1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trilling boven de 90km/h

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nctnico, 1 sep 2019.

  1. Ik heb m'n Focus weer opgehaald en er een (kort) ritje mee gemaakt. Het trillen is er nog steeds. De ophanging kunnen we schrappen van de lijst met mogelijke oorzaken. Ik hoop volgende week een lange rit te maken; hopelijk komen de banden dan weer een keer goed op temperatuur.
     
  2. Wielen achter nu al gebalanceerd?
     
  3. Ik had destijds bij een snelheid tussen de 80km/u en 100km/u ook behoorlijke trillingen. Bij mij was mn aandrijfas toen krom.
     
  4. #24 nctnico, 22 okt 2019
    Laatst bewerkt: 22 okt 2019
    Nog niet. Ik wil ergens in de komende dagen eerst even experimenteren met het reservewiel achter links en rechts om te zien of dat enig verschil maakt. Ik wil ook kijken of ik een kleine slag (zijdelinks en hoogte) kan 'meten' en de profieldiepte van de band eens goed nakijken (rond afgesleten of niet). Ik wil volgende maand wat verder weg en het trillen is gewoon irritant zeker gezien de hele ophanging zo goed als fabrieksnieuw is.

    @RZwiers: Hoe krijg je een aandrijfas krom? Maar dan nog lijkt het me sterk dat mijn hele auto trilt door een kromme aandrijfas.
     
  5. De wielen meten kan met een hunter 9700 road force balanceer apparaat.
    Die kan zijdelingse uitslag van velg meten.
    Met road froce meet hij de veerkracht rondom het loopvlak. Te groot verschil zorgt ook voor trilling.

    Met me eigen auto weet ik dat het aan de straat ligt. Ene kant staat op stoep ander kant op straat. Hierdoor staat alles onder spanning.

    Kom net terug uit oostenrijk en daar constant deze snelheid gereden maar totaal geen last van extra trillingen
     
  6. Ik had toen een stoeprand over het hoofd gezien. Met 50km dr net vlak op t wiel. Net verkeerde hoek met een verkeerde kracht op t wiel.

    Bij mij trilde het toen wel heftig hoor. Alleen t stuur niet eens was gewoon trilling in de hele voorkant van de auto. Waardoor de achterkant mee trilde.
     
  7. #27 nctnico, 25 okt 2019
    Laatst bewerkt: 25 okt 2019
    Ik heb net even beide wielen opgekrikt (1 voor 1). Door iets net naast het wiel te zetten en het wiel rond te draaien heb ik ontdekt dat er aan beide kanten een plat stuk in het loopvlak zit.

    Edit: omdat ze toch al aardig versleten zijn heb ik besloten om 2 nieuwe achterbanden te nemen.
     
  8. Zou ik de boel meteen maar uit laten lijnen.
     
  9. Kleine update: met nieuwe achterbanden is het trillen een stuk minder. Ik voel nog wel een trilling rond de 90km/h en ik denk dat het de voorbanden zijn. Daar zal ook een vlak stuk in zitten. Bij een flauwe bocht in de snelweg voel ik de trilling komen en gaan in het stuur; lijkt me logisch omdat de voorwielen dan met een verschillende snelheid draaien waardoor de trilling wordt versterkt en daarna weer gedempt.
     
  10. Wissel links en rechts eens. Ik heb hetzelfde gehad na winter-zomerbanden-wissel en toen had ik op een as, links en rechts per ongeluk verwisseld. Je voelt dit ook aan de slijtage (zaagtand( als je met de rijrichting mee voelt met je hand en dan tegen de rijrichting in.
     

Deel Deze Pagina