1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Storytime: een schadeverleden auto

Discussie in 'Algemeen' gestart door Pepijndb, 19 mrt 2022.

  1. #1 Pepijndb, 19 mrt 2022
    Laatst bewerkt: 19 mrt 2022
    Hey allemaal,

    Er was eens een Focus ST line.. of was het wel een ST line? Ik heb in 2021 een mooie focus mk4 st line aangeschaft, maar hiermee heb een klassieke beginnersfout(en) gemaakt..

    ik was sinds 2016 al gek van Ford, sinds ik op vakantie een huurauto heb mogen rijden (Fiesta diesel). Toen het tijd was om mijn Picanto te vervangen, waar de extra pk’s desondanks de racestrepen toch echt uit waren, ging ik kijken voor een Ford Focus. Ik kwam uit bij een autohuis.. van een jonge gast uit de buurt die veel jonggebruikte occasions had staan. Ik ging met een maatje kijken bij een Focus mk4 st line, mooie grijze lak, head-up display. Proefrit was goed, ik was naïef, picanto ingeruild en zo geschiedde.

    toen het s’ochtends koud werd had ik de airco vol bijgezet. Tot mijn verbazing kwamen er enorm veel glasdeeltjes uit het luchtkanaal bij de voorruit. Dit wekte veel argwaan dus ben ik teruggegaan naar de snelle jongen van het autohuis. Stofzuiger erop, hielp geen moer en weer weggestuurd. Een tweetal dagen later had ik mijn afstudeerpresentatie. Accu kapot.. snel kabels erop en terug naar het autohuis. Garage ernaast accu met spoed laten komen en vervangen. Nog meer argwaan tot gevolg..

    Hierna was het rijplezier er eigenlijk grotendeels uit. Nogmaals navragen over schadeverleden (tweemaal gevraagd voor de aankoop): nog altijd nee als antwoord. Ik geloofde er ondertussen niets meer van, dus een afspraak bij m’n dorpsgarage om de auto goed onder de loep te nemen. Je raadt het al, paar uur later ging de telefoon dat ik beter even langs kan komen. vervormingen in de wielophanging, velg en band aan binnenzijde zwaar beschadigd. Ook was de voorlamp aan een zijde volledig afgescheurd vanaf de bevestigingsplaat. Daarnaast leek de gehele voorkant vernieuwd inclusief alle slangen en reservoirs onder de motorkap. Hier schrok ik enorm van..

    Autohuis gebeld, gedreigd met rechtsbijstand, auto is inclusief inruilbedrag teruggenomen.. zolang ik maar geen slechte review zou achterlaten.

    Waarom ik dit vertel: maak nooit dezelfde fout als ik. Koop bij een dealer, ga goed de km-stand na (was een import), nieuwwaarde stond op €22K (hoe dan?), en laat altijd een keuring uitvoeren voordat je overgaat tot aanschaffen.

    Ik weet niet of dit mag, maar het kenteken is N-725-BH, inmiddels is hij weer verkocht.. het autohuis vind je vanzelf
     
  2. Indien het mogelijk is zou ik nog steeds proberen overal het bedrijf te vernoemen en iedereen af te raden hier zaken te doen.
     
    Pepijndb en Iodokus vinden dit leuk.
  3. Dit is en blijft mijn inziens de meest achterbakse manier van oplichting... het overgrote deel van de autokopers is leek, en daar wordt door deze ondernemers dankbaar gebruik van gemaakt! Wat mij betreft mag dit bedrijf met volledige naam aan de schandpaal :thumbup:

    Spijtig dat je dit hebt moeten meemaken Pepijn... hopelijk dempt het niet je enthousiasme voor :ford:! Succes met de zoektocht naar een vervanger?
     
    Pepijndb vindt dit leuk.
  4. zeker! Ik ben nog laaiend enthousiast! Een weekje later heb ik een full option mk4 st line op
    De kop getikt. Dealer(onderhouden), NL eigenaar en geen schadeverleden. Dus sparen voor de echte ST nu :)
     
    gerardTDCI en Sir Focus vinden dit leuk.
  5. Is het bedrijf toevallig uit Apeldoorn?
     
  6. Fijnaart
     
    Pepijndb vindt dit leuk.
  7. Verschrikkelijk als je dit overkomt!
    Gelukkig ben je er nog met de verkoper uitgekomen en heb je een goede kunnen kopen. Had je ook een hoop financiële schade op kunnen leveren.
     
