Nadat ik stil stond in Duitsland met de focus is de auto gerepatrieerd en de kapotte wiellager vervangen. Ik ben nu weer in Duitsland aan gekomen en onderweg natuurlijk wat sneller kunnen rijden en ik heb gemerkt dat bij het inhalen vanaf 80 km er een trilling optreedt die niet in het stuur te voelen is maar meer onder in. Als je de cruise control op 100 of 120 zet is het weg, dus het is echt alleen als je kracht vraagt. Iemand een idee ? Ik dacht aan een velg, maar dat zou je in het stuur voelen, onder de 80 schakelt de auto natuurlijk ook dus is het er niet of niet voelbaar.
Wellicht een motorsteun maar dat zou je dan bij alle snelheden moeten merken lijkt mij. Zou de snelheid gewoon niet al te hoog houden en als je terug bent laten nakijken
https://www.focusclub.nl/index.php?threads/2016-focus-station.123850/#post-1821959824 als ik dit zo lees rij je al maand mee rond. Zoals daar aangegeven was het niet wiellager maar je aandrijfas. Wat je omschrijft kan betekenen dat homokineet kapot is en dus alleen nieuwe hoes niet heeft gewerkt. Dat dus eigenlijk je complete aandrijfas vervangen moet worden
Bij de vorige reparatie is de hoes en het lager vervangen, de kapotte lager heb ik gezien en die was redelijk kapot .
Ik ga dat denk ik mijn lokale garage eens laten bekijken en dan de dealer op de hoogte stellen waar de garantie nog loopt
Sowieso, alleen die zit 150 km verderop en heeft net het lager vervangen. Terwijl ik ook gevraagd had de aandrijfas goed te bekijken omdat de Duitse garage die ook verdacht vond. Nú bekruipt mij het gevoel dat er het hoognodige vervangen wordt en gehoopt wordt op einde garantie periode. Mijn eigen garage waar ik al 20 jaar kom kan misschien even alles nakijken.
Ik neem aan bij je eigen garage? Misschien kan die contact opnemen en het via de aankoop garage onder garantie doen?
Goed, we zijn nu 6000 km verder en het euvel is er nog steeds. Er is een wiellager vervangen onder garantie, alles is uitgelijnd en de wielen en banden opnieuw gebalanceerd, maar bij hard accelereren gaat de auto trillen ( niet voelbaar in het stuur, maar meer in blok en bij de tunnelbak), Gisteren weer naar Duitsland gereden en bijna elke keer was het raak met uitzondering van een paar keer waar we schijnbaar op ander wegdek reden. Advies van de lokale garage is een maand octaan 98 tanken en dan verder kijken. Er zitten goodyear Vector 4 seasons onder die eigenlijk goede recensies hebben. Dus of er moet iets In de motor niet goed zitten, want ik heb geen idee meer waar te zoeken
Die zou eigenlijk nagekeken moeten zijn, maar ik breng hem toch nog een keer weg om de aandrijflijn na te kijken, wat mijn vrouw opviel wat dat als een invoegstrook omhoog loopt ( duitsland ) het trillen na genoeg weg is. Ik had bij de oliewissel al gevraagd om te kijken naar de steunen, maar zal het nog een keer vragen. Ben ook al 98 aan het tanken en heb de olie naar fabrieks voorschrift 5w20 laten vullen.
Aan de aandrijflijn valt weinig te zien om te controleren of er moet duidelijk een schade aan zitten.. geld ook voor de motorsteunen ze zijn goed of lek dat een eventuele ander type beter is of niet kun je proefondervindelijk achter komen. maar wat is hard optrekken ? Als je veel vermogen op de voorwielen zet en die dreigen de grip te verliezen kan dat zomaar trillingen veroorzaken zo ook met motortrillingen. nu is het natuurlijk lastig om een gevoel uit te leggen en te bepalen of het normaal is of niet.
Heb even de link gevolgd naar de eerste problemen, foto’s zijn niet zichtbaar meer, maar gezien de omschrijving was de homokneet hoes kapot, de grote vraag is wat er nu eigenlijk toen al vervangen is ? Alleen de hoes of ook de homokneet zelf een wiellager is iets anders daar komt ook niet zoveel vet uit dat alles onder zou moeten zitten.. Als voor garantie alleen de hoes vervangen is zou het zomaar kunnen dat de homokneet wel wat schade heeft opgelopen maar onder lage belasting geen problemen geeft. Misschien kan iemand de 2 draadjes bij elkaar voegen om het duidelijk te houden.
Nee hoor, zo een hooligan ben ik niet :-). het is als je in de de 6e versnelling rijdt en gas gaat geven om bijvoorbeeld in te halen, dan gaat de boel trillen en is voornamelijk te voelen aan de tunnelbak( omdat ik daar met mijn been altijd tegen hang en heel licht op de vloer), het grote probleem is dat het 95% van de tijd gebeurd. Het ka natuurlijk zijn dat het aan mij ligt en dat ik met dat - op de pook eerst een versnelling lager moet schakelen om in te gaan halen als ik 100 rij?! Laatste automaat was een commodore 2.8 gse :-)
De hoes is vervangen en er werd behalve het weg geslagen vet niks gewonden bij de homokineet, het wiellager was wel helemaal kapot. Ik heb net een stevig rondje gereden in de sport stand van de automaat en er zit ook zo een plus en min op de pook, maar omdat het dus niet constant is is het ook moeilijk te duiden waar het nou vandaan komt.