober/November wordt er weer een rollenbank meeting gehouden bij Verhoeven in Harskamp.
    je zou daar dan heen kunnen om je verhaal bevestigd te krijgen.
     
  14. Zoals beloofd even een kort stukje (want ik heb m pas 2 dagen weer na de tuning)..
    Auto afgelopen woe ochtend gebracht en in de middag opgehaald. Van buiten en binnen zie je natuurlijk niks. Wel werd mij verteld dat het dus (waar sommige tuners zeggen dat het door middel van OBD kan en Mebu zelf ook in die veronderstelling was) bleek dat er dus niet via de OBD stekker maar dat de chip eruit moet om nieuwe software in te laden. Ook de door andere genoemden TUNERS op dit forum hebben dit type klaarblijkelijk nooit eerder getuned anders zou bijv Unlimited (geldt ook voor alle andere tuners) hebben vermeld dat de chip er uit moet.. Ze schreven mij al meerdere van deze auto's gedaan te hebben maar ik trek dit nu ernstig in twijfel...Normaal is dit duurder, maar aangezien ik een afspraak had en een prijs werd dit gedaan voor de afgesproken prijs. Keurig opgelost zo dus.
    Goed nu even over de tuning:
    Natuurlijk ben ik direct even een stukje gaan rijden en wat je direct merkt is dat de auto veel rustiger loopt en lekkerder oppakt (in alle versnellingen). Het lijkt er dus op dat de auto een veel bredere powerband (veel koppel over een breder stuk) heeft gekregen. Ik kan dit niet 100% bevestigen maar als ik in het land ben de dag van de rollenbank meeting dan ga ik er zeker naar toe. Qua topsnelheid en piek vermogen verwacht ik ook daar wat meer dan ik had. Vorige week in Duitsland had ik geprobeerd de aangegeven topsnelheid te halen van 195(of 193), maar daar kwam ie gewoon niet aan. Hij liep vlot naar de 160 en daarna ging het "kruipen".. Heuvel af uiteindelijk tussen de 185-190 meer zat er echt niet in.. ben dus zeer benieuwd wat de auto doet als ik er volgende maand weer ben maar nu dus getuned. Je zou zeggen dat ie nu de 200 toch wel moet halen (althans zo voelt ie aan...) .
    Al met al tot nu toe een goed gevoel bij de Tuning via MEBU in Nootdorp. Nu kijken of alles straks met feiten gestaafd kan worden.

    Dus mensen MEBU is aanrader.
     
  15. Ik heb dezelfde focus als jij gereden. Bij de sponsor van het forum unlimitedtuning kan je hem laten doen. Die hebben een samenwerking met Rica engenering, welke overigens ook landelijk dekjend zijn met punten.
     
  16. #17 Magure, 7 mei 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 mei 2016
    Dan ben ik wel benieuwd wat het +/- kost om de 1.6 TDCI te laten tunen op de manier zoals ze die van jou ook gedaan hebben. Heb namelijk precies het zelfde model en zit er ook aan te denken om hem aan te pakken.
     
  17. Ecu computer moet er idd uit, zit onder het rechter binnenspatscherm. Dan openbreken/kit lissnijden. Ecu lossolderen nieuw programeren terugsolderen en computer dichtkitten. Hierna zit je op zo'n 140-150pk. Afhankelijk per motor. Verschillende forumleden al laten doen daan. Heeft Mebu het op deze manier gedaan? Aangezien de tdci blokken beveiligd zijn.
     
  18. Dat is idd mijn auto op de foto.
     
  19. De ECU is idd uitgebouwd en software er af en er op, en weer dicht gesoldeerd.
    140-150 pk, dat zou ie moeten hebben.. Qua koppel en oppakken is de auto beter gaan lopen.. Hij rijdt ook gelijk een stuk zuiniger.. (van 5.7 naar 5.1).. Behoorlijk verschil!
    Wel denk ik dat ik de opgeven PK's niet ga halen.. Ik mis net die "punch" zeg maar.. Mijn oude Seat TDI voelde sterker aan en die had 149 pk op de rollenbank en liep vlot over de 200 (op de teller net geen 220..). Deze gister even uitgeprobeerd op een relatief rustige weg en de 200 haalde ik daar(nog)niet... en met mijn Seat vroeger wel.. Dus vandaar mijn twijfel. Maar ok was de eerste keer dus moet misschien nog wat los komen...

    Ik las ook iets over dat de roetfilters kunnen vol gaan zitten en dan (piek)vermogen (pk's) belemmeren.. alleen ik dacht dat juist de nieuwere motoren (zoals deze 1.6TDCI 115 PK), daar geen of weinig last van zouden moeten hebben... Iemand die daar bekend mee is bij dit type motor??
     

Deel Deze Pagina