1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

ST170 Imperial Blue project

Discussie in 'Mijn Focus' gestart door Davidvk, 14 aug 2022.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. #1 Davidvk, 14 aug 2022
    Laatst bewerkt: 14 aug 2022
    Bij deze het topic van mijn :st170: die ik gekocht heb als hobby auto:

    Na heel wat jaren een ST gereden te hebben, eerst een ST170 en daarna een ST225, heb ik weer een een ST170 gekocht als hobby project. Door gezinsuitbreiding heb ik de ST225 vorige jaar verkocht, maar bloed kruipt waar het niet gaan kan, en ik wilde weer iets hebben om aan te knutselen dus heb ik weer een ST170, deze wil ik in eerste instantie helemaal netjes gaan maken, daarna(ast) ook kijken waar ik het een en ander kan modificeren qua onderstel en motor.

    Ford Focus ST170, Bwj. 2003. Vol ledere Recaro stoelen, climate control, en xenon o.a., dus redelijk goed aangekleed. km stand bij aanschaf: 212000, vrij origineel nog op het volgende na, TA technic schroefset , TUV gekeurde uitlaat eindtip en wat modificatie aan de radio, dit moet ik nog uitzoeken wat er in gezeten heeft.

    Na al die jaren is het weer als thuis komen, er mee rijden is genieten, een relatief lage gewicht, lichtvoetig onderstel, ouderwets hydraulische besturing en een NA motor die gelijk reageert op gas input, hierdoor kan je hem met je vingertoppen rijden en voel je goed aan wat de auto doet.

    Qua design blijf ik dit de mooiste Focus vinden, het duidelijke design, dat zowel van buiten als van binnen goed terug kan ik wel een poosje naar kijken. Na 19 jaar oogt het nog niet gedateerd.

    Zoals beschreven is het een auto voor de hobby, er zitten de nodige aandachtpunten aan maar dit komt later aan bod, eerst maar wat foto's van de voorgaande ST170, ST225 en de huidige ST170:

    [​IMG]
    Vorige :st170:
    [​IMG]
    Vorige :focus2::st:

    Huidige:st170::
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Edit: Foto's nu wel zichtbaar
     
    Rowan662, John_mk2_RS, WauW*TeR en 3 anderen vinden dit leuk.
  2. Gefeliciteerd. Met je nieuwe project :focus: - :st170: - uit 2003.
    Heel veel klus plezier met - :focus: - :st170:..
    Het is zeker in Import Auto.
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  3. Ga ik volgen. Wat zijn de plannen?
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  4. Leuke hobby auto :thumbup:

    Succes en veel plezier ermee toegewenst!
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  5. nice david!
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  6. Dikke wagen :thumbup:
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  7. Welkom, ben benieuwd naar alle plannen!
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  8. Welkom!
    Lijkt mij een leuke rijdersauto, vond de oude MK1 van de dame al leuk maar een ST is nog even wat trapjes hoger :)
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  9. #9 Davidvk, 17 aug 2022
    Laatst bewerkt: 17 aug 2022
    Bij aankoop van de auto al gezien dat er wel wat aandachtspunten aan zaten, gelukkig was de prijs daar ook na. Zoals bij meerder mk1 modellen ook bij deze roest, onderkant voorschermen en in de wielranden van de achter schermen, ook kleine stukjes van de dorpel maar gelukkig niet op plaatsen waar het zicht is van af buiten. Toen bedacht ik me om de wiel kuipen los te halen van achter, dat was even slikken..... zo wel links als recht best wel roest en ook door geroest. Verder zweet hij wat olie bij de carterpan. Thermostaat huis lijkt ook niet heel fris meer. Ook kreeg ik 2 foutcodes op de katalysator, gelukkig blijven ze nu even weg. De auto is voorzien van een TA technix schroefset, qua wegligging en comfort is het niet heel verkeerd, maar de bumpstops zijn uitgedroogd dus elke veerbeweging gaat gepaard met gekraak. dit zijn wel beetje de technische dingen die ik tot nu toe gezien heb waar wel wat mee moet gaan gebeuren.

    Het is de bedoeling om de auto eerst netjes te maken, ondertussen beetje kijken of er nog meer peekaas uit kunnen komen, al is dat niet eenvoudig bij deze blokken. Qua wegligging is het al prima, maar omdat de schokdempers toch al vervangen moeten worden t.z.t. ook gelijk maar met een schuin oog kijken wat daar nog aan kan gebeuren.

    Plaatjes bij het verhaal:
    [​IMG]
    Gelukkig kan de ST mooi droog en uit de weg staan. de garage staat vast aan huis dus als ik wat tijd over heb besteed ik de tijd om verder te ontdekken wat er nog loos is of aan kan gebeuren.

    [​IMG]
    Roest.......

    Ondertussen in Duitsland een aantal onderdelen aangekocht, ander set koplampen, tellerbak set want de plasma plaat werkte niet meer, andere pookknop, nieuwe onder en boven gril. 1 koplamp al verwisseld, deze was niet meer eenvoudig te repareren.

    [​IMG]

    Tot zo ver heb ik volgende lijstje wat als eerste aangepakt gaat worden:
    - Op zoek naar een laskar en dan beginnen met het vervangen van de roestige delen en dan gelijk de achterkant nalopen en waar nodig voorzien van coating om roest tegen te gaan.
    - Vervangen thermostaat huis
    - Carterpan loshalen en even achterhalen waarop hij zweet
    - kleppendeksel pakking vervangen
    - Hopen dat de foutmeldingen op de katalysator wegblijven en anders onderzoeken wat daar fout gaat

    Ondertussen hou ik de 2de hands markt in de gaten of er nog links of rechts onderdelen voorbij komen om hem verder netjes te maken.

    het project heeft geen haast, ik probeer de auto zoveel mogelijk rijdend te houden zodat ik af en toe een rondje kan doen of even een a naar b ritje.
     
    Thomas1986, WauW*TeR, Rowan662 en 4 anderen vinden dit leuk.
  10. Succes en mooi project!
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  11. Ik vind het zo gaaf om dit soort projecten te volgen, ik wou dat ik a) zo handig was en B) de ruimte had.
    Weet niet of je de site al kent, maar rrr.lt is heel veel te vinden en is betrouwbaar.
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  12. gaaf David :thumbs:, blijven mooie auto's en het rijden erin is mss nog wel net iets leuker dan in mijn :st: :roll:
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  13. Leuk project om te volgen! Succes :)
     
    Davidvk vindt dit leuk.
  14. Helaas is er voor mij een eind gekomen aan dit project. (Te) enthousiast begonnen, bleek heel wat meer herstelwerk aan te zitten dan gedacht. Auto is verkocht aan iemand die ondanks alle mankementen toch helemaal ziet zitten om op te knappen.

    Om termijn zal er vast nog wel een project voor terug komen maar nog geen idee wat dat gaat worden.

    Dus bij deze mag het topic gesloten worden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina