1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Speaker upgrade Focus 3.2

Discussie in 'In Car Entertainment' gestart door Anithing, 25 mrt 2020.

  1. Hoi allen,

    Wanneer ik de deurpanelen loshaal om dempingsmateriaal te plaatsen, twijfel ik er over om meteen de standaard (6 speaker setup) te vervangen door wat betere exemplaren. Nu heb ik een mooie set op het oog (Focal Flax composet). Hier zit een crossover bij voor de woofer en tweeter.
    • Kan ik deze crossover gebruiken, of zit deze al in de radio ingebouwd en ben ik gebonden aan de bedrading naar woofer en tweeter?
    • In de achterdeur heb ik geen tweeters. Hoe zit het hier met bekabeling? Ligt deze er normaliter wel al en is het een kwestie van de juiste stekkers op de kop tikken?
     
  2. In je woofer van ford zit al een crossover verwerkt. Deze filter het geluid en stuurt het door naar de tweeter.
    Achterportier durf ik zo niet te zeggen. Bij mij had ik al een tweeter. Kan zijn dat in je asbuilt data je dit moet wijzigen zodat ook hoge tonen naar de achter speakers gaan.

    Je moet echter geen groot verschil verwachten.
    Dit ivm de versterker meer doet dan speakers.
    En de versterker niet super is.
    Als bron onzuiver is, dan kun je duizenden euros uitgeven aan speakers maar het zal nooit goed klinken

    Zelf heb ik een dsp versterker inliggen met 2x focal setje en deuren gedempt.
    Moet zeggen dap versterker is meer waar voor je geld dat de focal setje. Hoge tonen zijn wel wat zuivereer bij de focal.
    Orgineel had ik wel sony speakers, dus al iets beter dan orginele speakers
     
    Dave Kooymans vindt dit leuk.
  3. Ah kijk, daar kan ik iets mee. Ik heb als het goed is geen Sony speakers, dus dan zou het wel eens kunnen helpen.

    Wat is exact het voordeelvan een DSP versterker t.o.v. een normale versterker?
     
  4. Dsp versterker staat voor digital sound process versterker
    Dit houdt in dat je geluid van de radio kan afstellen.
    Dingen die ik zoal kan doen even op een rijtje.
    . Op 4x speaker uitgand 30 kanaals EQ.
    . 2x tulp uitgang met 9kanaals EQ.
    . 2x subwoofer uitgang. 9kanaals EQ
    . Op elke kanaal diverse crossover settings en slopes.
    . Ingang 6x EQ.
    . zowel ingang als uitgangen geluidsterkte hoger en lager te zetten
    . Ingang kan ik selecteren waar het naar toe gaat.
    (Jouw geval front audio, ook op de achterspeakers zetten)
    . Time alignment, dit met afstand of met ms
    . Fase verschuiving elke kanaal.
    . Met de software kun je ook met behulp van meetmicrofoon alles afstellen.

    Dit om iets op te noemen.
    Versterker zelf is 4x 65wattt rms en 1x subwoofer uitgang 2x tulp uitgang.
    Op sibwoofer heb ik center speaker zitten
    Tulp heb ik extra versterker
     
  5. Oke, maar de bron blijft nog altijd hetzelfde. Technisch gezien zou je dan met een veredelde EQ (want dat is het in feite toch?) niet zo heel veel kunnen verbeteren lijkt me, alleen heb je wat meer afstelmogelijkheden.

    Of zie ik dit nu verkeerd?
     
  6. ja en nee
    veredele EQ kan net wat meer verfijnder geluid afstemmen op het interieur.
    de rede dat ik hem heb is ook voornamelijk dat ik subwoofer achterin heb liggen. simpel highlevel to tulp vindt ik niet fijn.
    als je wil kan je met dsp die ik heb ook 3.5mm bron op aansluiten of bluetooth verbinding met apparaat.
    nadeel is dan wel dat je aparte knop in je interieur hebt waar je de volume dan moet regelen
     
