1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Focus 3 fase 1 Stoelverwarming

Discussie in 'Interieur' gestart door jason101, 15 okt 2017.

  1. Ik loop te overwegen om stoelverwarming in mijn :focus3: aan te brengen. Vraag is of er reeds iemand is met een :focus3: die stoelverwarming heeft aangebracht en waar ik op moet letten, en welke het beste is om aan te schaffen.
     
  2. origineel of aftermarket ?!
     
  3. Beide
     
  4. Ik heb de stoelen vervangen door half-leder met stoelverwarming, bedrading was al aanwezig in de auto dus hoefde ik alleen het laatste stukje kabelboom in de middenconsole te vervangen en het knoppenpaneel te plaatsen. Volledig OEM en een relatief makkelijke upgrade !
     
  5. Kan dit ook met stoffe bekleding of moet het echt leder zijn? En hoe kom ik er achter of de bedrading bij mij aanwezig is?
     
  6. Zowel stoffen als lederen bekleding is origineel met stoelverwarming geleverd. Dit maakt dus geen verschil. Mijn auto heeft een stoffen interieur en is af fabriek voorzien van stoelverwarming.

    Om er achter te komen of er iets is voorbereid en wat er daadwerkelijk is voorbereid zal je zelf moeten gaan kijken. De voeding voor de stoelverwarming komt origineel vanuit de zekeringkast in de kofferruimte. Deze zekeringkast is normaal gesproken alleen aanwezig wanneer de auto is voorzien van opties waarvoor deze zekeringkast vereist is. Modellen met een laag uitrustingsniveau hebben de zekeringkast in de kofferruimte vaak niet.
     
  7. Ik weet dat ik achter in de kofferruimte een zekeringskast heb zitten, dus ff fotootje gemaakt en opgezocht welke zekeringen gelden voor de "verwarming bestuurdersstoel en passagiersstoel". Dit zijn nr 34 en 35 waar dus zekeringen in zitten. Ik mag dus aannemen dat er een voorbereiding is.

    [​IMG]
     
  8. Ik ga dit topic ook even volgen.
     
  9. Als je in de stoelconnector kijkt is er volgens mij een blauwe en groene stekker aanwezig als de bedrading is voorbereid op stoelverwarming.

    In de middenconsole kan je kijken of er twee losse stekkers onder de bekerhouder-insteek zitten (deze is er vrij gemakkelijk uit te wippen). Deze stekkers zijn voor de stoelverwarming-schakelaars.
     
  10. #10 jason101, 16 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2017
    [MENTION=26880]mrkb[/MENTION] stekkers heb zo snel in het donker niet kunnen vinden. Maar wel deze connector (ook) aan de passagierszijde onder de stoel. De stoelen zijn gewoon handmatig te verstellen dus zou dit iets kunnen zijn
    M.b.t. stoelverwarming.
    Betreft de stekkers onder de bekerhouder, moet hiervoor de middenconsole eruit eer ik erbij kan?


    [​IMG]
     
  11. De connector kan je losmaken door het boutje los te schroeven (voor de zekerheid met de accu eraf om te voorkomen dat de airbag raar doet). Volgens mij is dit een M6 of M7.

    De bekerhouder in de middenconsole (waar ook het 12V-punt / sigarettenaansteker in zit) kan je loswippen met een trim removal tool. De middenconsole kan je laten zitten waar die zit.
     
  12. Wanneer je de bout op de grote connector los draait komt de connector los. Vervolgens kan je in de connector zien welke mini connectoren er daadwerkelijk in de connector aanwezig zijn.

    Elke Focus 3 heeft deze grote connector op de voorstoelen. Hierin zijn standaard de mini connectoren aanwezig voor de stoelairbags, gordelspanners, gordelwaarschuwing en stoelbezetting sensor. Daarnaast zijn er enkele mini connectoren voor stoelverwarming en elektrische stoelverstelling. Bij handmatig bediende stoelen zijn deze posities aan de stoelzijde van de connector sowieso leeg. In sommige gevallen is de bedrading aan de kabelboomzijde van de connector echter wel voorbereid.

    Zoals door [MENTION=26880]mrkb[/MENTION] vermeld zijn de groene en blauwe mini connectoren voor de stoelverwarming. Wanneer deze aanwezig zijn is in ieder geval (een deel van) de stoelverwarming bedrading voorbereid.
     

  13. [MENTION=26880]mrkb[/MENTION] nu wil de connector los schroeven en de accu afkoppelen. Heeft de radio/navigatie nog een code die ik na het aankoppelen moet invoeren? Deze evt code heb ik dus niet.
     
  14. focus3 heeft geen radio code meer, dus je kunt gerust de accu loshalen !

    Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
     
  15. #15 jason101, 19 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 okt 2017
    Dank je Harrie, goed om te weten. Het gaat toch alleen om de plus kabel die los moet?
     
  16. Volgens mij kun je ook de min pool die aan het chassis zit loshalen maar dat zou iemand hier even moeten bevestigen
     
  17. #18 jason101, 23 okt 2017
    Laatst bewerkt door een moderator: 23 okt 2017
    Ik heb de bekerhouder er weten uit te krijgen en zie naast de 12v geen overige kabels of stekkers zitten. Nu heb ik nog niet naar de connector onder de stoel gekeken. Misschien dat hier wel de stekkers zitten en dat het een kwestie is van doorlussen. Ik vind het namelijk zo bijzonder omdat er wel zekeringen zitten. Om de accu af te koppelen, koppel je dan alleen de plus pool af of is het vestandig om ook de min pool aan carrossie af te koppelen?
    Word vervolgd.

    [​IMG]
     
  18. IK heb precies hetzelfde, De zekeringen zitten er maar onder de bekerhouder zijn zo 1 2 3 de stekkers niet te vinden. benieuwd of er iemand weet hoe dit precies zit.
     
  19. Alleen min pool afkopellen is voldoende.

    Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina