1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trilling boven de 90km/h

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door nctnico, 1 sep 2019.

  1. Mijn Focus M2 fase 1 heeft een irritante trilling boven de 90km/h die pas bij 130km/h weer weg gaat. De auto heeft al nieuwe schokbrekers, nieuwe draagarmen voor, 4 wiel uitlijnen en de voorwielen zijn gebalanceerd. De trilling is zo sterk dat ik het ook in mijn kuiten voel. Het stuur trilt niet mee (als in: ik voel het stuur niet heen en weer trekken). Als ik de koppeling in trap en het gas loslaat, dan is de trilling er nog steeds.

    Ik heb net de bandenspanning gecontroleerd van de voorbanden en alle wielen even opgekrikt. Als ik de wielen heen en weer haal dan voel ik geen speling. Het is wel zo dat er de laatste tijd niet heel veel met de auto gereden is; zouden de banden misschien niet meer helemaal rond zijn doordat de auto steeds enkele weken stil staat? Zijn er nog meer dingen die ik kan controleren of bekende gebreken?
     
  2. Je kunt de motorsteunen eens controleren
    Vooral de onderste motorsteun/baksteun gaat wel eens kapot.

    Verstuurd vanaf mijn SM-A505FN met Tapatalk
     
    nctnico vindt dit leuk.
  3. als het stuur niet trilt maar wel de auto. dan moet je meer in de achterophanging zoeken
    slechte motorsteun zal je bij meerdere snelheden merken
    onderste baksteun als die eruit ligt merk je dat met optrekken, dan voel je zeg maar een klap voor hij begint met optrekken. dit ivm motor kantelt en door deze steun tegen wordt gehouden. Doet hij dit niet goed dan voel je dat. Vooral ivm je koppeling intrapt je dezelfde trilling houdt. schakel je terug en rij je dezelfde snelheid in andere toerengebied zal de vibratie ook anders moeten zijn

    ivm je het in je stoel/vloer voelt trillen kan het zijn dat het van achterkomt.
    je zegt zelf dat de auto soms lange tijd stilstaat.
    het stilstaan kan bij lange tijd voor een vlakke plek op de band zorgen.
    dit zul je merken als soort van hoogteslag.

    zelf ervaar ik hetzelfde maar me auto heeft 18inch en 245mm brede banden. nadeel de auto staat altijd ene kant op de stoep en de andere kant op straat. Dus de band heeft altijd na parkeren een verkeerde belasting, binnen en buitenkant van de band worden anders belast. Rij ik 85-95 dan voel ik het. Echter heb ik een lange rit gemaakt en dat de banden keer echt goed door en door opgewarmd zijn. dan merk ik wel dat het probleem voor grote al dan niet helemaal weg is.

    dus me vraag welke banden,velgen en merk band heb je eronder liggen.
    is er gekeken naar slingering van de velg
    enige is het groot bereik waar je last van vibratie hebt vindt ik groot. 90-130
     
    nctnico vindt dit leuk.
  4. Ik heb de standaard stalen velgen met Dunlop Sport Bluresponse banden; met dit type band rij ik al vele jaren.
     
  5. Trillingen bij snelheden van 90 km/u tot 120 km/u duiden meestal op onbalans in de achterwielen, trillingen boven die snelheden duiden op onbalans in de voorwielen, bovendien trilt bij onbalans in de voorwielen het stuur mee.
    Achterwielen laten balanceren is dus volgens mij de oplossing
     
    nctnico vindt dit leuk.
  6. Banden zijn eerste verdachte in deze.
     
    nctnico vindt dit leuk.
  7. OK, dan zal ik de achterwielen ook eens laten uitbalanceren.
     
  8. Laat naast het balanceren de banden ook controleren op een eventuele hoogteslag.
     
  9. #9 nctnico, 30 sep 2019
    Laatst bewerkt: 30 sep 2019
    Vandaag bericht gehad van de garage voor de APK: de draagarmen (4 stuks in totaal) achter moeten vervangen worden omdat de rubbers compleet vergaan zijn. Dat wordt weer even sleutelen.

    Ik zit even op Winparts te neuzen maar wordt niet wijzer wat ik precies moet bestellen. De garage heeft het over draagarmen en langsdragers. Ik zie 3 verschillende draagarmen (1 rechte, 1 kromme en 1 grote waar ook de veer in zit).
     
