1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tim82, 2001 Focus 1.8 tddi

Discussie in 'Even voorstellen' gestart door Tim82, 23 jun 2017.

  1. #1 Tim82, 23 jun 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 jun 2017
    Sinds 2 weken eigenaar van deze fantastische Ford Focus, die werd geleverd met een aantal gebreken, dus hoog tijd om me even aan te melden op het forum ;)

    Tim, 34 jaar, Beverwijk. Afgelopen jaren rondgereden in nieuwe (lease-) Volvo's (en als hobby / Nürburgring-tool een '91 Opel Astra GSI 2.0-16v), maar recent begonnen als zelfstandig ondernemer; Dure leaseauto de deur uit dus. Met heel veel plezier 4 jaar lang in een C30 gereden, dus de link naar de Focus was er al snel. Zakelijk deze '01 1.8 tddi gekocht met 338.000 kilometers ervaring. Met nieuwe apk en werkende airco (deed het niet bij aanschaf) voor 1320,-

    Inmiddels de aircopomp plus een leiding vervangen en de condensator gerepareerd. De 4 kale winterbanden zijn door de verkopende partij vervangen voor (gebruikte) zomerbanden. Van alles wat, maar er zit veel profiel op, de bandjes zijn recent, allemaal van dezelfde maat en bovendien zijn de twee banden op de vooras identiek dus ik ben een blij man :D

    Omdat ik wel een béétje fatsoenlijk (en betrouwbaar en veilig) wil voortbewegen maak ik even een onderhouds-inhaalslag; Inmiddels zijn de distributieriem en multiriem vervangen, diverse paneeltjes en strips binnen en buiten vastgezet, parafaan weer waterdicht gemaakt, kentekenplaatjes vervangen voor luxe exemplaren, doffe koplamp rechts vervangen..

    Komende tijd eens even kijken of ik de stroef schakelende bak een nieuwe toekomst kan geven met nieuwe bakolie. Zo niet dan maar een ruil bak er onder, kan er meteen een nieuwe koppeling in. Verder legio kleine klusjes als piepende interieur fan, ontbrekende matten, nieuwe bestuurdersstoel, logo in de grille, motorolie/filters, gloeibougies, nieuwe accu, knipperlichthendel die na een bocht niet automatisch terug gaat, doffe linker koplamp vervangen en uitlijnen. En als ik het heel bont maak misschien zelfs een boordcomputer inbouwen..

    Relatief veel geld aan onderhoud in verhouding tot de aanschafprijs; Alles bij elkaar inclusief aaschaf ben ik 2000 a 2500 euro kwijt. Aan de andere kant, voor dat geld kon ik slechts 2 maanden mijn laatste Volvo leasen dus ook dát is relatief :mrgreen:

    Plaatje bij het praatje:
    [​IMG]
     
  2. :welcome: Tim op het gezelligste autoforum van NL

    ik kan het plaatje niet zien maar heb je er mss ook 1 van de Astra GSI :D
     
  3. Thanks - post aangepast voor plaatje. En bij deze dan ook even de Astra ;)

    [​IMG]
     
  4. Welkom en veel succes met al je plannen.
     
  5. Welkom

    Verstuurd vanaf mijn HTC One M9 met Tapatalk
     
  6. Welkom!
    Ondernemer dus bewust een auto ouder dan 15 jaar gok ik?

    Verstuurd vanaf mijn XT1650 met Tapatalk
     
  7. Klopt ja, ik heb de Focus als youngtimer. 15 jaar oud is een harde eis, anders had ik liever een wat nieuwere met minder kilometers. Fiscale regels ....

    Voor de niet-zakelijke rijders; Een 'normale' zakelijke auto die nieuw is (vaak een lease auto) kent een bijtellingspercentage van 21% over de catalogus waarde. Een auto van 15 jaar of ouder kun je net zo goed zakelijk rijden, maar dan betaal je 35% bijtelling over de markt waarde. In de praktijk betekent dat ik nu 15 euro per maand kwijt ben als vergoeding voor het privé gebruik van een zakelijke auto, terwijl ik voor mijn laatste Volvo 240 euro per maand kwijt was. Dat is fijn voor de startende ondernemer :)

    Verstuurd vanaf mijn ALE-L21 met Tapatalk
     
  8. Welkom!
     
  9. Inmiddels 10.000 km verder met de Focus (hij heeft nu bijna 350k km achter de kiezen). Helemaal geen bijzonderheden te melden, op de kapotte kachelweerstand na. Dit is één van de fijnst sturende auto's die ik ooit heb gehad. Zelfs op circuit doet de tddi het helemaal niet gek, al gingen de banden snel smeren en zijn de remmen echt onderbemeten (niet qua remkracht, wel qua omvang en daarmee het te warm worden bij continu intensief gebruik), maarja dat mag niet echt een verrassing heten.

    De stuurpositie is top, stuur lekker dik, stoelen geven goed zijdelingse steun. Onderstel is fantastisch en het verbruik is met 1:18 echt heel acceptabel.

    [​IMG]
     
  10. #13 Tim82, 4 jul 2019
    Laatst bewerkt: 4 jul 2019
    Net na de 400.000 kilometer was het op ene afgelopen met de pret.. Injectiepomp kapot dus dat wordt een prijzige reparatie :|

    [​IMG]
    [​IMG]
     

Deel Deze Pagina