1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Terugroepactie Ecoboost 1.6

Discussie in 'Ford & Focus nieuws' gestart door Kees37, 14 jan 2018.

  1. Goedenavond, vandaag ook de brief ontvangen van Ford wat betreft de terugroepactie en heb alle berichten hierover op het forum inmiddels gelezen. Ik heb een 150pk 1.6 ecoboost uit 2012 welke ik bij unlimited tuning heb laten tunen naar 190pk (af-fabriek bleek hij op de rollerbank slechts 131pk te hebben, maar dat terzijde). Wat is nu wijsheid, bij unlimited tuning de originele software erop laten zetten, naar de dealer gaan voor de aanpassingen, vervolgens terug naar unlimited tuning? Of kan ik zo naar de dealer met 190pk en de aanpassingen laten verrichten, vervolgens terug naar unlimited tuning om de nieuwe software opnieuw aan te laten passen? Scheelt mij namelijk een retourtje vanuit Brabant naar Amersfoort. Is er een risico als ik zo naar de dealer ga, dat ze zien dat de auto getuned is en ik de aanpassing niet kan laten uitvoeren? Of dat de software update zal mislukken bijv.? Kon geen eenduidige antwoord op deze vraag vinden.
     
  2. Als de terugroepactie wordt uitgevoerd krijgt de auto nieiwe software en ben je hoogstwaarschijnlijk de UT tuning kwijt. Wil je die weer terug zul je naar UT moeten gaan.
     
  3. Overigens had mijn dealer het erover dat de software nu klaar is, wat kan kloppen als er inderdaad brieven verstuurd worden.
     
  4. Dat is geen probleem, ik begrijp dat ik de tuning na de software-update kwijt ben. Maar is er enige risico als ik met de Focus in getunede toestand naar de dealer ga, dat ze de aanpassingen weigeren? Of dat de software-update wellicht zal mislukken? Is het wijs om eerst de originele software door Unlimited Tuning terug erop te laten zetten?
     
  5. Aangezien andere updates van de pcm ook zonder problemen kunnen worden geïnstalleerd na tuning ga ik er van uit dat ook deze geen probleem zal vormen.
     
  6. Als ik het goed begrepen heb ben je de tuning (anders dan origineel van Ford) na de update kwijt.
     
  7. Volgens mij is 150pk ook het motorvermogen. Als je rustig meerijd dan zal je vermogen anders zijn. Gebruik je euro95 dan ook.
    De bank meet je vermogen op de wielen. Of je hebt dus alleen dat of de bank doet er nog iets mee. Bhp en whp zijn dus 2verschillende waardes
    Volgens mij had de mijne met euro95 ook 130pk op de wielen.

    Tuning ben je altijd kwijt. Dit ivm kenveld in de software zelf zit. Echter tot 5jaar kun je gewoon naar de tuner en hersteld dit dan voor je
     
  8. Bedankt voor de reacties. Klopt had toen Euro 95 getankt bij de Tango, en had winterbanden eronder (weet niet of dit allemaal wat uitmaakt). Scheelt in ieder geval een ritje van te voren naar Amersfoort om de origine software terug te zetten, als dit niet nodig is. Dat ik naderhand weer terug moet naar UT, had ik al ingecalculeerd.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  9. Zou er wel op letten dat ze bij ut niet even vlug weer een backup erop zetten. Ik weet niet of ze dan toevallig de aanpassingen weer ongedaan maken
     
  10. Heb gebeld met UT, software van te voren terugzetten naar origineel hoeft niet. Naderhand moet ik wel even langskomen, dan voeren ze de tuning geheel opnieuw uit aan de hand van de nieuwe software. Er wordt dus niet simpelweg de oude update teruggezet. En dit alles kosteloos. Ik zeg prima service!

    Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
     
  11. idd als het geupdate is na de terugroepactie kun je gewoon afspraak maken.
    de wijzigen in het kenveld staat bij hun op de server.
    kenveld is lijst waar je 2waardes invoerd en de derde toegepast word, dus bij x rpm en bij x inlaatdruk, dan moet brandstofdruk (of vervroeging) zoveel bedragen. gaan ze hier iets in spelen kan je dus de respons van de auto beinvloeden. zo passen ze paar waardes aan met gevolg er meer vermogen uit komt
    voor hun is het een kwestie van pcm uitlezen, de aanpassing van toen erop toe passen
    en dan terug in de pcm stoppen.
    echter na 5jaar is dit niet meer kostenloos.
     
  12. Vandaag de brief gehad van de terugroepactie..... zou dat dan betekenen dat de software er is? Ik ga even mailen met van Bunningen in Gouda.
     
  13. Vandaag een brief ontvangen van Ford... 13 april gaat de auto naar de garage voor de terugroepactie. Ben benieuwd als het daadwerkelijk allemaal goed gaat met de software update.
     
  14. Ook hier vandaag de brief op de mat.
    Ik ga er dan ook vanuit dat de software beschikbaar is.

    Binnenkort dus een afspraak maken.
    Ga ze ook maar eerlijk vertellen dat ik 150->182pk erin heb zitten.
    We zullen zien of ze er paarden uit gaan slopen...
     
  15. Hier ook de brief op de mat.
     
  16. Ik heb vandaag ook de brief van Ford gehad, maar was vorige week al gebeld door Boerhof Groningen om een afspraak voor de software update te maken. Volgens hen is vanaf vorige week de juiste software aanwezig (voor de 2011 1.6 ecoboost).
     
  17. Ik had ze vandaag aan de telefoon. Voor mijn Focus 2011 1.6 Ecoboost (182 pk) geven ze aan dat er vorige week software was, maar deze is volgens hen nu niet meer beschikbaar op de Ford servers en zou het weer zo'n 6 a 8 weken gaan duren.
     
  18. Ook ik heb een brief op de mat gehad voor de terugroepactie. Ik heb echter 16-2-18 op wintersport in Oostenrijk mijn reservoir bij een Ford-dealer in Mayrhofen laten vervangen. Deze was gebarsten onderweg. Ik heb sterk het vermoeden dat deze toen op de hoogte moet zijn geweest van deze actie en me met een gewoon reservoir op weg geholpen heeft. Reparatie kostte toen ruim 300 euro voor alleen het reservoir (je moet wat op vakantie) Kan ik dit volgens jullie claimen op hen of Ford Nederland of moet ik dit helemaal los zien van de terugroepactie?
     
  19. 300€ voor een reservoir van 18€? :weird:
     
  20. Voor zover ik kan zien en achterhalen is het reservoir dat nu met de terugroepactie wordt gemonteerd niet anders als voorheen.

    Een week voordat bekend werd dat er een terugroepactie zou komen voor de 1.6 ECOboost had ik bij de auto van mijn ouders het reservoir, de dop van het reservoir en de nodige koelslangen vervangen nadat de degas hose was gebarsten en de motor was warmgelopen (gelukkig vroegtijdig ontdekt). Gezien Ik het oude reservoir nog had liggen en het reservoir met de terugroepactie sowieso vervangen wordt heb ik het oude reservoir (waar de nodige haarscheuren in zaten) en de oude dop weer teruggezet voordat de terugroepactie werd uitgevoerd.

    Het reservoir dat er tijdens de terugroepactie op is gezet is identiek aan het reservoir dat ik er zelf 2 maanden geleden in heb gezet. Zelfs de gietnummers in het kunststof van het reservoir zijn gelijk.
     

Deel Deze Pagina