  7. Heb je er een Helix in liggen @trucker0werner?

    als je voor een OEM upgrade speaker gaat behaal je meer winst dan je verwacht, maar wel goed opletten wat je kiest dan, ik zou iig niet voor de flax set gaan, daar deze toch echt wat meer aansturing vermogen nodig heeft. In dit geval is voor een lagere serie gaan interessanter. Dit word pas leuk met zoals eerder aangegeven een DSP. Er zijn veel merken die hier oplossingen voor hebben, en ook veel opties. Denk aan afstellen via een app, standaard geluidsprofielen per auto inladen etc. Maar dan schiet je prijs omhoog, en lang niet iedereen zit te wachten op de immense instellingemogelijkheden, laat staan de montage. Simpeler zou zijn om voor een oem upgrade versterker te gaan, die zet je dmv een koppeladapter tussen je radio. Dit is makkelijker, maar niet perfect. Ik zou zelf de deuren dempen, en voor een goede upgrade set gaan. Ik heb zelf zowel Rainbow als BLAM in de auto gehad ( komt van een oude technicus van FOCAL af, huidige focal is niet meer wat het was ) beide doen het super goed op een oem radio. Maar ook hier weer, wat verwacht je er van.

    En voor ik het vergeet, altijd de bijgeleverde filters gebruiken als je van oem naar aftermarket gaat! En probeer voor een los filter te gaan ipv een in-line filter. Dan worden ook de hogere tonen uit je woofer gefilterd wat wat beter klinkt.
    En achterin.. zou ik lekker een coaxiale speaker zetten. Jij hoort zelf toch weinig tot niks van de tweeter achterin.

    succes met je keuze!
    Mvg Dennis
     
  8. Ik verwacht voornamelijk meer dynamiek bij minder vervorming. Kwaliteit boven kwantiteit zeg maar. Mijn punt wat betreft DSP gaat er vooral om wat de meerwaarde is ten opzichte van een ouderwetse passieve versterker. Ik ben zeker voorstander van betere kwaliteit aansturing, begrijp me niet verkeerd. OEM is goedkope massaproductie, en goed geluid is niet goedkoop.
    Van de andere kant, het is en blijft een blikken doos en echt goed geluid zul je nooit krijgen in een auto. Daar is de akoestiek simpelweg te beroerd voor
     
    focusblue vindt dit leuk.
  9. Da's niet helemaal waar. Als je de deuren fatsoenlijk aanpakt, een nette set speakers en fatsoenlijke headunit en versterker neemt dan krijg je echt wel een heel fijn resultaat.
    De binnenkant van een auto heeft nauwelijks rechte vlakken, nergens hoeken van 90 graden en ook zijn nagenoeg alle oppervlaktes absoberend of isolerend.
    Geen last van reflecties, galm whatsoever.
     
  10. Even terugkomen hierop:
    Voor heb ik de Sony set zitten, deze verplaats ik dan naar achteren in plaats van de OEM papieren speaker. Voor plaats ik dan een aftermarket composetje.
    Als ik een DSP of losse versterker ertussen wil plaatsen, kan dit dan zonder in de kabelboom te knippen? Dus in principe krijg je dan dit, correct?:
    Is het verstandig om de OEM Sony set ook aan te sturen via de losse versterker, of gaan ze dit niet fijn vinden?
    Weet tevens iemand de maat van de OEM tweeters?
    Aansluiten DSP.PNG
     
  11. zoals je het hebt getekend klopt het
    zelf heb ik het ook zo.
    heb een match pp62dsp erin zitten. heeft 4kanaals 1 match subwoofer connector en 2 tulp uitgangen
    dit puur ivm ik subwoofer achterin wou hebben. en dus tulp uitgang wou hebben.

    ivm voorin geen plek is alles achterin terrecht gekomen

    uit me hoofd heb ik het volgende aangeschaft en ingebouwd
    -verloop naar iso
    -5meter kabel voor de dsp
    -dsp
    hierna heb je sound bestand van match zelf.
    alleen kan je hem ook zelf afstellen. al moet ik zeggen de opties zijn oneindig. nooit echt goed gelukt om te doen.

    fabrikant heeft wel een bestand voor de focus zodat je toch in kan stellen.
    helaas gaan die direct uit van hun eigen subwoofer en dus niet gebruikt

    wat ik wel heb gedaan is de subwoofer uitgang op me center speaker gezet.
    alleen effect is nul, dacht het kan waarom niet.

    beste speakers voorin houden. achterin heb je er toch geen profijt van. je kan die updaten maar heeft minder effect dan voor.
    daar komt het geluid voor de bestuurder echt vandaan. achter merk je nauwlijks het verschil.
    tenzij de speaker echt defect is en niet meer klinkt
     
  12. Is dit dan hoe je het aan hebt gesloten? Van de head unit naar de DSP, en dan van de DSP een kabel terug naar voren en aangesloten op de originele kabelboom, welke naar de speakers loopt? Wil bij voorkeur namelijk zo min mogelijk hoeven wijzigen in de bekabeling. En als ik de achterspeakers OEM Sony hou, moet ik deze dan ook via de DSP laten gaan?
    Welke verloopstekkers heb jij gebruikt?
    Aansluiten DSP 2.PNG
     
