1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Stuurbekrachtig blijft lekken...

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door Enfield, 26 feb 2017.

  1. Hi Focusrijders,


    is er iemand bekend met lekkage (overdruk) in het stuurbekrachtigingscircuit?
    Onlangs is in mijn Focus 1.6 (2006) zowel de servopomp vervangen alsmede de druksensor. Dit omdat er zgn Power Sterring Fuid lekte uit de bovenkant van de sensor en de pomp zou droog hebben gelopen.

    Het circuit is gespoeld maar een paar honderd kilometer is het reservoir nagenoeg leeg en de pomp jankt weer.

    *** Heeft iemand een idee wat hier aan de hand is. Naar mijn gevoel is de druk in het systeem van de stuurbekrachtiging te hoog en dan gaat het ergens lekken.

    Thanks voor je tips
    gr
     
  2. De universele garage waar ik mijn auto breng (ook van 2006) heeft alle leidingen schoongemaakt met ontvetter en is toen een stukje gaan rijden. Daarna was snel zichtbaar waar het lek zat. Bij mij was de retourleiding lek bij de laatste klem aan de kant van de radiateur.
     
  3. Hi Nico,
    Thanks -- 2 vraagjes:
    1) is dat een stalen leiding en wat was er lek aan?
    2) wat koste dat aan uren en materiaal?

    Ik vermoed dat bij mij de druk veel te hoog oploopt en dan zoekt de olie een uitweg bij de zwakste plek. Focus eigenschap?

    Gr.
     
  4. #4 nctnico, 26 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 26 feb 2017
    Je moet eerst (laten) uitzoeken waar het lek zit want met zomaar dingen aannemen/vervangen kom je er niet.

    De retourleiding is van aluminium en er zit nog een heel eind leiding aan de retour naar het potje zonder ondersteuning. Ik denk dat de retourleiding door op&neer zwiepen stuk gaat.

    De leiding is alleen als complete set verkrijgbaar (90 tot 190 euro) en dan moet de pomp (officieel) ook los of een beetje wroeten om de wartel eruit te krijgen. Ik heb er uiteindelijk een stuk benzineslang tussengezet en de vloeistof vervangen door groene stuurbekrachtigingsolie want benzineslang kan niet tegen ATF. Dat kostte bij elkaar een paar tientjes (groene stuurbekrachtigingsolie, slang en 4 slangenklemmen om het dicht te krijgen).
     
  5. #5 Koen_, 26 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2017
    verwijderd
     
  6. nou wat vooral veel voorkomt is dat de wartel gaat lekker waarmee de hogedruk leiding in de pomp gedraaid zit. Hier zit een o-ring in welke dus gaat lekken. Wartel moet dus altijd mee vervangen worden als je de pomp vervangt.

    Sterker nog, een pomp die droog heeft gelopen doet het meestal nog prima.
     
  7. Hi Koen,
    Begrijp ik het goed dat je de hoge drukleiding van de stuurbekrachting in zijn geheel heb vervangen door een gewapende rubber leiding? En was dat bij een Focus? Ik vermoed dat de druk erg hoog is want waarom zou de fabrikant anders een aluminiumleiding gebruiken?
     
  8. #8 antig01, 27 feb 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 27 feb 2017
    [MENTION=24190]Koen_[/MENTION] ik wil je vragen je post te verwijderen. Dat dit bij een oudere Alfa voorkomt heeft werkelijk niets met Ford te maken en je zet zowel de topicstarter, als alle andere die dit topic wellicht nog eens nodig hebben op het verkeerde been.

    Focus II 1.6 Benzine is 99% van de keren de wartel in de pomp welke gaat lekken.
    Oplossing: Leiding vlak achter de wartel met een beitel afhakken. Nieuwe wartel in de pomp en een nieuwe set leidingen monteren. Probleem voorgoed verholpen.
    Nieuwe pomp is zelden tot nooit nodig.
     
  9. Hi,
    Ik denk dat er idd te snel de stuurbekrachtigingspomp werd vervangen... blijft de vraag of het kan dat de druk veel te hoog is in het stuurbekrachtigingssysteem door bv een defecte sensor? (hoe kun je de druksensor testen?)
     
  10. Nee dit kan niet, maar mijn verhaal gaat nog steeds op. Hebben ze de wartel met leiding uit de oude pomp gedraaid en in de nieuwe pomp? Dan lekt deze waarschijnlijk nog steeds.

    Dus teruggaan naar de garage en dit onder garantie op laten lossen.
     
  11. Lekkende wartel stuurbekrachtiging

    Hi Antig,
    Klare taal -- dus geen nieuwe o-ring maar leiding. W:cool:aar heb jij je leiding(en) gekocht en wat koste dat?
     

