1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Snelheidssensor vervangen

Discussie in 'Handleidingen Focus I' gestart door Rickvh, 18 jul 2011.

  1. #1 Rickvh, 18 jul 2011
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2011
    Een bekend euveltje van de ford focus 1... Een snelheidssensor die het begeeft.
    Rondbellen voor een sensor loont, want bij dealer 1 moest ik 80 euro betalen, dealer 2 55 euro en bij dealer 3 waar ik hem gekocht heb slechts 46 euro.

    Afijn, het euvel
    Het begint ermee dat de tellers af en toe onder het rijden spontaan terugzakt naar 0 km/h, ook wil de dagteller en kilometerteller weleens op allemaal - - - komen te staan.

    Dit duid erop dat dan inderdaad je snelheidssensor aan vervanging toe is.
    Het is geen makkelijk klusje, vaak zit de sensor flink vast in de versnellingsbak.

    Je begint ermee om de linkervoorkant van de auto omhoog te krikken (bij gebrek aan een brug zoals bij mij.) Zorg ervoor dat je de auto goed borgt! gebruik bij voorkeur babybokjes, of als je met de auto krik werkt, zorg dan ervoor dat de auto niet kan vallen als hij van de krik afschiet en leg altijd blokken achter de achterwielen zodat de auto nooit naar achter weg kan rollen.

    Als je goed ver onder de auto gaat liggen kan je achterop de bak de sensor zien zitten. de stekker kan je eraf halen door het pinnetje aan de voorkant in te duwen en hem omhoog te trekken. Dan heb je nog de sensor zelf die nog vast zit in de bak.
    ik raad je aan om deze in te spuiten met kruipolie en even in te laten trekken.

    Dan is het zaak om een lange tang een soort hefboompje om de sensor te creeeren en proberen de sensor omhoog te wippen.
    Als je pech hebt, zoals ik altijd, breekt de sensor af en blijft de helft in de bak zitten en kan je geen kant meer op.

    Pak dan een boormachine en boor een stukje in de sensor, waarna je er vervolgens een dikke schroef in draait. Let wel dat de sensor op zijn plaats blijft en niet gaat verdraaien, dan krijg je hem er later bijna niet uit getrokken.

    krik nu de auto weer omhoog en ga eronder liggen. klem de tang met de bek richting het linkervoorwiel en inplaats van de tang naar beneden te trekken, duw je het handvat voorzichtig maar krachtig omhoog. als het goed is plopt de resterende helft van de sensor er dan uit.


    Smeer de nieuwe sensor even goed in met olie zodat deze er makkelijker inglijd.
    Wij hebben hem er iets op geklikt en toen van bovenaf met een pijpje erop geslagen, net zolang tot de sensor weer in de bak plopte.

    Duw dan de nieuwe borgpen weer door de sensor in de bak, stekker erop en klaar..

    Gaat nou je dagteller werken als een kilometerteller en blijft de werkelijke kilometerteller op 0 staan? trek dan even je accupool eraf, laat deze een minuut eraf en zet hem er weer op, je systeem is nou gereset.

    Bij vragen kan je altijd Pmen,
    Ik heb helaas geen fotos gemaakt tijdens dit proces
     
  2. Puntje veiligheid.
    Ga nooit onder een auto liggen die op een krik staat!!!!
     
  3. Aangepast:)
     
  4. Mooi omschreven how-to! Super.. Volgens mij ga ik deze namelijk nodig hebben;

    Zojuist bij het starten en wegrijden van mijn Focus 1 fase 1 '99 bleef de kilometerteller op 0 staan. De kilometerstand en toerenteller leken het prima te doen. Radio werkt ook na behoren. Ik hoorde ook een tikkend geluid, onder de motor vandaan komen elke keer als ik gas geef hoor ik een 'tik/klikje'. Hebben dit er meer gehad?
     
  5. Vandaag werkte de kilometerteller weer als vanouds :s Dit kan volgens mij twee dingen betekenen; de snelheidssensor is (nog) niet kapot, maar gaat het binnenkort begeven. Het af en toe niet functioneren zijn voortekenen van een slechte VSS.

    De stekker/plug van de VSS zit niet goed vast en maakt slecht contact.

    Het tikkende geluid heeft met bovenstaande waarschijnlijk niets te maken.
    Heb gezocht naar het 'tikkende / klikkende' geluid dat onder de motorkap vandaan komt. Volgens mijn zoekresultaten kunnen dit 1001 dingen zijn.
    Zal zo het oliepeil effe checken en anders rij ik langs de dealer.
     
  6. En daarom heeft schoonvader een brug!
    :thumbs:
     
  7. Juist, Voor als het vriendje van zijn dochter iets aan zijn auto heeft? :p

    Daar heb je ook bokken voor...
     
  8. Nouu, ik heb mijn auto daar al een aantal keren op de brug gehad!
    Dus dat is ideaal en hij vindt het ook leuk om aan auto's en brommers en dergelijke te klussen! ;)
     
  9. moet dat pennetje er ook uit dat bij de sensor zit?
     
  10. Jep die moet er uit en gaat waarschijnlijk kapot, dat is een borgpinnetje.
    Verstandig om van te voren ff ene nieuwe te kopen voor 2 euro
     
  11. :ford:focus futura van 2004
    hallo Ik heb problemen met de kilometerteller die uitvalt naar nul en -- op het display
    (zoals ) zovelen nu heb ik met veel pijn en moeite de sensor vervangen en nu danst de naald heen en weer ook nadat ik 15 min de accupool eraf heb gelaten (reset) ook telt de kmteller mu niet goed want als ik een afstand van 20km aflegt tel hij er maar ongeveer 11 km bij
    de boordcomputer is wel goed!!!
    toen las ik dat het aan de printplaat kan liggen dus heb ik deze gereinigd aan de achterzijde met wasbenzine en een doekje (Deze was niet eens vies)
    Ik heb 6 maanden geleden de bobine,bougies en kabels vervangen
    ook heb ik vorige week de tempsensor even losgekoppeld omdat het weleens storing kan geven via de bkabels
    ik las ook dat het een massa probleem zou kunnen zijn
    ik weet niet eens waar die zitten en hoeveel heb je die dan!!
    Hopelijk kan er iemand mij helpen
    alvast hartelijk bedankt
     
  12. #12 RavenLPG, 11 aug 2013
    Laatst bewerkt door een moderator: 11 aug 2013
    Ik heb mischien een andere tip om de senor eruit te krijgen.
    Iedereen heeft het maar over die borgpen die kan breken maar dat viel bij mij ernstig mee. Even goed de tang erop en met draaiende beweging langzaam eruit trekken.

    Het probleem kwam daarna pas. De sensor zelf liet zich met geen mogenlijkheid uit de bak trekken. De beperkte ruimte maakt het ook niet makkelijker.

    Ik heb toen dit stukje gereedschap in mekaar gezet.
    [​IMG]

    Het is een holle buis die precies over de sensor heen past.

    [​IMG]

    Het zwarte gedeelte kun je op en neer bewegen om zo een omhoog slaande beweging te krijgen.

    [​IMG]

    het onderste gedeelte heeft een gat in de pijp, nadat je de pijp van bovenaf over de sensor hebt gezet. Boor je er met een accuboor een gat dwars door de sensor heen. hier duw je dan een bout in met de dezelfde diameter.

    [​IMG]

    De sensor zit nu vast in de pijp. En door met het zwarte gedeelte een paar keer slaande beweging omhoog te maken komt de sensor los.

    Je kunt zien aan de sensor dat ik het eerst met een tang en verschillende andere dingen geprobeerd heb maar dat ding zat muurvast. hiermee 2 slagen en "plop" los.

    hoop dat ik hiermee wat mensen een hoop ellende bespaar.
     
  13. Wat ben jij een handige donder!!! Ik ga zo'n zelfde tool maken, bedankt voor je post!

    Remco
     
  14. bestaan er maandag ochtend speedsensoren?

    Dankzij deze goede uitleg eind vorig jaar de sensor op mijn 1.6 vervangen, zat idd een beetje vast.... Maar vorige week was hij alweer stuk, na nog geen halfjaar en nog geen 5.000 km. !! Weer vervangen (ging nu lekker snel) en probleem is weer opgelost. Maar vraag me nu wel af of ik pech heb gehad met de vorige sensor of dat er oorzaken kunnen zijn waar de sensor stuk van gaat? Kortom heb ik het probleem verholpen of enkel het symptoom.

    Alvast dank voor je reactie!
    Wouter
     
  15. waar zit dat sensor dingetje dan ?
    ik heb dit probleem nu ook.

    en ik heb nog een probleem met de verlichting maar daar kan k geen forim van vinden...

    Mvg Kevin
     
  16. uhhh pics doen het niet meer,kunnen die geupload worden ofzo?

    Bvd (-:
     
  17. #17 DY-HARDS, 4 sep 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 4 sep 2015
    Als ik het zo lees is het (hol) pijpje dat er net aan over de sensor heen past.
    Onderin het gedeelte wat over de sensor schuift zit gat door en door.
    Door dit gat na plaatsen van pijpje over sensor boor je door de sensor heen en steek je daarna boutje erdoor.
    Hierdoor zit pijpje vast aan de sensor.

    Andere kant van het pijpje zit iets van een rand
    om het pijpje zit iets (zwaars) wat kan schuiven tot aan het eerder genoemde randje.
    Door het zware gedeelte van beneden naar opstaande randje te schuiven (tikken) genereer je voor de sensor een mooie recht opgaande (slag) beweging.

    Het randje zou ook een bout gat kunnen zijn dat je eerst zware ring erover schuift en daarna boutje door het gat steekt.
    Zou beide kunnen.

    Vindt het een mooie tool
    :thumbs:
     
  18. Heb de sensor van bovenaf (hij zit dicht bij het schutbord) vervangen. Heb daarbij gewerkt op de tast. Trek eerst de borgpen los, daarna is de sensor via een draaiende en trekkende beweging te verwijderen. Bij montage eerst de sensor plaatsen daarna de borgpen. Opmerking de bekken van een combinatietang passen precies op de clip van de borgpen en deze is daarmee gemakkelijk te plaatsen. :thumbs:
     
  19. Had een PM gestuurd naar de TS daar ik dan Kl.. pennetje er dus niet uit kreeg.
    Heb toen de boel eerst maar eens zeer goed in de wd 40 gezet.
    Met een grote kniptang heb ik toen het pennetje beetje voor beetje er uit kunnen halen.
    De sensor zelf ging eigenlijk vrij eenvoudig na wat manoeuvreren .
    Geloof het of niet maar ik heb 2 focussen met dus een kapotte sensor. Die in mijn eigen focus doet het zo nu en dan even niet wat zich aankondigt met inhouden . Die van mijn zoon was in ene keer kapot. Bekend kwaaltje dus van die dingen.
     
  20. Zie je die sensor zitten als je onder de auto staat?
    Kan je er makkelijk bij?

    Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk
     

Deel Deze Pagina