  13. De Sony speakers kan je met een versterker aansturen. Maar, luister goed naar je speakers. Zeker als ze achterin zitten hoor je vervorming minder snel. Ze zullen wat voller en zuiverder klinken, maar de meeste winst met de oem speakers op een versterker zal je halen op een lager volume. ( meer zuiverheid ivm met vermogen ) ga je voor een DSP, dan van je oem speakers de hoge tonen wat weg filteren en de laagste tonen ook. Dus vooral mid laag en mid pakken.

    je schema klopt aardig! Zoals Werner aangeeft kan je hem gewoon tussen je radio plaatsen. Er zijn meerdere merken die een mooie DSP leveren. En voor veel merken kan je met een koppeladapter uit de voeten.
    Helix maakt mee van de beste DSP units op de markt momenteel, en veel merken gebruiken hun techniek ( Match is bijv een sub merk van helix ) voordeel van match is dat dit echt gemaakt is om makkelijk te integreren. Ze hebben ook meerdere types waardoor je de set echt op je eigen wensen af kan stemmen.

    Afstellen is een bitch, heb helaas mijn apparatuur niet meer anders had ik je daar graag mee willen helpen. Time-alignment kan je makkelijk zelf afstellen met een meetlint vanaf je zit positie. Klank technisch zonder meer apparatuur vooral
    Op gevoel afgaan

    @trucker0werner ; wat een vreemde keuze? Stuur je hem echt als centerspeaker aan? Of staat hij gewoon op de centerspeaker poort? Het eerste heeft namelijk weinig nut, daar je gehoor lage tonen toch niet kan positioneren ( kan een mens pas vanaf ong 180 Herts) en de set dus denk dat het een midden speaker is. Heb je de tweede, maakt het weinig uit daar je iedere poort naar eigen wens in kan stellen.

    @Anithing

    ja, dat is de juiste manier. Alleen zou ik zelf de kabels naar de DSP zo kort mogelijk houden vanuit de Head unit. Dit verkleint de kans op eventuele storingen aanzienlijk. En je hebt ze tegenwoordig zo klein dat ze altijd wel ergens weg te werken zijn. Bij ieder gerenomeerd car audio bedrijf kunnen ze deze kabels leveren

    Mvg Dennis
     
  14. Thanks voor jullie uitgebreide antwoord. Wat betreft het aftakken: Er zijn dus verlopen van Ford male (Voor in de HU) naar ISO (naar DSP) en dan van ISO naar Ford female (originele kabelboom)? Of moet dit geen verloop naar ISO zijn?

    Gaat de DSP zoveel meerwaarde bieden tov een passieve versterker? Ik snap dat je veel in kunt stellen, maar dat hoeft voor mij niet perse. Ik wil gewoon dat het originele signaal uit de HU, terwijl het nog niet gaat clippen, wordt versterkt naar een acceptabel volume. Uiteindelijk wil ik dus een mooi zuiver, dynamisch geluid, zonder clippen
     
  15. https://www.acr-helmond.nl/shop/accessoires/match-epc-52/ (beide blauwe draden is dus 1 kabelboom)
    zoals je ziet de brede stekker plug je direct in de dsp en de andere kant plug je idd in verloop kabel van ford naar iso en weer terug.
    dsp zoals match is een digitale versterker die geluid aanpast,

    voordeel van deze kabel is dat je geen enkel draad meer hebt.
    deze pakt netjes het geluid van de radio kan hem versterken, maar ook aanpassen.
    ford radio gaat bij 25 en hoger geluid clippen

    om eigenlijk je bestaande vraag antwoord te geven
    nee dsp/versterker geeft geen beter geluid.
    zoals eerder gezegd, het werkt vanaf de bestaande radio. als die al niet zuiver is, kun je zoveel doen als je wil maar perfect wordt het niet.
    zuiver en dynamisch geluid zal het niet worden.
    enige is dat je versterker iets harder kan gaan voordat het gaat clippen.
    kan muziek nog harder afspelen, maar doof worden wil ik nog mee wachten


    wil je mooi zuiver en dynamisch geluid.
    dan moet je radio vervangen voor een andere aftermarket radio. 2din van pioneer of iets dergelijks.
    zolang je van bestaande ford radio werkt zal het nooit goed zijn
    wat de match dsp versterker wel kan is bijvoorbeeld direct geluid op afspelen, ipv op de radio afspelen.
    dit kan via extra kaart zoals bluetooth of 3.5mm stekker. alleen dan heb je beter geluid.
    werkt het zo fijn als een ford radio of aftermarket radio nee.
     
