1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Tegenstrijdig P0420 Catalyst Efficiency probleem

Discussie in 'Performance' gestart door Svenvb, 7 nov 2017.

  1. Beste mensen van de focusclub,

    Sinds een half jaar heb ik mijn eerste auto, een Ford Focus MK1 uit 2000 met maar een luttele 64000km op de teller. Natuurlijk ging de CEL snel na aankoop branden; een P0420 Catalyst Efficiency probleem. Wat ik zelf gedaan heb om het probleem proberen op te lossen is:

    1. Vervangen van beide O2-sensors (2e hands).
    2. Vervangen van de katalysator (aftermarket).

    Beide acties losten het probleem niet op. Nu heb ik daarna gelijk een emissietest laten doen bij een garage. Volgens de garage waren de uitstootgassen zoals ze te verwachten zijn bij een nieuwe katalysator. De auto rijdt ook als een zonnetje, dus ik besloot om er voorlopig maar even niets aan te doen. Nu is de auto vorig week ook vrolijk door de APK heen gekomen, waar de emissietest voor mijn neus werd gedaan. Weer niets aan de hand met de katalysator dus.

    Toch wil ik het probleem oplossen. Met een OBDII-scanner ben ik verschillende tripjes gaan monitoren om erachter te komen wat de code triggert. Typische waarden die ik krijg voor de O2-sensors voor de katalysator (Sensor1) en na de katalysator (Sensor2) zie je hier:

    [​IMG]
    https://www.dropbox.com/s/px9s5ok0vas1an9/OxygenSensors.PNG?dl=0&m=

    Hier is een probleem te zien. De waarde na de katalysator zouden min of meer constant moeten zijn. In plaats daarvan imiteert hij de sensor voor de katalysator bijna alsof de katalysator niet aanwezig is. Volgens een uitgebreide technische handleiding van de Ford website blijkt dat OBDII het aantal flucutaties van het signaal na de katalysator telt en als dat teveel is, dan triggert hij de CEL. Dit is dan ook het geval.

    Het is nu duidelijke waarom de CEL getriggerd word. Maar nu is het mij een mysterie waarom ik deze extreme waarden krijg in de O2-waardes na de katalystor terwijl hij toch al 2x door een emissietest is gekomen bij onafhankelijke garages.

    Zouden jullie met mij kunnen brainstormen waar het probleem dan zou kunnen liggen?

    Vergeef mij als deze thread hier niet op zijn plaats is, aangezien dit mijn eerste post is.

    Groetjes,
    Sven
     
  2. #2 Joa, 9 nov 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 nov 2017
    Ik heb een vergelijkbaar probleem met mijn Focus sinds ik een 100 cel katalysator heb.

    Met O2 spacer bleef het voltage van sensor 2 rond de 0,1v maar elke +/- 100 km kreeg ik een P2196 foutcode: O2 sensor biased / stuck rich.
    Ik heb de O2 spacer laten verwijderen en sindsdien is de P2196 weg maar krijg ik net zoals jou de P0420 foutcode, opnieuw elke +/- 100 km. Sensor 2 voltage schommelt net zoals bij jou.

    Je zou misschien kunnen proberen een rechte O2 spacer te installeren om de sensor een beetje uit de stroom van uitlaatgassen te halen, maar ook niet teveel. Ik had een angled spacer, ik vermoed dat er gewoon niet genoeg gassen opgepikt werden door de sensor.

    De fout wegschrijven kan ook, maar is minder evident op jouw auto, denk ik.

    Wel interessante info ivm hoe de CEL getriggered wordt. Ik heb logs bekeken en ik zag geen verschil tussen de waarden op het ogenblik dat de CEL opkwam en de waarden op andere momenten. Klinkt aannemelijk dat hij zich baseert op het aantal fluctuaties.

    Hopelijk kan iemand anders je verder helpen. Succes.
     
  3. Een O2-spacer is inderdaad een goede optie. Wat ik gisteren toevallig gedaan heb heeft een soortgelijk effect. Ik heb een RC-circuit (low-pass filter) achter mijn O2-sensor gesoldeerd. Deze dempt het signaal. Op de huidige logs is nu te zien dat het signaal inderdaad veel constanter is; hij fluctueert nu tussen de 0.1 and 0.5 V (ipv 0 tot 1V). Ik rijd inmiddels 70km zonder CEL, maar het kan zijn dat ik nu inderaad een foutcode soortgelijk aan jouw P2196 zal gaan krijgen aangezien mijn gemiddelde voltage rond de 0.3V ligt. Ik moet dan wellicht de waarden van de capacaciteit en weerstand een beetje gaan tweaken zodat het signaal gemiddeld rond de 0.45/0.5V hangt.

    Sowieso is deze "hack" natuurlijk niet echt een oplossing van het probleem dus ik hoop dat andere mensen nog wat inzichten kunnen bieden!
     
  4. Het EOBD systeem is veel strenger als de in Nederland geldende APK regels.
    Dus de aftermarket katalysator is gewoon slecht. Probeer eens een gebruikte originele of een Motorcraft kat.
     
  5. Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben denk ik. Het was een vrij goedkope aftermarket katalysator. Mijn CEL is na 250km nog steeds uit dankzij het RC-circuitje achter de sensor. Zolang de auto door de APK blijft komen vind ik het wel gescheten zo. Indien niet, dan denk ik dat de beste optie is om de kat te vervangen met een gebruikte originele.
     

Deel Deze Pagina