1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Soms moeilijk in 1e versnelling te krijgen

Discussie in 'Techniek & onderhoud' gestart door d33f, 5 feb 2016.

  1. #1 d33f, 5 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 5 feb 2016
    Beste FocusClub,

    De laatste tijd heb ik gemerkt dat ik soms moeite heb om mijn auto in de 1e versnelling te krijgen. Dit treedt vooral op wanneer de auto nog koud is.
    Soms gebeurt het nadat ik vanuit de 2e versnelling wil terugschakelen naar de 1e of vanuit de achteruit naar de 1e wil schakelen.
    Het voelt dan aan alsof hij niet in de versnelling wil vallen (zoals dat normaal voelt wanneer je te veel snelheid hebt om hem in de 1 te kunnen zetten).

    De keer daarna dat ik dit wil proberen schakelt hij soms wel weer probleemloos.
    Verder heb ik ook de versnellingen geprobeerd zonder draaiende motor en dan gaat hij zonder problemen in alle versnellingen (versnellingsbak dus nog in orde?).

    Oorzaken die ik zelf tot nu toe heb gevonden:

    Versnellingsbak olie
    Druklager koppeling
    Versnellingsbak (synchromesh)

    Het gaat om de volgende motor/auto/versnellingsbak:
    Focus 1 fase 1 wagon 2001 met 196k op de teller
    Zetec S(E) 1.6l 16V
    IB5 transmissie

    Wat denken jullie wat het mogelijk probleem kan zijn?

    Zelf denk ik niet dat er iets mis is met de synchromesh ringen gezien ik totaal geen bijgeluiden hoor en hij soms ook wel probleemloos schakelt naar de eerste versnelling.
     
  2. Om welke motor gaat het?
     
  3. Ik heb het even aangepast in de OP, maar het gaat om een Zetec SE 1.6l 16V met IB5 transmissie.

    Auto heeft ondertussen al 196K gelopen. In mijn bezit vanaf 195K.
     
  4. Ik herken het (zowel bij de vorige als huidige Focus)
    De 1e versnelling heeft dacht ik geen synchromesh. Even de koppeling een stukje op laten komen in zijn vrij zorgt dat hij alsnog in zijn 1 wil.
     
  5. Schakel je bij stilstand van 2 naar 1 of rolt de auto dan nog?
     
  6. #6 d33f, 6 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2016
    In eerste instantie heb ik het gemerkt toen ik een flinke vluchtheuvel op wilde rijden (bijna stilstaand). Deze vluchtheuvel wil ik dan graag in de 1 nemen gezien ik anders een te laag toerental heb in de 2e versnelling.
    Op andere momenten heb ik het ook gemerkt bij het wegrijden vanuit parkeerplaats (stilstaand) waarbij ik de auto eerst in de achteruit heb gehad en daarna naar de 1e versnelling wil schakelen.

    Op momenten dat ik stilsta bij een stoplicht schakelt hij dan weer wel soepel in de 1.
     
  7. Vanuit de R naar de 1 heb ik bij meerdere Fords gemerkt dat dat niet van harte gaat. Zowel nieuw als oud.
     
  8. Ok, fijn om te weten dat het dus vaker voorkomt zonder dat dit direct gerelateerd is aan een onderliggend probleem.

    Wel zal ik toch de olie laten vervangen bij de komende beurt, tenslotte kan het geen kwaad om de versnellingsbakolie eens te verversen na bijna 200k.
     
  9. Een slecht vrijkomende koppeling is meestal de oorzaak van slecht in 1 of achteruit schakelen, komt de koppeling wel goed vrij?
     
  10. De achteruit is niet gesynchroniseerd, daarom kan het zijn dat de auto niet makkelijk in zijn achteruit gaat.
     
  11. Zou het iets te maken kunnen hebben met een schakel kabel die wat speling heeft
     
  12. #12 d33f, 6 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2016
    Ik denk wel dat de koppeling goed vrijkomt gezien de andere versnellingen het wel zonder problemen doen. Maar goed volledig uitsluiten kan ik ook niet gezien de koppeling nog de originele is en er al bijna 200K op heeft zitten. De koppeling slipt echter niet.
     
  13. Dat de andere wel makkelijk in te leggen zijn zegt niets, als de koppeling niet goed vrij komt ( bijv door lucht bij een hydraulische bediening of een niet goed afgestelde kabel ) zijn het altijd de 1e (wel gesynchroniseerd ) en de achteruit ( niet gesynchroniseerd ) die moeilijker in te schakelen zijn. Ik zou het in ieder geval kontroleren om het uit te sluiten.
     
  14. #14 d33f, 6 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 6 feb 2016
    Controleren gaat helaas moeilijk gezien ik niet handig ben met het sleutelen aan auto's. In eerste instantie zal ik de versnellingsbakolie laten verversen / kabel laten afstellen. In het geval van een nieuwe koppeling zou ik € 375 kwijt zijn bij mijn universele garage. Verder heeft de monteur ook de auto gereden / versnellingspook gevoeld en niks vreemds kunnen ontdekken (toen was de auto wel al warm gelopen).
     
  15. #15 Vogel, 9 feb 2016
    Laatst bewerkt door een moderator: 9 feb 2016
    Ik zou die kabels laten nakijken en vragen of de remolie richting koppelingscilinder gespoeld kan worden.
    De bakolie is hoogstwaarschijnlijk al wel een keer vervangen bij het vervangen van een stofhoes van een aandrijfas. Zo niet, dan komt die gelegenheid vast nog wel een keer.
    Die euro's voor die koppeling zou ik zeker in de zak houden, die kun je altijd nog uitgeven als het echt noodzakelijk is.

    Mijn vorige Ford reed (bij mijn weten) na 330.000 km nog altijd met de originele koppeling.
    Ik weet niet beter dan dat de 1 soms niet ging en hij heeft het er nog 140.000km mee gedaan.

    Zoals ik eerder al zei: dubble-clutch en hij gaat prima.
     

Deel Deze Pagina