    Pepijndb vindt dit leuk.
  8. Fijnaart inderdaad, Autohuis Koole
     
  9. daar was ik inderdaad erg bang voor. Zeker slapeloze nachten van gehad die periode.. gelukkig loopt dit voor mij inderdaad goed af. Mede door een ANWB artikel waar goed advies wordt gegeven over het laten vallen van enkele juridische termen in zo’n confrontatiegesprek. Ze krabbelen dan al snel terug
     
  10. Pepijndb vindt dit leuk.
  11. Je moet niet afgaan van de nieuwprijs. Dat hangt per kentekencheck site/app af. Ligt er net aan van welk uitvoering ze gebruiken. Als je finnik gebruikt dan zet die automatisch op Titanium Business. Pas je dat aan naar ST line dan krijg je weer 27k te zien.

    Waar je we op kon letten is de BPM van 705 euro! Daar kon je al aan zien dat het als schadeauto geïmporteerd is.
     
    Pepijndb vindt dit leuk.
  12. Aan de BPM afdracht had je het ook al kunnen zien, dat kan geen 700 zijn.

    Altijd een aankoop keuring doen en importeren kan je beter zelf (laten) doen. Dan weet je waar deze vandaan komt.

    maar goed, daar ben je nu ook wel achter ;).
     
    Pepijndb vindt dit leuk.

  13. De BPM had ik me inderdaad flink in vergist.. ik had een betaald rapport bij kentekencheck.nl gedaan maar jullie toveren hem zo naar voren. Kan je nagaan, haha. Ik had uiteindelijk een BPM grafiek gezien waarin de BPM in een range viel waarin hij als betrouwbaar werd geacht. Ik was hierop afgegaan, maar besefte me eigenlijk totaal niet wat de BPM was en welk percentage van de waarde normaal is voor import.

    al met al inderdaad weer wat geleerd
     
  14. Daar moet je zeker nooit een auto kopen idd.
     
  15. Knudde... Zo ging ik eens voor een focus kijken in mijdrecht. Mooie auto, reed heerlijk. Kom ik terug na de proefrit, zeg ik mag deze auto nog even op de brug? Geen probleem, ik eronder met een zaklamp. Andere remtrommel, alle bumper steuntjes gerepareerd. Spuitnevel overal. Dus ik zeg: goh schade gehad? Ja maar hij is weer helemaal recht nu en opnieuw gekeurd. Ik ben er snel weggegaan. Naaien is niet erg maar dan wil ik er wel bij zoenen.....
     
    gerardTDCI, Pepijndb en 2 Fast 4 U vinden dit leuk.
  16. Hahaha zo vat je ‘m goed samen, gelukkig ben jij wel zo scherp geweest!
     
    Ecobeast vindt dit leuk.
  17. Ah wat naar zeg. Gelukkig ben je er zelf financieel redelijk van af gekomen.
    Dank voor het delen van je ervaring!
     
    Pepijndb vindt dit leuk.

  18. BPM bedrag zegt niks.
    mijn Focus ST zou een BPM bedrag hebben van 2000 euro volgens de "grote bedrijven" (DAS import enz.)
    uiteindelijk heb ik net geen 300 euro betaald.
    ik heb de BPM aangifte rapport hier thuis liggen en de meeste gaan uit van de verkoopwaarde maar dat is een tweedehands auto helemaal niet waard.
    die waardevermindering kun je aangeven bij de BPM aangifte d.m.v. foto's.
    er zijn van mijn Focus 60!!! foto's gemaakt met "schade" en dat is in mindering gebracht op de aangifte en zo komt mijn rest BPM veel lager uit.
    een plekje op de velg, nieuwe velg -355 euro, 2 steenslagpitjes op de motorkap, overspuiten 400 euro en ga zo maar door (x 60 dus)
    en dit zijn dingen die we vaak op de harde manier moeten leren.
    en doe jij net als ik onze kennis delen om anderen te behoeden voor dezelfde fout :thumbup:
     
    Edgar Focus, Tom91, TWA en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  19. Dankjewel voor je woorden Gerard. Ik hoop inderdaad anderen goed te kunnen behoeden. Het was voor mij een kennismaking met een wereld waarin je snel volwassen moest worden en echt op je strepen moet staan. Je hoopt dat het niet nodig is, maar het is blijkbaar niet voor niets een cliché
     
    gerardTDCI vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina