Vindt het mooie auto`s, zeker als het een aangeklede versie betreft. Wel is het onderstel een heel stuk weker dan dat van de .
En na bijna vijf jaar mag er weer een opvolger komen voor de Mégane. Belangrijkste kandidaat op het moment is 'op gevoel' de nieuwe Focus. Mits deze een beetje binnen budget blijft tenminste. Een proefrit in een 1.0 125pk benzine in Titanium uitvoering beviel eigenlijk best goed. Ben nu erg benieuwd naar de volgende drie dingen: - 1.5 diesel (zou inmiddels beschikbaar moeten zijn voor proefrit) - wagon uitvoering (zal pas ergens na half september bij de dealer binnenkomen) - kleur Diffused Silver. Er zou er één in die kleur in Harderwijk moeten staan; als iemand er elders eentje gespot heeft, dan hoor ik dat graag.
Goed. Afgelopen weekend wezen rijden in een nieuwe Mégane en vandaag in de dieseluitvoering van de nieuwe Focus. Over de Mégane: ik vind 'm iets soepeler rijden dan mijn huidige Mégane en de motor lijkt iets meer respons te geven als je het pedaal intrapt. Heel erg veel is het niet en de motoren die vanaf nu worden geleverd moeten nog wat in gaan leveren door het gebruik van AdBlue. Het maximum koppel ligt een stuk lager dan bij de nieuwe Focus en dat bij een toerental van 2000rpm. Ik vind het interieur niet echt aantrekkelijk; het centrale deel van het dashboard (waar de navigatie etc. zit) lijkt wel een plat stuk plastic waar wat knoppen en een scherm op zijn gemaakt. Met de interieurLED's lijkt het of je in een disco zit. Er kan heel wat ingesteld worden (lichtbalkjes kunnen ook uit), maar van mij had het niet gehoeven. Ik vind 'echte' klokjes voor toerental en snelheid ook eigenlijk wel fijner dan een LCD schermpje. De Focus diesel reed eigenlijk best prettig. Het belangrijkste vind ik nog wel dat deze directer reageert op het gaspedaal. Het blijft natuurlijk een 1.5 dieseltje en het is zeker geen beest van een motor, maar het is beter dan ik inmiddels gewend ben en da's al heel wat. Wat voorzichtige berekeningen qua lease laten zien dat de Focus ook een paar tientjes in de maand voordeliger zouden zijn dan een Mégane in een leuke uitvoering. Enfin. Het begint voorzichtig alweer wat te kriebelen. Voorlopig zitten mijn gedachten bij de nieuwe Focus. Ik heb de Focus gezien in Diffused Silver, wat 'm goed staat. Inmiddels de diesel gereden. Nu nog kijken of het benzine of diesel wordt. Alleen nog de wagon uitvoering een keer in het echt zien. De dealer kon nog niet zeggen wanneer deze binnenkomt. Zou eerst half september zijn, wordt nu waarschijnlijk een paar weken later. Mocht iemand al ergens een Focus Mk4 wagon hebben gespot, laat het dan gerust weten, dan ga ik deze eens bekijken. Wordt vervolgd.
Iets met een kogel en een kerk... Zojuist (online) in de bestelapplicatie van de leasemaatschappij op het knoppie 'bestel auto' geklikt. Betreffende auto wordt een Focus. Mijn verzoek zal nog door de wagenparkbeheerder worden gecontroleerd en als alles in orde is zal het nog wel enige tijd kosten vooraleer er echt een bestelling bij Ford binnenkomt, maar de eerste stap is gezet. Nu nog effe wachten.
En ineens bericht van de dealer: de Focus is binnen. En omdat de leasemaatschappij nog steeds gelooft dat een wagen die in januari wordt uitgeleverd veeeeeel meer waard is dan dezelfde wagen die de voorgaande december wordt uitgeleverd, mag ik nog een dikke maand wachten.
Dat is helaas ook zo. Ik werk zelf bij een leasemaatschappij en wij balen er ook wel van, maar dat is de markt...
Wat houdt dat eigenlijk in godesnaam nog in stand? Kun je niet vrij eenvoudig de productiedatum bepalen van een auto?