1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Trekhaak en koeling 1.0 100pk

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door jjonkie, 7 jan 2018.

  1. #1 jjonkie, 7 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2018
    Ik ga binnenkort een trekhaak monteren onder de :focus3: Moondust.

    De extra fan op de intercooler zit er al op en de bekabeling ligt er ook dus dat scheelt weer wat werk. Trekhaak module reeds gemonteerd.

    Maar mijn auto heeft niet de extra elektrische waterpomp die na blijft draaien voor de turbo koeling. Die zou ik er wel graag op willen hebben. Zeker voor langere ritten.

    Nou ben ik wel redelijk handig maar afgezien van het vervangen van KV reservoir van de Focus heb ik geen ervaring met het werken aan koelsystemen.

    Is dit een beetje te doen als DIY project ? Het systeem zal weer afgevuld ( vacuum ? ) en dus ook ontlucht moeten worden neem ik aan
     
  2. #2 JW, 7 jan 2018
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 jan 2018
    Je hebt hiervoor de volgende onderdelen nodig:


    [​IMG]

    [​IMG]

    Elektrische koelwaterpomp.


    [​IMG]

    Koelwaterslang.


    [​IMG]

    Koelwaterslang.


    [​IMG]

    Kabelboom t.b.v. de elektrische koelwaterpomp.


    [​IMG]

    Bevestigingsbout t.b.v. de elektrische koelwaterpomp.


    [​IMG]

    Koelvloeistof welke voldoet aan de voorgeschreven specificaties. Mijn ervaring is dat je aan een liter of 4 voldoende hebt.


    Ik heb destijds alle onderdelen in Duitsland besteld (http://www.original-teile.de) en was hiervoor ongeveer €150,- kwijt. In Nederland lagen de prijzen aanzienlijk hoger en kostte alleen de pomp al meer dan €150,- !!



    De elektrische koelwaterpomp komt feitelijk tussen de koelslang te zitten die vanuit het motorblok naar de turbo loopt. Deze slang komt te vervallen en wordt vervangen door de 2 nieuwe slangen die naar de pomp lopen. De slangtule op het motorblok waar de slang overheen zit geschoven is relatief lastig bereikbaar. Om hier goed bij te kunnen komen heb ik er destijds voor gekozen om de dynamo te demonteren. Dit vereenvoudigt het monteren van de slangen aanzienlijk.

    Verder is het monteren van de elektrische koelwaterpomp en alle bijbehorende onderdelen niet heel moeilijk.

    Wanneer alle onderdelen zijn gemonteerd moet het koelsysteem weer gevuld worden. Ford schrijft voor om het koelsysteem vacuüm te trekken, even onder vacuüm te laten staan om te controleren op lekkages en vervolgens onder vacuüm te vullen. Op deze manier komt er tijdens het vullen van het koelsysteem geen lucht in het systeem.

    Tevens moet de PCM opnieuw worden geprogrammeerd. Om de elektrische koelwaterpomp aan te kunnen sturen moet de PCM worden voorzien van aangepaste software.
     
  3. Hoi, wil h ook een keer doen, maar op een focus 3 fase 2 2015 zit al 1 op toch?, of heb ik het mis, hoor het wel.
     
  4. Voor zover ik weet zit de elektrische waterpomp standaard op de 1.0 Ecoboost in de Focus 3.2.
     
  5. Dank je, heb ook een 1.0 125 pk first edition ecoboost.
     
  6. Bij de 1.0 ECOboost in de Focus 3 fase 1 is bij exemplaren die voor 05-05-2014 zijn geproduceerd de elektrische koelwaterpomp alleen aanwezig wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd schrijft Ford voor om ook de elektrische koelwaterpomp te (laten) monteren.

    Bij exemplaren die na 05-05-2014 zijn geproduceerd is de elektrische koelwaterpomp standaard gemonteerd.


    De 1.0 ECOboost in de Focus 3 fase 2 heeft dus altijd de elektrische koelwaterpomp.

    Vanaf een bepaalde productiedatum heeft Ford echter op de 1.0 ECOboost in de fase 2 de koelventilator op de intercooler wegbezuinigd. Deze koelventilator is alleen nog aanwezig wanneer er af fabriek een trekhaak is gemonteerd. Wanneer er achteraf een trekhaak wordt gemonteerd schrijft Ford voor om wanneer deze ontbreekt ook de koelventilator op de intercooler te (laten) monteren.
     
  7. Van de regen in de drup. Met een aanhanger rij je met lagere snelheden en hogere belasting en dan een intercooler die slechter werkt waardoor de motor niet optimaal kan presteren.
     
  8. Dank je, volgens mij zit de koelventilator er op, als je voor de auto staat zit die aan de linkerkant.
     
  9. Als je twee koelventilatoren hebt dan is het goed.
     
  10. Thanks [MENTION=142]JW[/MENTION] !

    De pomp heb ik al gevonden, een gebruikte voor 25 euro uit een schade voertuig. De slangen zal ik online wel even ergens bestellen.