    Anithing vindt dit leuk.
  16. #16 denniST, 22 apr 2020
    Laatst bewerkt: 22 apr 2020
    Eigenlijk krijg je gewoon een kabel
    Die tussen je radio en stekker gaat, de ene keer zit hier iso tussen, de andere keer een DSP specifieke kabel. Meen dat voor de Match setjes ook meteen een extra stroomkabel ed er in zit. ( ben al dik drie jaar uit de car hifi, weet t niet allemaal
    Precies meer )

    vwb het verschil tussen een versterker of actieve DSP. Ja, je merkt veel verschil. Een versterker boost je vermogen en standaard signaal. Wat niet per definitie kwaliteit winst zal geven. Een Actieve DSP geeft en een kleine vermogenswinst, en optimaliseert je geluid binnen je auto. Zie het als een standaard Focus met alleen een RS blok erin, of een Focus RS met alles erop en eraan. Beide hebben ze het zelfde vermogen. Maar de RS zal rondjes om de standaard Focus rijden omdat die veel beter afgestemd is op zijn vermogen. En dit dus ook beter kwijt kan.

    maar, uiteindelijk gaat het erom wat jij verwacht van je installatie en wat je er aan uit wil geven ( zowel financieel
    Als in tijd ) ik kan voor 200€ je geluid al een flinke boost geven. Voor 1000€ heb je een wereld van verschil en voor 5000€ weet je niet wat je meemaakt. Denk goed na over wat je wil en je verwachtingen zijn. Wat is je prioriteit en stel hier een van de twee op af. Wil je lowbudget gaan, accepteer dan een minder effectieve winst. Wil je het goed doen, kost het je meer.

    mijn advies in de basis? Verander je speakers voor een leuke basic upgrade. Demo je deuren en klaaar. Lage kosten, leuke winst. Bevalt dit? Klaar. Bevalt het niet, zet er een versterker en / of DSP tussen. Zo kan je stapje voor stapje je set upgraden zonder ineens bergen geld kwijt te zijn. Maar, besef wel dat op deze manier je speakers starten in de lagere upgrade klassen.

    @trucker0werner

    de versterker gaat clippen in de Ford radio, niet de radio zelf. Met een versterker oid veranderd dit, en als je het goed afstelt doet hij het helemaal niet meer.

    je standaard aansturing vanuit de ford is helemaal
    Niet Zo slecht hoor ( nemende dat je via je high output aanstuurt ) pak je een vervangende radio is de DSP niet eens meer echt nodig. De Match serie is juist op de markt gebracht om een OEM setup te optimaliseren. En vooral te werken vanuit een high output ipv via een tulp.

    daarbij, momenteel is en blijft de geluidsdrager de zwakste schakel. Veel mensen werken via een USB of Bluetooth en sturen flink gecomprimeerde bestanden naar de radio met al het verlies dat daar bij komt kijken

    Mvg Dennis
     
    Anithing vindt dit leuk.
  17. Dit zijn adviezen waar ik iets mee kan, dank beiden! Ik ga eens beginnen met de deuren demper en een andere composet plaatsen. Mocht dit niet naar verwachting zijn, kan ik er nog altijd een DSP bij prikken. Scheelt dat de deuren dan niet meer uit elkaar hoeven!

    Weet iemand van jullie welke diameter de standaard tweeters zijn? Of welke diameter in de standaard uitsparingen past?
     
  18. Niet kijken naar de diameter van de tweeters, deze zullen vaak net te klein zijn uit de behuizing en net iets te groot in de behuizing. Vaak kan je ze met wat kit/gom goed Genoeg vast zetten. Anders eventueel wat dremelen om hem passend te maken.
    Succes!
     
  19. Dus het past altijd wel, ongeacht of dit 1", 1 3/8" of 1 1/2" is? Hoe diep mogen de woofers trouwens zijn wat betreft inbouwdiepte?
     
  20. Tweeter zal echt weinig uitmaken. Of je moet echt voor een high end set gaan, daar zijn ze wel enorm.

    Om eerlijk te zijn weet ik dat niet bij een mk3. Maar, dat is simpel zelf na te meten ( met je raam naar beneden ) als je de speaker demonteert.
     

Deel Deze Pagina