ook hier de brief ontvangen...had eerder met de garage afgesproken om het tijdens de eerstvolgende servicebeurt te doen, maar dat is pas begin volgend jaar...zou hier mee je garantie gevaar kunnen lopen, door het uit te stellen....denk dat ik dat risico maar niet neem....
ik zou het wel ff melden Thiemo. als ze jou software eerst 'binnenhalen' en dan aanpassen en vervolgens weer 'laden' dan zou het toch moeten blijven staan denk ik. halen ze de gegevens (software) van de Fordsite, dan aanpassen en bij jou inladen dan ben je het kwijt denk ik. ik zou het wel overleggen dat CC is geactiveerd nadien.
Volgens Broekhuis de Bilt kunnen ze de tuning in de software 'parkeren' zodat de tuning gehandhaafd blijft. Afspraak maar gemaakt ..... Verstuurd vanaf mijn POCOPHONE F1 met Tapatalk
De tuner waar ik geweest ben, zet de 150 pk zonder kosten weer terug naar 181 pk (zelfde euvel ook gehad met het " koelvloeistof " probleem).
Ik heb onlangs ook nog contact gehad met Rica-tuning te Sittard (ik woon in Zuid-Limburg) om eventueel up te graden naar de 182 pk OEM-software. Als de motor door Rica wordt getuned, wordt er na een software update van Ford, indien de chiptuning hierna niet meer aanwezig is, de Rica tuning gratis weer teruggezet (geldt ook voor de niet-OEM tuning). Overigens zeiden ze bij Rica, dat ik hardstikke gek was om de OEM software te laten installeren. Voegt volgens hun nauwelijks iets toe. Koppel blijft gelijk en volgens hun heb je om duidelijk betere prestaties te krijgen meer koppel nodig ipv alleen wat meer pk's (waar je alleen maar wat van merkt bij hogere toerentallen).
Je hebt inderdaad alleen boven de 4500 toeren er echt plezier van. Aangezien de versnellingsbak toch al redelijk aan zijn max zit met de originele software hou ik het op safe en draai OEM software.
Voor de goede orde: Rica doet zowel de 182 pk OEM-tuning als hun eigen chiptuning. Kost beide evenveel: ca. 526 euro.
Nou lekker al deze verhalen. Ook net een brief in de bus voor een software update ter voorkoming van koppelingsproblemen Heb een 1.5 met 182 pk uit laat 2017 Weg PK s ? Daar had ik hem nou juist voor aangeschaft . Maar eens overleggen met de dealer
Als je een 182 pk versie origineel Ford hebt is dat na de actie uiteraard niet weg, blijft gewoon 182 pk. Verstuurd vanaf mijn moto g(6) plus met Tapatalk
@tigereye , geen stress. Je gaat geen vermogen verliezen. Origineel 182pk blijft zo en upgrade van 150pk naar 182pk ook. Zolang het maar OEM is
Heb de dealer al even een mail gestuurd . officieel gekocht als 196 PK , ( deel rica tuning ) Kijk wel wat ze gaan doen
Ah ok, wist niet dat je auto getuned was. Maar dan nog, las in dit Topic dat de tuning 'geparkeerd' kan worden tijdens de update. En anders weer langs Rica om het weer terug te laten zetten. Komt vast goed. Succes
Inmiddels met de dealer gesproken. Kan pas 29 april terecht voor de terugroepactie, retrofit cruise control komt er woensdag op. Volgens de dealer zou dit software technisch geen enkel probleem moeten zijn met de update voor de terugroepactie. Daar gaan we dus maar van uit.
Vraag neergelegd bij Broekhuis Meppel en kreeg dit als antwoord, Geachte heer Ottens, Dat kun ik u helaas niet vertellen en daar is ook niet achter te komen. Wij kunnen helaas niet zien wat de software exact doet. Dat wordt niet vrijgegeven. Het zou inderdaad kunnen dat hij weer teruggezet naar de originele waardes. Niet een erg bevredigend zo n antwoord vind ik
O, dat is even minder. Nou ja, afgaande op wat ik hier in dit topic heb gelezen is het zo goed als zeker dat tuning door een externe partij overschreven wordt. Tijdens de actie wordt er gekeken naar de software die op je auto zit en aan de hand daarvan krijg je de update. Dat is dus inclusief die slip detectie voor de koppeling. Volgens mij is het dan ook niet mogelijk voor Ford om rekening te houden met aparte tuning. Dat zou volgens mij alleen mogelijk zijn als er puur en alleen losse software voor de koppeling geladen wordt.
als jij het zo officieel hebt gekocht, heb jij natuurlijk de garantie dat het na de update er nog op moet staan. dan is het aan de dealer om te zorgen dat de (Rica) tuning weer geïnstalleerd wordt toch?
Fout.... de redenen hoef ik niet uit te leggen toch? En dat geleuter met die 182pk “getunede” software... wat een quats. Wel een andere koppeling maar niet de oorzaak wegnemen. En dan bedoel ik vooral de auto’s die niet met originele software rijden. En zeker die quote die Tomassini namens Rica maakt... Rica zal er uiteraard alles aan doen om hun “tuning” te verkopen. In mijn beleving ben je een dief van je portemonnee als je zo’n tuning laat zetten (zal me niks verbazen als het nog steeds die Bluefin tuning is). Maar alleen een vermogensmeting is niet voldoende om een goeie tune te krijgen. Maar ja de eigenaar hoort graag dat ie veel vermogen heeft gekregen, of dat al dan niet goed is gemeten is niet van belang. Maar hey het klinkt natuurlijk wel lekker op een verjaardag of in de kroeg dat je bij een “echte” tuner bent geweest. Terwijl de originele 182pk software gewoon goed is en je niet de kans loopt dat je blok of bak in de poeier draait. Daarbij ben ik er behoorlijk zeker van dat een auto met de originele 182pk software net zo snel is als een “getunede” auto onderhanden genomen door de heren software boeren. Daarbij als je met de originele 182pk software octaan 102 tankt, ga je ook richting de 195pk. Om sneller te kunnen heb je zeker wel PK’s nodig, of gaan we met de benzine auto’s lekker als dieseltjes schakelen??? Toerenbegrenzer ligt niet voor niks ergens bij de 6800rpm.