1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie slippende koppeling

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Mike M, 20 jul 2018.

  1. je heb gelijk in.
    maar dan doe je het zelf hé ;)
     
  2. Nou in dit geval is het niet zo erg als ze de boel slopen. Zeker als het dan toch garantie wordt.
     
  3. dat is dan weer een bijkomend voordeel.
     
  4. Ik zag op Ford pass en op de RDW site ook alsnog de melding staan.
    Vanochtend naar de dealer geweest en de actie uit laten voeren.
    Koppeling was goed maar dat wist ik van tevoren ook al wel....

    Nu heb ik net een paar weken de 182pk software op de auto en ik was toch wat bezorgd dat ik die update weer kwijt zou raken. @antig01 al een pb over gestuurd en die stelde me gerust. Terecht want de 32 extra pk's zitten nog steeds onder de kap zo bleek :mrgreen:.
     
  5. Zag vandaag ook de melding in Ford Pass. Dus mijn tuning blijft in orde?
     
  6. Dat durf ik niet te zeggen. Ik heb die OEM software van 182pk.
    Ik dacht dat de update van de koppeling uitgaat van de versie die op de auto aanwezig is.
    Hoe dat dan gaat met een gechipte auto weet ik niet.
     
  7. als de dealer de 'workaround' volgt en er nieuwe software in moet dan lezen ze de auto uit en aan de hand daarvan wordt de nieuwe software gedownload.... bij mij heb ik de 182 PK software (OEM) er in zitten en die staat er nog gewoon op.
     
  8. Ja, dat was al duidelijk. De vraag is wat er gebeurt met een gechipte auto waarvan de software dus niet meer OEM is.
     

  9. kwestie van uitzoeken in ETIS?
     
  10. Wat ik van de dealer te horen kreeg, is dat ze eerst de test doen, goed bevonden, dan passen
    ze de software aan mbt de koppeling, daar komt dan een update op waarbij er een storingsmelding
    op je scherm komt zodra de koppeling te heet word.
    Niet goed bevonden, dan de software aanpassen en nieuwe koppeling.....
    Dit omdat er in een enkel geval de koppeling te heet werd met brand tot gevolg....maar dan zit je als
    bestuurder/ster ook niet op te letten als de koppeling slipt :roll:
     

  11. klopt grotendeels, alhoewel het bij mij zo was:

    Koppeling was in orde, echter omdat mijn auto geen start/stop systeem heeft moesten ze volgens de workaround toch de koppeling vervangen.... er zit nu dus een nieuwe onder :cheer:
     
    DexterXL vindt dit leuk.
  12. Mijn auto (1,6 Ecoboost 150 pk) was gechipt naar 181 pk en 295 Nm (geen OEM), na de software-update was alles weer terug naar origineel (dus 150 pk).
     
  13. Ok, bedankt voor je antwoord. Dit geeft dus duidelijkheid betreffende de vraag van @NicoFocus3 eerder in dit topic.
     
  14. Overigens nog even ter info; je kunt die update ook laten voor wat het is.
    Ik gaf ook aan dat het wat mij betreft niet nodig was bij de dealer.
    Monteur gaf aan dat ik dat uiteraard zelf uit kon maken maar dat de melding bij de RDW dan zou blijven staan.
    Uiteindelijk krijg je dan een aangetekende brief van Ford zei hij.
    Stel dat je dus een tuning uit hebt laten voeren en je die update dus pertinent niet wil, kun je het dus ook laten voor wat het is. Verzekeringstechnisch zou dat bij eventuele problemen met de koppeling dan wel weer voor vraagtekens kunnen zorgen denk ik.

    Maar goed, dat heb je denk ik ook wel als de verzekering erachter komt dat je auto getuned is.
     
    MarcelT vindt dit leuk.
  15. en daarbij, zou jij een auto 2e hands kopen waar een terugroepactie op open staat van een X aantal jaren geleden?.......ik niet iig.
     
  16. Vanmorgen voor een beurt geweest bij de garage voor een beurt, wielenwissel en de uitstaande terugroepaktie voor de koppeling.
    Alles getest en software geinstalleerd. De huppelende paardjes doen het ook nog steeds.
     
  17. Ik vraag me serieus af waarom je je auto voor teveel geld laat tunen naar 181pk, terwijl je de originele 182pk software voor een relatief klein bedrag ook op je auto hebt.
     
  18. Ja, dan zou je het doen voor wat extra koppel:shrug:.

    Koppel van de 150pk versie en die van de 182pk versie zijn weliswaar gelijk met de OEM update maar je auto is wel degelijk een stuk rapper met de 182pk. Buiten dat lijkt het me ook niet bevorderlijk voor de versnellingsbak om extra koppel te gaan genereren.
    Maar ook hier geldt uiteraard, ieder het zijne.
     
  19. heb nog nooit meegemaakt dat een koppeling brand veroorzaakte. alleen dat drukgroep uit elkaar klapte en in de bak terecht kwamen met bakolie lekkage tot gevolg.
    of dat je compleet blauwe vliegwiel hebt (koppeling volledig opgebrand), auto letterlijk binnen moeten douwen omdat in 1ste versnelling stationaair al slipte.
    het is zoals je van een berg afrijdt met constant de voet op de rem. gevolg slechte remwerking,rook van de remmen en stank.
    ik vond van moment 1 de rede van de actie gek, koppeling verbranden en dan brand?? er is geen brandbaar stof aanwezig bij de koppeling. hitte en lucht heb je maar geen brandbare stof.
    als de koppeling warm is dan is er geen frictie meer en merk je daadwerkelijk met het rijden.

    de enigste rede dat ik het heb gedaan is dat me vorige actie niet goed uitgevoerd was ivm software niet klaar was. Tevens vraag ik me af hoe hij het gaat doen in de vakantie.
    heb keer meegemaakt dat ik een beetje verbrand koppeling geur rook nadat je 10km lang berghelling van +15% hebt gehad. koppeling is totaal niet gebruikt. 1 versnelling en dan afremmen bocht en weer gas.
     
  20. Monteur die de actie heeft uitgevoerd gaf aan dat het druklager van kunststof is en dat dat bij slippen van de koppeling eventueel brand kan veroorzaken.
    Dat zou de hele reden zijn van de actie.

    Vrij vertaald mijnerzijds is dat dus verkeerde kostenbesparing geweest van Ford.....
     

Deel Deze Pagina