  10. de kromme is denk ik de camberarm, deze wordt soms vervangen door een afstelbare voor sportievere afstelling te krijgen

    de onderste draagarm van midden naar fusee, en degene van de fusee naar voren toe zal je moeten hebben waarschijnlijk.
    maar ik zou even kijken of je de rubbers ook los te leveren zijn

    op 7zap.com kun je met je chassisnummer de juiste onderdelen vinden op basis van je vin.

    https://ford.7zap.com/en/car/50/no/0/1732/16255/70936/
    je hebt fusee en draagarm kompleet of afzonderlijk met paar bouten aan elkaar vast zitten
    welke bij jouw erop zit moet je kijken aan de hand van de vin.
    op basis van de link zal je 4a493 en 5k652 mogelijk bedoelt worden.

    het lijkt me sterk dat alle 4 de armen vervangen moet worden voor apk.
    ben wel benieuwd naar of je klacht van trillen bij 90km/h dan ook weg is
     
  11. Die site kende ik nog niet! Bedankt voor de link.

    Inmiddels heb ik even verder zitten kijken... het vervangen is een behoorlijke klus om voor de deur doen. Ik ben bang dat ik het aan de garage moet over laten. :nocheer:
     
  12. Het is idd een flinke klus. Naast dat de veer op spanning staat en je het niet zomaar los moet schroeven.
    Dacht dat ik keer iemand er 4uur mee bezig heb gezien. Alleen weet nirt if het een en ander vast zat.

    Voor rubbers los te vervangen moet je ook speciaal gereedschap maken of hebben
     
  13. het vervangen is een behoorlijke klus maar als je er niet tegenop kijkt om een daagje bezig te zijn is het te doen, ik heb het ook gedaan. van je langsdraagarm is waarschijnlijk het rubber/lager/bus op, wat je los kunt bestellen maar dan heb je wel een speciale lagerpers nodig(ong €75 bij vidaxl https://vdxl.im/8718475940197_a_en_r458.jpg) reken er op dat je moet slijpen want de bouten van de rest kunnen erg vast zitten bij mij was het gewoon compleet vast gerot. ik had gewoon een complete reparatieset gekocht (https://www.auto-onderdelen24.nl/swag/7313948 is een voorbeeld ik weet nl niet wat je precies rijd) reken op 4uur per kant maar zorg dat je de dag erna niet hoeft te werken :) (ik had iets meer tegenslag en moest nog wat leren daardoor duurde 1 kant ruim 8-10 uur)
     
  14. Ik had dat gereedschap ook al gevonden. Ik hoop dat het meevalt. Mijn auto is van 2006 en dan is alles nog niet volledig vastgeroest. Mijn handen jeukten om ergens een brug te huren en het zelf te doen maar realistisch gezien heb ik er momenteel domweg geen tijd voor. Ik heb het toch maar aan de garage overgelaten. Ik laat nog wel weten hoe e.e.a. afloopt; ik hoop dat de trilling na de reparatie wel weg is!
     
  15. de mijne is ook van 2006 en alles zat echt compleet vast :(
     
  16. 2006 is alweer 13 jaar geleden...
    De leeftijd zegt niet heel veel hoe verroest de boel is. Dat hangt ook af van het gebruik en de plaats waar de auto zich bevind.
     
  17. Het laatste nieuws van de garage is dat ze er een ander subframe onder willen zetten. Alles zit vast. :cry:
     
  18. ik weet niet hoe duur het subframe kost, maar bussen van de draagarmen half open slijpen (bout niet doorhalen) bus van de bout tikken en zeer waarschijnlijk krijg je dan de bout er uitgedraait (net als bij mij zijn je bouten een geheel geworden met de bussen) is een beetje :roll: werk maar geeft wel voldoening als je het nieuwe spulletje er onder hebt hangen:rock:
     
  19. 1 lach gezichtje, nu ben je blij dat je er niet zelf aan bent begonnen:cool:
    durf helaas niet te zeggen hoeveel ruimte je hebt, want bout los slijpen kan ook. maar als hij niet in de bus draait wordt het wel lastig.
    alles nieuw is wel heel makkelijk.
    de grote vraag is eigenlijk wat het geintje dan gaat kosten
     
  20. #20 nctnico, 5 okt 2019
    Laatst bewerkt: 5 okt 2019
    Inderdaad... langs de straat lopen knoeien met zoiets is niet erg fijn. De voorste draagarmen had ik zo gepiept (het grootste probleem bij die klus was een stuk gedraaide dop 18 van een goedkope doppenset) dus dit valt me vies tegen.

    Het subframe is een gebruikt subframe en die zijn zo te zien niet erg duur (rond de 100 euro). Ze hebben alleen een foto gezien dus ze moeten nog even kijken hoe bruikbaar het is als ze het subframe binnen krijgen. Ik moet even kijken hoe het loopt. Van de kosten wordt ik niet blij (ik heb een prijsopgave gekregen) maar de rekenmachine laat zien dat het nog wel loont als ik nog minstens 50k km met de auto rijd. Een andere auto koop ik er niet voor; sterker nog bij een andere auto gaat er ongeveer hetzelfde bedrag in zitten om alles tip-top in orde te maken.
     

Deel Deze Pagina