    Ik heb geen apparaat om onder vacuum het koel systeem weer te vullen. Dat houdt me nog even tegen.
     
  11. Als je de pomp 2e hands hebt had je de slangen er ook meteen bij kunnen nemen, mits ze niet beschadicht waren tenminste
     
  12. #12 jjonkie, 17 jan 2018
    Laatst bewerkt: 17 jan 2018
    Slangen zaten er niet bij, maar ik heb ook liever nieuwe slangen voor de zekerheid

    Pompje is 18.000 km oud en heeft 6 maanden garantie dus dat durf ik wel aan.

    Koelvloeistof kun je niet opvangen en hergebruiken begrijp ik hier uit ? Er zal wel wat rommel uit het systeem komen vermoedelijk ?


    @JW volgens het TSB in de inlaat slang nu veranderd naar finis 1772157 ipv Finis 1853623.

    * Elektrische koelwaterpomp Finis 1763048. .
    * Kabelboom. Finis 1772607
    * Koelslang. Finis 1772157
    * Koelslang. Finis 1793564
    * Schroef M6 x 14. Finis
     
  13. Is dit uiteindelijk nog gelukt?
    Ik heb een Focus 3.1 uit 2011, 1.6 ecoboost first edition. Ik wil graag dat de focus zoveel mogelijk manieren heeft om gekoeld te worden.
    Nu is de vraag. Waar kan ik het op controleren. Ik heb geen trekhaak, dus een extra waterpomp heb ik niet wss? Ik hoor namelijk vaak de fan doorblazen als ik de motor heb uitgezet, anders zou de pomp wel dat werk doen en niet de fan lijkt me?

    tevens heb je 2 fans vooraan bij de motor? 1 voor radiator en 1 voor intercooler, klopt dat?

    Voor de 1.6 ecoboost kan je toch ook apart die pomp nog aanschaffen of is dat alleen voor 1.0 uitgekomen?
     
  14. even zoeken op forum, staat veel over geschreven, de eerste 150pk versies hebben geen extra electrische pomp die de 182pk versie wel heeft.
     
  15. Als je wel een elektrische pomp hebt dan zal het wel een combinatie van ventilator en pomp zijn. De ventilator koelt het water en de pomp zorgt voor de doorstroming.
     
  16. Ja zeker, staat wel in mijn topic beschreven. Ben er content mee.

    Geeft een goed gevoel als die nog even draait. Zeker meer de komst van een redelijk zware vouwwagen geen overbodige luxe.

    De 3 pitter moet goed aan de bak :rock:
     
    ppwortman en PhoenixNLx vinden dit leuk.
  17. Een vouwwagen van max 750kg zal toch niet snel een probleem vormen?
     
  18. wel voor een 1.0 ecoboost. Ik kan je vertellen dat die flink aan de bak moet.

    Volgende auto wordt zeker eentje met meer vermogen.
     
  19. Is het niet ook gewenning? Vroegâh ;) gingen we met een Seat Ibiza met 60pk en 3 personen en een volle vouwwagen door de bergen in Noorwegen heen.

    Nu rijden wij met een C-Max 1.5 Ecoboost met de caravan en die trekt dat ding met twee vingers in de neus. Onze vorige auto moest wat harder werken maar ook daar ging het prima mee. De enige reden dat we die weggedaan hebben is dat ik het zat was om de hele dag in 3 of 4 te rijden boven de 3500tpm. Als het iets omhoog ging moest je dat ding boven 4500tpm houden.
     
  20. @PhoenixNLx
    waterpomp zit bij de 1.6 op andere plek.
    je zou dan het kunnen zien bij je rechter voorwiel of het er zit. het zit net boven je stuurhuis (boven de hoes van je binnenste stuurkogel
    20170422_133657.jpg
    deze is langs de motor af genomen.
    de witte stikker is de beugeltje van de waterpomp.
    koelvin is bij de1.6 geen issue, ivm intercooler voor de condensor zit, zal de koelvin draaien voor je condensor te koelen of koelvloeistof. dan zuigt hij het ook langs je intercooler.
    bij de 1.0 zit het naar de radiateur je intercooler en die kan dus voorzien zijn van een aparte koelvin.
    dat de fan door blaast na uitzetten van de motor doet bij mij het ook, dit gebeurt ook bij meerdere.

    @meeder
    dit klopt helemaal, tegenwoordig zitten we met normale auto 10sec aan de 100. vroeger was het net vrachtwagen 0-100 16-20 sec.
    we willen sneller op snelheid komen en daar op blijven. is niks verkeerd mee, maar de interne thermische belasting is velen malen groter
     
    PhoenixNLx vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina