1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stuurbekrachtiging werkt stationair slecht / niet

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Imprezzion, 14 okt 2019.

  1. Mijn "nieuwe" '07 focus wagon 1.6 74KW Futura heeft een klein technisch probleempje.

    Als de motor warm is en ik wil b.v. inparkeren dan lijkt het net of werkt de stuurbekrachtiging niet tot slecht. Als je een klein beetje toeren geeft springt alles weer tot leven. Tijdens het rijden geen problemen en geen lawaai van de riem of overmatig pomp lawaai. Wel is de pomp "hoorbaar" stationair als hij moeilijk doet en tijdens het rijden niet hoorbaar.

    Ik had al een ander topic over dezelfde issues gevonden van een focus met hetzelfde jaar en al waarbij de pomp het probleem leek te zijn.

    Klinkt dat logisch?

    Plus, heb ik nou elektrische of hydraulische stuurbekrachtiging? Als ik zo even naar het reservoir kijk en die vergelijk met de pompen / reservoirs die te koop zijn als onderdelen bij b.v. Autodoc zou ik zeggen elektrisch..
     
  2. Vervelend iets als een stuurbekrachtiging niet werkt.

    Zelf heb ik ook problemen hier mee gehad. De pomp is bij mij vervangen onder de BOVAG garantie. Soms deed hij het en soms niet. Het contact even aan en uit zorgde voor de oplossing.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
     
  3. Ik heb trouwens de onderstaande motorbay lay-out met de pomp / reservoir die hier zichtbaar is.

    [​IMG]
     
  4. Je hebt hydraulische stuurbekrachtiging. Probleem is de pomp en die is niet te repareren maar moet vervangen worden.
     
  5. Zit er nog wel voldoende olie in even kijken in het boekje of dat gepijld moet worden met lopende motor of niet..
    Maar meest waarschijnlijk pomp die intern teveel olie doorlekt
     
  6. Oliepijl had ik inderdaad gecontroleerd, zowel lopend als motor uit, is prima in orde. Zit op max met motor uit en precies in het midden met lopende motor na een flinke rit.

    Ach ja, dat wordt weer even sleutelen. Net of had ik niet al genoeg projectauto's staan haha.

    Is er nog een voorkeur qua merk pomp? Bij b.v. Autodoc heb je vrij dure merkpompen en goedkoper imitatie spul. Of anders zelfs een pompje van onderdelenlijn.
     
  7. Bij vervangen van de pomp, oppassen met dat teflon ringetje die op de hoge druk leiding zit. Deze moet ook vernieuwd worden ( 5,80 euro bij Ford ) en heeft een kleinere diameter dan schroefdraad van de koppeling ( leiding --> pomp ) waar die op moet. Eigenlijk heb je daar een speciale tooltje van Ford nodig om dat ringetje over de schroefdraad van de koppeling door te glijden maar zonder dat kan ook. Als je die eerst warm maakt in heet water dan kan je die heel voorzichtig uitrekken of op een conisch staf opzetten en heel langzaam naar de dikkere kant van het staf opschuiven. Zorg dat die ringetje altijd goed warm blijft anders kan die heel makkelijk kapot en zo word een duur grapje met die 5,80 p/s bij de dealer ! Als je die al op de koppeling hebt, 10 minuten laten afkoelen zodat de teflon ring weer terug krimpt ! Tijdens het vast schroeven, koppeling nooit terug draaien ( links ) anders gaat die lekken en dan moet je opnieuw beginnen !
    Heb zelf de pomp van mijn Fiesta vervangen i.v.m. piepende lager en moet ik zeggen dat dat wel een klus is. Ik heb het bij sloperij gehaald voor 25 euro.
     

Deel Deze Pagina