Ha beste Focusclub-leden,
Sinds de aanschaf van de Focus ST was de wens al om wat zaken aan te pakken en verbeteren. Mede omdat de standaard downpipe al behoorlijke tekenen van corrosie vertoonde en de standaard intercooler een bekend component is wat niet optimaal presteert.
Dit gaf een mooie aanleiding om beide componenten te upgraden én daarbij hoort natuurlijk ook een nieuwe software tune. Mijn Focus kwam van de vorige eigenaar met al een tune erop welke 285 PK zou moeten leveren, dit kon ik na aanschaf natuurlijk niet verifiëren anders dan de laten bevestigen op de rollenbank. Maar de monteur waarbij de Focus nu in onderhoud is (hij heeft zelf ook een Focus ST) gaf al wel aan dat hij wel degelijk anders aanvoelt dan zijn ST welke geen modificaties heeft ondergaan qua motorvermogen.
Ter voorbereiding op de modificaties heb ik een uitgebreide beurt uit laten voeren waarbij alles wat vervangen kan worden, ook meegenomen is (Filters/olie/bougies etc). Enkele weken later zijn de hardware modificaties uitgevoerd bij Ford Broekhuis in Harderwijk.
Het ging hier om:
- Wagner Tuning downpipe met 200 cell sportkat
- Wagner Tuning intercooler
- middendemper delete
Verder: Er zat op de auto al een high performance K&N luchtfilter in de standaard behuizing en dat heb ik ook zo gelaten.
Het plastic deel met de 'kleppen' wat zich standaard achter de voorbumper bevindt is verwijderd zodat de airflow naar de nieuwe intercooler niet gehinderd wordt.
Later bleek dat de middendemper delete niet helemaal lekker combineerde met mijn originele deel van de uitlaat tussen de downpipe en de middendemper delete, hij lekte helaas omdat de flens van mijn uitlaat niet meer recht was. De middendemper delete heeft hier geen debet aan (en is eventueel over te nemen voor iemand die daar interesse in heeft). Ik heb later bij een bedrijf in Bunschoten, voor het uitvoeren van de software tuning, nog een nieuw deel in elkaar laten lassen om gewoon een nieuw stuk demper te maken vanaf de downpipe naar achteren toe (op de originele einddemper). Foto's daarvan zijn allemaal hieronder te vinden ook.

Hieronder is de middendemper delete vervangen zoals boven beschreven, vanwege het lekken van het oude stuk uitlaat tussen de middendemper delete en de nieuwe downpipe:

Afijn, met alle hardware modificaties gedaan was het tijd om naar Doetinchem te rijden. De auto is onder handen genomen door het bedrijf Digicar (misschien bekend van de vlogs van Carrec Technocenter op Youtube).
Men heeft eerst een run gedaan met de huidige tune om te verifiëren dat de Focus niet op standaard software stond, dit bleek inderdaad het geval en de genoemde 285 PK bleek ook netjes gehaald te worden. Toen heeft men de auto teruggezet naar standaard om helemaal met een schone lei de tune te optimaliseren!
Het resultaat mag er zijn! Ik heb uiteraard ook de Dyno grafieken hieronder geüpload. De eerste afbeelding is de eerste run met de onbekende tune erop en de tweede afbeelding is de run waarbij het verschil zichtbaar is tussen de begin en eindsituatie (de run op standaard software als tussenstap heb ik geen uitdraai van). Er zweeft op dit forum vast wel een Dyno grafiek van een standaard Focus ST zonder modificaties en het verschil daarmee zal nog een stuk groter zijn dan onderstaande situaties
Maar goed: al het bovenstaande werk heeft als eindresultaat qua cijfers: 298 PK en 563 Nm koppel!
De waardes zijn één ding maar het gevoel en de beleving tijdens het rijden is natuurlijk nog vele malen belangrijker, de gasrespons is een stuk aangenamer en de Focus voelt een stuk giftiger in het toerengebied tussen 2000-4000 (wat ook duidelijk zichtbaar is op de grafiek).
Ook is er vanaf 2500 toeren (tot aan de begrenzer) altijd sprake van meer dan 200 PK beschikbaar en dat geeft ook de mogelijkheid om lekker schakellui te rijden als het even niet zo giftig hoeft (met bijvoorbeeld het hele gezin aan boord).
Ik ben ontzettend blij met deze modificaties en daarmee zijn alle technische aanpassingen op het gebied van de motor achter de rug!
Ik heb bewust gekozen om de standaard einddemper te behouden om een paar redenen:
- Ik vind het originele sierstuk een iconische vorm hebben en een heel mooi detail qua design wat ik graag wilde behouden
- Het uitlaatgeluid is met de nieuwe downpipe en middendemper delete precies luid genoeg maar niet te luid (mijn vrouw rijdt nota bene meer met deze auto dan ik zelf dus dat is belangrijk)
- De originele einddemper geeft geen enorme belemmering voor de prestaties en is daarom niet noodzakelijk om te vervangen (als dat wel zo zou zijn, dan had ik dat wel overwogen).
Afsluitend: dank voor alle tips en gesprekken tot dusver (bijvoorbeeld bij de Mac meeting in Zoetermeer) want zo heb ik meer inzicht op gedaan over de do's en dont's voor dit platform
Op naar veel leuke kilometers!


