@tigereye; je bent zeker niet de eerste en je zal ook niet de laatste zijn die de software tuning "verliest" door update van de fabrikant. Mits ook nu het geval is. Ik heb hier te maken gehad via mijn werk bij andere automerken. Het gebeurd echt vaak dat tuners wat moeten tweaken. Soms valt het mee een heeft de tuner vrij snel de tuning over de nieuwe software "gelegd" en rijd je vrij snel weer rond met vrolijke paardjes. Soms duurt het wat langer, dus geef het de tijd. Met 182pk rijd je ook zeker niet voor paal. Communiceer in elk geval met RICA hierover. Ook zij zijn erbij gebaat dat je snel weer rijd met je tuning. Grote kans dat het je geen geld kost. Zeker als de dealer ook RICA dealer is moet het helemaal geen probleem zijn. En dat is het enige wat ik daarover zeg.
euh, nou ik ga er van uit dat de extra's -in dit geval de tuning van Rica- mee verkocht is met de auto. en hier zegt Chris ook: Zeker als de dealer ook RICA dealer is dan regelt de dealer dit toch verder Marco? of zie ik het fout?
Verschil van opvatting: de auto wordt geleverd standaard met 150 of 182pk. Als je dan door een terugroepactie je tune, ongeacht het originele software betreft, kwijtraakt is dat in mijn ogen niet de verantwoording van de dealer/fabrikant. Immers gaan ze uit van de software zoals ie af fabriek is geleverd. Dus nee, ik vind niet dat de dealer daarvoor moet opdraaien. Daarbij stel dat het dan misgaat, wie is dan de schuldige? De dealer/fabrikant, de tuner of de eigenaar?
natuurlijk heb je hier een punt, maar volgens mij heeft Tigereye de auto gekocht met Rica tuning (kan me zomaar voorstellen dat dat ook een verkooppunt is geweest) maar stel, je besteld bij je nieuwe auto andere velgen, die geleverd worden door de dealer en na een half jaar bladdert de verf er af, dan kan de dealer ook niet zeggen: geen garantie want het was een "update" van het origineel.
Afbladderende wielen is van een iets ander “caliber” dan een tune die origineel niet door Ford wordt ondersteunt. Op een set nieuwe wielen zal zeker in het geval van origineel ook nog een mate van garantie zitten. In het geval van deze terugroepactie wordt juist de koppeling vervangen en het koppel in de 1e paar versnellingen begrensd (naar ik begrepen heb) om de koppeling te ontzien. Waarom zou men dan na de aanpassing als dealer zijnde die software die buiten specs valt er dan weer op moeten zetten? Zoals ik al zei als dan nog de boel in de poeier loopt, wie draait er dan voor op? Persoonlijk ben ik van mening dat het zelfs erg netjes is dat eventueel de koppeling onder garantie wordt vervangen terwijl er andere software dan origineel op staat. Ik had het ook kunnen snappen als het dan geen garantie was geweest.
Die €526,- is trouwens wel heel erg goed verdient voor software die door Ford beschikbaar wordt gesteld. Er zijn hier mannen (@dutchguy of @antig01) op het forum die ook de originele 182pk software kunnen laden, voor heel wat minder dan die €526,-
Mijn net aangeschafte 1.5 ecoboost van 2015 maakte ook een raar geluid bij optrekken bij warme motor. Onder garantie direct vervangen door dealer Broekhuis in Veenendaal. Top service ! Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Je ziet het niet fout , bericht gehad van de dealer dat de software update voor de koppeling wordt geregeld en dat nadien de tuning weer wordt geïnstalleerd
Vanmorgen teruggeweest voor de terugroepactie bij Broekhuis De Bilt. Ik heb een Focus 1.5 gechipped naar 190PK via Rica software. Broekhuis De Bilt heeft in hun garage een Rica "kastje" waarop ze de software kunnen parkeren. Na de software update voor de koppeling, de Rica software weer van het kastje gehaald en op de auto gezet. Koppeling getest en die was nog prima. Update dus goed verlopen! Het grappige is ook dat de Sync software veel sneller reageert dan de oude software. Terwijl de Sync versie (18025) en kaartversie (F8) gelijk is gebleven.
Zo die van mij heeft zijn koppeling update ook weer achter de rug en de pekaatjes zitten er weer op. Verstuurd vanaf mijn SM-J510FN met Tapatalk
Mijn 1.5 Ecoboost staat op dit moment op de brug voor een geheel nieuwe koppeling en drukgroep. Koppeling maakt sinds Juli 2018 het volgende geluid ( lang leve youtube ) Bijna een jaar aan het vechten geweest met Ford van Mossel uit Waalwijk / Tilburg zonder resultaat. Nadat ik de zoveelste keer een of ander bullshit verhaal te horen kreeg met de brief van de terugroepactie naar Ford Schakel in Nieuwegein gereden waar tijdens de eerste afspraak meteen alles onder garantie werd geregeld.
zou dit wel bij Ford.nl melden, vind het niet dealer waardig netjes van Ford Schakel meestal zitten dealers niet te wachten op "nieuwe klanten" die alleen maar voor garantie komen.
voortaan gaat mijn focus fijn naar Vianen ( dealer Waalwijk zit 3 minuten van mijn huis ) ik ben er wel klaar mee behalve de koppeling had ik nog een gaspedaal wat zelf besloot gas te geven bij inparkeren ging bij indrukken koppeling naar 6000rpm ook hier ben ik zeker 10 keer voor geweest met zeer moeilijke / stugge reactie vanuit deze dealer.
Het is alweer een tijdje geleden dat Marco Morello de tekst hierboven schreef, maar het is de eerste keer in dit 32 pagina's tellende topic dat ik lees dat door de software het koppel in de 1e paar versnellinen begrensd wordt??? Kan iemand dat bevestigen of ontkennen? Want dit werpt toch wel een heel ander licht op de zaak....