1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

TPMS

Discussie in 'Velgen, banden & ophanging' gestart door jason101, 1 mrt 2020.

  1. Ik kreeg laatst het antwoord dat de mk3.1 niet uitgerust zou zijn met TPMS maar ik heb wel het icoontje op mijn scherm. Hoe zit dit?

    [​IMG]
     
  2. Een fabrikant gaat geen controlelampjes laten oplichten van systemen die NIET in de auto zouden zitten, dus als tijdens systeemcheck het icoontje even oplicht heb je ook TPMS.
     
  3. Dat tekentje krijg ik ook, maar heb geen tpms, maar via de abs
     
  4. Het is een tekentje dat er iets is met je bandenspanning, geeft niet aan hoe het gedetecteerd wordt. In jouw geval gewoon door DDS, niet TPMS.
     
  5. Ik kan na bandendruk check het systeem resetten maar ABS en TPMS zijn toch twee verschillende dingen?
     
  6. Verwarrend hoor.....ze hadden hiervoor beter een ander icoontje kunnen maken.
     
  7. Hoezo, je hoeft alleen maar geinformeerd te worden dat de spanning in 1 van je banden te laag is, wordt een generiek tekentje voor gebruikt. Er is ook maar 1 tekentje voor motorstoring, terwijl er vele mogelijke oorzaken zijn.

    Je DDS systeem detecteert een te lage bandenspanning via het ABS systeem. Een te zachte band krijgt een andere afrol omtrek, het ABS systeem detecteert dat en concludeert dat een band te zacht is. Het TPMS meet direct de bandenspanning in de band en geeft de melding als de band te zacht is.
     
    gerardTDCI en Kees37 vinden dit leuk.
  8. Dus met alleen DDS wordt je ook gewaarschuwd. Met TPMS zie je ook direct welke band het is. Zo interessant is het dus niet.

    Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
     
  9. TPMS zegt helaas niet direct welke band het is. Misschien zijn er systemen die het wel doen maar niet bij Ford.

    En hoezo niet interessant, dan maar doorrijden tot je de band aan flarden heb gereden? Met een DDS melding kun je stoppen en checken en evt wat doen.
     
  10. Misschien als je je er een beetje in verdiept had, dan had je deze vraag niet hoeven stellen.
     
    hoomer vindt dit leuk.
  11. Wat ik dus zeg is dat het DDS systeem goed genoeg is en TPMS niet echt nodig is.....toch

    Verstuurd vanaf mijn LG-H850 met Tapatalk
     
  12. TMPS is vele malen betrouwbaarder. Wanneer je met DDS je band in 1x kapot rijdt is de kans groot dat je geen melding krijgt.
     
  13. Volgens mij bij de nieuwe generatie met tpms is per band de druk te zien op het display? Correct me if i’m wrong.
     
  14. "Men" heeft verplicht gesteld dat alle auto's na 2014 (als ik het goed heb) een TPMS systeem moeten hebben. Daar zal ongetwijfeld een reden voor zijn geweest. Dat Ford ervoor gekozen heeft een (goedkopere?) versie te installeren die niet het leeglopende wiel aangeeft is jammer.
    Vanuit die optiek gezien zou je kunnen zeggen dat DDS genoeg was. Maar ik denk dat het altijd beter is een directe meting te doen dan als een afgeleide van een ander systeem een melding te doen.

    Maar voor jou (en mij) is het een non-issue, de eerdere Focussen hebben nu eenmaal DDS en geen ontvanger voor TPMS signalen. Ik ben blij dat het (DDS) erop zit, heb een keer een schroef is een band gehad waardoor hij heel langzaam leeg liep. DDS heeft ervoor gezorgd dat mbv een prop de band gerepareerd kon worden en ik niet pas achter de lekke band kwam toen ie niet meer te repareren was. Nog even los ervan dat dat een onveilige situatie had kunnen opleveren.
     
  15. Zou kunnen, op de Fiesta van m'n vrouw is het in ieder geval niet per band te zien.
     
  16. DDS heeft me 2x gewaarschuwd zolang ik em heb. 1x lekke band en 1x te zachte band. Bij de te zachte band stond de druk nog op 2.1 bar (bij benzinepomp), terwijl ik em had ingesteld na oppompen op 2.5. Het werkt dus goed.
     
  17. Er zijn ook after market systemen te koop waarop iedere band afzonderlijk af te lezen is. Maar of die betrouwbaar zijn zet ik vraagtekens.
     
  18. Omdat?
     
  19. In mijn MK4 is in de display de druk per band te zien
     
    Patman vindt dit leuk.
  20. Er zijn goedgekeurde systemen welke het leeglopen van 1 of meer banden monitoort

    1. Het passieve systeem welke ahv door drukverlies een omtrekverschil over een bepaalde tijd detecteert via de ABS sensoren. Dit is een vrij onnauwkeurig systeem, maar het werkt imo prima er zijn dus geen sensoren in de velg/ventiel noodzakelijk en batterijen hoeven ook niet na een paar jaar vervangen te worden
    2. Het actieve systeem welke echt druk meet, dus met sensoren in de velg, iets wat de huidige Focussen hebben.

    Beide systemen moeten indien ingebouwd voldoen aan de UN ECE R141: Tyre presuure monitoring system

    Beide systemen moeten het zelfde teken op het dashboard weergeven, aangegeven in de UN ECE R121 en dat is m.i. niet het ABS symbool.

    [​IMG]


    Mogelijk dat voor verplichte invoering het ABS symboolk toegestaan was, maar dat zou je in je instruktieboekje terug kunnen vinden.
     

Deel Deze Pagina