Sinds de aanschaf van de Focus ST was de wens al om wat zaken aan te pakken en verbeteren. Mede omdat de standaard downpipe al behoorlijke tekenen van corrosie vertoonde en de standaard intercooler een bekend component is wat niet optimaal presteert.
Dit gaf een mooie aanleiding om beide componenten te upgraden én daarbij hoort natuurlijk ook een nieuwe software tune. Mijn Focus kwam van de vorige eigenaar met al een tune erop welke 285 PK zou moeten leveren, dit kon ik na aanschaf natuurlijk niet verifiëren anders dan de laten bevestigen op de rollenbank. Maar de monteur waarbij de Focus nu in onderhoud is (hij heeft zelf ook een Focus ST) gaf al wel aan dat hij wel degelijk anders aanvoelt dan zijn ST welke geen modificaties heeft ondergaan qua motorvermogen.
Ter voorbereiding op de modificaties heb ik een uitgebreide beurt uit laten voeren waarbij alles wat vervangen kan worden, ook meegenomen is (Filters/olie/bougies etc). Enkele weken later zijn de hardware modificaties uitgevoerd bij Ford Broekhuis in Harderwijk.
Het ging hier om:
- Wagner Tuning downpipe met 200 cell sportkat
- Wagner Tuning intercooler
- middendemper delete
Verder: Er zat op de auto al een high performance K&N luchtfilter in de standaard behuizing en dat heb ik ook zo gelaten.
Het plastic deel met de 'kleppen' wat zich standaard achter de voorbumper bevindt is verwijderd zodat de airflow naar de nieuwe intercooler niet gehinderd wordt.
Later bleek dat de middendemper delete niet helemaal lekker combineerde met mijn originele deel van de uitlaat tussen de downpipe en de middendemper delete, hij lekte helaas omdat de flens van mijn uitlaat niet meer recht was. De middendemper delete heeft hier geen debet aan (en is eventueel over te nemen voor iemand die daar interesse in heeft). Ik heb later bij een bedrijf in Bunschoten, voor het uitvoeren van de software tuning, nog een nieuw deel in elkaar laten lassen om gewoon een nieuw stuk demper te maken vanaf de downpipe naar achteren toe (op de originele einddemper). Foto's daarvan zijn allemaal hieronder te vinden ook.
Hieronder is de middendemper delete vervangen zoals boven beschreven, vanwege het lekken van het oude stuk uitlaat tussen de middendemper delete en de nieuwe downpipe:

Afijn, met alle hardware modificaties gedaan was het tijd om naar Doetinchem te rijden. De auto is onder handen genomen door het bedrijf Digicar (misschien bekend van de vlogs van Carrec Technocenter op Youtube).
Men heeft eerst een run gedaan met de huidige tune om te verifiëren dat de Focus niet op standaard software stond, dit bleek inderdaad het geval en de genoemde 285 PK bleek ook netjes gehaald te worden. Toen heeft men de auto teruggezet naar standaard om helemaal met een schone lei de tune te optimaliseren!
Het resultaat mag er zijn! Ik heb uiteraard ook de Dyno grafieken hieronder geüpload. De eerste afbeelding is de eerste run met de onbekende tune erop en de tweede afbeelding is de run waarbij het verschil zichtbaar is tussen de begin en eindsituatie (de run op standaard software als tussenstap heb ik geen uitdraai van). Er zweeft op dit forum vast wel een Dyno grafiek van een standaard Focus ST zonder modificaties en het verschil daarmee zal nog een stuk groter zijn dan onderstaande situaties
Maar goed: al het bovenstaande werk heeft als eindresultaat qua cijfers: 298 PK en 563 Nm koppel!
De waardes zijn één ding maar het gevoel en de beleving tijdens het rijden is natuurlijk nog vele malen belangrijker, de gasrespons is een stuk aangenamer en de Focus voelt een stuk giftiger in het toerengebied tussen 2000-4000 (wat ook duidelijk zichtbaar is op de grafiek).
Ook is er vanaf 2500 toeren (tot aan de begrenzer) altijd sprake van meer dan 200 PK beschikbaar en dat geeft ook de mogelijkheid om lekker schakellui te rijden als het even niet zo giftig hoeft (met bijvoorbeeld het hele gezin aan boord).
Ik ben ontzettend blij met deze modificaties en daarmee zijn alle technische aanpassingen op het gebied van de motor achter de rug!
Ik heb bewust gekozen om de standaard einddemper te behouden om een paar redenen:
- Ik vind het originele sierstuk een iconische vorm hebben en een heel mooi detail qua design wat ik graag wilde behouden
- Het uitlaatgeluid is met de nieuwe downpipe en middendemper delete precies luid genoeg maar niet te luid (mijn vrouw rijdt nota bene meer met deze auto dan ik zelf dus dat is belangrijk)
- De originele einddemper geeft geen enorme belemmering voor de prestaties en is daarom niet noodzakelijk om te vervangen (als dat wel zo zou zijn, dan had ik dat wel overwogen).
Afsluitend: dank voor alle tips en gesprekken tot dusver (bijvoorbeeld bij de Mac meeting in Zoetermeer) want zo heb ik meer inzicht op gedaan over de do's en dont's voor dit platform
Op naar veel leuke kilometers!


Bijlagen
Laatst bewerkt:

nu.

naafdoppen onder? Als ik voor andere velgen zou gaan, zou ik dat graag willen.