  12. Ik vermoed dat ze de oude wartel hebben gebruikt net als de oude druksensor die lekte bovenaan het zwarte kapje. Daarom is een org. Ford-pomp ook duurder want dan word de sensor meteen meevervangen. Het kan natuurlijk zijn dat er op meerdere plekken lekken waren (te hoge druk?) en dat men uit tijdsdruk niet verder heeft gekeken... feit was dat 2 keer na wat proefdraaien er GEEN gejank was en dat dit na een 150 km weer terugkwam.
     
  13. Het probleem zit hem wel degelijk in de O-Ring (wartel)
    Echter de stuurleiding klik je eenmalig in de wartel, deze kan er niet meer uit.
    Daarnaast kun je de wartel nauwelijks losdraaien met een steeksleutel o.i.d.
    Daarom hak ik altijd de leiding af net achter de wartel, zodat je de wartel er met een dop uit kunt draaien.

    Wartel 4775295 a € 3.96 Incl.
    Leiding: 1743276 a € 125.13 incl.
     

  14. Hi Antig
    Nou dat zijn serieus andere prijzen als bij Ford: multiriem set (was verolied) + olie + leidingset + uren = 475, -
    Jouw artikelnummer konden ze helaas niet terugvinden en 1 leiding los was zelfs duurder dan per set. In totaal gaat dat hard richting 1.300,- Ik krijg hiervan een weeïg gevoel. Nog nooit zoveel uitgegeven (130, - eur elk jaar aan een oliebeurtje voor mijn jap. koekblik) en 1 keer 24,- aan een nokkenas-sensor....
     
  15. Dit zijn de Ford nummers. Ik heb echter je kenteken niet dus kan ik ook de nummers niet garanderen.

    Bovendien kun je de dealer niet de schuld geven dat je eerst een andere garage de verkeerde diagnose hebt laten stellen en dit vervolgens uit hebt laten voeren. Je had dus ook voor 475 klaar kunnen zijn.
     

  16. Hi Antig
    het verhaal is wat gecompliceerder. Ik pendel elke week tussen Haarlemmeer en Roosendaal en soms moet je mensen blind vertrouwen...
    Mijn kenteken is: 68-SJ-PP
    En ik kwam in tweede instantie bij instantie bij een Ford Premium Dealer terecht (had een nagel nieuwe Ford Mustang in de immense showroam) en dat kost natuurlijk wat extra. De eerste garage blijft bij zijn verhaal dat de stuurpomp kapot was en als leek kan ik daar weinig tegenin brengen, ook zeggen div. Fordealers dat ze zeer zelden een pomp moesten vervangen. Je kunt wel gelijk hebben maar je gelijk halen is vaak een onbegonnen klus.

    Overigens gaat de eerste garage de auto nog eens checken (wettelijk moet ie de kans krijgen om zijn fouten) te herstellen... helaas kan ik niet aantonen dat hij (voor het gemak) de beugel van de leiding niet heeft afgezaagd. Wel gaf ie toe dat ie de wartel en leiding heeft hergebruikt.... tja.

    Ik heb geen handige handjes en ook mijn garage heet lantarenpaal...
     
  17. Zoals ik eerder schreef: eerst laten uitzoeken wat er precies lekt en vandaar verder.
     
  18. Mijn Focus heeft hetzelfde probleem gehad deze week. Servopomp kapot door lekkage in de leiding. Nieuwe pomp, leidingen, sensor en riem. De onderdelen zijn kwa prijs overal wel gelijk maar ik vraag me af hoe lang er gemiddeld nodig is voor deze reparatie. Mijn garage was er 7 uur mee bezig. Afgelopen jaar kostte het hun 8 uur voor het vervangen van wiellager rechtsachter..... Zou graag willen weten of dit wel correct is. Het is geen Ford dealer en garage tarief is €45,00 per uur ex BTW.
     
  19. Hi Henry,

    Na veel gekl...t bij diverse garages, bleek een lullig reservoir van de remvloesistof de boosdoener. Onderin zat een haarscheurtje bij de aansluiting en een grote Ford-dealer in Adam heeft het ook niet gezien. Mijn pomp, riemen, enzo zijn dus onnodig vervangen. Helaas niet tegen 45,- eur exl. wat een hele schappelijke prijs is. De pomp, riemen vervangen incl. spoelen duurde in mijn geval ongeveer 6 uur. Ik denk zelf dat een goede (ervaren) monteir het in 2 a 3 uur klaar krijgt als ie de pomp er leuk erin lepelt zonder de multiriem te vervangen.
    Je wilt niet weten wat de off. Ford prijs voor dit geintje was, want Ford vervangt steeds de multiriem enzo ook als die nog nieuw is. De mijne draait alweer 20.000 mee... Persoonlijk ga ik alleen naar een Ford-dealer als het echt niet anders kan.
     

Deel Deze Pagina